Jump to content
MAINOS

Sinisten valojen syndrooma


Vieras: Paavali

Recommended Posts

Kun aikoinaan aloittelin saku-hommissa v.86 niin hälytysajon periaatteet opittiin vasta työelämässä.

Opit ja vinkit sain työnantajalta.Asiassa on tietenkin se puoli että minkälainen kuski olet siviilissä niin

sellainen olet myös hälytysajossa.Meitä on joka lähtöön mutta sinisten valojen välke saattaa jollekin

olla liikaa,maalaisjärki jää sinne asemapaikalle.Mikä on tilanne tänään eri opinahjoissa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 56
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Sama on tilanne vielä tänäkin päivänä. Meillä OAMK:ssa järjestettiin 2. vuoden keväällä hälytysajo-opetusta ensin teoriamuotoisena tuntiopetuksena (käytiin läpi lait ja asetukset) ja sitten "rauhallisena ajona" kaupungilla. Olihan se hyvä katella ajo-opettajan kanssa vaaran paikkoja ja miettiä ajolinjoja, mutta kyllä varsinainen kehittyminen jää (tottakai) työelämään. Sama asiahan se on tavallisessa autokoulussakin, että se harjaantuminen jää luonnollisesti jokaisen oman treenin varaan kortin saatuaan. Mutta kylläpä ois mukava koulun puitteissa testailla ambulanssin käyttäytymistä esim. liukkaalla, kaarreajossa, jarrutuksissa jne. Ehkä se on rahakysymys, kun ei opetusta voida järjestää. Mutta kun muistaa pitää jäitä hatussa ja sen perimmäisen hälytysajon idean mielessä, niin ainakin tähänastiset hälyajot on menny turvallisesti. Toivottavasti jatkossakin. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Arcadassa käydään Young Driversin Collision Free-kurssi (hälytysajopainotteisena), joka nyt ei tosin monelle ole kuulemma antanut mitenkään hirveästi. Mutta opintojen aikana Kuopiossa tehtävien harjoitusten ja testien yhteydessä kai saa harjoitella niiden ambulanssien ajamista sekä pillikyytiä että normaalia ajoa aika paljonkin.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen sattumoisin tehnyt muutaman irtokeikan ambulanssissa, jäi elävästi mieleen vanhemman kolleegan kommentti kun istuin kuskin penkille:

"Poika pois sieltä, pillikuume voi olla kokemattomalle tappava tauti"

Eli en päässyt lanssia ajamaan kertaakaan, sanoi nähneensä liikaa pojankloppeja joilta järki sumenee kun pääsevät ensimmäisen koerran ajamaan pillit päällä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kokemuksen saaminen työnteosta saatikka hälytysajosta on vaikeaa jos ei edes saa siihen mahdollisuutta.

Työpaikkaa hakeva kokematon vastavalmistunut joutuu usein sen asian eteen että ei voida töitä antaa

kun ei ole työkokemusta.Miten sitä muutenkaan sitten voisi saada,onpa siinä semmoinen kaksiteräinen

miekka.Tähän vanhemman kollegan "tokaisuun" voisi sanoa että se omakin hälytysajotaito taitaa olla

niin ja näin.Epävarmuus usein heijastuu tuollaisena käytöksenä.Kukaan ei ole seppä syntyessään, ei edes

vanhempi kollega.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän vanhemman kollegan "tokaisuun" voisi sanoa että se omakin hälytysajotaito taitaa olla  niin ja näin.Epävarmuus usein heijastuu tuollaisena käytöksenä.Kukaan ei ole seppä syntyessään, ei edes vanhempi kollega.

Noin minäkin ajattelin tuolloin, mutta näin jälkikäteen katsottuna ihan viisaasti teki kun ei minua rattiin päästänyt. Ensinnäkin en ole oikea sairaankuljettaja vaan sairaanhoitaja. Eli valmiudet hälytysajoneuvon ajamiseen olivat aika nollassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Määrittele 'oikea sairaankuljettaja'?

"Terveydenhuoltoalan henkilö, jonka koulutus on suuntautunut potilaan luokse sairaalan ulkopuolelle vietävään hoitoon"

Joo minä tiedän että sairaankuljettaja on varmasti väärä termi nykyisin  :P Mutta käytin sitä tässä yhteydessä korostamaan oman koulutukseni soveltumattomuutta ambulanssihommiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ambulanssihommissa työskentelee ihmisiä apuhoitajista pelastajiin, joten sairaanhoitaja ei varmastikkaan ole mitenkään epäsopiva ammatti siihen tehtävään :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ambulanssihommissa työskentelee ihmisiä apuhoitajista pelastajiin, joten sairaanhoitaja ei varmastikkaan ole mitenkään epäsopiva ammatti siihen tehtävään ;D

Ja jossakin pienillä paikkakunnilla lanssi saattaa olla vapaapalokunnan/puolivakituisen palokunnan hoiteissa, joten lanssin miehityksenä voi olla vaikka kaupan myyjää ja levyseppähitsareita, asian kärjistetysti sanoen. Mutta tehtävään kurssitettu vapaapalokuntalainen selviää mielestäni hommasta paremmin kun pelkkään sairaalatyöhön koulutettu sairaanhoitaja.

YK -reissulla tuli lanssilla ajettua hälytysajoakin jonkinverran, siellä paikanpäällä saatu pikakurssitus tuli erittäin suureen tarpeeseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja jossakin pienillä paikkakunnilla lanssi saattaa olla vapaapalokunnan/puolivakituisen palokunnan hoiteissa, joten lanssin miehityksenä voi olla vaikka kaupan myyjää ja levyseppähitsareita

Missähän näin on? Eipä ole tullut vastaan. Yksityisiä kyllä vielä touhuaa jonkin verran pätevöittämiskurssin varassa.

Mutta tehtävään kurssitettu vapaapalokuntalainen selviää mielestäni hommasta paremmin kun pelkkään sairaalatyöhön koulutettu sairaanhoitaja.

No tästä kyllä uskallan olla täysin eri mieltä. Itse olen ohjannut VPK:n poikia/tyttöjä sairaankuljetusharjoitteluissa paljonkin ja ei se VPK:n koulutus niin  hyvä ole että sillä pätevöityttäisiin sairaankuljettajan ammattiin millään muotoa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta tehtävään kurssitettu vapaapalokuntalainen selviää mielestäni hommasta paremmin kun pelkkään sairaalatyöhön koulutettu sairaanhoitaja.

Ethän sä ole oikeesti tota mieltä ja varsinkaan sairaanhoitajana  huh.gif

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta tehtävään kurssitettu vapaapalokuntalainen selviää mielestäni hommasta paremmin kun pelkkään sairaalatyöhön koulutettu sairaanhoitaja.

Ethän sä ole oikeesti tota mieltä ja varsinkaan sairaanhoitajana  huh.gif

Tavallaan kyllä ja ei. Eli ensimmäistä kertaa kun olin lääkintäharjoituksessa sairaalan ovien ulkopuolella, niin tuli sellainen fiilis että ehkä minä en ihan kaikkea tässä hommassa osaakkaan.

Ei kannata automaattisesti väheksyä ei-ammattilaisten hoitotaitoa. Toki jokin ammattitutkinto on aina tietyn laatutason tae (ainakin pitäisi olla).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkuperaisestä aiheesta sivuub ja miksei myös siihen liittyen..

Mahtaako keskustelussa mennä nyt sekaisin varsinainen sairaankuljetus ja ensivastetoiminta? Jälkimmäiseenhän VPK:laisia kyllä kurssitellaan, joten ensivasteyksikössä voi olla hyvinkin betoniraudottaja ja kevytmetallihitsari. Ja pärjäävät varmasti ensivastetoiminnassa mikäli koukutus ja alueen ensihoidolliset asiat ovat kunnossa..

-Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli vaan mieleen että ei kai missään päin suomea ole mahdollista se että sairaankujetus olisi vpk:n käsissä... kaikki kunnioitus vpk:lle kyllä se niin on et pysyköön kaikki omissa hommissa...en vois edes kuvitella itteäni savusukeltajaksi

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistaakseni Pellossa missä spr pyörittää sakuja toimii kakkoslähtö siten että VPK:n porukoista tulee joku kuskis ja hoitsuna toimii SH, LH tai LV

No ton edellämainitun kyllä ymmärtää, mutta kyllä henkilökohtanen mielipide on se että kaikki menee varmasti hyvin mutta entä jos tulee resuskitaatio...kyllä mä mielummin tukeutuisin siinä tilanteessa mielummin työkaveriin..no joo ei siihenkään välttämätttä voi luottaa että se olis parempi vaihtoehto mutta kuitenkin...Taitaapi olla ylitorniossa sillai että kakkoseen tulee hoitaja osastolta..vois olla parempi ratkaisu... huh.gif

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vai ettei sairaanhoitaja ole oikea sairaankuljettaja??? Nyt hyvä ihminen puhut läpiä päähäsi. Jos sinä et ole niin äläpä yleistä. Minä ainakin olen sairaanhoitaja ja ihan oikea ambulanssihoitaja. Sanotaan nyt vaikka tuolla termillä, ettei mennä kenenkään titteleille. Toisaalta sairaanKULJETTAJA voi olla kuka tahansa HOITAJA sitten vaatiikin jo enemmän.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vai ettei sairaanhoitaja ole oikea sairaankuljettaja???

No ei automaattisesti. Riippuu tietenkin omasta suuntautumisesta ja esim minkälaisia kenttäharjoittelupaikkoja opiskelun aikana sattuu kohdalle. Ainakaan omassa sairaanhoitaja koulutuksessa ei käyty edes kurkkaamassa miltä ambulanssi sisällä näyttää.

Toisaalta sairaanKULJETTAJA voi olla kuka tahansa HOITAJA sitten vaatiikin jo enemmän.

Samaa mieltä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vai ettei sairaanhoitaja ole oikea sairaankuljettaja???

No ei automaattisesti. Riippuu tietenkin omasta suuntautumisesta ja esim minkälaisia kenttäharjoittelupaikkoja opiskelun aikana sattuu kohdalle. Ainakaan omassa sairaanhoitaja koulutuksessa ei käyty edes kurkkaamassa miltä ambulanssi sisällä näyttää.

Minun mielestä sairaanhoitajaa voi kutsua sairaankuljettajaksi silloin kun hänet on todettu päteväksi työskentelemään sairaankuljetuksessa ja tekee sitä työtä päätoimisesti. Ei se että on sairaanhoitaja tee hänestä vielä sairaankuljetuksen/ensihoidon ammattilaista - toki hyvät vamiudet koulutus antaa tähän(kin) tehtävään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vai ettei sairaanhoitaja ole oikea sairaankuljettaja???

No ei automaattisesti. Riippuu tietenkin omasta suuntautumisesta ja esim minkälaisia kenttäharjoittelupaikkoja opiskelun aikana sattuu kohdalle. Ainakaan omassa sairaanhoitaja koulutuksessa ei käyty edes kurkkaamassa miltä ambulanssi sisällä näyttää.

Toisaalta sairaanKULJETTAJA voi olla kuka tahansa HOITAJA sitten vaatiikin jo enemmän.

Samaa mieltä.

No nyt ollaan samaa mieltä. Ei siis pidä yleistää. On sairaanhoitajia, jotka eivät ikinä pystyisi ambulanssityöhön ja niitä jotka ovat siihen syntyneet. Itse koen kyllä olevani han oikea ambulanssityöntekijä vaikka olen sairaanhoitaja enkä enää edes päätoiminen. Ei pelkkä työskentely pidä yllä osaamista vaan se mitä asian hyväksi tekee sen perinteisen päivystyksen ja keikkatyön rinnalla. Joskin välillä on käytävä pitämässä tietoja ja taitoja yllä.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei pelkkä työskentely pidä yllä osaamista vaan se mitä asian hyväksi tekee sen perinteisen päivystyksen ja keikkatyön rinnalla. Joskin välillä on käytävä pitämässä tietoja ja taitoja yllä.

Toimii myös toisinpäin: ei pelkkä taitojen kertaaminen ja kiinnostus alaan riitä - pitää olla myös riittävästi vuosittaisia potilaskontakteja kentällä jotta ammattitaito säilyy.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vai ettei sairaanhoitaja ole oikea sairaankuljettaja??? Nyt hyvä ihminen puhut läpiä päähäsi. Jos sinä et ole niin äläpä yleistä. Minä ainakin olen sairaanhoitaja ja ihan oikea ambulanssihoitaja. Sanotaan nyt vaikka tuolla termillä, ettei mennä kenenkään titteleille. Toisaalta sairaanKULJETTAJA voi olla kuka tahansa HOITAJA sitten vaatiikin jo enemmän.

Sorry mä en tarkoittanut ettei sh ole pätevä sairaankuljettaja vaan sitä et jos ite olisin se sh joka lähtis keikalle vpk miehen kanssa se voisi olla epämiellyttävä tilanne jos jotain sattuu... niin että ei ole sairaanhoitajia vastaan mitään pöin vastoin...

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaapi olla ylitorniossa sillai että kakkoseen tulee hoitaja osastolta..huh.gif

*tirsk*

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Waltte, en tarkoittanut sinun viestiäsi, sorry jos ymmärsit niin. Toisaalta vpk mieskin/nainenkin voi olla hiton hyvä pari. Meilläpäin evyssä monesti on omia keikkalaisia. Että tilanne pitää suhteuttaa. Pelkän evy koulutuksen saaneen kanssa kieltäytyisin keikalle menemästä. Ei sillä koulutuksella saa olla lanssissa töissä. Tai tietty kaikki on aina mahdollista, mutta...

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...