Jump to content
MAINOS

Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi opiskelleet..


Vieras

Recommended Posts

Kysymys teille jotka olette ensin opiskelleet lähihoitajaksi ja sitten vielä sairaanhoitajaksi.

Itse valmistun kohta lähihoitajaksi ja innostuin että jatkaisin vielä samaan rupeamaan sairaanhoitajaksi opiskellen. Mutta nyt kun olen töissä tarkkaillut tuota sairaanhoitajien työnkuvaa ja mitä perus päivä pitää sisällään, en olekkaan enään niin varma että haluanko. Sairaanhoitajat tuntuu olevan kokoajan hirmu kiireisiä, mitään asiaa ei oikein saa tehdyksi loppuun kun joku kaipaa jo i.v lääkitystä, perushoitoon ei jää todellisuudessa aikaa juurikaan, potilaiden kohtaaminen on sitä kun käydään tekemässä tai arvioimassa joku juttu mitä vaatii sairaanhoitajan huomion ja sitten hypätään seuraavaan vastaavaan tilanteeseen ( esim aamutoimet alusta loppuun, ei tunnu olevan sairaanhoitajalla aikaa siihen). Itse koen ahdistavana ajatuksen että jos sairaanhoitajan työ onkin pääasiassa niiden hoidollisten toimenpiteiden tekemistä niin paljon ettei potilaita kerkeä kohdata ja hoitaa kokonaisvaltaisesti. Lähihoitajan työssä kun väkisinkin tulee aina joku hetki vietettyä potilaan kanssa perus pesujen ym kanssa ja se minusta on parasta kun saa tutustua ihmisiin, olla läsnä ja vaikka aikaa ei lähihoitajalla nykyisin ole paljoa antaa per potilas, mutta vielä vähemmän sitä sairaanhoitajilla on. Kokemukseni nyt akuutti ja kuntoutus osastolta.

Mitä mieltä olette entiset lähihoitajat, onko asia kohdallanne näin?, oliko palkka vai mikä syynä jatkokouluttautumiseen? Jos tietäisit sen mitä tiedät nyt niin kouluttautuisitteko uudelleen? Menetitkö mielestäsi jotakin, kannattiko?

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Työpisteestä riippuu paljolti työkuva, joten näkisin että jossakin kodinomaisessa yksikössä (esim. (pienehkö) ryhmäkoti) voisit hyvin toimia sairaanhoitajana niin, että aikaa olisi myös perushoitoon, virkistykseen yms. Toki vastuu kasvaa kouluttautuessa ja sairaanhoitajan työssä sairaanhoidolliset toimenpiteet ja lääkehoidollinen osuus korostuvat. Omalla kohdallani jatkokouluttautuminen oli itsestään selvää, sillä tiesin jo ennen lähihoitajakoulun aloitusta hakeutuvani amk:uun. En siis joutunut punnitsemaan amk:uun hakemista samalla lailla mitä esim. sinä nyt pohdit. Jos tuntuu että tulevaisuuden näkymät ovat vielä epäselvät, voisit toki työskennellä vuoden- pari lähihoitajan työssä ja pohtia sitten onko jatkokouluttautuminen ajankohtaista. Työskentelystä lähihoitajana on myös se hyöty, että voisit opiskella amk:ssa monimuotolinjalla ja saada mahdollisesti hyväksilukua aiemmasta osaamisesta. Omasta lähihoitajakoulun ryhmästä reilu puolet toimivat nykyisin sh/th/klö/eh. Oli myös ihmisiä, jotka aloittivat sh koulun mutta lopettivat sen kesken ja palasivat lähihoitajan työhön. Toivottavasti vastauksesta on jotain apua. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Perushoitaja

Niin valitettavasti sairaanhoitaja joutuu myös tekemään perushoitajan työtä oman työnsä lisäksi, ettei meinaa jäädäkään aikaa tehdä huolellisesti niitä töitä, joihin on ne 3.5 vuotta opiskellut. Se wc käynti kun on niille jo haudan reunalla norkoilevillekin se kaikkein armain ja tärkein asia, saatika sitten omaisille.Itsekin miettii, että kannattiko ollenkaan sairaanhoitajaksi opiskella, kun jo oli se lähihoitajan tutkinto ja kaikki se kokemus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä mieltä olette entiset lähihoitajat, onko asia kohdallanne näin?, oliko palkka vai mikä syynä jatkokouluttautumiseen? Jos tietäisit sen mitä tiedät nyt niin kouluttautuisitteko uudelleen? Menetitkö mielestäsi jotakin, kannattiko?

Jos haluat viettää enemmän aikaa potilaiden parissa niin suosittelen kouluttautumaan saikkariksi ja hakeutumaan töihin johonkin erikoissairaanhoidon yksikköön. Niissä on vähemmän (jossain ei lainkaan) perushoitajia, joten sh osallistuu pakostakin kaikkeen potilastyöhön ja toisaalta esh-osastoilla on poikkeuksetta parempi henkilöstöresurssi kuin tk-osastoilla, jolloin potilasta kohti käytetty aika nousee.

Itsellä suurin motivaattori jatko-opintoihin oli työnkuvan laajentaminen ja työmarkkina-aseman kohentaminen. Palkkakin toki köyhää kiinnostaa, mutta ei se nyt niin kamalasti tosissaan nouse.

Epäröimättä jälkiviisaana voin sanoa, että ei kaduta ja tekisin näillä tiedoilla saman valinnan kuin aiemminkin. Monimuoto-opiskelu on suositeltavaa, koska tuolloin taloudellinen tilanne on opiskeluiden aikanakin mahdollista pitää hyvänä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minua on jarruttanut se, että minulla on kaupunginsairaalassa monipuolinen työ, kuulun siis varahenkilöstöön ja kierrän koko taloa, tehden osastosihteeriä, perushoitajaa, jononhoitoa. Työpaikkoja on yht. 8 eri paikkaa, siis fyysisesti laskettuna.

Lisäksi minua jarruttaa se, etten pidä lääkkeistä ollenkaan, ei kiinnosta pillerit, ei IV:eet, ei lääkeasiat, ei pipertäminen niiden kanssa. Joka on aivan nuija ajatuksena, se jos mikä on potilaan hoitoa. Mutta näin se vain minun päässäni asettuu. En saanut mitään kiksejä niiden kanssa puljatessa, siis silloin opiskeluaikana ja silloin, kun perushoitajat vielä saivat lääkkeisiin koskea.

Myös minä pidän ihmisistä, kohtaamisista, haasteista. Joita siis saan jo nyt tässä kiertävässä työssäni. Edelleen pidän AMK-koulutusta tavoitteena, ikinä tiedän mihin maailma menee. Jos olisin allottanut silloin aikoinaan paikan saadessani, olisin jo valmis sh.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin valitettavasti sairaanhoitaja joutuu myös tekemään perushoitajan työtä oman työnsä lisäksi, ettei meinaa jäädäkään aikaa tehdä huolellisesti niitä töitä, joihin on ne 3.5 vuotta opiskellut. Se wc käynti kun on niille jo haudan reunalla norkoilevillekin se kaikkein armain ja tärkein asia, saatika sitten omaisille.Itsekin miettii, että kannattiko ollenkaan sairaanhoitajaksi opiskella, kun jo oli se lähihoitajan tutkinto ja kaikki se kokemus.

En tiedä miksi ko. kirjoitus "särähti". Mikä oikeasti on tärkeämpää kuin se hoidettava ja hänen hyvinvointinsa? Se WC- käynti ja toimiva vatsa voi olla sen ihmisen ainoa ilo ;D, jopa haudan reunalla notkuvalle...  Toiki sairaanhoitajalla on mm. lääkevastuu, lääkärin konsultointi yms.. Kuitenkin, aaamusta iltaan toimistossa päätteen ääressä istuva saikku ei anna erityisen hyvää kuvaa työstä. Kyllä kenttätyö täytyy tuntea.

Tulevaisuudessa kenttätyö tulee kyllä entisestään lisääntymään, eityisesti jos hoitajamitoitusta pienennetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähärisähäri

Minä oon opiskellut sairaanhoitajaksi puoli vuotta ja oon myös lähihoitaja. Mietin opiskeluiden keskeyttämisen ja jatkamisen hyviä ja huonoja puolia. En löydä ratkaisua kumpi olisi parempi vaihtoehto. Lähärinä tosiaan saisi tehdä ihmisläheisempää työtä, mikä on mielestäni työssä erittäinkin tärkeää, ja rakastan tutustua ihmisiin ja olla ihmisten kanssa. Lääkehommat ei oikeen kiinnosta. Mutta, sairaanhoitajana olisi hitusen verran parempi palkka, ja monipuolisemmat työpaikkamahollisuudet, mikä houkuttelis. +opiskelu on aika stressaavaa, mutta jos tykkää alasta, niin erittäin antavaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin lähihoitajille töitä riittää, kannattaisi varmaan niitä palkkoja alentaa olisi kaksi lähäriä yhden sairaanhoitajan hinnalla.

alennapa palkkasi puoleen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä lähihoitaja ja juuri valmistunut sairaanhoitaja. Aloitin AMK-opinnot siksi, että halusin haastavamman ja laajemman työnkuvan sekä enemmän mahdollisuuksia edetä uralla.

Itse en ole nähnyt sairaanhoitajan työnkuvia tuollaisena, kuin aloittaja mainitsi. No ehkäpä vanhainkodeissa, mutta erikoissairaanhoidossa meininki on erilainen. Sairaanhoitajan työnkuva on lähihoitajan työnkuvaa laajempaa ja haastavampaa, se ei poissulje potilaan kohtaamista ja perushoitoa. Eikä missään nimessä vain hoidollisten toimenpiteiden tekemistä vaan nimenomaan kokonaisvaltaista hoitoa, sen suunnittelua ja arviointia. Tai niin sen ainakin pitäisi olla. Työnkuva vaihtelee suuresti työyksikön mukaan ja toki on aina myös itsestä kiinni, miten sitä työtä tekee. Esimerkiksi teho-osastolla potilastyöstä vastaa vain sairaanhoitajat, joten potilas hoidetaan kokonaisuutena ja perushoito on todella suuri osa sitä. Ei siis vain lähihoitajien hommaa. Myös esimerkiksi erikoissairaanhoidon vuodeosastoilla perushoito kuuluu sairaanhoitajan tehtäviin, monilla vuodeosastoilla ei ole enää lainkaan lähi/perushoitajia töissä tai sitten vain muutamia. Poliklinikoilla sairaanhoitaja on se, joka kohtaa potilaan ja opettaa ja ohjaa. Leikkausosastolla sairaanhoitaja on se, joka luo potilaalle turvallisuudentunnetta. Ja niin edelleen.

Lähde ihmeessä jatkamaan opiskelua, onhan siitä myös rahallista hyötyä ja sairaanhoitajana sinulla on paremmat työllistymismahdollisuudet ja etenemismahdollisuudet. Lisäksi monissa paikoissa lähihoitajien duuneja aletaan korvata sairaanhoitajilla, joka tarkoittaa sairaanhoitajille parempaa työllistymistä ja myöskin työnkuvaan enemmän perushoidollisia asioita. Mahdollisia työpaikkoja ja työtehtäviä on niin mahdottoman paljon erilaisia, löydät varmasti sellaisen joka sinua miellyttää. Opiskeluiden aikana tutustut erilaisiin yksiköihin ja voin kokemuksesta sanoa, että usein myös omat kiinnostuksenkohteet vaihtuvat. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä miksi ko. kirjoitus "särähti". Mikä oikeasti on tärkeämpää kuin se hoidettava ja hänen hyvinvointinsa? Se WC- käynti ja toimiva vatsa voi olla sen ihmisen ainoa ilo ;D, jopa haudan reunalla notkuvalle... 

Tässä näkee eron hoitajan ja "hoitajan" välillä. Toiselle on tärkeämpää miltä suunnitelma/toteutus/oma työpanos/ jne. näyttää oikeaoppisen kirjaamisen kautta ja toiselle hoitajalle on tärkeämpää miten potilas voi siellä punkan pohjalla. Meitä on moneksi..

 

Tulevaisuudessa kenttätyö tulee kyllä entisestään lisääntymään, eityisesti jos hoitajamitoitusta pienennetään.

Toivottavasti. Pelkään kyllä pahoin että käy just päin vastoin, eli kirjaamiseen satsataan entiseen malliin ja kenttätyöstä otetaan tähän resurssit..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos erikoissairaanhoito kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti opiskella saikkariksi. Ovet avautuvat ihan eri tavalla. Ja vastaus omalta kohdalta, kyllä kannatti.

Nim. lähihoitaja, sairaanhoitaja 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Mitenkäs tuo lähihoitaja sta sairaanhoitajaksi amk-koulutukseen pääsy on nykyään.? Taitaa olla minun kaltaiselle mahdotonta, kun 2016 jälkeen ensikertalsiskiintiöt. Minulla siis jo kaksi korkeakoulu tutkintoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

23 tuntia sitten, partakauha kirjoitti:

Mitenkäs tuo lähihoitaja sta sairaanhoitajaksi amk-koulutukseen pääsy on nykyään.? Taitaa olla minun kaltaiselle mahdotonta, kun 2016 jälkeen ensikertalsiskiintiöt. Minulla siis jo kaksi korkeakoulu tutkintoa.

Aina kannattaa kokeilla. Ensikertalaisuuskiintiö on kaiketi aika suuri, mutta aina jonkin verran paikkoja on kaikkien hakijoiden saatavilla. Lähihoitajan papereista et saa mitään etua sh-kouluun hakiessa, joten pääsykoemenestys ratkaisee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

23.12.2018 klo 22.03, partakauha kirjoitti:

Mitenkäs tuo lähihoitaja sta sairaanhoitajaksi amk-koulutukseen pääsy on nykyään.? Taitaa olla minun kaltaiselle mahdotonta, kun 2016 jälkeen ensikertalsiskiintiöt. Minulla siis jo kaksi korkeakoulu tutkintoa.

Jos haet savonlinnaan niin pääsy on varmaan 100% luokkaa koska siellä on paikkoja aina syksyn lisähaussakin sairaanhoitajaksi. 😉

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

29.12.2018 klo 10.33, kahvikuppi_ kirjoitti:

Jos haet savonlinnaan niin pääsy on varmaan 100% luokkaa koska siellä on paikkoja aina syksyn lisähaussakin sairaanhoitajaksi. 😉

Jes, kiitos vastauksesta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Onko sairaanhoitajaopinnot lyhyemmät jos on lähihoitajatutkinto pohjalla? Onko siitä lähihoitajan tutkinnosta siis mitään iloa sh-opintoihin jos ei amk-haussa olekaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olen lähihoitaja ja sairaanhoitaja.

Tienaan enemmän lähihoitajana kuin sairaanhoitajana. Sairaanhoitajana ei ole tarjolla juurikaan viikonloppulisiä tms. Teen lähihoitajan hommia paljon mielummin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Juurinäin
9 tuntia sitten, Vieras: hmmm kirjoitti:

Onko sairaanhoitajaopinnot lyhyemmät jos on lähihoitajatutkinto pohjalla? Onko siitä lähihoitajan tutkinnosta siis mitään iloa sh-opintoihin jos ei amk-haussa olekaan?

Lyhyempiä harkkajaksoja saat tod.näkösesti. Eniten hyötyä olisi toisista Amk- opinnoista tms. Ne hyväksi luetaan. Toki koulussa sulla on luultavasti helpompaa opiskella lähihoitajan tutkinnolla ja työkokemuksella, kuin lukio kaupankassa tyyppien.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 hour ago, Guest Faktaa said:

Sairaanhoitajana ei ole tarjolla juurikaan viikonloppulisiä tms.

Tämä riippuu kovasti mitä hommia tekee. Aika moni paikka myös pyörii 24/7 (päivystykset, leikkurit, akuuttiosastot, ensihoito...) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

12 tuntia sitten, Vieras: hmmm kirjoitti:

Onko sairaanhoitajaopinnot lyhyemmät jos on lähihoitajatutkinto pohjalla? Onko siitä lähihoitajan tutkinnosta siis mitään iloa sh-opintoihin jos ei amk-haussa olekaan?

 

Ei

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

19.8.2019 klo 21.33, Vieras: Juurinäin kirjoitti:

Lyhyempiä harkkajaksoja saat tod.näkösesti. Eniten hyötyä olisi toisista Amk- opinnoista tms. Ne hyväksi luetaan. Toki koulussa sulla on luultavasti helpompaa opiskella lähihoitajan tutkinnolla ja työkokemuksella, kuin lukio kaupankassa tyyppien.

Riippuu koulusta. TAMK:ssa ei saa mitään harkkoja lyhyempinä, kursseistakin sain ahotoitua 9 op, tenttimällä toki nekin.

Mutta hyöty lähärin papereista on juurikin se, että opiskelussa pääsee jonkin verran helpommalla, kun on jo pohjatietoa olemassa eikä tarvii nollasta aloittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...
MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...