Jump to content
MAINOS

Hammashoitajaksi opiskelu?


Vieras

Recommended Posts

Vieras: Hannamaria

Olen käsittänyt, että nykyään on vaikea päästä opiskelemaan hammashoitajaksi: opiskelijat valitaan tarkasti. Tietääkö kukaan kuinka suuri prosentti haluajista pääsee opiskelemaan tätä osaamisalaa? Te ketkä olette opiskelleet, millaista oli? Oliko vaikeaa? Entä löytyykö täältä jo ihan työelämässä olevia hammashoitajia, pidättekö työstänne?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hammashoitajaksi opiskellaan ihan normaalisti lähihoitajapolkua aluksi. Eli yhtä vaikea päästä kuin lähihoitajaksi? 

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hannamaria

Ei aivan. Kouluissa joissa on tuo suun terveydenhoito osaamisalana, valitaan oppilaat vielä haastattelun ja testien avulla. Kaikki halukkaat eivät siis pääse välttämättä opiskelemaan hammashoitajaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinhän ne kaikkiin muihinkin osaamisaloihin tekevät karsintaa, mikäli halukkaiden määrä ylittää mahdollisen ryhmäkoon. Tuota suun terveydenhoidon osaamisalaa tosin ei ole kovin monessa oppilaitoksessa, joten on sinne varmaan keskimääräisesti vaikeampi päästä kuin vaikka johonkin huolenpidon ryhmään, joka pyörii jokaisessa koulussa ja osassa kouluja alkaa varmaan useamman kerran vuodessakin.

Luulisin kuitenkin, että nuo osaamisalaopinnot olisi suht vaivatonta käydä myös oppisopimuksella, ellei suoraan oppilaitoksessa pääse haluamalleen linjalle. Toki edellyttää sitten, että löytää jonkun halukkaan työnantajan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hammaskeiju

Ei mun aikanani (2010 valmistunut) ainakaan mitenkään erityisesti haastateltu siinä vaiheessa kun osaamisalaa valittiin? Toki "hakemus" tehtiin, mutta käytännössä kaikki halukkaat pääsivät suuntautumaan siihen mihin halusivatkin. Varmaan ihan oppilaitoskohtaista....Mutta niin, opiskelu oli tosi erilaista verrattuna niihin ensimmäisiin kahteen vuoteen, jolloin sitä perushoitoa harjoiteltiin joka kantilta. Hammashoito on kuitenkin niin oma juttunsa, ei sitä osannut oikein etukäteen odottaa mitään! Paljon eri instrumentteja opeteltiin tunnistamaan ja tietämään milloin niitä käytetään (=milloin niitä kannattaa sille hampilekurille tyrkyttää). Sitten opeteltiin tietysti aseptisia työtapoja ja välinehuoltoa, jotka ovat iso osa hammashoitolan arjen pyöritystä, varsinkin pienemmissä hoitoloissa, joissa välinehuoltajaa ei ehkä ole. Ergonomiaan kiinnitettiin paljon huomiota alusta saakka, koska työasennot ovat staattisia ja kyllä niillä saa kunnon ahvenniskan ihtellensä jos ei oikeista työasennoista välitä;)

Aika paljon oli sellaisia tietovisatyyppisiä pistokokeita pitkin kursseja, koska esim. instrumenttien ja matriisien valmistelujen ja muun oppimiseen piti oikeasti keskittyä ja sorminäppäryydessä kehittyä ennen kuin mentiin harjoitteluihin, kun aikataulut ovat mitä ovat. Ja tiimityötähän hammashoitajan työ sen hammaslääkärin kanssa on, eli on osattava sopeutua toisen työtapoihin ja sietää stressiä, huomioiden se potilas siinä. Monesti hoitajan vastuulla on se prosessin "suomentaminen" potilaalle, jos on monivaiheisia hoitoja suuhun tulossa.

Työ on (paikasta riippuen) ihanan monipuolista ja yksikään päivä ei ole samanlainen. Työssä yhdistyy kivasti asiakaspalvelu, hoitotyö, parityöskentely, ohjaus, erilaisten laitteiden ja aineiden kanssa näpräily ja myös toimistotyö ajanvarausten ja jonon purkujen puolesta. Liian kärkkäälle, herkkähipiäiselle tai helposti muuttuvista tilanteista stressaantuvalle työ ei sovi, mutta sen huomaakin jo ihan ensimmäisessä harkassa, että onko työ sitä ominta:) Työtilannekin taitaa olla nyt aika hyvä, joten opiskele ihmeessä, jos kiinnostaa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko hammashoitajan työn valitseminen huono idea herkästi niska-ja hartia kivuista kärsivälle? Vai voiko oikealla ergonomialla välttää tehokkaasti lihasten kipeytymisen? Ja osaako kukaan sanoa palkkauksesta?Kunnalla vissiin sama kun muillakin lähäreillä,mutta olen kuullut että yksityisellä voi tienata paljon paremmin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko hammashoitajan työn valitseminen huono idea herkästi niska-ja hartia kivuista kärsivälle? Vai voiko oikealla ergonomialla välttää tehokkaasti lihasten kipeytymisen? Ja osaako kukaan sanoa palkkauksesta?Kunnalla vissiin sama kun muillakin lähäreillä,mutta olen kuullut että yksityisellä voi tienata paljon paremmin?

No ei se paras mahdollinen idea ole:P Ei vaan, itse pystyy kuitenkin aika paljon vaikuttamaan siihen työn kuormittavuuteen ja siihen, muistaako venytellä ja liikuskella aina kun siihen on mahdollisuus. Eli varmasti työnteko onnistuu hienosti, kunhan muistaa pitää huolen hartioistaan ja selästään, sekä työssä että vapaa-ajalla. Omassakin työyhteisössä on paljon niska-hartiaseudun vaivoista kärsiviä - osa kärsii työn takia, osa siitä huolimatta. Joten kyllä, oikealla ergonomialla voi välttää lihasten kipeytymistä.

Ja aina voi (varsinkin isommissa kaupungeissa) pyrkiä sellaisen hammaslääkärin kanssa hommiin, kuka tekee hoitajan kannalta "kevyttä" työtä, esim. oikojat/apuoikojat. Siinä ei monesti olla niin kärppänä tarjoamassa ja vastaanottamssa instrumentteja ja pitämässä imua koko päivän ajan, vaan väliin tulee paljon potilaita jotka vaativat vain hammaslääkärin silmiä:)

Palkkauksesta osaan sanoa vain omasta kokemuksestani, vaihtelee varmaan jonkin verran kunnittain. Julkisella puolella pyöritään siinä jossain 1800€/kk, yksityisellä pari satasta enemmän, molemmat siis bruttona. Yksityisellä voi tosiaan tienata enemmän ihan noin muutenkin, mutta monesti myös sen takia, että monet vastaanotot ovat auki iltaisin ja viikonloppuisin, joten tulee niitä lisiä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

En voi suositella hammasalaa hoitajan näkökulmasta. Jos omaat yhtään itsekunnioitusta ja oman arvon tuntoa niin kyllä muutaman vuoden jälkeen alkaa nyppimään se sama pomppiminen lääkärin pillin mukaan. Ja tämä siis, jos työpaikaltasi löytyy lääkäreitä kenen kanssa työskentely on haastavaa. Näitä on kyllä jokapaikassa vähintään yksi. Hammaslääkärit kun tuppaavat olemaan kuin oma lahkonsa. Tietävät arvonsa ja jotkut varmasti sen näyttävät. Olen työskennellyt myös aivan ihanien hammaslääkäreiden kanssa jonka seurauksena meistä on tullut ihan ystäviä. Semmoisen työparin kanssa työskentely on hyvin palkitsevaa ja mukavaa. Mutta olen työskennellyt myös lääkäreiden kanssa kenen taidoilla en voi käsittää miten tämä on voinut edes valmistua hammaslääkäriksi ja saa harjoittaa ammattia. Hoitovirheitäkin nämä ovat tehneet ja sillon potilaan turvallisuus on vaarassa. Valitettavasti sinä joudut näihin hoitoihin työparina osallistumaan vaikka toki voit sitten valittaa esimiehellesi ja toivoa että tämä tekee asialle jotain. Aina näin ei ole. Hammashoitajan työ voi olla mukavaa sillon kun siihen saa tarpeeksi vaihtelua. Tätä tuo esimerkiksi erikoishammaslääkäri avustus ja toimistotyöt ynnämuut aseman muut kuin hoidolliset tehtävät.

Olen itse huomannut että mitä enemmän sinulla on kokemusta ja osaamista niin sitä enemmän hammaslääkäritkin sinua arvostavat. Mutta harva arvostaa vastavalmistunutta, joka ei vielä kaikkea osaa. Kuvitellaan että ollaan täydellisiä hoitajia heti vaikka työssä sitä opitaan.

työasennot ovat välillä tosi haastavia, koska siinä työskennellään lähinnä lääkärin mukaan ja yritetään tehdä hänen työtä helpommaksi. Mukavan lääkärin kanssa huolehditte yhteisestä ergonomiasta, mutta näin ei usein ole. Lääkäri on aika ykkönen.

minulle tämä ala ei niin sovi, olen kunnianhimoinen ja hammashoitajan työ on tylsää toistoa eikä tarjoa tarpeeksi haastetta. Olenkin hakeutumassa muihin tehtäviin hammasalan sisällä.

palkka ei päätä huimaa. Isot yritykset maksaa pääsääntöisesti tes:in mukaan. Tptes:issä palkka jää 5 vuoden kokemuksella sinne 2200 euron luokkaan. Tehyn ja hml liiton tessillä palkka on hieman parempi mutta esim lomat ovat lyhyemmät. Pienellä yksityisellä voit saada parempaa palkkaa, olen itse saanut melkein 2700e kuussa, mutta työolosuhteet oli ajoittain kyseenalaiset ja työsuhde edut puuttuivat kokonaan. Isot yritykset tarjoavat myös säännöllisiä koulutuksia jotka kannattaa hyödyntää aina kun mahdollista. Niistä on varmasti hyötyä tulevaisuudessa.

Tavanomainen hammashoitajan päivä menee käytännössä näin:

Tulet aamuvuoroon klo 7:30. Vaihdat vaatteet ja menet valmistelemaan hoitohuoneen. Toivot että edellisenä iltana ollut hoitaja on huolehtinut että huoneesta ei ole perustarveaineet loppuneet heidän käytössä. Tulosta lista ja käy läpi mitä päivä tuo tullessaan (mikäli ajat on varattu oikeilla syillä ja hml on kirjoittanut mitä tehdään). Klo 8 tulee eka potilas. Hoidetaan potilaita aikataulussa (toivottavasti, riippuu lääkäristä) ja aina välissä teet potilasvaihdon johon kuuluu kaikkien tarvikkeiden ja pintojen mihin on koskettu pyyhkiminen desiliinoilla. Potilaiden välissä yrität keretä käydä tekemässä myös välinehuoltoa, jos kerkeät. Lounas lähestyy, jos olette etuajassa kerkeät hyvin viemään likaiset instrumentit välinehuoltoon, jos ette niin sillon joudut tekemään nämä lounastauolla, välinehuolto on välttämätön tehdä jotta hommat pyörii. Lounas loppuu, kerkesit juuri ja juuri syödä 20 minuutissa. Potilastyö jatkuu. Yrität taas keretä välissä tekemään myös välinehuoltoa. Iltavuorolaiset saapuvat, he voivat nyt huolehtia  välinehuollosta, jos eivät mene suoraan hoitohuoneeseen töihin. Päivän potilaat on hoidettu (ajoissa, mikäli hammaslääkäri on tässä onnistunut). Jos huoneessa jatkaa joku niin teet kaikki tarjottimet valmiiksi ja huolehdit että tarveaineet eivät ole loppu. Jos huoneeseen ei tule ketään, suljet huoneen. Viet tiskit välinehuoltoon ja teet siellä olevia töitä. Käyt ehkä kahvilla, jos on aikaa. Menet takaisin välinehuoltoon ja teet sitä työajan loppuun. Ja tämän lisäksi yksityisellä esim ei usein ole toimistossa työntekijää iltavuorossa laskuttamassa, jolloin jos ei hml laskuta itse niin hoitaja joutuu tekemään sen myös tässä kaikessa välissä. Toki välillä on myös löysempiä päiviä ja kun oppii hommat niin ne sujuu nopeasti, mutta kyllä se työ vaan on kiireistä ja pelkkää itsestä toistoa. Täytyy olla myös joku moraali, että tekee asiat esim aseptisesti oikein. On olemassa hoitajia, jotka tekevät hommat hutiloiden eikä aseptiikasta ole mitään käryä. Semmoset työkaverit on turhauttavia, jos itse olet huolellinen ja se kyllä kannattaa olla.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja suosittelen todella oppisopimusta. Koulussa ei todellakaan opita näitä hommia kirjoista. Aina on oppisopimusopiskelija ollut paremmin kartalla hommista kun koululla opiskellut 5 viikkoa työharjottelua suorittanut. Isoista yrityksistä kannattaa kysellä paikkoja, toki myös pienistä mutta isoissa on enemmän lääkäreitä joten opit enemmän ja yleensä asioissa noudatetaan säädöksiä ym. Pikkufirmoissa saatetaan sooloilla ihan mitä sattuu ja sitten ihmetellään että koulussa kyllä sanottiin ettei näin saisi tehdä. Se voi tuottaa erimielisyyksiä mikä taas ei ole toivottavaa, jos toivoo esim voivansa jatkaa työtä siellä myös opparin jälkeen.

Hammashoitaksi opiskelu on loppupeleissä helppoa kuin heinän teko.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...