Jump to content
MAINOS

sairas hoito-ala


berrycat

Recommended Posts

Heippa kaikille!
Ajattelin kertoa teille tämän hetkisestä tilanteesta,jos vaikka saisin hieman tukea ja neuvoja teiltä kokeneemmilta ja viisaammilta.

Aloitin tuossa huhtikuussa määräaikaisen työn hoitoringissä kotiosastolla.Potilas siis hengityskoneessa.
Työ on kolmivuorotyötä, joka on jo itsessään raskasta mutta myös tämä potilas on hyvin vaativa sekä työn teko toisen kotona,perheessä on vaativaa sekin.

Meitä on tuolla töissä pieni porukka ja se vaihtuu useasti.
Ja niinkuin joka paikassa,sairastumistapauksissa ei ole lupaa palkata sijaisia vaan jäljellä olevat työntekijät tuurailevat sitten.

No kaikki alkoi aluksi hyvin,olin ihan haltijoissani paikasta ja kemiat pelasivat omaisten kanssa.
Ainoana ongelmana pidin sitä ettei kroppani oikein meinannut tottua 3-vuoroon vaan kärsin unettomuudesta sekä unihäiriöistä.

No sitten asiat hieman muuttuivat,
erään kerran pitkän työrupeaman jälkeen mulle soitettiin vapaalla ja pyydettiin tulemaan tekemään ylimääräinen yövuoro, josta sitten kohteliaasti kielätydyin koska takana öitä oli jo 3,sitä ennen tietysti iltoja ja aamuja ja se olisi kussut sen yhden ja ainoan vapaani.
No omainen sitten suivaantui tästä koska joutui tekemään sen loppupelissä itse.

Tämä toistui muutamia kertoja ja reaktio oli aina sama,jos en suostunut niin vittuilua ja mykkäkoulua oli luvassa.

Olin työpaikalla puhunut tästä unettomuus ongelmastani ja sovittiin että tekisin vain 2yötä kerrallaan.

Työvuorothan tuolla oli suunniteltu muutenkin päin persettä tyyliin ilta-aamu-ilta-aamu-yö-vp-ilta-yö-yö-vp-aamu.Niissä ei ollut mitään logiikkaa ja yksikkö vapaita on paljon.

Noh tässä viikko takaperin koin sitten totaallisen romahduksen enkä vaan enää jaksanut.En palautunut vapaillani,stressasin,itkin ja olin niin tajuttoman väsynyt.
Mieheni patisti minut sitten soittamaan lääkäriin koska tälläinen käytös ei ollut minussa normaalia.Ja meininki menossa kovaa vauhtia jo masennuksen puolelle.

Soitin töihin etten päässyt ja varasin ajan työterveyshuoltoon.
Sain ensin 2päivää sairaslomaa,sitten 4päivää plus unilääkkeet sekä lapun ettei kannata yövuoroja enään tehdä.

Tänään soitti sitten esimies ja pyysi että parannan itseni nyt viikon aikana kuntoon ja tulen maanantaina töihin koska kukaan ei voi tehdä vuorojani.
Tämä omainen oli siis pyytänyt tekemään näin ja esimies sanoi puhelimessa että "pääsisin omaista rauhoittelemaan jos nyt sovittaisiin että menisit maanantaina töihin."

Eli siis suomeksi sanottuna ei kiinnosta vittuakaan miten väsynyt tai sairas olet kunhan tulet töihin etkä vaan ota enempää sairaslomaa.

Määräaikaisuuttani tuossa paikassa olisi jäljellä enää 2kk ja voitte kuvitella miten lähellä olen sanomassa itseäni vain irti koko paskasta.
Ainut mikä minua tällähetkellä pidättelee on karenssin pelko.

Huomenna minulla on aika työpsykologille mille kerron kyllä kaiken ja toivon että hän ymmärtäisi tilanteeni ja sen miten uuvuttava,negatiivinen ja sairas toi työpaikka on.
Saisin pidemmän sairasloman jonka aikana voisin miettiä vaihtoehtojani ja oikeasti parannella itseäni.

Miten te toimisitte tässä tilanteessa?
Kellään muulla kokemusta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Lisää sairaslomaa vaan jos ei pysty ja asian eteen ei haluta työnantajan puolesta panostaa. Jos olet loppusopimuksen sairaslomalla ei karenssit pala ja jos irtisanovat (laittomasti) niin voit saada korvauksia vielä asiasta...

Ylipäätään ei ole sinun asiasi tai murheesi miten työnantaja ne vuorot järjestää jotka olet sairaslomalla. Menköön pomo itse jos ei halua palkata sijaista tai menköön pomon pomo jos on kielto palkata sijaista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksestasi :)

Tääki viel yksityinen,menestyvä ja hyvä maineinen firma,

vituttaa kun pientä oravaa tämmönen pelleily >:(

Itse kun ehkä oon vähä liianki kiltti ja tunnollinen,ihmetyttää vaan joka kerta tämmönen ettei työntekijöistä jotka siellä puurtaa välitetä pätkän vertaa.

Ja sitten kehataa tuumata puhelimes et "eikös myö nyt sovita ettet oo enää maanantaina kipee" :D 

Alkaa menee vaa usko koko alaan,

vuodest 2009 tätä tehny ja hurjemmaks menee vaa.

Tai sit oon ollu iha vääris paikois töis :D:D

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä lähtisin muualle töihin. Ja jos lääkäri pitää sairaana, niin olisin sitten sairauslomalla. Tuossa nyt täytyy sitten olla tarkka, että diagnoosiksi ei laiteta työuupumusta, sillä se voi johtaa siihen, että sairauslomasta tulee palkaton.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näitten muutamien päivien saikkuloma diagnoosiksi lätkästii F51 ja muut kohtaa Z56.6.

Mutta sairaus siis tuo Ei-elimelliset unihäiriöt.Tuntu vähän ettei työterveyslääkäri ottanu tosissaa,tokas että käytäntönä on ettei olla liian pitkää saikulla vaa mahollisimman äkkiä takasin töihin.Itkua tihrustin siellä ja sanoin että itseluottamus täysin nolla,ei kiinnosta enää ollenkaa,ei jaksa,ja elämässä tällä hetkellä muutenki kaikkee härdellii ja asiat kaatuu päälle...

Huomenna siis se työpsykologin aika,hänhän ei voi saikkua kirjottaa mutta käsittääkseni laittaa jonku lähetteen jos tarvetta pidemmälle saikulle??

Et ei se sit auta vissii muu ku mennä sunnuntaina päivystykseen.

Todella ikävää että pitää asiat viedä näin,kyllä se ois niin selvä peli jos vois vaa rehdisti lähteä.

7kk ollu tuolla jo ja 31.12.2015 loppuu sopimus....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Jenkku87

Hei. Juuri luin itse hengityshalvauspotilaista tai niiden hoidosta ja arvostan niitä jotka sitä tekee. Itsekin olen joskus miettinyt pitäisikö lähteä kokeilemaan sellaista hoitotyötä, tällä hetkellä työskentelen vanhusten hoivakodissa. Luulen ettei minusta olisi hengityshalvauspotilaan hoitotyöhön koska se vastuu olisi niin suuri, koko ajan yksin vuorossa. 

Mutta toi sun työnantajan käytös on kyllä todella tylyä! Ja nämä toisten kommentit täällä on hyviä että sairaslomalle vaan, ei se ole sun huolesi miten pomo järjestää sjaisen, kun ei kerran pidä huolta työntekijöistään. Tsemppiä sinulle! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sinä olet tärkein! Älä myy itseäsi ja terveyttäsi, se kun on työnantajan vastuulla riittävien resurssien hankinta. Aina ei voi voittaa, vaikka reilua peliä haluaisikin pelata. Ota ko. paikka kokemuksena. Eiku eteenpäin, sano mummo lumessa.:P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos kaikille tsempeistä! :wub::)

Itse tykkäsin työstä paljon,ja koin oppivani kaikki tarvittavat toimenpiteet nopeasti.

Siksi ehkä vähän surullista onkin että koin että minut sairastutti siellä työpaikalla eli toisten kotona vallitseva negatiivinen ilmapiiri,se että tää omainen osotti mieltänsä aina kun ei jaksanut/pystynyt/päässytkään tuuraamaan ketään,huono työvuorosuunnittelu sekä viimeisin niitti tämä esimiehen ymmärtämättömyys tilannetta kohtaan.Tuli vähän puhelimessa sellain olo että olisin joku kone eikä minulla ole oikeutta todeta etten jaksa kun olen nimeni kirjoittanut tälläiseen sopimukseen.

Tilanteen vankina nyt niin sanotusti :(

Mutta eteenpäin mennään,se on varma.Nyt koitetaan vaan jotenkin saada sitä saikkua,mitä oikeastin tarvitsenkin ja odotellaa joulukuuta.

Mutta faktahan on se että jos sitä saikkua ei enää mistään tipu ni miehän sitten vaan otan ja lähden. Tulkoot karenssit ja vaikka kirveen kanssa täältä hakemaan :piru:

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näitten muutamien päivien saikkuloma diagnoosiksi lätkästii F51 ja muut kohtaa Z56.6.

Toivottavasti saat palkkaa sairausloma-ajalta, sillä muu työhön liittyvä psyykkinen tai fyysinen liikarasitushan ei periaatteessa ole sairautta, vaan työntekoon liittyvä ongelma. Hengityshalvauspotilaat ja heidän omaiset ovat hämästyttävän usein täysiä kusipäitä, joten siitä sektorista kannattaa pysyä visusti poissa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen värisevien kammioiden kanssa samaa mieltä siitä, että tuommoinen toimenkuva missä alistetaan hoitaja passaamaan yhtä ainutta potilasta koko päiväksi, ei sovi kaikille. Ei varmaan tule yllätyksenä, että monet noista potilaista omaisineen ovat katkeria ja vittuuntuneita elämää kohtaan. Enkä sano, etteikö heillä olisi siihen ehkä aihettakin, mutta itse tiedän että en voisi sellaisessa ympäristössä viettää liki 40 h / vko.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta työntekijöille pitäisi järjestää työnohjaus, jossa voisi purkaa kaikkia noita kokemuksia, jotta niitä ei vie kotiin. Potilas ja omainen saavat olla hankalia ja vaikeita, mutta henkilökunnan on silti jaksettava kohdata tilanne ammatillisesti, ilman että kommentit menevät oman nahan alle. Työnantajan pitäisi nyt miettiä henkilöstön tukitoimet, sillä ei se ole kenenkään etu, että työntekijät väsyvät tilanteeseen, lähtevät pois, uudet koulutetaan ja omaiset ovat yhä ärtyneempiä yrittäessään vahtia hoidon laatua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kamalaa lukea tätä! Oma kokemukseni tämän potilasryhmän kanssa on aivan päinvastainen ja toivon että tämä työ ei saisi niin huonoa leimaa ongelmistaan huolimatta.

Ja aloittajalle voimia! Ei ole sun ongelma jos esimiestaho ei osaa huolehtia työvoiman hankkimisesta! Ole sairaslomalla juuri niin kauan kuin oma vointi vaatii ja älä pahoita mieltäsi epäpätevän esimiestahon käytöksestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen Topiaksen kanssa hyvin paljon samoilla linjoilla. Oma kokemukseni hh-potilaista on päinvastainen, usein omaistenkin kanssa menee todella hyvin. Toki huonoja päiviä on, kuten meillä kaikilla, mutta tuollainen ap:n kuvailema työympäristö on myrkyllinen ja sellaisesta pitää lähteä pois, sanoi kuka tahansa mitä vaan. Jos sinua ja työpanostasi ei arvosteta ja laitetaan kokoaika ahtaammalle, niin eihän sellaisella työpaikalla tai esimiehellä tee mitään. Kyllä työn pitää lähteä siitä että sitä jaksaa tehdä ja omassa työssä viihtyy. Oma eroni toki on, että en ole yksityisellä tehnyt töitä hh-potilaiden kanssa vaan julkisella puolella, jossa työyhteisö on isompi, tuuraajia löytyy helpommin ja kokemuksia pääsee purkamaan..

berrycatille tosi paljon tsemppiä ja jaksamista!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: aamu yön jälkeen

No eikö shp ole hh-potilaiden hoidosta vastuussa, ainakin monesti sellaisia työpaikkailmoja nähnyt? Vai onko sit ostopalveluna? Luulis et jos työnantaja olis shp ni sijaisarsenaalissakin löytys vähän paremmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulostaa kyllä raskaalta työpaikalta ja työnantaja ei näe kuin oman napansa. Itse olen kiertänyt useita työpaikkoja, kun tällä alalla on niin hankala saada sitä vakipaikkaa. Toki olen pariin kertaan muuttanutkin eri paikkakunnille. Mutta pääsääntöisesti työpaikat on olleet hyviä ja kokemukset on olleet hyviä. Mitään nuin haastavaa ei ole koskaan ollut kuin sinulla, mutta joka paikassa on ollut haastavia omaisia. Mutta vuosien aikana olen oppinut sanomaan ei, jos siltä on tuntunut. Yksikään työnantaja ei voi olettaa, että meillä ei olisi muuta elämää. Jatkat nyt sitä saikkua ja metsästät samalla uutta työpaikkaa. Hoitajille kyllä töitä löytyy.

Paljon jaksamista sinulle berrycat. Kuuntele itseäsi ja omaa jaksamista. Vaikka työ on iso osa elämää niin pitää osata antaa aikaa muullekin elämälle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helpottavaa lukea teidän kommentteja :)

Työpsykologi oli ymmärtäväinen ja kehotti tulemaan maanantaina uudestaan.

Esimies ja esimiehen esimies soittelivat peräkkäisinä päivinä ja pyysivät kertomaan menenkö maanantaina töihin vai en,

omainen oli pommitellut firmaan siis lukuisilla soitoillaan että pitää saada tietää tuleeko se töihin maanantaina vai ei.

No menin sitten ihan paikan päälle selvittämään asiaa ja yllättävän vaisu työnantaja sielä oli kun selitin tilanteeni ja sen että ei tätä toipumista ainakaan paranna se että täältä soitellaan jatkuvasti ja tivataan aikataulua kuinka kauan nyt meinasin sairastella.

Hänen yksi hienoista ehdotuksistaan oli että jos sairasloma olisi pidempi että ottaisin palkatonta vapaata?!?!? :D Siitä asiasta ei tarvinnut sitten sen enempää keskustella.

Että nyt tuntuu menevän firmalla huonosti.:wacko:

Itse olisin työssäni viihtynyt ja aluksi viihdyinkin todella hyvin,se oli yksi parhaita duuneja mielestäni maailmassa.

Mutta sen kerran sitten kun kieltäydyin enkä enää joustanut joustamisen perään,näytti omainen oikean karvansa ja ilmapiiri muuttui koko hommassa täysin.

Toisaalta onneksi,koska se näytti nyt taas esimiesten ja yrityksen oikean karvan,että ei sielä ole muuta mielessä kuin raha ja tuottavuus.

Maanantaina sitten taas lääkäriin.Toivotaan että kirjoittaisivat nyt pidemmän saikun ettei tarvisi siitä enää stressata.

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuin omista kokemuksista olisi lukenut.  Puoli vuotta sitä paskaa kestin ja sitten onneksi opiskelujen alku pelasti mut. Ihan noin pahaksi ei oma psyykkinen olo onneksi päässyt, mutta käsi ei varmaan ikinä tule täysin kuntoon. Sairaslomaa ei voinut pitää kun sijaisia ei yksinkertaisesti ollut ja kaikki muutkin rinkiläiset tekivät lähes täyttä listaa. Itse sanoin paikkaan mennessäni etten suostu kuin 50% listaan koska kesällä tein muitakin töitä. Niin vain yleensä lista oli 60-85% ja ykkösvapaita sekä ylipitkiä päiviätäynnä. Asiakas teki itse listat ja kun kertoi tärkeistä menoista niin sai melkoisen paskamyrskyn päälleen. Monta kertaa sai suoraan kuulla olevansa täysin epäkelpo ja surkea ihminen ja työntekijä. Omaisia ei onneksi ollut sopassa mukana, kommentit tulivat asiakkaalta suoraan. Paljon muutakin oli siinä paikassa pielessä ja kyseessä sentään oli kohtuu iso shp.

Hymyilemiseen tarvitaan 26 lihasta mutta murjotukseen 62. Mitäpä suotta itseään vaivaamaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: yks hoitsulikka vain

Hei, annan vinkki vitosen! Jos kuulut liittoon niin sinne yhteys ! Tässä selkeästi ristiriitatilanne työnantajan kanssa. He osaavat neuvoa sinua eteenpäin asian kanssa ja miten tulisi toimia.

Itse paloin loppuun viime keväänä edellisesdä työpaikassa (yksityinen hoivakoti) ja jatkoin siellä sen jälkeenkin. Irtisanoin itseni n.1kk sitten ja nyt kaupungin puolella töissä ja pakko sanoa -paras päätös ikinä.

 

Liiton ja jopa valviran kanssa olin yhteydessä ja sieltä sai todella fiksuja juttuja :) tsemppiä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vinkistä hoitsulikka :)

Olen itekkin ajatellut että joko olisi semmonen asia mistä kannattaisi liittoon ottaa yhteyttä,kuulun itse Superiin.

Tämmöin tilanne on ensimmäinen laatuaan omassa työhistoriassani,olen tehnyt lähihoitajan hommia vuodesta 2009.

Siksi varmaan tuntuukin että oon ihan kujalla,kun ensimmäistä kertaa joutuu elämässä käymään läpi tämmöstä :-/

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liitosta kannattaa ainakin kysyä, mitä ovat mieltä. Oma kokemus myös hyvin samankaltainen kuin berrycatilla. En pitänyt päivääkään saikkua siellä ollessani, mutta muita menoja oli jonkun verran. Oseun sai kuulla etten saa koskaan pysyvää työpaikkaa, koska minulla on työn ulkopuolinen elämä. Asiakkaan mielestä hoitajat olivat vain mahdollistamassa hänen elämänsä. Sen puolen vuoden aikana, minkä olin niissä hommissa, meni henkinen vointk kyllä aika alas. Jopa kaverit, jotka asuvat toisella puolella Suomea ja yhteyttä pidetään FBn välityksellä sanoivat olevansa minusta huolissaan. Nyt ovat asiat paljon paremmin, mutta kadun suuresti etten ottanut yhteyttä liittoon.

Kukaan ei ole hyödytön, aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liittoon otettu tänään yhteys.

Lääkärissä käynti kierre jatkuu,torstaina jälleen uusi aika.

Tänään sairaslomatodistusta viedessäni pomo halusi jutella ja uteli mm.että mitä aioin lääkärille torstaina sanoa?

Aionko olla vielä miten pitkään sairaslomalla ja valitti taas kun sijainen on vain tämän viikon loppuun.

Paras ehdotus oli kuitenkin se että jos minusta tuntuu etten jaksa tätä hengityskone potilasta hoitaa nii pystyisinkö vaikka mennä sinne kotiin haravoimaan ja auttamaan kotitöissä?!??!

Että jos en ottaisikaan enää sitä sairaslomaa vaan menisin haravoimaan ja paskattamaan koiraa sinne.

Voiko tämmöstä ihan oikeasti edes työnantaja ehdottaa?Ja jäi hieman epäselväksi että jos nyt menen vaikka sinne sitten haravoimaan niin eikö sitten jokatapauksessa jouduttaisiin hommaamaan minulle sijainen?Koska enhän minä sitä potilasta sitten hoida mitenkään????

Tästä viisastuneena aion äänittää jokaisen meidän tulevan keskustelumme.

Menee tämä nyt jotenkin niin uskomattomaksi että pakkohan se on.Ketään ei oikeasti sielä kiinnosta kuinka minä voin,vaan tärkeintä nyt on se että saadaan minut pois sairaspäivärahalta ja nakitettua jollain konstilla sopimuksen loppuun.

Eikä tässä kyllä ajatella potilastakaan jos hoitaja voidaan tuosta vain määrätä vaihtoehtoisesti vaikka haravoimaan ja tekemään kaikkea muuta kun hoitamaan sitä potilasta.

Vitutus ja stressitaso luokkaa infernaalinen.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole sinun asiasi tosiaan millään lailla miettiä sitä potilasta tai omaisia tai sijaisten saamista. Saikut vaan sen mukaan kun tarttee ja eniveis työpaikka vaihtoon aikanaan jos ei ääni kellossa muutu totaalisesti.

Yritä ottaa pomon tekemiset ja sanomiset komediana ja farssina! :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Itse tekisin niin että katselisin ja kyselisin aktiivisesti töitä muualta ja tuolle pomolle veisin vain sairaslomalapun. Potilaalle tai hänen omaiselleen ei kuulu se tieto miksi olet töistä pois, se ei kuulu edes muille työkavereille. Eikä se ole sinun vaivasi pohtia kuka tekee vuorosi, se kuuluu työnantajalle. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...