Jump to content
MAINOS

jaksotyöajan muutos 1.6 alkaen


lenninuutti

Recommended Posts

Hei! Onko kellään tietoa tälläisesta asiasta. Nyt kun ylityö pitää maksaa 100 % niin meillä annetaan tunti tunnista vapaana. Onko se riittävä korvaus ylityöstä jos jää pitkään vuoroon kun ketään ei saaa tilalle. Ne tunnit klo 15-21 pilkotaan vielä niin että lyhennetään työvuoroja. Nyt on jopa puhuttu että jos ei kerkiä saman listan aikana saamaan tunteja takaisin niin voidaan siirtää annettavaksi seuraavalla listalla. Mun mielestä meitä kusetetaan taas. Eikö tuollanen ole just sitä harmaata ylityötä jota vastaan Tehy tässä taanoin kampanjoi. Löytyskö joku viisas joka osaisi vastata onko tuo ihan lakien mukaista toimintaa. Minä en joka tapauksessa tee tuntiakaan jos ei korvauksena ole euroja, tämä on henkilökohtaien periaatteeni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

On se laillista jos työntekijä suostuu. Työvuoroluetteloa voi muuttaa yhteisymmärryksessä työntekijän kanssa. Eli tulee pitkä päivä ja sitten muualta tunteja pois. 

Itse vaadein kesällä joka kerta ylimääräisen vuoron maksettavaksi ylitöinä kun sellaista tarjottiin. Kertaakaan ei tosin sitten tarvinnut tehdä, aina joku yritti kerätä oh:lta pisteitä ja suostui ilmaiseksi jäämään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toiset arvostaa rahaa, toiset vapaa-aikaa. Toiset joustaa puolin ja toisin, toiset tekee just sen mitä työvuoroihin on merkitty eikä sitten vaadi työnantajaakaan joustamaan jos tulee omia menoja.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä yllättävistä ylitöistä silti joku korvaus kuuluu, vaikka vapaa-aikana ottaisikin. Tunti tunnista vapaata ei ole korvaus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten tuossa aiemmin sanottiin, jos työntekijä suostuu ottamaan samassa listassa tunnit vapaana, niin sitten se on yksi yhteen. Tähän ei kuitenkaan tarvitse suostua, vaan työntekijä ilmoittaa tekevänsä tunnit ylitöinä ja saa niistä ylityökorvauksen. Kannattaa pitää huoli omista oikeuksista.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kyllä usein mielelläni otan ne tunnit, jos joutuu jäämään esim. pitkään päivään, mutta meillä ne tunnit saa käytännössä oikeastaan aina sitten ylimääräisenä vapaapäivänä myöhemmin. Jos ei ota vapaapäivää niin sitten saa rahana ja hälyrahan myös. Joskus on myös käynyt niin, että on joutunut jäämään listan viimeisenä päivänä ja meillä ei ainakaan kyllä silloin voi normaalisti siirtää sitä vapaata seuraavaan listaan. Kun sille listalle muodostuu ylityötunteja, niin nehän menee joko maksuun tai miten kenenkin kohdalla on sovittu (itsellä menee työaikapankkiin). Luulin nimenomaan, että tähän jaksotyöajan uudistukseen liittyi se, että jokainen jakso on nyt sitten yksi jakso, eikä voi esim. enää kahden jakson välillä tasata tunteja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsittääkseni tämän muutoksen isoin plussa on juuri se, että yksi jakso, on se yksi lista. Listan loppuessa ylimääräiset tunnit (menee maksuun tai ei) muuttuvat ylitöiksi, JOKA KOROTTUU 50%. Esim. toteuma +2h v. suunnitelma -> Jakson lopussa nuo (joko maksetaan tai pidetään aikana) tekevät 3h. 

Meillä oli aiemmin 3vko + 3vko listaparin jakso. Kun 1. listalle syntyi vaikka +1h, oli se 2. listallakin sen +1h. Vasta 2. listan päättyessä, jos se tunti oli edelleen ylimääräisenä, korottui siirtyessään seur. jaksolle. Nyt 50% ylityötä siis syntyy 'herkemmin'. Sopii mulle. ;) 

Tuosta maksamisesta/aikana pitämisestä. Työnantajani on yksi suurimmista kaupungeista ja 'siellä jossain johdossa' linjattu, että ylitöitä ei makseta rahana eli pidetään aikana. Käsittääkseni ihan kvtes:n mukaista, vaikka ei kaikkia miellytä? Ja kyllä ne vaan sitten rahana maksetaan, jos työsuhde esim. loppuu, eikä tunteja ole pidetty pois! :D

Listoilla ne kertyneet tunnit kulkee mukana niin kauan, kunnes ne maksetaan tai pidetään pois. En tiedä kuinka tarkasti tai velvoittavasti kvtes määrittelee kertyneiden ylityötuntien pois pitämisen SUUNNITTELUA työvuorolistoihin.. Meillä luottamusmiehiltä viestitetty sen suuntaista, että esimiesten tulisi listoja tehdessään useammin ja lyhyemmän ajan sisällä, suunnitella listoille vuoroihin tuntien pois pitäminenkin.

Käytännössä tuota ei meillä tällä hetkellä koskaan suunnitella tulevaan listaan sen tekovaiheessa. Vaan lyhyempi vuoro tai kokonainen vapaa työpäivä sovitaan esimiehen kanssa kuluvalle listalle..miten työtilanne/henkilöstön määrä sallii.

Mikäli olen käsittänyt oikein, taitaa johtua siitä, että etukäteen suunniteltaessa, joutuisi jo suunitteluvaiheessa huomioimaan puutokset eli sijaisten suunnittelun. Kun muutos tehdään kuluvaan listaan on mahdollista tarvittaessa evätäkin vapaa pyyntö.. lisäksi pomoillamme taitaa olla eri ohjeistus ja valtuudet sijaisien tilaamiseen, kun kyseessä etukäteen tiedossa oleva puutos (esim pitkä sairasloma) tai äkillinen puutos (muutos kuluvalla listalla). Sijaisten käyttöä seurataan ja äkilliset puutokset tuntuu olevan se sallitumpi.. 

Niin tai näin harmaata ylityötä on juuri se, että suostuu kuluvan listan aikana 'tasaamaan' tunnit, tehden esim. lyhyempiä vuoroja. 3vko+3vko listaparien aikaan tuo oli ihan normi meininki, meilläkin. Lähiesimiehet oli ohjeistettu 'huolehtimaan ettei ylityötä synny'. Sen sijaan, että esimies olisi ratkaissut miksi työntekijöiden päivät venyy herkästi puoli tuntia yli ja korjannut sitä, esimies jankkasikin henkilöstölle ettei ylitöitä saa tulla ja tunnit pitää 'tasata'. Ylempää ei toki suoraan ollut näin ohjeistettu tekemään, mutta kvtes:n mukaan kuluvan listan vuoroja kun voi 'muuttaa' kun ja jos me siihen suostutaan! Itse en tuolloin vielä oikein kässänyt koko kuviota, tai mihin kvtes antaa minullekin oikeuden! :) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen kai käsittänyt väärin jos sitä 50 % ylityötä vielä on. Minä luulin että se on heti 100 % tuon uudistuksen jälkeen. Meillä on lista 3 vko ja jos jää vajaaksi se viedään palkasta, niin miksi ihmeessä ne kertyneet ylityöt voi antaa vapaana seuraavassa listassa. Harmaata ylityötä on mun mielestä se että korvaus on tunti tunnista, sen pitäisi olla 2 tuntia tunnista jos tehdään ylitöitä. En minä kaihoa sitä ylityörahaa vaan sitä että korvaus on asianmukainen jos se annetaan aikana.

Ja meidän hoitajien hyväksi käyttäminen palkka asioissa ei lopu koskaan, sillä suurin osa on sitä mieltä että pitää jäädä iltaan jos on vajausta. Ei pidä jääköön pomo, ei meitä kai kukaan voi pakottaa jäämään ainakaan tavallisella vuodeosastolla. Mitta täynnä koko hoitotyötä tällä hetkellä :(:(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kai sitä mitenkään voi palkasta vähentää (kuukausipalkkalaiselta) jos työnantaja unohtaa tai muuten jättää laittamatta listalle tunnit täyteen? Sehän olisi lomautus silloin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laitoin omaan liittooni sähköpostia, kerron sitten myöhemmin minkälaisen vastauksen saan sieltä. Meidän osastolla on nimittäin kyse siitä että rahaa ei haluta enään käyttää ylitöiden maksuun. Haluan tietää on lain mukaista siirtää ne seuraavalle listalle koska meillä ei ole käytössä jaksoparit. Sijaiset hankitaan ensin tietty varahenkilöstö, sitten Seure ja sitten tuntilistalla tekevät. Luulisi noista löytyvän, mutta aina sanotaan ei saada ketään eli halutaan säästää mutta esim yövuorosta ei voi kun tarvitaan se 2 hoitajaa.

Jupet

Se palkasta vähentäminen tarkoittaa sitä että otetaan vajaus erilliskorvauksista ei kuukausipalkasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perustunnit eli kk-palkka on ehdottoman pakko maksaa joka tunnista 100% vaikka ei olisi yhtään tuntia laitettu listalle.

Ylitöiden kertymiseen jaksolla ja lisiin tuo vajaa lista voi vaikuttaa, riippuen TES:stä yms. Tehdyistä vuoroista kertyneisiin lisiin se ei kuitenkaan voi vaikuttaa eikä sillä perusteella voi noin vaan mitään vähennellä ettei ole suunniteltu listaa oikein.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä jaksot on kolmen viikon. Aikasemmin listan ylitykset maksettiin lisien kanssa ylitöinä, ellet erikseen sopinut siirrosta seuraavalle listalle. Vuoden alusta tuli päätös että mitään ei enään makseta, vaan ylitykset menee seuraavalle listalle. 

Samalla myös sijaisten ottamista tiukennettiin, joten tuplavuorot yms. on lisääntynyt ja näin listatunnit paukkuneet monilla. Sitten kun tunteja ei voida välttämättä muuttaa kokonaisiksi vapaapäiviksi vaan otetaan aamuvuorojen päätteeksi pois. Saattaa olla neljä aamuvuoroa klo 7-13, ohan se toki kiva päästä aikasin kotio.. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep, ylityöt ylitöinä. Aina mullekkin pomot mussuttanu, että pitäis ottaa tunti tunnista saman listan sisällä. Tehkööt muut miten tekee, minä otan mulle kuuluvat ylityökorvaukset.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valmista listaa, oli se sitten kaksi, kolme tai neljä viikkoa, ei saa muuttaa kuin työntekijän suostumuksella. Eli jos työnantaja lyhentää työpäivää omasta aloitteestaan esim. kuitatakseen ylityötä, siihen ei tarvitse suostua. Toki jos se sopii itselle, niin on ok.

Jos jaksotyössä tehdään esim. pitkä päivä ja tunnit otetaan samalla listalla pois, se menee tunti tunnista. Jos siirtyy seuraavalle listalle, ovat 50% ylityötä ensimmäisten 18 tunnin osalta. Sitten vasta 19. tunti on 100%:sta. Se on käytännössä hyvin työnantaja ystävällinen työaikamuoto tästä syystä. 

Yleistyöajassa ylityötä voi muodostua joko päivittäisenä tai viikottaisena ylityönä. Se on oikeasti työntekijälle taloudellisesti kiitollisempi vaihtoehto, vaikka monet pitävätkin sitä huonompana kuin jaksotyöaikaa. Johtunee varmaan siitä, että yleistyöaikaan siirryttäessä monissa paikoissa siirrytään myös ruokailemaan omalla ajalla. Silloin pitää sitten muistaa laittaa työpuhelin kiinni ja pitää huoli, että se ruokatauko on oikeasti omaa aikaa!

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onkohan minulla päässä vikaa kun en ole itse tätä järjestelyä edes tajunnut kyseenalaistaa? Lähinnä kummastelen, miksi ihmisillä on niin iso halu tehdä lisää tunteja jo täyden työviikon päälle, kun se on jo hoitoalalla niin raskasta.

Meillä on sama käytäntö töissä eli ei ylitöitä, mutta olen kokenut "tunti tunnista"-systeemin reiluksi. Pakko ei ole töihin jäädä, joten teen ylityöt vapaasta tahdostani, ja toisaalta voin halutessani myös itse pidentää päivää jos on paperihommat kesken tms. Minusta on vain ihanaa tehdä tunteja "pankkiin" joita voi sitten hyödyntää kun haluaa! Minä lähdenkin usein spontaanisti töistä aiemmin jos vaikka osuu aurinkoinen päivä kohdalle, ja on se kätevää myös jos on menoja joihin haluaa ehtiä ajoissa. Tuo työhön mieletöntä joustavuutta, ja tarvittaessa tunnit voi siirtää "pimeänä" seuraavaan listaan.

Muutenkin, olen tuumaillut, että on kiva kun joustetaan molempiin suuntiin. Jos minä olen valmis vaihtamaan vuoroja ja venymään niissä, niin sitten kehtaa pyytää vuorolistaan vaikka 8 päivän vapaaputkia tai muita erikoisuuksia. :)  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo työhön mieletöntä joustavuutta, ja tarvittaessa tunnit voi siirtää "pimeänä" seuraavaan listaan.

Muutenkin, olen tuumaillut, että on kiva kun joustetaan molempiin suuntiin. Jos minä olen valmis vaihtamaan vuoroja ja venymään niissä, niin sitten kehtaa pyytää vuorolistaan vaikka 8 päivän vapaaputkia tai muita erikoisuuksia. :)  

Jos tunteja siirretään ns. pimeänä ja myös otetaan niin, siinä on työntekijän kohdalla omat vaaransa. Jos listalla lukee, että pitäisi olla töissä ja sitten onkin muualla, se voidaan katsoa luvattomaksi poissaoloksi. Tilanne voi tulla eteen, jos vaikka työpaikalla tapahtuu jokin tapaturma. Poissaolot siis toivottavasti merkitään myös työvuoroihin eikä vain olla pimeästi poissa. 

Joustava voi olla muullakin tavalla kuin polkemalla työaikalakeja. 

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silloinhan se on enempikin vuoronvaihto tai työaikapankkia muistuttavaa toimintaa jos listan sisällä siirrellään tunteja päivistä toiseen työntekijän kokiessa tämän hyväksi

Mutta jos työnantaja jollain tasolla määrää jäämään ylitöihin niin siitä kuuluu kyllä korvaus (ja tuntien siirto toiseen kohtaan 1:1 ei ole korvaus). Kuset myös muiden muroihin jos suostut tekemään ylitöitä korvauksetta, koska heidänkin mahdollisuutensa saada asianmukainen korvaus huononevat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos menossa olevalla listalla kertyy ylityötä ja sitä ei pystytä antamaan ajassa ko listan aikana vaan annetaan seuraavalla. Tunnit korottuvat eli 5 tuntia ylitöitä on seuraavalla listalla 10 tuntia vapaata kvtesin mukaan. Tätä kysymykselläni hain ja vastauksen olen löytänyt eli ei voi enään seuraavalla listalla antaa tunti tunnista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itseäni ei koske, mutta tämä työpäivän venyminen sadalla tunnilla puhuttaa melkoisesti kentällä. Kun en ole perehtynyt aiheeseen kysynkin vedettiinkö tuossa liittoja kuin pässiä narussa vai onko tuosta oikeasti jollekin hyötyä. Ajallisena menetyksenähän tuo vastaa melkein kolmea viikkoa ajassa - tai ainakin näin työntekijät tuon tuntuvat kokevan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itseäni ei koske, mutta tämä työpäivän venyminen sadalla tunnilla puhuttaa melkoisesti kentällä. Kun en ole perehtynyt aiheeseen kysynkin vedettiinkö tuossa liittoja kuin pässiä narussa vai onko tuosta oikeasti jollekin hyötyä. Ajallisena menetyksenähän tuo vastaa melkein kolmea viikkoa ajassa - tai ainakin näin työntekijät tuon tuntuvat kokevan. 

Aihe, mikä kiinnitti myös eilen huomioni aamu-uutisia lukiessa. Laitoin heti aamusta duunikaverille viestiä, onko asiasta ollut puhetta. Eli koskeeko ammattiryhmää, jossa suuren osan päivätyöstäni teen eli osastonsihteereitä.

Hän ei vielä ollut kuullut asiasta mitään, mutta tämä lomakausi on monella vielä päällä, myös itselläni. Eli jokin kokous, pöytäkirja tms. saattaa jäädä huomiotta.

TEHY:n sivulla näin;

Ruokatauko yleistyöaikamuodossa

Yleistyöaikamuodossa päivittäinen lepotauko (ruokatauko) sijoittuu, toisin kuin jaksotyöaikamuodossa, lähtökohtaisesti työntekijän omalle ajalle. Tämä koetaan joskus ongelmalliseksi, koska työpäivän kokonaiskesto pitenee puoli tuntia. Työntekijän työaika on kuitenkin sama eli 38 tuntia 15 minuuttia viikossa.

Jos ruokatauko määrätään omalle ajalle, on työnantajan huolehdittava siitä, että ruokatauon pitäminen työvuoroluetteloon merkittynä ajankohtana on mahdollista. Oma aika tarkoittaa sitä, että työntekijä on sen aikana täydellisesti vapautettu työtehtävistä ja työntekijä voi vapaasti poistua työpaikalta. Työntekijällä ei ole esimerkiksi velvollisuutta vastata puhelimeen ruokatauon aikana. Jos työpisteestä poistuminen työvaatteissa ei ole mahdollista, vaatteiden vaihdon tulisi tapahtua työajalla. Työntekijöillä tulee myös olla käytettävissään lepotila, jossa on kunnolliset ruokailumahdollisuudet.

Ruokatauon ajankohta voidaan määrätä myös ns. liukuvasti, esim. klo 11.00 – 13.00 väliselle ajalle siten, että työntekijä itse päättää mihin aikaan ruokatauon pitää. Tällöinkin työnantajalla on vastuu siitä, että työtehtävät mahdollistavat ruokatauon pitämisen.

Ruokatauko suunnitellaan työvuoroluetteloon joko täsmällisin kellonajoin tai pidettäväksi tiettyjen kellonaikojen välissä. Työntekijällä on ehdoton oikeus työvuoroluettelossa ilmoitettuun ruokataukoon. Työnantaja ei voi yksipuolisesti muuttaa työvuoroluetteloon suunniteltua ruokataukoa tai työpäivän pituutta muutenkaan enää sen jälkeen kun työntekijä on saapunut työvuoroonsa. Jos työntekijän työpanosta tarvitaan ruokatauon aikana, esimies voi sopia työntekijän kanssa ylityön tekemisestä.. Ylityön tekeminen vaatii aina työntekijän suostumuksen. http://www.tehy.fi/edunvalvojana/tyoaika/jaksotyouudistus/muodollisesta-jaksotyosta-yleist/

(boldaus minun)

 

Jolloin kyllä heitän haasteen, että näyttäkää mulle sairaalan vuodeosastolta taukotila, mihin joku ei tule sihteeriä kysymään hänen ruokatauollaan ;D Tai hoitajaa, mutta koskeeko tuo yleistyöaika hoitajia samalla tavoin, kolmivuorotyössä?

Kohteliaasti anteeksi pyydellen, mutta työasiaa hoitaen, se kysyjä siis.

Käytän itse paljon työpaikan ruokalaa, jonne tehtävänkuvasta riippuen vien puhelimen taskussa mukana tai en. Riippuen tosiaan päivän tilanteesta, paikasta missä työskentelen ja mitä teen. Ja ruokalassa saa eri tavoin olla rauhassa, selvä se. Koskee kaikkia ruokalassa kävijöitä, näin uskon. Puhelimessa asiointi on hankalaa siellä, kyllä, mutta onnistuu auttavasti. Puhelintyö siviilien käyttämässä ruokalassa antaa haastetta, usein se puhelin toimiikin vain välittömänä kiinnnisaantimahdollisuutena ja puhelu etenee "palaan asiaan, kun pääsen täältä ruokalasta pois"-tyyppisesti.

Ajatus työpaikalta poistumiseen työvaatteita vaihtaen on vähintääkin mielenkiintoinen. Meillä oli työvaatteet päällä mahdollisuus poistua remontin aikaan ruokailemaan toiseen kortteliin(erikoislupa), mutta miten jatkossa, en tiedä?

 

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mutta koskeeko tuo yleistyöaika hoitajia samalla tavoin, kolmivuorotyössä?

 

Täällä meidän reviirillä yleistyöaikaan on työnantaja siirtänyt lähinnä laitosapulaiset, osastosihteerit ja päivätöitä tekevät hoitajat. (terveydenhoitajat, tk:n vastaanottojen hoitajat ym.) Kolmivuorotyötä tekevät hoitaja ovat vielä säästyneet tältä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mediassa oli väärää tietoa. Oikaisu

http://www.tehy.fi/tehy/ajankohtaista/?x22250=31013885

Kyllä mä ymmärrän noiden hoitajien vitutuksen; tuo puoli tuntia päivässä ja sata tuntia vuodessa on pois perheeltä ja todellisesta vapaa-ajasta. Ilmeisesti tämä oli Tehyn ideoima, tai ainakin siunaama muutos kun noin puolustelevat sitä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
 

 

Kyllä mä ymmärrän noiden hoitajien vitutuksen; tuo puoli tuntia päivässä ja sata tuntia vuodessa on pois perheeltä ja todellisesta vapaa-ajasta. Ilmeisesti tämä oli Tehyn ideoima, tai ainakin siunaama muutos kun noin puolustelevat sitä..

Jostain syystä kuntatyönantaja on ohjeistanut kuntia siirtämään muodollisessa jaksotyössä ollutta henkilökuntaa yleistyöaikaan, vaikka neuvotteluissa ammattiyhdistysten kanssa oli sovittu, että kaikki muodollista jaksotyötä tekevät siirtyvät uudistuneeseen jaksotyöhön. Yleistyöaikaan siirretään henkilöstöä, jotta saadaan heidät ruokailemaan omalla ajalla.  KT kuvittelee, että ruokatauko tuo tehokkuutta työhön. Jos luit tuon Tehyn vastauksen kunnolla, niin huomaat, ettei siinä kannateta tai puolustella muutosta. Siinä neuvotaan, miten työntekijöiden tulee toimia, jos heidät laitetaan ruokailemaan omalla ajalla. Siirrot ei siis ole Tehystä vaan työnantajasta lähtevää.

Toisaalta uskon, että kuntatyönantajalle tulee jatkossa ongelmia valintojensa ansiosta. Ylityöt paukkuvat ihan toisella tavalla yleistyöajassa, joten työntekijöiden tilipussit lihovat ihan varmasti! Siinä tulee ehkä pieni korvaus menetetystä työajasta! 

 

Jos menossa olevalla listalla kertyy ylityötä ja sitä ei pystytä antamaan ajassa ko listan aikana vaan annetaan seuraavalla. Tunnit korottuvat eli 5 tuntia ylitöitä on seuraavalla listalla 10 tuntia vapaata kvtesin mukaan. Tätä kysymykselläni hain ja vastauksen olen löytänyt eli ei voi enään seuraavalla listalla antaa tunti tunnista.

Jaksotyössä 3vk:n listalla esimmäiset 18 tuntia  (2vk:n listalla 12 ensimmäistä) on 50% ylityötä eli 5 tuntia ylityötä on seuraavalla listalla 7,5 tuntia.

Yleistyöajassa ylityö on joko päivittäistä ylityötä eli 2 tuntia 50% ja sen jälkee 1007% tai viikottaista. Yleistyöajassa ei auta se, että ylityö annetaan tunti tunnista samalla viikolla tai listalla kuten jaksotyössä. Se tulee korvata heti 1,5 tai 2 kertaisena. Tuosta 5 tunnista, jos se on yhtenä päivänä syntynyt, tulee siis yleistyöajassa 2×1,5+3×2=9 tuntia.

Nämä siis KVTESissä. 

 

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...