Jump to content
MAINOS

Lh-opiskelijan palkka


Superhoitaja

Recommended Posts

Hei, 

Olen toisen vuoden lähihoitajaopiskelija ja olen ollut kaksi kuukautta kesätöissä vanhusten palvelukodissa yksityisellä sektorilla. Työtehtäväni ovat täysin samat kuin valmistuneella lähihoitajallakin (lääkehoito, perushoito yms.). Onko oikein että palkastani vähennetään 10% epäpätevyysalennus vielä kahden kuukauden työkokemuksen jälkeenkin, vai voisiko kyseistä alennusta laskea vaikka 5%?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hei, 

Olen toisen vuoden lähihoitajaopiskelija ja olen ollut kaksi kuukautta kesätöissä vanhusten palvelukodissa yksityisellä sektorilla. Työtehtäväni ovat täysin samat kuin valmistuneella lähihoitajallakin (lääkehoito, perushoito yms.). Onko oikein että palkastani vähennetään 10% epäpätevyysalennus vielä kahden kuukauden työkokemuksen jälkeenkin, vai voisiko kyseistä alennusta laskea vaikka 5%?

Kannattaa ennemmin kysyä siltä työnantajalta? ;) Neuvottelukysymyshän tuo on vaan kyllä tuo ihan yleistä on että opiskelijalta otetaan se -10% niin kauan kun on valmistunut ja esittää paperit työpaikassa.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omana opiskeluaikana ensin vähennettiin -10% ja joku kesä se oli sitten -5% ja valmistumisen jälkeen täydet tietenkin. Kannattaa käydä juttelemassa&neuvottelemassa ja kysymässä talon tapa :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työsopimus kai ennenkaikkea ratkaisee. Kunnallisella puolella kun olin suorittanut yli 80op lähärin tutkinnostani, palkasta vähennettiin 5%. Työnantaja saa maksimissaan vähentää tuon 10%. (Opiskelijan palkkaa voidaan alentaa puuttuvan koulutuksen vuoksi enintään 10 % (KVTES II luku 9 § 2 mom.). Kun opiskelija saavuttaa tehtävässä edellytetyn kelpoisuuden, ei palkanalennusta enää tehdä.) Periaatteessahan kai opiskelija on sijainen ja sijaisella on yleensä hieman eri oikeudet työpaikalla kuin vakityöntekijöillä. Eli mm. vakihenkilökunta jakoi lääkkeet dosetteihin ja antoi tarvittavista lääkkeistä potilaille/asiakkaille tarvittaessa, näitä ei sijainen saanut tehdä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Jos olet epäpätevä, saat epäpätevän palkkaa. Epäpätevä olet siihen asti kunnes olet saanut tutkintotodistuksen. Epäpätevän palkka KVTESin mukaan (kuten yllä) on tuo max. -10%. Jossain paikoin on ollut pidemmälle edenneillä opiskelijoilla käytössä -5%, mutta mikään pakko ei ole työnantajan tätä hyväksyä. Luulempa että yksityisen alan tessissä on tuo sama 10% epäpätevyys ala. 

Vähättelemättä osaamista ja työpanostasi, kahden kuukauden työkokemus opiskelijalta ei omaan korvaan kuulosta siltä että olisit vielä viiden pinnan "kokemuslisän" arvoinen. Luulempa että nykyinen palkkasi on muotoa ota-tai-jätä, kysyä voit toki.. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

-10 prossaa pois, koska et vielä ole valmis. Jos opinnot loppusuoralla / harjoittelut tehty/aiempana kesänä samassa työssä  on neuvotteluvaraa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...