Jump to content
MAINOS

sairaankuljetus ja työvuorot


Vieras: titza

Recommended Posts

Vieras: Cephalgia

Ihan sama onko sakussa QALY:a tai muuta vaikuttavuutta!! Perusasiat, kuten TES:n pitäsi joka tapauksessa olla tasapuolinen ja inhimillinen sekä mielellään vielä nykyaikainen. Sitä se ei nyt missään nimessä yksityispuolella ole. Onko joku eri mieltä? Eri mieltä tuskin ovat yrittäjätkään, mutta he tuskin sitä korjatakaan haluavat. Aina vedotaan suurempiin kokonaisuuksiin yms. Jos yksityispuolen työntekijät kokoaisivat rivinsä ja lähtisivät ajamaan asioita esim. Tehyn kautta, loppuisi varmasti nykyinen sortaminen. Mistä löytyisi se aktiivi, joka tähän ryhtyisi? Homma vaatii munaa, koska esim. SSK:n musta lista kutsuisi ensimmäisenä. Ei valitusta, vaan toimintaa!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 101
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ihan sama onko sakussa QALY:a tai muuta vaikuttavuutta!!

Meille duunareillehan se on sama (no joo, lähes sama... :)) onko työstämme potilaille hyötyä laajemmassa mittakaavassa, sillä duuniahan se vain on. Mutta suurelle yleisölle, rahakirstujen vartijoille ja ennen kaikkea potilaille eri hoitojen ja menetelmien vaikuttavuuksilla on kyllä merkitystä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja eikös Helsingissä ole vedetty jo linjaus, ettei edes tavallinen kuolevainen saa tehdä sakuduunia hoitotasolla vaan pitää olla suoritettuna täydennyskoulutus tai olla eh/amk???

Helsingissä ei ole VIRALLISIA muodollisia pätevyysvaatimuksia, mikä on minusta hyvä asia. Siellä on selvät sävelet kuka luvat myöntää, oli kysessä perus- tai hoitotaso ja kriteerit ovat hoitotasolle kovat. Ensihoitajalle sanoisin lisäksi, että kirjoituksesi tuolla ylempänä oli vähän arveluttava, sillä muistakaamme, että 80% keikoista PELASTAJIEN tai LÄHIHOITAJIEN miehittämä PERUSTASON auto riittää mainiosti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näinpänäin, mutta esim. meidän alueen shp:n alueella valvonta on tiukkaa. Pelastajakoulutuksen saaneella ei mitään saumaa lääkitsemiseen, jos ei ole terveydenhuollon ammattihenkilö. Vanhoja lupia voi olla, niitä ei ole poistettu, mutta uusia ei tule.

Noniin. Tämähän on tilanne aika monessa paikassa. Vanhoilla luvan omaavilla on käytössä ns. siirtymäaika. Hoitotason tenttiin voi osallistua joissain sairaanhoitopiireissä, mikäli vanhenemassa oleva lupa on hoitotasolla. Tämä ei siis edellytä kaikissa sairaanhoitopiireissä terkka-tutkintoa, paitsi uusilta hoitotasolle pyrkiviltä. Luonnollisesti siirtymäajan umpeuduttua edellytetään kaikilta hoitotasolla toimivilta terveydenhuollon tutkintoa.

Toisaalta laadun tae ei  ole mikään koulutus, niin kuin sanoit, mutta 19 ov aikana ei ehditä opettaa niin paljon kuin yli 100 ov koulutuksissa (vaikka niissä olisikin puolet turhaa).

Tämä on taas tyypillistä propaganda-pullaa. Valitettavasti siinä 57 opintoviikossa on aika paljon suoraan ensihoitoon sovellettavaa koulutusta, esim. pelastustyön johtamisesta, liikenneonnettomuuksista, vaarallisten aineiden onnettomuuksista, vesipelastustoiminnasta jne. Ja ihan sellaisia perusasioita normaalista asbestilapasen kuormitusasioista, jotka katsoisin sen paikalla työsuojelulain velvoittamana (jos ei muuten ole "pokaa") olevan sakun olevan aiheellista tietää. Mutta ei. Palomies on syvältä, tehkööt ne omiaan ja vain "me" osaamme ensihoidon.

Mitä 100 ov:n koulutukseen tulee, niin jälleen kannattaisi pohtia myös laatua määrän sijaan. Olen aikaisemmin kommentoinut koulutusten eroja, ja olen edelleen erittäin vakuuttunut ja ylpeä PEO:lla saamastani koulutuksesta. Ehkäpä muutaman tunnin vetäminen ylimielisellä asenteella ei anna ihan sitä oikeaa kuvaa. En sitten tiedä olenko pätevä vertailemaan, mutta yhden pelastusalan ja kahden terveydenhuoltoalan tutkinnon pohjalla saatan omata jonkun käsityksen asiasta.

Ei niissä ajoissa ehditä millään käydä asioita tarpeeksi laajasti lävitse siihen, että lääkehoito ja sen vaikutukset ehdittäisiin käydä tarpeeksi laajasti lävitse.

Jälleen ihmettelen tätä ensihoidon lääkekeskeisyyttä, jossa ihannoidaan hoitotasoa ja laajaa lääkearsenaalia, samalla luontevasti perusasiat laiminlyöden. Kastijako on kuitenkin tiukassa ja perusasiat hallitsevia pidetään pannassa. Muistuttaisin nyt, että pelastusopisto antaa peruspilarit perustasolle ja on sitten jokaisen oma asia mitä tälle (hyvälle) pohjalle haluaa rakentaa. Ja ihan varmasti sielläkin käydään läpi lääkehoidon perusteet.

Ja mistä asti on olllut sellainen olettamus, että toimipaikkakoulutus olisi vain jotain talon sisäistä hoopoilua, jossa palomiehet yrittävät pätevöityä. Laskin kiukuspäissäni tunnit siitä asti, kuin koulutus on alkanut (v. 2002) , joka tarkoittaa yli kahtasataa anestesiologin tai ensihoidon erikoispätevyyden omaavan lääkärin pitämään luentoa, lähikoulutuspäivää tai testaustilannetta suurimmalla osalla talomme hoitotasoisista kavereista (eli ne pahat brankkarit). Vaatimustaso ja seula on kova, joskin asioita voi myös kysyä luennoitsijalta, jos ei se heti mene jakeluun.

Mutta siltikään missään niiden 4 eri shp:n alueella missä olen työskennellyt ei ole lääkelupia annettu kuin terveydenhuollon ammattihenkilöille.

Valitettavasti en ole kovinkaan vakuuttunut tästä sairaanhoitopiiristä toiseen surffaamisesta. Ja luvathan ovat siirrettävissä, sairaanhoitopiiristä toiseen, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Erään sairaanhoitopiirin alueella lääkeluvat otettiin jopa pois, koska todettiin, ettei koulutus riitä, kun kyseessä oli pätevöitetty sairaankuljettaja.

Tiedän tämän tapahtuneen ja myöskin siitä tapahtuneet seuraukset eri palveluntuottajille. Koska keskustelu menee niin pahasti ohi aiheen, katson aiheelliseksi päättää tämän aiheenvierusosion osaltani tähän ja siirtää väittelyn privaatiksi.

Ja lopuksi. Vaikka olenkin terveydenhuollon ammattihenkilö, olen myös palomies. Mikäli et ole käynyt samaa koulua, kuin minä älä aliarvioi ammattikuntani edustajia. Aliarvoit samalla myös minua, olit sitten kumman linjan ihmisiä tahansa.

-Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ottamatta nyt sen kummemin tähän kantaa, niin jatkuvaa toimipaikkakoulutusta järjestetään joka-ikisessä alan toimipisteessä jossain muodossa. Tai ainakin pitäisi.Terveydenhuoltoalan ihmisillä on kouluttautumisvelvoitekin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ottamatta nyt sen kummemin tähän kantaa, niin jatkuvaa toimipaikkakoulutusta järjestetään joka-ikisessä alan toimipisteessä jossain muodossa. Tai ainakin pitäisi.Terveydenhuoltoalan ihmisillä on kouluttautumisvelvoitekin...

Eipä taida nyt ihan pitää paikkaansa.......herätys !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ottamatta nyt sen kummemin tähän kantaa, niin jatkuvaa toimipaikkakoulutusta järjestetään joka-ikisessä alan toimipisteessä jossain muodossa. Tai ainakin pitäisi.Terveydenhuoltoalan ihmisillä on kouluttautumisvelvoitekin...

Juuri näin. Pitäisi olla. Se jossain muodossa kun on vain aika usein sellainen suhteellinen juttu. Ja tiedän myös tervydenhuoltoalan ihmisä, joita ei oikeasti metriäkään kiinnosta ja motivaatiota saa etsiä lähimmmästä haukiverkosta. Ja kuten Oz suuressa viisaudessaan sanoo, käsittelee Terveydenhuollon ammattihenkilöitä ohjaavan lain 18§ täydennyskoulutusvelvoitetta..

"Mutt nyt siis niinku eksytään aiheesta niin metsään, ett tiätsä keskityttäiskö noihin niinku työvuoroihin?"  :)

-P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja tiedän myös tervydenhuoltoalan ihmisä, joita ei oikeasti metriäkään kiinnosta ja motivaatiota saa etsiä lähimmmästä haukiverkosta.

Niinhän se on, ihmisiähän tässä ollaan. Mä tiedän metsurinkin jota ei paljoa kiinnosta ja motivaatiota saa etsiä sieltä samaisesta haukiverkosta.

Ottamatta nyt sen kummemin tähän kantaa, niin jatkuvaa toimipaikkakoulutusta järjestetään joka-ikisessä alan toimipisteessä jossain muodossa. Tai ainakin pitäisi.Terveydenhuoltoalan ihmisillä on kouluttautumisvelvoitekin...

Eipä taida nyt ihan pitää paikkaansa.......herätys !

Kuinka? Mikä ei pidä paikkaansa? Täydennyskoulutusvelvoite on kirjattu terveydenhuollon ammattihenkilölakiin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja tiedän myös tervydenhuoltoalan ihmisä, joita ei oikeasti metriäkään kiinnosta ja motivaatiota saa etsiä lähimmmästä haukiverkosta.

No tämä nyt ei ole mikään iso uutinen; motivoitumattomia ja laiskoja löytyy joka alalta ja jokaisesta työpaikasta.

Ottamatta nyt sen kummemin tähän kantaa, niin jatkuvaa toimipaikkakoulutusta järjestetään joka-ikisessä alan toimipisteessä jossain muodossa. Tai ainakin pitäisi.Terveydenhuoltoalan ihmisillä on kouluttautumisvelvoitekin...

Eipä taida nyt ihan pitää paikkaansa.......herätys !

Kuinka? Mikä ei pidä paikkaansa? Täydennyskoulutusvelvoite on kirjattu terveydenhuollon ammattihenkilölakiin.

Ja hoitotakuun myötä useassa terveyskeskuksessa on käynnissä melkoisen laaja koulutusprojekti; jossakin kuulemma jopa kymmeniä opintoviikoja. No tälläkään koulutuksella ei ole tietenkään merkitystä jos se kuuluisa motivaatio on hukassa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka? Mikä ei pidä paikkaansa? Täydennyskoulutusvelvoite on kirjattu terveydenhuollon ammattihenkilölakiin.

Tiedän tuon lakijutun joo. Aika absurdia silti väittää, että kaikissa terveydenhuollon toimipisteissä järjestetään toimipaikkakoulutusta. Jossain muodossa ehkä, mutta kerran vuodessa pidettävä 6 tunnin luentopäivä etc. on aika naurettava juttu kun puhutaan koulutuksesta. Varsinkin jos ja kun osallistuminenkin on vielä vapaaehtoista. Eräs TK täytti lain kun pidin siellä henkilökunnnalle 2 tuntia koulutusta !! Oikeanlainen ylläpito- / täydennyskoulutus on 1. systemaattista 2. jatkuvaa ja vähintää kerran viikossa toistuvaa 3. koordinoitua 4. valvottua 5. laadukasta 6. pakollista ja ennenkaikkea 7. palkallista !! Kertokaapa mulle, kuinka monessa paikassa olette tallaiseen törmännyt ? Itselle tulee mieleen YKSI paikka.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeanlainen ylläpito- / täydennyskoulutus on 1. systemaattista 2. jatkuvaa ja vähintää kerran viikossa toistuvaa 3. koordinoitua 4. valvottua 5. laadukasta 6. pakollista ja ennenkaikkea 7. palkallista !!

Monissa tuntemissani terveyskeskuksissa on henkilöstöresurssit vedetty niin tiukille että kerran viikossa tapahtuva palkallinen muutaman tunnin koulutus olisi käytännössä mahdoton järjestää. Joissakin muissa laitoksissa se tietysti on helpompaa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedän tuon lakijutun joo. Aika absurdia silti väittää, että kaikissa terveydenhuollon toimipisteissä järjestetään toimipaikkakoulutusta. Jossain muodossa ehkä,

Niinhän minä sanoinkin.

Eräs TK täytti lain kun pidin siellä henkilökunnnalle 2 tuntia koulutusta !!

Ei täyttänyt.

Oikeanlainen ylläpito- / täydennyskoulutus on 1. systemaattista 2. jatkuvaa ja vähintää kerran viikossa toistuvaa 3. koordinoitua 4. valvottua 5. laadukasta 6. pakollista ja ennenkaikkea 7. palkallista !!
Sun mielestä siis. Tuo olisikin ideaali, mutta täysin mahdoton ajatus näillä resursseilla. 99 prosenttia terveydenhuoltoalan työntekijöistä tekee jatkuvasti aktiivisesti töitä työpaikallaan, eli siellä ei päivystetä. Eli aikaa ei kertakaikkiaan ole oheistoimintaan, kuten kunnon ylläpitämiseen, lepäilyyn ja siihen koulutukseen viikottain.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

99 prosenttia terveydenhuoltoalan työntekijöistä tekee jatkuvasti aktiivisesti töitä työpaikallaan, eli siellä ei päivystetä. Eli aikaa ei kertakaikkiaan ole oheistoimintaan, kuten kunnon ylläpitämiseen, lepäilyyn ja siihen koulutukseen viikottain.

Vanha tuttu katkeruus taas....

Nyt kannattaa TAAS ennen kovin kärkästä arvostelua muistaa, että minä olen ollut töissä siellä missä sinä ja voin mennä sinne takaisin koska vaan, mutta sinun kokemuksesi minun muista työpaikoistani perustuvat vain ja ainostaan mutuun ja kuulopuheisiin. Kyllä siellä sinunkin aktiivisella työpaikalla (=sairaala/TK) pystytään koulutusta järkkäämään jos halutaan. Se ei vaadi kuin 15-20 minuuttia aikaa. Muistaakseni vuoronvaihdoissa ollaan usein jopa tunti päällekäin lähtevän vuoron kanssa !! Tarkoitushan ei ole keksiä pyörää uudestaan, vaan antaa lyhyitä, ytimekkäitä ja osaamista päivittäviä tietopaketteja henkilökunnalle. Heittäkää ihan mitä huvittaa, mutta halusta ja viitsimisestä se on kiinni sanon minä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanha tuttu katkeruus taas....

Ei kyllä mä olen ihan rehellisesti kateellinen!  :)

että minä olen ollut töissä siellä missä sinä ja voin mennä sinne takaisin koska vaan

No tottakai voit, koska  olet (myös) hoitaja. Minä en ole palomies, enkä sellaiseksi ole koskaan halunnutkaan.

sinun kokemuksesi minun muista työpaikoistani perustuvat vain ja ainostaan mutuun ja kuulopuheisiin.

Enhän mä edes tiedä missä kaikkialla olet ollut töissä. Jos yleensä pelastuslaitoksista puhut, olen ollut opiskeluaikoina 12 viikkoa harjoittelemassa kahdella eri pelastuslaitoksella. Kyllä siinä jonkinnäköisen käsityksen päivän kulusta saa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja lopuksi. Vaikka olenkin terveydenhuollon ammattihenkilö, olen myös palomies. Mikäli et ole käynyt samaa koulua, kuin minä älä aliarvioi ammattikuntani edustajia. Aliarvoit samalla myös minua, olit sitten kumman linjan ihmisiä tahansa.

-Pölhö

Pyydän nöyrimmästi anteeksi, tarkoitukseni oli yleisen tason keskustelu, ei minkään koulutuksen tai ammattikunnan yli- tai aliarviointi. Tämähän menee taas tähän samaan vääntöön, kun kaikki muutkin koulutuskeskustelut. Mutta vieläkään en ymmärrä miksi meillä sitten työskennellään erikoulutuksilla sairaankuljetuksessa ja miksi sitten koulutettaan eri ammattitutkinnoilla, jos kaikilla tutkinnoilla on samat oikeudet.

Ja vielä, pelastusopistoon olisin pyrkinyt, mutta valitettavasti fyysisen puolen testit ovat naisille suhteellisen vaativat, joten se haave piti jättää.

Mutta minäkin vaikenen tästä aiheesta, koska todellista tarkoitustani ei ymmärretty.

ps. lainatessa tekstiäni olet irrottanut asioita asiayhteydestä. Kehuin ed. viestissäni esim. pelastajatutkintoa laadukkaaksi, en missään nimessä toisinpäin.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pyydän nöyrimmästi anteeksi, tarkoitukseni oli yleisen tason keskustelu, ei minkään koulutuksen tai ammattikunnan yli- tai aliarviointi.

Henkilökohtainen näkökantani on vaikuttaa tähän yleiseen linjaan.  Lainauksessani olen kyllä huomioinut sen koko kappaleen idean, tarkoitus oli vain lyhentää käytettyä palstatilaa.

Eri ammattitutkinnot:

Uskoisin, että tämä perus-/hoitotason ajatus on ollut juuri hajanaisen koulutuspohjan takia saada laatustandardit. Lisäksi oman näkemykseni mukaan työkokemuksen osuus on korostunut juuri ensihoitotyössä, miksei tietysti muussakin hoitotyössä.

Jotta saisin loputkin varpailleen, voisin kommentoida vielä lopuksi pelastusopiston testejä sen verran, että nehän ovat kaikille tasapuoliset ja tasa-arvoiset. Peruspointtina kannattaa ajatella sitä, jos työparille sattuu jotain. Se ukko tai akka painaa saman verran, oli sitä nykimässä kuka tahansa. Matti tai Maija.

-Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

miksi sitten koulutettaan eri ammattitutkinnoilla, jos kaikilla tutkinnoilla on samat oikeudet.

Hyvä pointti.

Ensihoitaja AMK tutkinnon piti alunperin olla se tutkinto jolla esim. hoitotasolla toimitaan. homma kaatui kentän vastustukseen ja mm. ammattijärjestöjen vastustukseen. Mutta ei aleta tästä jaakaamaan. :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ammattijärjestöjen vastustukseen. Mutta ei aleta tästä jaakaamaan. :o

Irrotin tuon yhden lauseen tuosta, mutta mitä meinaat, että ammattijärjestöt vastustivat? Ja en tarkoita tällä mitään juupas/eipäs.keskustelua.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lemmy muistaa oikein. Kyllä Tehy vastusti henkeen ja vereen, mutta omaan ovelaan tyyliinsä, ensihoitajakoulutusta. Kai se tekee sitä vieläkin. Kenttäväki jarruttaa myöskin, ilman pätevää syytä. Kaikki haluaisivat olla "niin hoitotasolla" ja käydä siihen mahdollisimman lyhyitä ja hienolta kuullostavia kursseja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä vaan. Tehy ja sehl yhteisessä kannanotossaan vastustivat koko koulutuksen alkamista. Löytyy jostain vuosien -97 tai 98 eh-lehdistä. Lisäksi koulutuksesta on pyydetty lausuntoja muiltakin, varmaan ssk:ltakin. Noita lausuntoja aikoinaan pyydettiin ministeriöstä ja sieltä luvattiin lähettää muttei oo kuulunu mitään.?!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Löytyy jostain vuosien -97 tai 98 eh-lehdistä.

on valitettavaa jos näin on, mulla löytyy noi lehdet, mutta ne on jo muuttokuormassa eli palaa asiaan.

Oikeesti, ei noin pitäisi olla! Ensihoitajanimikkeestä muistan olevan jotain kädenvääntöä ja siitä Oululaiset kävivät eduskunnassakin...Systolessa(?/?) oli juttua.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tai 2 2000 oli Ensihoitajalehdessä jotain asiaa ensihoitajanimikkeestä

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli tänään sain puhelimessa 2 eri lähteestä tietoa miten he olisivat vastustaneet koulutuksen järjestämisestä, lähinnä sillä tasolla, että vain ainoastaan ko. koulutusta saisivat muutamat valitut koulut järjestää. Mitään virallista kannanottoa ei esim. opetushallitukseen ole jätetty eikä mitään lausuntoja ole kirjoitettu kokousten liitteeksi.

Ainut oli ettei SEHL antanut täyttä tukeaan Ensihoitaja AMK:n nimikkeen laillistamiseen, osa kyllä asiaa ajoi, muttei kaikki SEHL:n asioista päättävät henkilöt.

Syksyllä on taas henkilövaalit joten sinne vaan ehdokkaita, jos haluaa osallistua asioiden eteenpäin viemiseen...

www.sehl.fi

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...