Jump to content
MAINOS

sairaankuljetus ja työvuorot


Vieras: titza

Recommended Posts

Siinä vaan on sellainen pointti, että yleensä vakkarit tekee noi hyvät prosenttiviikonloput ja yöt, eli keikkalainen pääsee joissain paikoissa vain 8-16 tunneille.

Kiva katsoa kauempaa kun palokunnissa isot päällikköt alkavat tehdä päällikköpäivystystä. Heille sattuvat keikat ovat isompien onnettomuuksien PR hommaa ja joku hassu päälekkäinen keikka mitä palomestarit eivät ehdi hoitamaan.  Vuodessa ei montaa kymmentä keikkaa tällaisella päällikköpäivystäjällä ole. Ja prosentit millä he päivystävät eivät kyllä ala 2:lla.

Mutta mitäs teet? Jostain on se työkokemus hankittava että pääsee parempiin paikkoihin ja parempiin työaikoihin. Siinä on vaan nuorena koulusta tulleena mentävä pienelle paikkakunnalle päivystämään pienellä korvauksella. Toinen vaihtoehto on alkaa keräämään sitä lyhytaikasiten työsuhteiden värityskirjaa.

Tulisi se Hoitaja Unioni ja laittaisi homman kuntoon. TEHY ei ainakaan ole meidän kyytimiesten asiaa ajanut. Jos TEHYn pomolla on parempi palkka kuin paperin AY-pomoilla niin pitäisi meilläkin olla yhtä hyvät työsopimukset kuin paperiliitolla. Esim. juhannus vapaaksi sairaankuljetuksessa olisi jo aika hyvä työsuhde-etu! 

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 101
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kyllä homma on niin, että kiireellistä sairaankuljetusta tulisi tuottaa VAIN kunnallinen puoli, mieluiten pelastuslaitos. Yksityisellä on aina 1 prioriteettinä raha ja se ei ole potilaan eikä duunarin edunmukaista. Ihmettelen kovasti miten jengi viitsi tehdä tota vapaamuotosta varallaoloa? Herätkää!!! Siinä systeemissä ei oo niinkun mitään puolusteltavaa...Yksityiset ajamaan vain davea perustason vankkureilla ni ei tarvitse tuhlata ringeriä eikä lääkkeitä niin on isäntä tyytyväinen. Yksityisellä puolella on aina huorausta! Asiaa voisi verrata tyyliin, et jossain kunnissa ois poliisi ja jossain Falck,Securitas tai vartioässät hoitas toimintaa...(ehkä HIEMAN kärjistettynä), mutta siitä kaikki on varmaan samaamieltä että nimismiehellä kunnassa A ja turvatiimin pomolla kunnassa B olisi hieman eri tavoitteita ja prioriteettejä erityisesti rahavirtojen suhteen? Yksityisen tulee tehdä voittoa, mutta ei potilaan eikä varsinkaan duunarin kustannuksella...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä homma on niin, että kiireellistä sairaankuljetusta tulisi tuottaa VAIN kunnallinen puoli, mieluiten pelastuslaitos. Yksityisellä on aina 1 prioriteettinä raha ja se ei ole potilaan eikä duunarin edunmukaista. Ihmettelen kovasti miten jengi viitsi tehdä tota vapaamuotosta varallaoloa? Herätkää!!! Siinä systeemissä ei oo niinkun mitään puolusteltavaa...Yksityiset ajamaan vain davea perustason vankkureilla ni ei tarvitse tuhlata ringeriä eikä lääkkeitä niin on isäntä tyytyväinen. Yksityisellä puolella on aina huorausta! Asiaa voisi verrata tyyliin, et jossain kunnissa ois poliisi ja jossain Falck,Securitas tai vartioässät hoitas toimintaa...(ehkä HIEMAN kärjistettynä), mutta siitä kaikki on varmaan samaamieltä että nimismiehellä kunnassa A ja turvatiimin pomolla kunnassa B olisi hieman eri tavoitteita ja prioriteettejä erityisesti rahavirtojen suhteen? Yksityisen tulee tehdä voittoa, mutta ei potilaan eikä varsinkaan duunarin kustannuksella...

Tää on nyt taas täyttä paskaa....katkeran puhetta joka yleistää kaikki yksityiset omien kokemusten perusteella....

Mä oon sitä mieltä että yksityinen saku hoitaa työn siinä missä palolaitoskin ja jos ainoona intressinä on raha niin ehkä kannattais siirtyä jollekkin muulle alalle yrittäjäksi et sillai.. angry.pngangry.png  ei tää nyt niin rahareikä ole....

niin ja kaikki saa duunata just sillä työajalla kun haluaa... sulla varmaan on vuorossa paikka... jos on niin hyvä :P

Eletään realistisesti.....

Edit: Lainaukset -Jone-

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä kunnallinen puolikin käyttää varallaolosysteemiä.Välitön 8-16 ja loppuaika vapaamuotoista varallaoloa.

Ei varsinkaan pienet kunnat rupee maksamaan 24H aktiivia nukkumisesta.Työskentely terveyskeskuksissa

virka-aikaan jos kyytejä ei ole on luonnollista.Eihän laitoksen porukka tälläiseen mielellään rupea.Halutaan

säilyttää ns."suojatyöpaikan" tuomat edut.Ja mitä sakuyrittäjänä olemiseen, niin onhan se aivan oma maail-

mansa verrattuna kunnalliseen puoleen.Turha byrokraattinen paskanjauhaminen jää pois,yksityinen toteut-

taa myös ajatukset.Ne eivät jää pelkiksi puheiksi.Jos ei ole itse ollut yrttäjänä,oli ala sitten mikä tahansa,

on heikoilla kyllä arvostelemaan yksityistä puolta.Olis varmaan peiliin katsomisen paikka,.näitä asennevammaisia

kyllä riittää.Ei se pelastuslaitos ole autuus!

  Nim.kokemusta molemmista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta tämä ajatus kunnalliselle kiirekyydit on ihan outo... yksityisellä puolella nykyään melkeen kaikilla lähihoitajan tai sairaanhoitajan paperit (ainakin siellä missä ite oon ollu) palokunnissa,varsinkin pikkupaikkakunnilla sakua ajaa palomies-sairaankuljettajat. Että näin. Palomies-sairaankuljettajilla ei ole juridisesti oikeutta lääkitä, muuta kuin adrenaliinilla elvytystilanteessa, joissain paikoissa sekin vasta konsulla. Niin ja tiputella eri nesteitä, jopa G10. Nämä palomies-sairaankuljettajat sitten ajaisivat kaiken kiirekyydin ja hoitoalan ammattilaiset pelkkää siirtoa. En näe tässä kyllä mitään järkeä. Asia on tietty eri isommilla paikkakunnilla,joissa palokunnan sakuun vaaditaan jo hoitoalan ammattitutkinto ja tasotestaukset.

Toisaalta yksityisen varallaolosta. Kaupungeissa yksityiset ovat monasti sopimuksettomia yksiköitä eli elävät pelkästään keikoilla. Ostavat itse kaikki tarvikkeensa apteekista ja näin. Hinnat ovat mahottoman korkeat. Maalla yksityisillä on yleensä sopimus tk:n kanssa, joka maksaa näin heille varallaolokorvausta, joka on yleensä surkea. Sillä ei maksa edes valmiuskorvausta yhdelle työntekijällle ei edes puolta vuotta saati sitten välitöntä. Vapaamuotoinen varallaolo on syvältä, mutta minkäs teet, kaikki ei pääse töihin palokunnan sakuihin ja kunta ei maksa yksityiselle välittömän lähdön korvausta niin, että varallo-olot ovat tulleet pysyäkseen, varsinkin kun terveydenhuollon menoista pitäisi karsia.

Itse en siis kannata vapaamuotoista varallaoloa tippaakaan, mielummin tekisin vuorokausityötä, mutta se, kun ei ainakaan tällä paikkakunnalla ole mahdollista. Pelastuslaitoksen saku vaatii palomies-sairaankuljettajan tutkinnon , hoitoalan tutkinnon ja hoitotason testauksen. Palomies vaatimusta, kun en saa täytettyä niin se siitä ollaan sitten vapaamuotoisesti varalla.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulisi se Hoitaja Unioni ja laittaisi homman kuntoon. TEHY ei ainakaan ole meidän kyytimiesten asiaa ajanut.

Otappa yhteyttä "hoitopoikaan" niin hän voi valaista asiassa.

Maanantaina alkaa siis TEHYn valtuusto/liittokokousvaalit ja siellä on useita(huomattavasti enemmän kuin viimeksi) ensihoitoalan ihmisiä ehdolla, valitse semmoinen jolla voisi olla mahkuja läpi pääsemiseen, tosin siellä niitä tarvitaan paljon siis liittovaltuustossa/kokouksessa!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pelastustoimi valtiolle,myös lääkinnällinen.vrt poliisi kaikilla yhdenvertainen koulutus ja kalusto.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pelastustoimi valtiolle,myös lääkinnällinen.vrt poliisi kaikilla yhdenvertainen koulutus ja kalusto.

Ja mitenköhän tuo toteutuisi. Onkohan Telaketju valmis maksamaan enempi veroja vai. Tällä hetkellä kaluston ja koulutuksen saaminen yhdenvertaiseksi koko maan kattavaksi organisaatioksi on aivan utopistista. Jos aluksi ton hoitotakuun pitäisi toimia.

Hienot on ideat johon kyllä yhdyn, mutta sen realistisuus?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

niin kaikille nyt tiedoksi että olen täällä aina ideaaleja yrittänyt etsiä,en haukkua nykyisiä järjestelmiä,myös helsingin kohdalla allekirjoitan ideani,vaikka ne ovat minulle tuhoisia olleetkin.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: perusjätkä

Yksityisten "epäsuojatyöpaikoissa" on vaan  muutama kumma juttu. Ensinnäkin. Voisko joku valaista meikäläistä, miksi vapaamuotoisesta varallaolosta maksettava "päivystyskorvaus" ei vaikuta loma-ajan palkkaan eikä lomarahaan , vaikka siitä pitää maksaa valtiolle ja kunnalle veroa.  Ja miksi vapaamuotoista varalla oloa saa teettää/tehdä käytännössä vaikka kuinka paljon työaikalain tulematta vastaan?. Eikö se ole oikeaa työtä kantaa puhelinta ja virveä ambulanssin lähettyvillä käytännössä välittömässä valmiudessa. Nimittäin kukaan eettisesti ajattelva hoitaja tuskin järjestää itseään tilanteeseen josta hälytykseen pääsee vasta 15 min kuluttua.

80-luvun alkupuolella tietääkseni sairaankuljettajien palkkataso on ollut suhteessa muihin korkea. Tehyn tullessa neuvotteluosapuoleksi palkkataso on jäänyt jälkeen kunnallisesta puolesta. Se on vain tehty niin pitkän ajan kuluessa, ettei varsinkaan me nuoremmat sairaankuljettajat tiedä siitä mitään. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta tämä ajatus kunnalliselle kiirekyydit on ihan outo... yksityisellä puolella nykyään melkeen kaikilla lähihoitajan tai sairaanhoitajan paperit (ainakin siellä missä ite oon ollu) palokunnissa,varsinkin pikkupaikkakunnilla sakua ajaa palomies-sairaankuljettajat. Että näin. Palomies-sairaankuljettajilla ei ole juridisesti oikeutta lääkitä, muuta kuin adrenaliinilla elvytystilanteessa, joissain paikoissa sekin vasta konsulla. Niin ja tiputella eri nesteitä, jopa G10.

Noniin ajattelin, että tämä ikuisuuskysymys olisi jo setvitty mutta kun kismittää, niin ihan muutama asia. Palomies-sairaankuljettajilla on juridenen oikeus lääkitä potilaita, mikäli tähän on vastuulääkäri antanut siunauksensa sekä terveystoimen, että sairaanhoitopiirin taholta. Luonnollisesti tämä tarkoittaa sitten shp:n ohjeiden noudattamista. Lisäksi muistutan nyt, että hoitotasolla toimivat palomies-sairaankuljettajat ovat usein käyneet läpi kohtuullisen laajan toimipaikka-koulutusrepertoaarin. Edelleen jaksan hämmästellä sitä, että jokin koulutus, olipa se sitten pelastusopiston tai terveydenhuolto-oppilaitoksen antamaa olisi laadun tae. Kyllä mies tai nainen ratkaisee, ei koulutus.

Kommenteissa, joissa arvostellaan koulutuspohjan perusteella eri ammattiryhmiä osoittaa (alueellisen)ensihoitojärjestelmän ja sen kehityksen huonoa tuntemusta tai vaihtoehtoisesti ilmiömäistä tunnelinäköisyyttä. Suosittelen kaikille tulikivenkatkuisen vastauksen laittajille pohtimaan, miten se ensihoito sitten olikaan kehittynyt maassamme ja oliko siinä kehitystyössä mukana palomiehiä? Valitettavan useinhan tämä kunnia menee täysin lääketieteen edustajille, joka ei palvele "tykinruokaosaston" osaajia, koulutuspohjasta riippumatta.

Sairaankuljetuksen palveluntuottajista suurimman kakunpalan muodostavat yksityiset palveluntuottajat. Vaikka olenkin vahvasti sitä mieltä, että varallaolosta tulisi saada kaikkialla sama ja asiallinen korvaus, pidän tätä hivenen utopistisena. Eihän väestöpohjakaan ole kaikkialla sama. Henkilökohtaisesti minulle on sama kuka palvelun tuottaa. Pelisääntöjen ja korvausten tulisi olla kaikille samat. Tämä koskee myös muuten mainittuja sopimuksettomia yksiköitä, jotka saavat korvauksensa keikoista. Villit kortit, jotka eivät noudata alueen ohjeistusta sotkevat pakkaa..

-Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lukekaa A.Järvisen kirja; "Hoitaja vai kuljettaja?", näin ymmärrätte paremmin menneisyyttä, nykyistä ja tulevaa. Ensiksi; nykyinen yksityisen puolen saku tessi on perujaan kopioitu kunnalisen puolen talonmiesten sopparista joskus vuonna yks ja kaks. Tuolloin homma vielä toimi ja kyytihommat oli nimensä mukaisesti kyytihommia, hyvä jos oli kahta saiiraankuljettajaa edes ambulansissa. Tuolloin ei ollut isoa eroa lähdetkö kyydille 15 min:ssa vai vaihdatko esim. vuodeosastolla ikävästi välkkyvän lampun ilta-aikaan(näin tekee talonmiehet). Ensihoidosta ei juuri puhuttu, defibrillaattori oli tuntematon käsite  ambulanseissa. Kiire oli nykykäsityksen mukaan siis muodollista, potilaat ei juuri kiireestä hyötyneet. Hyvää tuossa ajassa oli se, että yksityiset toimivat ns. J-sopimuksen pohjalla jolloin kyytimiehet olivat todellakin hyvin tienaavan maineessa ja esim. tessin rikkomisia työnantajapuolen taholta ei nykymittapuussa paljoa ollut. Rahaa tuli yrittäjälle oli keikkoja tai ei. Sitten siirryyttin ns. K-sopimukseen ja raha alkoi puhua....

Jokainen tajuaa, että tuo sopimus on nykyaikaan jo aikansa elänyt. Ei ole veromaksajan ja siis potilaan etu, että nykyinen malli on käytössä. Varallaolo ei tosiaankaan kartuta esim. loma-ajan palkkaa, tätäkään ei moni vihreä kyytimiehen alku edes tiedä. Johtuu siitä ettei varallaoloa lasketa työajaksi vaan VARALLAOLOKSI. Saku tessi antaa työnantajalle mahdollisuuden tettää varallaoloa lähes rajattomasti, ihmeellistä ettei asiasta ole noussut suurempaa haloota kun esim. ammattiautoilijoiden ajotunteja seurataan jo suurennuslasilla. Ei ole mitenkään harvinaista, että pienellä paikkakunnalla jossa on vähän kyytejä mutta kyytimatkat sitäkin pidempiä työpäivät venyvät jopa 16 tuntisiksi ja ylikin, siis TK työskentely plus kyydit virka-ajan ulkopuolella. Mielestäni tuossa jos missä potilasturvallisuus vaarannetaan. En kaipaa pätkääkään työvuoroja joissa oltiin ekaks TK:ssa ja illan tai yön aikana 4-6 tuntia keikalla ja aamulla taas klo 8 "pirteänä" TK:ssa. Yö nukuttuna pätkissä, adrenaliinia veressä.

Nykyisen saku tessin on mm. Itä-Suomen työoikeus todennut laittomaksi juuri varallaolon suuren määrän suhteen. kukaan vaan ei ole asiaa vienyt eteenpäin ja esim. tehyn kautta riitauttanut sopimusta. Ainoa tapa onkin vaikuttaa asioihin on ankarasti pommitta tehyä ja sen lakimiehiä. Jos ei tuo auta niin ottakaa yhteyttä vaikka YLE:n MOT. Tehyssä ei säälipinnoja heru kyytimiehille muutakuin kauniissa avajaispuheissa esim. edunvalvontapäivillä. Kyytimiesten joukko on pieni ja hajanainen, suurinosa maksaa jäsenmaksut itse jos muistaa ja rahaa jää tilistä. Luottamusmiehiä ei juuri ole kun työpaikat on pieniä. Tehylle on aivan sama onko kyytimiehet rivissä vai ei. Hajanaisuuden vuoksi mm. lakkoaseen käyttö on mahdotonta. Eniten ihmettelen kuitenkin muutamien "lojaalien" kyytimiesten kirjoittelua esim. tällä foorumilla koskien keskustelua "yksityinen vs. kunnalinen", lopputulos näyttää aina olevan, että yksityinen on parempi. Ok, hyvää yksityisessä paljon onkin, mm. dynaamisuus verratuna kunnaliseen byrokratiaan, hoitohenkilöstlön juridinen (ei tosiasiallinen) pätevyys. Mutta palkkaus onkin sitten toinen juttu ja sen eteen tulisi edellen tehdä töitä. Palkkaus on valovuoden päässä kunnalisen puolen KVTES:sta.

Itse en aio enkä voi sekä viitsi asioihin puuttua koska katselen maailmaa kunnallisen puolen toimesta kaukana ensihoidon taistelukentältä. Aikoinaan yritettiin monellakin tapaa mutta homma kaatui kentän hajanaisuuteen, yli-innokkuuteen ja eripuraisuuteen. Niin ja tietysti tehyn saamattomuuteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta tämä ajatus kunnalliselle kiirekyydit on ihan outo... yksityisellä puolella nykyään melkeen kaikilla lähihoitajan tai sairaanhoitajan paperit (ainakin siellä missä ite oon ollu) palokunnissa,varsinkin pikkupaikkakunnilla sakua ajaa palomies-sairaankuljettajat. Että näin. Palomies-sairaankuljettajilla ei ole juridisesti oikeutta lääkitä, muuta kuin adrenaliinilla elvytystilanteessa, joissain paikoissa sekin vasta konsulla. Niin ja tiputella eri nesteitä, jopa G10.

Noniin ajattelin, että tämä ikuisuuskysymys olisi jo setvitty mutta kun kismittää, niin ihan muutama asia. Palomies-sairaankuljettajilla on juridenen oikeus lääkitä potilaita, mikäli tähän on vastuulääkäri antanut siunauksensa sekä terveystoimen, että sairaanhoitopiirin taholta. Luonnollisesti tämä tarkoittaa sitten shp:n ohjeiden noudattamista. Lisäksi muistutan nyt, että hoitotasolla toimivat palomies-sairaankuljettajat ovat usein käyneet läpi kohtuullisen laajan toimipaikka-koulutusrepertoaarin. Edelleen jaksan hämmästellä sitä, että jokin koulutus, olipa se sitten pelastusopiston tai terveydenhuolto-oppilaitoksen antamaa olisi laadun tae. Kyllä mies tai nainen ratkaisee, ei koulutus.

Kommenteissa, joissa arvostellaan koulutuspohjan perusteella eri ammattiryhmiä osoittaa (alueellisen)ensihoitojärjestelmän ja sen kehityksen huonoa tuntemusta tai vaihtoehtoisesti ilmiömäistä tunnelinäköisyyttä. Suosittelen kaikille tulikivenkatkuisen vastauksen laittajille pohtimaan, miten se ensihoito sitten olikaan kehittynyt maassamme ja oliko siinä kehitystyössä mukana palomiehiä? Valitettavan useinhan tämä kunnia menee täysin lääketieteen edustajille, joka ei palvele "tykinruokaosaston" osaajia, koulutuspohjasta riippumatta.

Sairaankuljetuksen palveluntuottajista suurimman kakunpalan muodostavat yksityiset palveluntuottajat. Vaikka olenkin vahvasti sitä mieltä, että varallaolosta tulisi saada kaikkialla sama ja asiallinen korvaus, pidän tätä hivenen utopistisena. Eihän väestöpohjakaan ole kaikkialla sama. Henkilökohtaisesti minulle on sama kuka palvelun tuottaa. Pelisääntöjen ja korvausten tulisi olla kaikille samat. Tämä koskee myös muuten mainittuja sopimuksettomia yksiköitä, jotka saavat korvauksensa keikoista. Villit kortit, jotka eivät noudata alueen ohjeistusta sotkevat pakkaa..

-Pölhö

Aina sanotaan, että rahaa ratkaisee tässä lähtövalmius,varallaolo ja yms.asioissa.Vaikka homma ei olisi rahasta kiinni,

           niin joku kuitenkin valittaisi jostain asiasta.Se on nyt vaan niin,että näillä kirjavilla systeemeillä homma etenee,

           hyviä ja huonoja puolia löytyy kaikista tavoista ja palveluntuottajista.Potilas on numero uno!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paavali hyvä...jos potilas olisi nro uno niin ei systeemi olisi tällainen!! Money talks and bull shit walks!! Kirjoitan myöhemmin tarinan tälle foorumille siitä miten aikoinaan hoidin yhden keikan siten, että tienasin about 500 mummon markkaa kun oikeen hoidettuna tuo keikka olisi tuonut minulle vain jotain 60-70 mk. Myös renki voi sortua ( ja pitääkin  nykysysteemillä) ahneuteen.

Pölhölle; eikö ero pelastajien ja terv.huollon koulutuksen saaneiden ero ole se, että ensin mainitut setvivät mahdollista aiheuttamaansa potilasvahinkoa tai hoitovirhettä oikeudessa ja viimeksi mainitut TEO:n kautta? Vai onko meno muuttunut?

Kaikille; on täyttä paskaa väittää, että jossain kunnassa mentäisiin konkaan jos varallaolo korvaus nousisi. Minhun puolesta sellainen kunta joutaa tehdä konkan. Kyse on ainoastaan politiikasta ja arvovalinnoista. Kysykää oman kuntanne sairaankuljetusmenojen osuutta koko terv. huollom menoista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jatkoa edelliseen kun lensin ulos... kyse on promileista, korkeintaan prosentin meno osuudesta koko budjetissa. Mielestäni vakavasti sairastunut tai loukkaantunut on oikeutettu saamaan nopeasti avun paikalle kuntakokoon katsomatta, välimatkat tietysti luo tälle esteet mutta suurin osa kansasta asuu taajamissa, eli siellä missä ambulanssitkin ovat.

Luulempa, että ensihoitoalalle pyrkivien taso kummasti nousisi jos peruspalkka alkaisi 2:lla ja varallaolo korvaus olisi 50 %  huh.gif ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paavali hyvä...jos potilas olisi nro uno niin ei systeemi olisi tällainen!! Money talks and bull shit walks!!

Tämä pitää yleensä paikkaansa; kunnan johtohenkilöt sekä ikävä kyllä myös terveyspuolen päättäjät (ylilääkärit, sos/terveyslautakunnan jäsenet yms.) ovat innokkaita vastustamaan kaikkia menonlisäyksiä - myös akuuttipuolen. Hoidon laadulla ei ole niinkään valiä kunhan se on halpaa.

Pölhölle; eikö ero pelastajien ja terv.huollon koulutuksen saaneiden ero ole se, että ensin mainitut setvivät mahdollista aiheuttamaansa potilasvahinkoa tai hoitovirhettä oikeudessa ja viimeksi mainitut TEO:n kautta?

Ei välttämättä. Potilas voi aina halutessaan tehdä tutkintapyynnön TEOn lisäksi myös poliisille.

Kaikille; on täyttä paskaa väittää, että jossain kunnassa mentäisiin konkaan jos varallaolo korvaus nousisi. Minhun puolesta sellainen kunta joutaa tehdä konkan. Kyse on ainoastaan politiikasta ja arvovalinnoista. Kysykää oman kuntanne sairaankuljetusmenojen osuutta koko terv. huollom menoista.

Menot ovat yleensä luokkaa muutama euro/asukas/vuosi eli melko vähäiset. Näistä ei juurikaan pysty säästämään mutta lisätäkään ei resursseja haluta kun samaan aikaan höylätään muita terveyssektoreita henkihieveriin. Ja osaltaan varmasti vaikuttaa päättäjien arvovalintoihin vanhusten hoidon puutteista ääntä pitävä äänekäs ja aktiivinen porukka. Ehkäpä tällaisia äänitorvia tarvittaisiin kaikille eri osa-alueille.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paavali hyvä...jos potilas olisi nro uno niin ei systeemi olisi tällainen!!

Juuri näin. Valitettavasti raha on määräävä tekijä ensihoidon toteutusmallia ja palveluntuottajaa valittaessa. Mitä kuntien sairaankuljetusmenoihin tulee, niin se on toki mitätön osa sosiaali- ja terveydenhuollon menoerästä. Ja itseasiassa toimiva ensihoitojärjestelmä säästää kunnan terveydenhuoltomenoja, mm. turhien käyntien osalta. Tämä taas edellyttää sitä, ettei kaikkea joka maan ja taivaan välillä liikkuu ja sakun hoitotilaan sattuu kuljetella keikkakorvauksien toivossa. Luonnollisesti myös sairaankuljetusten korvausperusteet tulisi uudistaa ja nämä "Äksät" huomioida esimerkiksi tehdessä sopimusta kunnan terveystoimen kanssa..

Kuten jo sanottu. Ensihoidon ongelmana on eripurainen kenttä, jossa tykätään osoitella sormella jopa samaa työtä tekeviä, sen sijaan että yritettäisiin yhtenäistää asioita. Yksittäisen kyytijullin on turhaa nitistä joka asiasta, jos seuraavassa lauseessa tuomitsee jonkun toisen samaa perustyötä tekevän. Tällöin on turhaa odottaa yhteistyöyä tai -ymmärrystäkään. Hajanaisen kentän on vaikeaa saada ne ihmiset, jotka oikeasti pyörittävät rahaa ja päätöksiä vakuutettua ensihoidon merkittävyydestä. Ei ihme, että monen sairaanhoitopiirin johto kokee ensihoidon "kipeiden kiikuttamisena" ja "kentällä huseeraamisena".

Pölhölle; eikö ero pelastajien ja terv.huollon koulutuksen saaneiden ero ole se, että ensin mainitut setvivät mahdollista aiheuttamaansa potilasvahinkoa tai hoitovirhettä oikeudessa ja viimeksi mainitut TEO:n kautta? Vai onko meno muuttunut?

Asian voi aika ytimekkäästi kiteyttää noin. Lisäksi vastuulääkärien pää on myös vadilla. Itseasiassa tilanne on sinänsä korni, että terveydenhuollon ammattihenkilöä sitova säädöspohja on niin raskauttava, että rekisteröityä tai laillistettua ammattihenkilöä sitoo tiukempi säädöspohja, jolloin periaatteessa voisi olettaa myös sanktioiden olevan pahempia..

-Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totta dino, potilas voi valittaa myös poliisille mutta poliisikin/oikeus tod.näk. kääntyisi TEO:n puoleen jonka tehtäväkenttää terveydenhuoltohenkilöstön valvonta on. Ainakin se pyytäisi lausunnon TEO:lta. No ikuisuus kysymys, vielä ainakin kun ennakko tapauksiakaan ei näytä finnlexistä löytyvän. 

Ääntä pitää todella pitää ensihoidon puolesta ja henkilöstön ( yritäjät, rengit, kuntapuoli) palkkaukseen sitä kautta saada muutos. Se hyödyttäisi myös potilasta. Parempi varallaolo korvaus= parempi valmius....esim. Peruspalkat myös kuntoon ja palkkaus koulutuksen/vastuun mukaan.

Päättäjien arvovalintoihin voidaan mielestäni melko yksinkertaisesi vaikuttaa vetoamalla mm. kiireellisen ensihoidon tarpeeseen, ehkä hieman tunteisiinkin vetoavalla tavalla. Näihän mm. pelastushelikopterien tukiyhdistykset yms. tekevät. Tarvittaisiin vain taho joka olisi tuon työn valmis tekemään, nykyisistä (Tehy, Sehl, SSK) ei siihen ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paavali hyvä...jos potilas olisi nro uno niin ei systeemi olisi tällainen!! Money talks and bull shit walks!! Kirjoitan myöhemmin tarinan tälle foorumille siitä miten aikoinaan hoidin yhden keikan siten, että tienasin about 500 mummon markkaa kun oikeen hoidettuna tuo keikka olisi tuonut minulle vain jotain 60-70 mk. Myös renki voi sortua ( ja pitääkin  nykysysteemillä) ahneuteen.

Pölhölle; eikö ero pelastajien ja terv.huollon koulutuksen saaneiden ero ole se, että ensin mainitut setvivät mahdollista aiheuttamaansa potilasvahinkoa tai hoitovirhettä oikeudessa ja viimeksi mainitut TEO:n kautta? Vai onko meno muuttunut?

Kaikille; on täyttä paskaa väittää, että jossain kunnassa mentäisiin konkaan jos varallaolo korvaus nousisi. Minhun puolesta sellainen kunta joutaa tehdä konkan. Kyse on ainoastaan politiikasta ja arvovalinnoista. Kysykää oman kuntanne sairaankuljetusmenojen osuutta koko terv. huollom menoista.

  Tarkoitin , että hoitajalle potilas on numero uno.Valtiolla ja kunnalla on eri prioriteetit!!.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ääntä pitää todella pitää ensihoidon puolesta ja henkilöstön ( yritäjät, rengit, kuntapuoli) palkkaukseen sitä kautta saada muutos. Se hyödyttäisi myös potilasta. Parempi varallaolo korvaus= parempi valmius....esim. Peruspalkat myös kuntoon ja palkkaus koulutuksen/vastuun mukaan.

Päättäjien arvovalintoihin voidaan mielestäni melko yksinkertaisesi vaikuttaa vetoamalla mm. kiireellisen ensihoidon tarpeeseen, ehkä hieman tunteisiinkin vetoavalla tavalla. Näihän mm. pelastushelikopterien tukiyhdistykset yms. tekevät. Tarvittaisiin vain taho joka olisi tuon työn valmis tekemään, nykyisistä (Tehy, Sehl, SSK) ei siihen ole.

Ääntä, meteliä ja tunteisiinvetoamista tarvitaan, mutta asiassa on kyllä se toinenkin puoli eli faktat ja numerot. Vaikka julkinen mielipide vaikuttaa yllättäväkin paljon päätöksiin, niin silti päättäjät hyvin usein perustavat päätöksensä ja rahanjakonsa pääosin vaikuttavuustutkimuksiin, QALY-arvoihin yms. tieteellisiin tosiasioihin.

Näissä tutkimuksissa ensihoito on huonosti edustettu ja se vähä mitä on Suomessa tutkittu on sijoittunut huonosti (esimerkiksi pelastushelikopterit), eli ei kai se ole ihme että tilanne on se mikä on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totta, ja tilanne ei muutu muuksi niinkauan kun rahaa esim. tutkimukseen ei ole ja energia tuhlataan miettitimiseen tyyliä; " Oisko se pitäny putkittaa?", " Hitto ku ei ollu propofoliiin lupaa!"  :) :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pelastustoimi valtiolle,myös lääkinnällinen.vrt poliisi kaikilla yhdenvertainen koulutus ja kalusto.

Siihen yhdenvertaisuutenhan tämä uusi alueellinen pelastustoimi on nyt tähtäämässäkin! Mutta mitään ihmeitä ei voida aikaansaada ihan hetkessä!!  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun otetaan huomioon että puolivakinaiset sammutusmiehet tekevät tätä harrastuspohjalta ja vaatimukset esim henkilökoht. hygienian suhteen ei ole niin suuri kuin sairaankuljetustyössä. (poislukien evy-hälytykset varauksin). Palokeikalle on helpompi lähteä mustilla käsillä tai kesken treenin hikisenä, kuin sairaankuljetustehtävään.

Höps, höps... Nyt ei taida perusjätkä tietää mistä puhuu.... Siis kyllä sammutusmiestenkin tulee koko ajan olla varuillaan... Pitää syödä, juoda ja nukkua hyvin, laittaa koko ajan yksityiselämäänsä kondikseen, että JOS VAIKKA tulis keikka!! Yllättävän ärsyttävää se onkin! Ei ole ollenkaan helppoa lähteä keikoille hikisenä, janoisena, nälkäisenä, tai jos on vessahätä tai kuukautiset... Toista se on töissä, näitä asioita ei ajattele niinkään... Meillä päin ainakin useinkin keikalla se on niin, että sopimuspalokunta se on, joka sinne kohteeseen jää vielä vakinaisen lähdettyä lepäilemään (siis sammutustehtävissä)!! Että näin...  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä päin ainakin useinkin keikalla se on niin, että sopimuspalokunta se on, joka sinne kohteeseen jää vielä vakinaisen lähdettyä lepäilemään (siis sammutustehtävissä)!! Että näin...  angry.png

Tuohan on ihan yleinen käytäntö että vepareille jää jälkisammutustyöt.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta tämä ajatus kunnalliselle kiirekyydit on ihan outo... yksityisellä puolella nykyään melkeen kaikilla lähihoitajan tai sairaanhoitajan paperit (ainakin siellä missä ite oon ollu) palokunnissa,varsinkin pikkupaikkakunnilla sakua ajaa palomies-sairaankuljettajat. Että näin. Palomies-sairaankuljettajilla ei ole juridisesti oikeutta lääkitä, muuta kuin adrenaliinilla elvytystilanteessa, joissain paikoissa sekin vasta konsulla. Niin ja tiputella eri nesteitä, jopa G10.

Noniin ajattelin, että tämä ikuisuuskysymys olisi jo setvitty mutta kun kismittää, niin ihan muutama asia. Palomies-sairaankuljettajilla on juridenen oikeus lääkitä potilaita, mikäli tähän on vastuulääkäri antanut siunauksensa sekä terveystoimen, että sairaanhoitopiirin taholta. Luonnollisesti tämä tarkoittaa sitten shp:n ohjeiden noudattamista. Lisäksi muistutan nyt, että hoitotasolla toimivat palomies-sairaankuljettajat ovat usein käyneet läpi kohtuullisen laajan toimipaikka-koulutusrepertoaarin. Edelleen jaksan hämmästellä sitä, että jokin koulutus, olipa se sitten pelastusopiston tai terveydenhuolto-oppilaitoksen antamaa olisi laadun tae. Kyllä mies tai nainen ratkaisee, ei koulutus.

Kommenteissa, joissa arvostellaan koulutuspohjan perusteella eri ammattiryhmiä osoittaa (alueellisen)ensihoitojärjestelmän ja sen kehityksen huonoa tuntemusta tai vaihtoehtoisesti ilmiömäistä tunnelinäköisyyttä. Suosittelen kaikille tulikivenkatkuisen vastauksen laittajille pohtimaan, miten se ensihoito sitten olikaan kehittynyt maassamme ja oliko siinä kehitystyössä mukana palomiehiä? Valitettavan useinhan tämä kunnia menee täysin lääketieteen edustajille, joka ei palvele "tykinruokaosaston" osaajia, koulutuspohjasta riippumatta.

Näinpänäin, mutta esim. meidän alueen shp:n alueella valvonta on tiukkaa. Pelastajakoulutuksen saaneella ei mitään saumaa lääkitsemiseen, jos ei ole terveydenhuollon ammattihenkilö. Vanhoja lupia voi olla, niitä ei ole poistettu, mutta uusia ei tule. Hoitotason tenttiiin osallistumiseen vaaditaan terveydenhuollon ammattilaisuutta ja päätoimisuuttaa, joten lääkitysluvat voi saada vain ja ainoastaan terveydenhuollon ammattihenkilö.

Toisaalta laadun tae ei  ole mikään koulutus, niin kuin sanoit, mutta 19 ov aikana ei ehditä opettaa niin paljon kuin yli 100 ov koulutuksissa (vaikka niissä olisikin puolet turhaa). Tiedän, että pelastusopistossa koulutus on laadukasta ja aiheeseen suunnattua, mutta kuitenkin hyvin suppeaa. Olen itsekin pitänyt siellä tunteja ja seurannut niitä. Ei niissä ajoissa ehditä millään käydä asioita tarpeeksi laajasti lävitse siihen, että lääkehoito ja sen vaikutukset ehdittäisiin käydä tarpeeksi laajasti lävitse. Toimipaikkakoulutukset ovat sitten erikseen, jos niissä pärjää niin ok. Mutta siltikään missään niiden 4 eri shp:n alueella missä olen työskennellyt ei ole lääkelupia annettu kuin terveydenhuollon ammattihenkilöille. Erään sairaanhoitopiirin alueella lääkeluvat otettiin jopa pois, koska todettiin, ettei koulutus riitä, kun kyseessä oli pätevöitetty sairaankuljettaja.

Toki siis käytännöt voivat olla hyvin erilaisia erialueilla. Minun kokemukseni on vain 4 shp:n alueelta ja niiden alueella tapahtui näin.

Ja vielä tuosta kehitystyöstä. Tottakai palomiehiä on ollut kehittämässä sakutoimintaa hehän sitä ensin tekivätkin. Ajat vaan ovat menneet eteenpäin ja pelkkä happi/huopa/hana aika on jäänyt auttamattomasti taakse. Ja eikös Helsingissä ole vedetty jo linjaus, ettei edes tavallinen kuolevainen saa tehdä sakuduunia hoitotasolla vaan pitää olla suoritettuna täydennyskoulutus tai olla eh/amk???

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...