Jump to content
MAINOS

sairaankuljetus ja työvuorot


Vieras: titza

Recommended Posts

järjestääkös se työnantaja paikan sit missä ollaan "lähtövalmiudessa", eli lämpimän punkan jonnekin,koska mun oletuksen mukaan työnantaja itse "lymyilee" kotona keikkojen välisen ajan. vai pitääkö se itse vuokrata joku mörskä palkkarahoilla jostain lähiostöltä? kun eihän sitä yksin kuitenkaan keikalle lähdetä ja jos todella kiire tulee niin ensiksikö sitä haetaan kuitenkin toinen jostain kyytiin?? huh.gif  ja vielä: voiko sairaankuljetuksessa työskentelevällä riittää aikaa perheelle, jos sitä sattuu olemaan, jos noinkin hurjia työaikoja joillakin..  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 101
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Eihän se yrittäjän vika ole, jos kunnalle kelpaa 15min valmius esim. öisin. Ne pirulaiset vaan tietää sen erittäin hyvin, että innokkat kaverit lähtevät jokatapauksessa heti.

Näin on. Meidän kaapungissa yksi sairaankuljettajista on kaupunginvaltuutettu, joten ainakaan tiednpuutteesta niitä ei voi syyttää. Mietin tossa kerran että kirjoittas paikallislehteen asiasta. Monikaan kaupunkilainen ei taatusti tiedä että sairaankuljetus voi keittää vaikka kahvit ennen keikalle lähtöä. Tommoset sopimukset pitäs kieltää lailla, koska ne ei toteudu kuitenkaan käytännössä. Ainoa kenen persnahka kärsii on työntekijät.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Spr työvuorot oli 4 töitä 2 vp arkena aktiivit 7-16 tk vuodeosasto/poli tai talkkarihommia. Viikonvaihteessa la-su molempina päivinä 11-12 aktiivit ruuanjakoa. Muuten vapaamuotoista varallaoloa itse maksamassasi kopissa.

Yksityisellä: Periaate oli, että 2 töitä 3 vp ja seuraava putki 3 töitä 2 vp. Ei itselläni käytännössä ainakaan toteutunut eikä kaikilla muillakaan. Haluttiin pitkien työmatkojen (yli 300 km suunta) vuoksi tehdä pitkää vuoroa. Itse tein 5-7 pv ja sitten vapaata noin 4 pv riippuen omasta rahan ahneudestani. Aktiivit arkena 8-16 tk ensiapu ja tarvittaessa muuna aktiivikorvauksella.

Toinen yksityinen: Kolmen eri firman yhteinen päivystys kolmen kunnan alueella. Näin keskimäärin joka toinen viikko kaks iltaa 16-8 vp ja joka toinen yks ilta vp 16-8. Joka kolmas viikonvaihde vain töitä. Ei aktiiveja. Muut vapaat kuin ed. mainitut hoitaa keikkalainen.

Tosi asia on, että pitkillä vuoroilla aikaa ei jää, kun työlle. Pelastuslaitokset tarjoaa paremmat työajat, mutta kun ei ole palomies niin ainakaan täällä päin ei ole asiaa kuin yksityisen sektorin sakuun.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

järjestääkös se työnantaja paikan sit missä ollaan "lähtövalmiudessa", eli lämpimän punkan jonnekin,koska mun oletuksen mukaan työnantaja itse "lymyilee" kotona keikkojen välisen ajan. vai pitääkö se itse vuokrata joku mörskä palkkarahoilla jostain lähiostöltä? kun eihän sitä yksin kuitenkaan keikalle lähdetä ja jos todella kiire tulee niin ensiksikö sitä haetaan kuitenkin toinen jostain kyytiin?? huh.gif   ja vielä: voiko sairaankuljetuksessa työskentelevällä riittää aikaa perheelle, jos sitä sattuu olemaan, jos noinkin hurjia työaikoja joillakin..   :o

Jotkut järjestävät, jotkut eivät, pakko ei ole. Kun kyse on vapaamuotoisesta varallaolosta ei työnantaja ole mitenkään kiinnostunut siitä missä aikasi vietät kunnes keikka napsahtaa.

Perheelliselle kotivarapäivystely on aika mahdoton yhtälö. Jotenkin homma vielä toimii jos "puolisko" on päivätöissä, mutta vuorotyöläiselle esim. lastenhoidon järjestely on aika toivotonta.

50% / 50% aikajaossa on vielä ongemana se, että jos keikkaa on vähän ja työvuorot sattuvat pyhiksi, aktiiviaikaa ei tule listaan riittävästi ja työnantaja voi esim. teetättää vielä vähän lisää varallaoloa. Esim. 3h varalloloa vastaa 1h aktiivia.

Aina kuitenkin tuntuu löytyvän parameedion alkuja jotka viitsivät hetken katsella moista menoa. Ja miksei löytyisi, kun parikymmentä lähihoitajakoulua ja 6 AMK:ta työntävät kentälle joka vuosi vastavalmistuneita sairaankuljettajia pilvin pimein.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...ja 6 AMK:ta työntävät kentälle joka vuosi vastavalmistuneita sairaankuljettajia pilvin pimein.

Tarkoittanet siis eh-amk-tutkintoa, joista kaikki eivät kuitenkaan koskaan edes halua työskennellä sakupuolella...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosi asia on, että pitkillä vuoroilla aikaa ei jää, kun työlle. Pelastuslaitokset tarjoaa paremmat työajat, mutta kun ei ole palomies niin ainakaan täällä päin ei ole asiaa kuin yksityisen sektorin sakuun.

Pelastuslaitokset tarjoavat paremmat työajat ja väylä on avattu monessa paikassa myös terveydenhuoltoalan ammattilaisille. Toisissa laitoksissa sairaankuljettajat tai osa heistä noudattaa kuitenkin erilaista työvuororytmitystä kuin palopuoli ja tapellaan siitä "kuka pääsee vuoroon". Jotkut tabisjullit ja -tytsyt tekevät vuoroa, mutta tulee aina muistaa, että työnantajalla on oikeus muuttaa vuororytmitystä esim. tarpeen mukaan (virka-aikanahan on enemmän keikkaa). Pelastuslaitosten työajan poikkeuslupa anotaan aina määräajalle erikseen ja yleensä se todellakin koskee vain palomiehiä.

-P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikalailla vaihteleepi vuorojen pituudet, viime kesänä minulla oli pari kertaa sillai, että 3vrk töitä ja 9vrk vapaata. Mutta kerran taas olen tehnyt duunia seuraavasti: 6vrk töitä - 2vrk vapaata - 7vrk töitä - 3 vrk vapaata - 12vrk töitä (<- kun oli hieman porukkaa poissa riveistä sairastelujen ja lomien takia).  :o  :o

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

12vrk töitä (<- kun oli hieman porukkaa poissa riveistä sairastelujen ja lomien takia).

Mullapas onkin päivystysennätys 15 vrk.  :)  Laitonta sano lapatossu.  ;)

Mää vaan ajan pakettiautoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

12vrk töitä (<- kun oli hieman porukkaa poissa riveistä sairastelujen ja lomien takia).

Mullapas onkin päivystysennätys 15 vrk.  ;)  Laitonta sano lapatossu.  ;)

Eihän tuo vielä mitään ole. Mä oon päivystäny jo 28 päivää putkeen ja vielä olis 12 päivää jäljellä  :) Välillä kyllä ottaa päähän tämmöset työajat ja tekis mieli mennä takas pelastuslaitokselle, mutta ne ottaa pelastaja koulunkäyneitä virkoihinsa. Ei huvita lähteä vakiduunista tekemään pätkätöitä ja sijaisuuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

12vrk töitä (<- kun oli hieman porukkaa poissa riveistä sairastelujen ja lomien takia).

Mullapas onkin päivystysennätys 15 vrk.  ;)  Laitonta sano lapatossu.  ;)

Eihän tuo vielä mitään ole. Mä oon päivystäny jo 28 päivää putkeen ja vielä olis 12 päivää jäljellä  :)

Ei kuulu mielestäni asioihin joista kannattaa ylpeillä ja kilpailla; kaikkihan me olemme virheitä ja hölmöilyitä joskus nuoruudessa tehneet...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eihän tuo vielä mitään ole. Mä oon päivystäny jo 28 päivää putkeen ja vielä olis 12 päivää jäljellä  :)

Miten toi on mahdollista?

Hae sinne pelastusopistoon ja jos pääset sekä läpäiset koulun niin pääset helpompiin hommiin? Tosin Nyt on jo merkkejä siitä,että laitokset ovat siirtymässä 2-vuorotyöhön vrt. Oulun pelastuslaitos....

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hehehehehe...voihan niitä vuoroja tehdä. Omistajat tekee vaikka kuinka ja paljon, kun niitä ei työaikalait koske. Tunnen esim. yrittäjäkavereita, jotka ovat tehneet nyt lähes putkeen töitä 4v, mutta ei siinä mitään järkeä ole. Itsekin olen tehnyt ja teen edelleen tarvittaessa pitkää vuoroa, mutta järki pitää olla kuitenkin mukana. Joskus ollut niin väsyneenä nuorena töissä, että nyt jälkikäteen aattelee, ettei asiassa ollut tippaakaan järkeä. Lähinnä oman ja muiden turvallisuuden vaarantamista.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

12vrk töitä (<- kun oli hieman porukkaa poissa riveistä sairastelujen ja lomien takia).

Mullapas onkin päivystysennätys 15 vrk.  ;D  Laitonta sano lapatossu.  :o

Eihän tuo vielä mitään ole. Mä oon päivystäny jo 28 päivää putkeen ja vielä olis 12 päivää jäljellä  ::)

Ei kuulu mielestäni asioihin joista kannattaa ylpeillä ja kilpailla; kaikkihan me olemme virheitä ja hölmöilyitä joskus nuoruudessa tehneet...

En ylpeile enkä kilpaile. Lohdutin vain kollegaani, että asiat voisivat olla pahemminkin kuin hänellä nyt on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

miten te voitte pitkän työpätkän aikana kyetä enää hoitamaan muita, ettekö ole jo itsekin ihan piipussa? ei siis mitään järkeä kuukautta vetää töitä putkeen..miten te edes suostutte tekemään moisia?! koskaan ei ole pakko että siihen on turha minusta vedota..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

miten te voitte pitkän työpätkän aikana kyetä enää hoitamaan muita, ettekö ole jo itsekin ihan piipussa? ei siis mitään järkeä kuukautta vetää töitä putkeen..miten te edes suostutte tekemään moisia?! koskaan ei ole pakko että siihen on turha minusta vedota..

"Kyllä tämä aina kotiolot voittaa!" ? ::)

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarvii tehdä työtä, että edes jonkunlaisen tilin saa ja kuitenki kahville mennessä katson että onpa hyvännäköstä pullaa, mutta mulle ei oo vissiin tarpeeks rahaa edes tähän kahviin. Työpaikan ja kodin välimatkakin yli 250km, syö kyllä miestä rotanlailla! Puuttuispa joku näihin palkkauksiin ja työaikoihin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos lukee SAKU-TES:sta tarkkaan niin melkein joka kohdan perässä lukee että asia voidaan paikallisesti sopia eri tavalla. Tässä huomaa että sen neuvottelu osapuolina ovat olleet piinkovat tabisyrittäjä-dinosaurukset jotka ajattelevat vain omaa napaansa/tiliänsä ja TEHYn tädit joilla ei ole hajuakaan meidän työn kuormittavuudesta.

Jos työnantaja määrää työntekijän olemaan tietyssä paikassa minuutin lähtövalmiudessa on työnantajan maksettava siitä täysi korvaus. Vapaamuotoinen varallaolo tarkoittaa ainakin meillä sitä että hillut missä hillut kunhan oot vartissa autossa menossa kyytille. Voit olla kotona, punttisalilla, poika- tai tyttöystävän luona, ainoa ratkaiseva asia on se 15min lähtövalmius. Eihän sitä kukaan nyt tahallaan kyydille lähtöä viivästytä jos se ei ole dave jolle lähdettäessä voi vaikkapa syödä maksalaatikon loppuun.

Mun mielestä pelastuslaitokset anoo työaikamuutosta koko henkilöstölleen, koska kyllä monessa laitoksessa terv.alan ammattilaiset ajaa tabista läpi vuorokauden. Korjatkaa jos olen väärässä mutta mielestäni esim. Päijät-Hämeeessä on näin.

Nämä paikat jossa joudut itse maksamaan päivystyspaikan vuokran ovat aivan vihoviimeisiä paokkoja jossa itse olisin töissä. Kun katsoo mitä palkkaa nämä yritykset yleensä maksaa on sekin minimi, ja tästä rahasta pitäisi vielä repiä työssä oloajalle paikka mihin päänsä kallistaa yöksi... Ei hyvä! Millä rahalla sitä sitten eläähuh.gif? Vaikka minulle on eräs AMK-opettaja kerran sanonut että kutsumuksesta ei voi veloittaa... Pyhällä hengellä niinkuin Johanniitat konsanaan. Eikä sitten vedetä hernettä nenää edellisestä lauseesta! Tämä oli suoralainaus vanhalta yrittäjältä, ei oma sanontani!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eihän sitä kukaan nyt tahallaan kyydille lähtöä viivästytä jos se ei ole dave jolle lähdettäessä voi vaikkapa syödä maksalaatikon loppuun.

Jos lähtövalmius on 15min niin miksi ei? Miksi pitäisi lähteä esim. kesken ruuan jos siitä ei saa korvausta? Kuten edellä oli puhetta, kunnat säästävät sievoisia summia sillä että saku lähtee alle sopimusajan kiire kyydille. Miksi pitäisi maksaa 24h aktiivitunnit jos näinkin päästään hyviin vasteaikoihin?

Kärsijänä tässähän on luonnollisesti kyytimies, joka kituuttaa 26% palkalla suurimman osan vuorokaudesta. Olen oz:n kanssa samoilla linjoilla siitä, että aiheesta pitäisi saada yleistä keskustelua lehdissä ja kunnanvaltuustoissa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos lukee SAKU-TES:sta tarkkaan niin melkein joka kohdan perässä lukee että asia voidaan paikallisesti sopia eri tavalla. Tässä huomaa että sen neuvottelu osapuolina ovat olleet piinkovat tabisyrittäjä-dinosaurukset jotka ajattelevat vain omaa napaansa/tiliänsä ja TEHYn tädit joilla ei ole hajuakaan meidän työn kuormittavuudesta.

No niin ja tässä astuu kuvaan tutkimustieto ja hoitotiede. Elikäs Lappeenrannastaon amk-koulutuksesta valmistunut ainakin kaksi opinnäytettä ensihoitajan työn fyysisestä kuormittavuudesta ja Vehmasvaara teki aiheesta väitöksen tuossa joulun alla Kuopion yliopiston alaisuudessa. Siinä tutkittiin ensihoitotyön fyysistä kuormittavuutta nyt, kun joku vielä tutkisi mitä on se psyykkinen kuormittavuus. Pitänee lähettää työt Tehyn tädeille. Ja huom kaikki opiskelijat tässä aihetta tutkimukselle.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin haluisin vielä sanoa tähän yhden asian. Kunnan valmiuskorvaukset ovat edelleen monessa kunnassa lamavuosien tasolla(indeksikorotuksin), jonka johdosta yrittäjien on tultava toimeen lisääntyneiden hoidollisten vaatimusten, lisääntyneiden tehtävien ja valtiollisen hätäkeskuslaitoksen kanssa samalla rahalla kuin -kärjistetysti- huopa-happi-hana aikoina.... Hätäkeskuslaitoksen poliiseilla kun ei ole mitään hajua kukaa ajaa ja missä ajaa ja mitä kyytiä.

Täällä valitetaan siitä että pitäisi saada rahaa koko vuorokaudelta.... Menkää hyvät ihmiset äänestämään kunnanvaltuustoon semmosia ihmisiä jotka ymmärtää tästä asiasta. Tai vielä parempi, menkää itse ehdolle!!! Ihan turha on työnantajille kiukutella siitä miten kunnan poliitikot on asian näkevät. Kunta saattaa päättää että sopimusta ei jatketa suoraan saman vakiintuneen yrittäjän tai TK:n tabiksen kanssa ja kilpailuttaa sektorin, aina löytyy nuoria ja/tai ehkä hieman hullujakin yrittäjäkokelaita jotka tekevät halvemmalla kuin vanha ja mikä muu silloin kärsii kuin potilaiden hoitotyö! Ei asioiden tekeminen ole niin yksinkertaista. Katsotaan mitä kanta-hämeessa tapahtuu kun kaikki sopimukset on irtisanottu ja ne kilpailutetaan...

Jos kuvitellaan että on helppoa siirtyä varallaolosta vuorokausirytmiin, niin eihän se ole... Ensinnäkin minun palkkani mitä ilmeisimmin laskisi koska voisin olla vain 1vrk töissä ja sen jälkeen pitäisi möllöttää kotona vaikka kuinka ja kauan. Pyhälisiä tulisi ehkä jos listaan niitä sattuisi. Yrittäjä joutuisi palkkaamaan ison kasan lisää väkeä. Jos se tapahtuu nopeasti niin millä voidaan olla varmoja ammattitaidosta??? Pakko palkata kun laki vaatii... Pienissä työyhteisöissä on mukavaa kun tuntee toisen ja tietää mitkä hänen ammatilliset vahvuutensa on... Ei tartte vuoron aluks kysellä että onnistuukos tipanlaitto, vai laitanko mää jos tulee tilanne jne...

Miettikääpä sitä!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
Vieras: perusjätkä

Onpa hyvä, näistä asioista keskustellaan. Sairaankuljetus nimittäin on mielestäni erityisasemassa kun puhutaan valmiuskorvauksen tasosta. Esim. pienten paikkakuntien puolivakinaiset palomiehet(sammutusmiehet) saavat 30-40% tuntipalkasta päivystyskorvausta kotivarallaolosta. Samoin tuntemallani vesilaitoksen työntekijällä kotivarallaolokorvaus on yli 30%, lisäksi tulevat hälytysrahat ja km korvaukset. Kun otetaan huomioon että puolivakinaiset sammutusmiehet tekevät tätä harrastuspohjalta ja vaatimukset esim henkilökoht. hygienian suhteen ei ole niin suuri kuin sairaankuljetustyössä. (poislukien evy-hälytykset varauksin). Palokeikalle on helpompi lähteä mustilla käsillä tai kesken treenin hikisenä, kuin sairaankuljetustehtävään. Lisäksi on tuo 15 min valmius, joka on aivan käsittämätön. Ei minulla ainakaan antanut etiikka periksi järjestää itseäni tilanteeseen, jossa pääsisin hälytykseen vasta tuon 15min kuluttua. Sanokaa tätä vaikka tyhmyydeksi. Kyllä kotipäivystys verottaa henkiä voimavaroja enemmän ihmisestä kuin tuon 26%. Uskallan näin väittää koska vaihdoin työpaikkaa kunnalliselle puolelle 4kk sitten. Nyt saman palkan saa tekemällä kuukaudessa sen 163h aktiivia (puolet yötyötä). Peruspalkka nousi lähes 300e ja tähän yö+viikonloppulisät, joten puheet kunnallisen puolen jälkeenjääneisyydestä voidaan sairaankuljetuspuolella unohtaa. Laskeskelin tuossa että peruspalkkojen eron kiinnikuromiseen pitää yksityispuolella kotivarallaolotunteja tehdä 120 ennen kuin päästään samaan. Lisäksi yksityispuolella ns aktiivitunteja sai jakaa muiden työntekijöiden kanssa. Itse tein yksityispuolella n 100 aktiivituntia ja n 20 hälytystuntia ja 300-350h kotivarallaoloa kuukaudessa. Tällä määrällä työtä sain vähemmän palkaa, kuin nykyisessä työpaikassani. Että semmoista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

SAKU-TES 11§ kohta 7.

Vapaamuotoisesta varallaolosta maksetaan työntekijälle tuntia kohden rahakorvaus, joka varraolon laadun huomioon ottaen on 26-31% korottomasta tuntipalkastalaskettuna. Korvauksen suuruus riippuu mm. liikkumisalueen laajuudesta ja työpaikalle saapumisen enimmäisajasta.

toi ei toimi ainakaan yksityisillä... pitäs olla selvä taulukko, mistä valmiudesta pitäs maksaa mikäkin korvaus... meillä on 10min ja silti on toi 26% vaikka pitäs olla isompi korvaus... mutta missä sanotaan, mikä on liikkuma-alue ja työpaikalle saapumisaika?huh.gif jos maksetaan minimiä korvausta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miettikääpä oikeesti onko mitään järkee (tehä) olla töissä monta sataa tuntia saamatta joka tunnista täyttä palkkaa??? Mun mielest se on silkkaa tyhmyyttä/hulluutta...  angel.png Siin menee nimittäin aikas iso osa elämäst töiden merkeissä... ei ainakaa mulle sopiva systeemi. Se on sitte eri juttu jos pystyy varallaoloaikana oleen omassa kodissa. Toki ootte tosi halpaa työvoimaa... saman verran vois myös tienata päivätyöstä/oikeessa paikassa tehdystä sairaankuljetustyöstä  ja vapaa-aikaa olis reilusti enemmän!!! Mut niin makaa ku petaa!!! Kukaan ei kuitenkaa oo laupias samarialainen, eli tarkoitan tällä sitä, ettei ihan pitäs "kutsumuksen" voimalla tehdä järjettömiä päätöksiä. Mut tää on va mun näkemys asiasta  ;) Jaksamista niille, ketkä meinaavat elämänsä olla varalla...  ;D

-TUNTI TUNNISTA-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...