Jump to content
MAINOS

Epäpätevä yövuorossa?


Mipa

Recommended Posts

Lähihoitajaopiskelija, jolla suoritettuna katu ja hohu. Kesätöissä vanhusten hoivakodissa, ei aiempaa kokemusta alalta. Yövuorossa ollaan yksin. Epäpätevyys huomioitu palkassa. Kuka vastuussa? Saako epäpätevä olla yksin yövuorossa? Tekisitkö itse vastaavassa tilanteessa yövuoroa? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Saa olla, ei siitä mitään lakia ole. En tekis jos yhtään tuntuis siltä että oon epävarma ja ihan itse oot vastuussa omista tekemisistään, loppuviimein työnantaja koska on epäpätevän palkannut tehtävään. Lähihoitaja on nimikesuojattu ammattihenkilö ja " Nimikesuojattujen ammattihenkilöiden ammateissa voivat toimia muutkin henkilöt, joilla on hoitamaansa tehtävään riittävä koulutus, kokemus ja ammattitaito." sanoo laki. Joten jos työnantaja on katsonut sun täyttävän nuo ehdot niin saat tehdä. 

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos olet tietoinen mitä missäkin tilanteessa teet ja työnantaja on luvan antanut niin siitä vaan. Opiskelijan ei tarvitse olla yövuorossa yksin ellei halua. Vastuu on työnantajan kun olet opiskelija. (Vastasi nimim.Valoa&eloa)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäpäs sitten kun yövuorossa onkin kotiavustaja jolla ei ole edes kotiavustajan kurssia käyty.Esimies sanoo,että on vanha työntekijä.Päivävuorossa tekee samoja hommia kuin Lähihoitaja.Eipä koulutukselle anneta mitään arvoa,se turhauttaa ja puhututtaa muita työntekijöitä.EIKÄ liitotkaan ota mitään kantaa asiaan.ONKO OIKEIN?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä en läpäissyt lääkelaskuja, Työnantaja katsoi että minä joka olen valmistunut Lähihoitajaksi 2002. En saa työskennellä kotihoidossa. minun täytyy tehdä korvaavaa työtä. Kuljetella ruokapakkeja, käydä syöttämässä vanhainkodilla vanhuksia, pyykätä ja käydä kauppa-asioilla. Vuoden päästä voin kokeilla lääkelaskuja.Olen työssäni ottanut suoniveri näytteitä toiminut haavanhoitajana. Kokemusta on vaikka ja mitä.Arvatkaa tympäseekö. Superin lakimies vastasi kirjeeseeni, että omasta työyksikötä tulee järjestellä työ niin ettei tarvitse toteuttaa lääkehoitoa, Olisi siellä niitä töitä kyllä ollut. Mutta tähän alkuperäiseen viestiin. sinuna en tekisi yksinään yövuoroja, varmaan vakituinen henkilökunta tekee mielellään sinunkin yövuorot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä tein opiskeluaikana kyllä yövuoroja hoivakodissa jo ihan muutaman kuukauden opintojen jälkeen. Siellä oli neljä osastoa ja kun jollain osastolla oli epäpätevä yökkö, oli nimetty jonkin toisen osaston yökkö ns. vastuuhenkilöksi, eli sen puoleen voi aina sitten kääntyä jos oli jotain kysyttävää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskeluaikoina tein kesätöissä lähihoitajan sijaisuutta epäpätevänä lähihoitajana TK sairaalassa (opiskelin sh/th tutkintoa) Yövuoroja en saanut tehdä koska ei ollut lääkehoitolupaa ja yövuorossa jaettiin lääkkeet. Yövuorossa oli aina 2 työntekijää. Riippunee siis työtehtävistäkin mitä yövuoron aikana tehdään. Ja tietysti missä vaiheessa opinnot on. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä tein opiskeluaikana kyllä yövuoroja hoivakodissa jo ihan muutaman kuukauden opintojen jälkeen. Siellä oli neljä osastoa ja kun jollain osastolla oli epäpätevä yökkö, oli nimetty jonkin toisen osaston yökkö ns. vastuuhenkilöksi, eli sen puoleen voi aina sitten kääntyä jos oli jotain kysyttävää.

​Näin taidetaan osassa paikkaa tehdä. Mutta itse en tykkäisi jos yövuoron aikana pitäisi vastata oman osaston lisäksi toisesta osastosta sen takia että siellä on epäpätevä työntekijä. Riippuen asukaskunnasta, jos on huonompaa ja vaativampaa, sitä vähemmän suostuisin moiseen järjestelyyn. Entä jos epäpätevän osastolta joku tarvitsee jotain tarvittavia lääkkeitä, pitäisikö luottaa epäpätevän arvioon ja tulla tietämättään kuittaamaan huumeet tms. asukkaalle jota ei tunne tai ole seurannut? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: lh-opiskelija

Olen itse toisen vuoden opinnot suorittanu lh-opiskelija. Oma mielipiteeni asiaan on kuitenkin se ettei opiskelija ole pätevä tekemään yö-vuoroa yksin. Yöllä voi kuitenkin tapahtua semmoisia tilanteita johon koulutus ei ole vielä tarjonnut valmiuksia varautua, joten mielestäni on hyvä että yö-vuorossa vielä opiskelujen aikaan olisi joku vastuu-hoitaja. Ja tällä en tarkoita nyt että meillä opiskelijoilla ei ole valmiuksia toimia myös hankalissa tilanteissa, mutta kun kyse on kuitenkin hoidettavien turvallisuudesta ja hengestä niin ainakin itse jos olisin esimies asemassa niin antaisin yö-vuorot kokeneemmalle ja valmistuneelle hoitajalle, jolla on täydet valmiudet hoitaa mutkikkaammatkin tilanteet, niin saisin itse ainakin nukkua yöni rauhassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäpäs sitten kun yövuorossa onkin kotiavustaja jolla ei ole edes kotiavustajan kurssia käyty.Esimies sanoo,että on vanha työntekijä.Päivävuorossa tekee samoja hommia kuin Lähihoitaja.Eipä koulutukselle anneta mitään arvoa,se turhauttaa ja puhututtaa muita työntekijöitä.EIKÄ liitotkaan ota mitään kantaa asiaan.ONKO OIKEIN?

​No tottakai työnantajat haluavat halpaa työvoimaa, siksihän osittain esim. tää hoiva-avustaja -koulutus oli niin myötätuulessa, saadaan nopeasti jotenkuten hoitotaitoisia ihmisiä ja halvemmalla kun lähihoitajat. Oikeinhan tääki case menee jos lakipykäliä katellaan (laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä), hoitajamitoitukset kun on ainoastaan STM:n suosituksia

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuntuu että monessa paikassa ajatellaan ettei yökön tarvitse edes tietää ja osata niin paljoa, tai ainakaan perehtyä asukkaisiin ja yksikköön kun yöllä vain nukutaan. Onhan se näinkin, ns. "normaalioloissa". Mutta jos yöllä jotain tapahtuu, ei ympärillä ole sitä muuta työyhteisöä auttamassa ja opastamassa. Pitää tietää toimintatavat tai osata soveltaa. Siksi uudenkin työntekijän heittäminen yövuoroon heti ekoilla listoilla on paikoin vähä typerää. Saatika että olisi uusi ja epäpätevä. 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse aloitin 90 luvun alussa "vipparina" ilman minkänlaista koulutusta  psykogeriatrisella osastolla ja usein istuin joillakin  yövuoroissakin yksin.Toisinaan meitä saattoi olla kaksi kouluttamatonta...Se oli silloin se...ajat on siitä muuttuneet

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...