Jump to content
MAINOS

Pistäminen ja aspirointi!


miimii89

Recommended Posts

Aiheesta on varmastikin olemassa jo lukemattomia keskusteluja, MUTTA.. Haluaisin kuulla teidän, vuonna 2015, käyttämiänne ohjeistuksia koskien:

- insuliinipistokset ja aspirointi.

Kuinka siis aspiroitte ennen insuliinipistosta, vai aspiroitteko ollenkaan? Ja miten klexanen kanssa?

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: aloittelija

Ihonalaiskudokseen pistäessäni en aspiroi, eikä koskaan ole tullut vastaan, että joku silloin aspiroisi. Iho vaan kunnolla sormien väliin poimulle, että sitä nimenomaista rasvakudosta on, mihin pistän. Lihakseen pistäessä aspiroin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän hankalahan insuliinikynällä on aspiroida.. :D  En ole enää vuosiin törmännyt lagenulassa olevaan insuliiniin ja erillisiin ruiskuihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän hankalahan insuliinikynällä on aspiroida.. :D  En ole enää vuosiin törmännyt lagenulassa olevaan insuliiniin ja erillisiin ruiskuihin.

 

 No esim. leikkurissa kyllä on vielä lagenulat käytössä, samoin osastoilla täällä jokaisella jossa oon työskennelly. Diabeetikot tuo omat kynät sitte jos haluavat niitä käyttää. 

 

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En aspiroi klexanea, enkä insuliinejä. Morkut jne sc. aspiroin koska iskostunut siihen 1ml ruiskun käyttöön se aspirointi. Sitäpaitsi joskus tulee noita pistettyä niin pirun laihoille, että se sc:n puolella pysyminen ei ehkä niin kiveen hakattua ole.

Insuliinit meilläkin tosiaan vain kynissä... joka on kyllä hemmetin typerää, koska joskus joku diabeetikko tarvitsee vain sen infektion takia parina päivänä insuliinia. Eli kynä menee ihan hukkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en kyllä ikinä aspiroi sc. pistoksissa, enkä ikinä ole törmännyt, että joku aspiroisi. Meillä osastolla on ateriainsuliini lagenulassa, se on kyllä aivan ehdoton! Tuntuisi aivan älyttömältä muutaman päivän osastolla olon vuoksi jokaiselle diabeetikolle jaella kyniä, joilla he ehkä pistäisivät muutamia kertoja osastojakson aikana. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei tuli noista pistämisistä mieleen, että mikä nykypäivänä on suurin määrä insuliinia jonka voi pistää s.c yhteen kohtaan, esim. Lantus? Alotin just kotihoidossa ja meillä yks asiakas jolla menee Lantusta 65ky aamuisin ja toiset pistää kahdella pistoksella eri kohtaan, toiset yhdellä kertaa samaan kohtaan. Kun kysyin kumpi oikea tapa niin kukaan ei oikeen osannut vastata... Oon ollut kymmenisen vuotta henk.koht.avustajana ja lääkehoitohommat vähän hakuses vielä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei tuli noista pistämisistä mieleen, että mikä nykypäivänä on suurin määrä insuliinia jonka voi pistää s.c yhteen kohtaan, esim. Lantus? Alotin just kotihoidossa ja meillä yks asiakas jolla menee Lantusta 65ky aamuisin ja toiset pistää kahdella pistoksella eri kohtaan, toiset yhdellä kertaa samaan kohtaan. Kun kysyin kumpi oikea tapa niin kukaan ei oikeen osannut vastata... Oon ollut kymmenisen vuotta henk.koht.avustajana ja lääkehoitohommat vähän hakuses vielä.

Suositus lie että max. 40 yksikköä yhdellä injektiolla. (Lähde)

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei tuli noista pistämisistä mieleen, että mikä nykypäivänä on suurin määrä insuliinia jonka voi pistää s.c yhteen kohtaan, esim. Lantus? Alotin just kotihoidossa ja meillä yks asiakas jolla menee Lantusta 65ky aamuisin ja toiset pistää kahdella pistoksella eri kohtaan, toiset yhdellä kertaa samaan kohtaan. Kun kysyin kumpi oikea tapa niin kukaan ei oikeen osannut vastata... Oon ollut kymmenisen vuotta henk.koht.avustajana ja lääkehoitohommat vähän hakuses vielä.

​Kyllä mun mielestäni uskaltaa yhteen kohtaan pistää ihan sen mitä kynästä saa pihalle.

Kattoitko sen kynän pakkausselosteesta lukeeko siellä mitään asiasta?

EDIT: Kurkkasin itse, käyttöohjeen mukaan 80 yksikköä voidaan antaa yhtenä pistoksena ja sitä suuremmat annokset sitten pitää jakaa osiin.

"Jos tarvitset yli 80 yksikön annoksen, sinun tulee ottaa se kahtena tai useampana pistoksena."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

​Kyllä mun mielestäni uskaltaa yhteen kohtaan pistää ihan sen mitä kynästä saa pihalle.

Kattoitko sen kynän pakkausselosteesta lukeeko siellä mitään asiasta?

EDIT: Kurkkasin itse, käyttöohjeen mukaan 80 yksikköä voidaan antaa yhtenä pistoksena ja sitä suuremmat annokset sitten pitää jakaa osiin.

"Jos tarvitset yli 80 yksikön annoksen, sinun tulee ottaa se kahtena tai useampana pistoksena."

​Kiitos! :) Mä katsoin jotain pakkausselostetta mutta tuo kohta meni ohi silmien. Entä mikä on oikeaoppinen nopeus insuliinin pistossa, toiset pistää sen rauhallisesti yksikkö kerrallaan mutta esimerkiksi mua ekana päivänä perehdyttävä hoitaja pisti kaikki 65 yksikköä menemään yhdellä ronskilla painalluksella, ehtiikö se imeytyä jos pistää noin nopeasti? :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En aspiroi klexanea, enkä insuliinejä. Morkut jne sc. aspiroin koska iskostunut siihen 1ml ruiskun käyttöön se aspirointi. Sitäpaitsi joskus tulee noita pistettyä niin pirun laihoille, että se sc:n puolella pysyminen ei ehkä niin kiveen hakattua ole.

Insuliinit meilläkin tosiaan vain kynissä... joka on kyllä hemmetin typerää, koska joskus joku diabeetikko tarvitsee vain sen infektion takia parina päivänä insuliinia. Eli kynä menee ihan hukkaan.

​Mites tollasella 1 ml ruiskulla fiksusti asiroidaan? Tuppaa loppumaan tila männästä kesken, kun se sc/im neula on niin pitkä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

​Mites tollasella 1 ml ruiskulla fiksusti asiroidaan? Tuppaa loppumaan tila männästä kesken, kun se sc/im neula on niin pitkä

​Tuotas... en nyt kyllä yövuoron jälkeisillä silmillä tuota sinun kysymystä lukien... sitten olenkaan hahmota, että mitä tuossa on ongelmana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

​Kiitos! :) Mä katsoin jotain pakkausselostetta mutta tuo kohta meni ohi silmien. Entä mikä on oikeaoppinen nopeus insuliinin pistossa, toiset pistää sen rauhallisesti yksikkö kerrallaan mutta esimerkiksi mua ekana päivänä perehdyttävä hoitaja pisti kaikki 65 yksikköä menemään yhdellä ronskilla painalluksella, ehtiikö se imeytyä jos pistää noin nopeasti? :o

​Sc- ja im-injektiossa ei ole väliä kuinka nopeasti lääkkeen antaa. Subcutiksesta sen lääkkeen imeytyminen kestää jopa puolen tunnin verran, niin hidasta injektiota ei kai kukaan anna. Pistotekniikalla on merkitystä kuitenkin siihen, että lääke jää kudokseen, eikä purskahda pistokohdasta pois.

Sitten on tutkimusnäyttöä puolesta ja vastaan, että injektionopeudella olisi vaikutusta potilaan kokemaan kipuun, mutta lääkkeen imeytymiseen sillä ei ole vaikutusta iv-injektiota lukuunottamatta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

No siis ihan yleisesti kun kerrattiin koulussa pistoja, niin opettaja sanoi että enää ei ole pakko aspiroida. Vielä muutama vuosi sitten kun meidät opetettiin aspiroimaan, ainakin lihaspistoissa. Samaa sanoi mun ohjaaja nyt viime harjoittelussa (siis ettei ole pakko aspiroida). Tosin s.c siellä lähinnä pistinkin, mutta puhuttiin sillon ihan yleisesti pistoista. 

 

Ïnsuliinia en myöskään ole asipiroinut, eikä kyllä kukaan ohjaaja ole sanonutkaan että pitäisi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mä Oxanestin (mun työpaikalla käytetään s.c useimmiten) aspiroin, onhan se hiukan eri asia jos suoneen sattuu pistämään vaikkei ole tarkoitus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

S.c en koskaan aspiroi, i.m. aspiroin, tosin viimeisimpien ohjeiden mukaan kentältä sanotaan ettei i.m aspirointi olisi edes välttämätöntä (suoneen osumisen huomaisi, jos ei täytä neulaa lääkeaineella [veri virtaisi "kammioon"].. ). Mutta viimeisimpien yleisohjeiden mukaan kyllä aspirointi tietääkseni kehoitetaan tekemään.

S.c pistoksissa en ole vauhtiin kiinnittänyt huomiota, jos on todella hoikka potilas niin pidän vauhdin vähän hitaampana niin ei ainakaan muodostu nestepalluraa niin herkästi. Sekin tosin imeytyy sieltä aikanaan. I.m pistokset pistän aina sellaisella sopivan rauhallisella muttei hitaalla tahdilla, riippuen usein vähän lääkeaineesta ja toki määrästä (joku rokote esim. sujahtaa nopsastikin). Esimerkiksi todella rasvaiset/öljyiset lääkeaineet on ylipäätään haastava saada nopsaan injisoitua, koska on vastusta :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten heitän kysymyksen tähän että kuka takaa ettei neulan kärki ole 0.5mm päässä suonesta kun injektoit im. ja neula osuukin suoneen aspiroinnin jälkeen jos käsi ei ole millin vakaa. Tätä mietin joskus. Luinkin jonkun tieteellisen tutkimuksen missä olikin aspiroinnin luotettavuudesta pohdintaa juuri tätäkin seikkaa sivuten. Itse kyllä aspiroin aina jos mahdollista. Kerran sc pistossa sainkon verta ruiskuun, ja ei muuten varmasti ollut lihaksessa sen verran tuhti kaveri kyseessä. Kyseessä taisi olla joku isompi pintasuoni millä nyt ei niin merkitystä olisi ollut. No pitähän se alottaa alusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...