Jump to content
MAINOS

Perehdytyspäivien palkka


Superhoitaja

Recommended Posts

Hei,

Aloitan pian työt eräässä ympärivuorokautisessa hoitolaitoksessa ja minun on suoritettava kolmen päivän perehdytys työpaikalla ennen varsinaisten töiden aloittamista. Ovatko nämä kolme 8-tunnin päivää palkallisia? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hei,

Aloitan pian työt eräässä ympärivuorokautisessa hoitolaitoksessa ja minun on suoritettava kolmen päivän perehdytys työpaikalla ennen varsinaisten töiden aloittamista. Ovatko nämä kolme 8-tunnin päivää palkallisia? 

Itse ehdottomasti vaatisin palkan myös perehdytyspäiviltä, sillä jo Työturvallisuuslaki vaatii että työntekijä perehdytetään riittävästi työhön. Mielestäni sen ei kuulu olla vapaa-aikaa, ja se mikä ei ole vapaa-aikaa, on työaikaa, josta kuuluu saada korvaus. Toivottavasti myös työsopimuksesi on kirjattu alkamaan silloin, kun on ensimmäinen perehdytyspäiväsi...?

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738#L2P14 Finlex, Työturvallisuuslaki §14, kohta 1. 

http://www.tehy.fi/tehy-lehti/2012/4-2012/kauan-kaivattu-loma/ "...– Perehdytys on työaikaa, ja siitä pitää maksaa palkka."

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Perehdytys on työaikaa, ja siitä pitää maksaa palkka." http://www.tehy.fi/tehy-lehti/2012/4-2012/kauan-kaivattu-loma/

Nämä meidän alan perehdytykset ovat sen verran lyhkäisiä että ei niistä pitäis tulla kiistaa, itse aikanaan sain metsäteollisuudessa yli kuukauden perehdytyksen ja sielläkin palkka tuli automaattisesti ilman keskusteluja. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Perehdytys on työaikaa, ja siitä pitää maksaa palkka." http://www.tehy.fi/tehy-lehti/2012/4-2012/kauan-kaivattu-loma/

Nämä meidän alan perehdytykset ovat sen verran lyhkäisiä että ei niistä pitäis tulla kiistaa, itse aikanaan sain metsäteollisuudessa yli kuukauden perehdytyksen ja sielläkin palkka tuli automaattisesti ilman keskusteluja. 

​Yksikössämme perehdytys kestää kuudesta kahdeksaan viikkoa, jonka jälkeen tehdään pari kuukautta töitä ja perehdytään taas 3-4 viikkoa. Pidempään kuin metsäteollisuudessa!

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Perehdytys on työaikaa, ja siitä pitää maksaa palkka." http://www.tehy.fi/tehy-lehti/2012/4-2012/kauan-kaivattu-loma/

Nämä meidän alan perehdytykset ovat sen verran lyhkäisiä että ei niistä pitäis tulla kiistaa, itse aikanaan sain metsäteollisuudessa yli kuukauden perehdytyksen ja sielläkin palkka tuli automaattisesti ilman keskusteluja. 

​Yksikössämme perehdytys kestää kuudesta kahdeksaan viikkoa, jonka jälkeen tehdään pari kuukautta töitä ja perehdytään taas 3-4 viikkoa. Pidempään kuin metsäteollisuudessa!

No joo, onhan tietysti esim. lääkäreillä tehtäviä joihin perehdytys kestää vuosia. Lähinnä vertasin teollisuuden ja meidän alan perusduuneja; teollisuudessa on mahdollista saada kuukauden perehdytys jolloin sinua ei lasketa vahvuuteen eikä tarvise itsenäisesti työskennellä. Jos meillä saa päivän näillä ehdoilla niin hieno homma, itse en ole kahta tuntia pidempää perehdytystä saanut hoitoalalla.

 

edit: näköjään vieraana olin tuon kirjoittanut.. 
terv. dino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä erikoissairaanhoidosta löytyy hoitajillekin hommia joihin ihan syystä perehdytetään viikkoja tai jopa kuukausia...

Juujuu, näin on! :) 
Peruspointtini tässä vänkäämisessäni oli se että minun kokemuksen mukaan teollisuudessa huomioidaan perehdytyksen tarve huomattavasti paremmin kuin hoitoalalla näiden perusduunien tasolla. Vai onko kukaan kuullut että vanhainkodissa, kotipalvelussa, tk:n vuodeosastolla, siirtolanssissa tms. on uusi hoitaja saanut olla kuukauden töissä ylimääräisenä perehtymässä ja oppimassa uutta työtänsä?
Ei tietysti kokenut hoitaja tällaista perehdytystä tarvitse, mutta muistan kyllä itse sen epävarman tunteen kun vastavalmistuneena hoitajana minut laitettiin toiseksi työvuoroksi yksin yövuoroon pyörittämään 30 000 asukkaan kunnan poliklinikkaa kahdestaan lääkärin kanssa. Jos silloin olis ollut muutaman vuoron perehdytys alla niin tunne olis ollut aivan toinen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu paljon paljon opittavaa olisi terveysalalla esimerkiksi metalliteollisuudesta tai autonvaraosabisneksestä mm. perehdyttämisen ja tietojärjestelmien kanssa... :/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä erikoissairaanhoidosta löytyy hoitajillekin hommia joihin ihan syystä perehdytetään viikkoja tai jopa kuukausia...

​Kerro jotain käytännön esimerkkejä, kuulostaa mielenkiintoiselta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No vaikkapa anestesiahoitaja isossa päivystysleikkurissa tarkoittaa aikamoista perehdytysrupeamaa ennenkuin voi oikeasti hommaa tehdä. Voisin kuvitella että (sydän)tehollakaan ei ihan suoraan ruveta hommiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

... Ihan yleisestikin tehot perehdyttää aika hyvin. Että teholla voi tehdä kaikkia hommia menee useampi VUOSI. HBO:ta tai MET-ryhmään ei pääse ihan ekalla työviikolla (eikä vuotena).

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä perehdytysajalta pitäisi tulla ihan normaali palkka, en ole ainakaan vielä sellaisesta hoitoalan työpaikasta kuullut, jossa ei kyseiseltä ajalta maksettaisi palkkaa... kun allekirjoittaa työsopimuksen, niin työn alkamispäivä on varmaankin se päivä, jolloin myös perehdyttäminen alkaa, ensimmäinen perehdytyspäivä siis...?  Eikä siinä sopimuksessa pitäisi olla mainintaa siitä, että palkka ei maksettaisi jo siitä ensimmäisestä päivästä alkaen...

Muussa tapauksessa ottaisin kyllä omaan liittooni yhteyttä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perehdytys tulee antaa palkallisena. Perehtymisajan pituus riippuu sitten tehtävistä ja työsuhteen pituudesta, päivän kahden keikkalaisille perehdytys on lähinnä paikkojen esittelyä, valitettavasti.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...