Jump to content
MAINOS

Yötyö


Vieras: Nassu

Recommended Posts

Kertokaa minulle miten voi nukkua sujuvasti melkein koko yövuoronsa?

Itsellä ennätys 11 työtunnista -8,5h suht kevyessä unessa.

Työn laatu en määrittele enkä osastoa/tapahtumia.

Miten siis olla virkeä töistä päästyänsä?

Ota vielä snadit päikkärit kun pääset kotiin... =)

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 90
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Henkilökohtaisesti olen havainnut sopivimmaksi pitkät valvonnat (6-7 yötä), koska päivärytminsä kääntäminen parin yön takia on varsin rankkaa. Jos on yön ollut töissä, minä ainakin pystyn kyllä nukkumaan päivällä kunhan ei ole jotakin pirun vakuutusmyyjää soittamassa, kuten tuossa taannoin - ei tuo edes tajunnut vihjettä kun sille sanoi, että olin nukkumassa illalla alkavaa yövuoroa varten; totesi vain "anteeksi, ei ollut tarkoitus häiritä" ja jatkoi sitten kälätystään pari minuuttia.

Ja minulla ainakin toimii se systeemi, että ensimmäistä vuoroa edeltävän yön valvon niin pitkälle kuin vain suinkin mahdollista (TV, tietokone, tyttöystävä - mikä vaan) ja nukun sitten mahdollisimman pitkään päivällä. Sitten viimeisen yön jälkeen seuraa se koomapäivä, jonka pyrin parhaani mukaan viettämään hereillä iltaan asti ja menemään aikaisin nukkumaan - saa rytmin käännettyä yhdessä yössä takaisin (ja jälleen, päivä menee samoilla lääkkeillä kuin se ekaa vuoroa edeltänyt yö).

Niin, tämänkin kirjoitin yövuorossa. =^)

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kyllä muutama yö peräkkäin riittää, varsinkin jos yrittää koulussa käydä samalla (hurjasti hyötyä istua tunnilla yötyön jälkeen..melkein voi muistaa mistä on puhuttu =)!!), uni kyllä maittaa kun lopulta kotiin pääsee..

yöt tk osastolla rankempia kun esim  päivystyksessä, tk:ssa kun ei juuri tekemistä ole ja jos parina sattuu olemaan hiljasempi kaveri joka kuuntelee tv:n uutisikkunaa  8) jotenkin se aika syystä tai toisesta kuluu päivystyksessä nopeammin vaikka ei niin hulinaa olisikaan  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla ongelma et en saa nukutuksi päivällä, saatat nukahtaa mutta herään aina kolmen tai neljän tunnin päästä eli puolilta päivin ja sitten ei enään tuu unta millään  angry.png.

Oletko kokeillut valvoa vielä muutaman tunnin vuorosta päästyäsi, niin ettet mene suoraan nukkumaan kotiin mentyäsi? Joillakin se toimii, suosittelen kokeilemaan.

Minulla oli alussa univaikeuksia, mutta sitten se vain jotenkin loksahti paikoilleen. Nyt pisin yövuororupeama on ollut 7 yötä, hyvin menee - nukun 9-10 tuntia eli sosiaalinen elämä on tauolla sen ajan  :)

Joo kun lopetan viimeisen yön en mene nukkumaan vaan lähden lenkille

tai puuhailen niitä näitä. Kidutusta on mutta seuraavan yön nukun kuin tukki. 

Suosittelen  8)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo kun lopetan viimeisen yön en mene nukkumaan vaan lähden lenkille

tai puuhailen niitä näitä.

Minulla tuo ei toimi, vaan uni tulee väkisin ennen ilta kuutta ja rytmit taatusti sekaisin.

Neljä tuntia unta aamulla viimeisen yön jälkeen ja nukkumaan n. klo 22.00 on minun resepti rytminkääntöön.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

8) Olen vakiyökköna ja opiskelen aikuispuolella vielä sh:ksi. Yötyö ainoa vaihtoehto ansaita rahaa ja opiskella samalla=) Olen jaksanut paljon paremmin 7 yötä ja 7 vp kuin epäsäännöllistä aamu ilta vuorottelua välillä ainoastaan yhden päivän vapailla. Kolmivuorossa menin totaalisen uuvuksiin=) Ei sopinut minulle=)

Mutta luulenpa, että elämäntilanteen mukaan myös mieluisammat työvuorot vaihtelevat. Aikansa kutakin :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heippa!

Olen uusi täällä, eli tervehdys vaan kaikille. 8)

Oon ollut vuosia pois työelämästä, nyt oon pikkuhiljaa palailemassa työelämään.

Olen sanonut haluavani tehdä yövuoroja-ja niitä nyt sitten tuntuukin piisaavan. Kolmen viikon listassa peräti 11 yövuoroa. :) Toivottavasti jaksan...

Tuosta palkkauksesta kyselisin.Mitä arvelisitte perushoitajan palkan olevan tuosta 11 yöstä lisineen päivineen. (Heti katsokaas dollarin kuvat silmissä... :).

Terveisin

Mimmu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kokemuksia yöhommista, kertokaa ihmeessä? Kuinka jaksaa monta yötä peräkkäin?

moi...itse oon valvonut viimeiset 1,5 vuotta...välillä 7 yötä ja saman verran vapaata...viimeiset kuukaudet 3-5 yötä putkissa... unirytmi kääntyy jos työ on säännöllistä...eli ei muita vuoroja välillä...ei mitään muuta ongelmaa kuin että talviaikaan menee viikko pimeydessä ilman päivänvaloa, mutta kirkasvalolamppu auttaa :) asiaan kummasti.

ja mikä hyvä lisät on aika kivat  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: HannaKaija

Heipat!

Olen vakiyökkönä ja opiskelen samalla....3-5 yötä on tarpeeksi ja sitten kääntyy rytmikin vielä sopivasti takas normaaliin.... :)

Ja se sosiaalinen elämä....(Mikä sosiaalinen elämähuh.gif) Sosiaalista elämää pisaa just sen verran kun sillonkin kun tekee epäsäännöllistä 3-vuorotyötä... :)

Yövuorossa on se hyvä puoli, että kerkiää jopa harrastaa jotain iltaisin, kun aina pääsee paikalle...ei meinaan ainakaan iltavuorot sotke harrastusta... 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yöt kyllä pysyy hereillä, kun on joko tekemistä tai hyvää juttuseuraa. Mulle passeli on 3 yötä. Neljä on liikaa, kaksi tai yksi turhaa. Öiden jälkeinen päivä on kyllä melkoinen krapulapäivä! Onko muilla `krapulaa` tai `koomaa` öiden jälkeen? 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Moi!

Tuli kokeiltua muutama vuosi sitten pelkkää yötyötä: viikko töitä, viikko vapaata-systeemillä mentiin melkein neljä vuotta. Sitten oli pakko lopettaa ja siirtyä 3-vuorotyöhön takas. Elimistö kapinoi päivärytmin vaihdoissa sen verran kovasti, sosiaalinen elämä alkoi rajoittua ym. ongelmia ilmeni, joten lopetin yökön hommat ja sen jälkeen olen elellyt keikkahommilla. Hulluako?!?

No ehkä, mutta hulluks olisin tullut, jos oisin vielä väkisin yrittänyt jaksaa.

Mulla on monia tuttuja, jotka tekee pelkkää yötyötä ja motivaatio näyttää pysyvän korkealla. Toiset jaksaa, toiset ei, se näyttää olevan pitkälti kiinni omasta ittestä! 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen myös aikoinaan kokeilumielessä tehnyt pelkkää yötä 6kk. Ei sopinut minulle, koska näin jälkeenpäin tuntuu, että elämästä on hukassa se 6kk. Nyt teen normaalia 3-vuoro työtä ja se sopii minulle, öitä 1-5/3 viikkoa.... Palautuminen tapahtuu helposti, nukkumispäivä menee "krapulassa". 8)

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse teen vain yötyötä (7yötä/7vapaata), olen tehnyt jo kaksi vuotta, enkä kyllä enää haluaisi päivävuoroon. Tai ainakin toistaiseksi tuntuu siltä. Vapaa aikaa on enemmän ja raha ei ole yhtään pahasta, lisät n.600e/kk. Saan todella hyvin nukuttua päivisin, jopa paremmin kuin öisin. Sosiaalielämää on myös työviikolla, käyn harrastuksissani ja tapaan ystäviäni. Omasta mielestäni on myös kiva, kun tietää työvuoronsa vuosiksi eteenpäin, niin on helppo suunnitella tekemisensä. Väliviikoilla ehtii myös hyvin piipahtamaan Suomen rajojen ulkopuolella ja kesälomat saa mukavasti sovittua oman yökköryhmänsä kanssa.

Päivävuoroissa sai silloin tällöin enemmän kuin kaksi vapaapäivää peräkkäin, nyt on ihanaa kun vapaata on aina viikko kerralla. 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aloitan nyt pelkkien öiden tekemisen, ajattelin et jos jaksais paremmin. Tosin sovin työnantajan kanssa et teen vain 75% työaikaa - öitä on vähemmän, mut ei se haittaa. Vapaatahan on sit vastaavasti enemmän - saas vain nähdä paljonko häviää palkassa...

Kerronpas sit miten jaksan yöni valvoa. tai siis miten kroppani jaksaa...

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siirryin myös syksyllä 75% yövirkaan. Palkka on tosin sama kuin 100% virassa. Työajasta 25% on opiskeluaikaa. Joten käytännössä kuukaudessa tulee noin 10 yövuoroa. En moiti.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siirryin myös syksyllä 75% yövirkaan. Palkka on tosin sama kuin 100% virassa. Työajasta 25% on opiskeluaikaa. Joten käytännössä kuukaudessa tulee noin 10 yövuoroa. En moiti.

Siis onko toi yleinen käytäntö siellä Norjan päässä, että tulee täysi palkka vaikka tunnit vajaat...?! Kateeks käy, tässäkin asiassa... Onko toi opiskelu joku työnantajan määräämä juttu vai omaehtoista? Mäkin voisin ottaa täyden palkan vajaasta työstä... 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis onko toi yleinen käytäntö siellä Norjan päässä, että tulee täysi palkka vaikka tunnit vajaat...?! Kateeks käy, tässäkin asiassa... Onko toi opiskelu joku työnantajan määräämä juttu vai omaehtoista? Mäkin voisin ottaa täyden palkan vajaasta työstä... 8)

Kyllä se taitaa olla melko yleistä. Ainakin meidän osastolla. Tähän asti opiskelun olen saanut valita opiskelun itse. Mutta saas nähdä meneekö homma katkolle, kun talon pitää säästää tänä vuonna. Ainakaan uusia tällaisia sopimuksia toistaiseksi ei tehdä.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Terveiset täältä yövuorosta psyk puolelta.Tällähetkellä ainoa järkevä ratkaisu on tehdä mahdollisimman paljon yö vuoroja/kk aikana ja syykin on selvä:Opiskelu on ns. päätoimista,joten jostakin se raha on repäistävä ja nyt yöt sopivat tähän yhtälöön erittäin hyvin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: zippadippaduidaa

Onko kokemuksia yöhommista, kertokaa ihmeessä? Kuinka jaksaa monta yötä peräkkäin?

Tekisin yötyötä erittäin mielelläni, kun vain saisi. 7 yötä 7 vapaata. Sopii mulle ja ei ole koskaan tuottanut vaikeuksia esim. nukkumisen, rytmin kääntymisen kanssa. Ainakin tässä elämäntilanteessa olisi ehkä mieluisin työaikamuoto.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko muilla `krapulaa` tai `koomaa` öiden jälkeen? ;D

Krapulasta en tiedä. Kooman tapaista olen huomannut, öitten välipäivänä tiedän miltä zompeista tuntuu vaeltaa unimaailmassa. Mutta viimeisen yön jälkeen jätän tietoisesti nukkumisen väliin.  :P

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Krapulasta en tiedä. Kooman tapaista olen huomannut, öitten välipäivänä tiedän miltä zompeista tuntuu vaeltaa unimaailmassa. Mutta viimeisen yön jälkeen jätän tietoisesti nukkumisen väliin. 

-Silloin kun vielä valvoin säännöllisesti ei nukkuminen onnistunut oikein muutoin kuin kaljaa tissuttelemalla illalla, siltikin heräilin seuraavana yönä "silmä kirkkaana" valvomaan. Yötyö ei ole meikää varten tehty. Sotkee rytmit (edellisestä yövuorosta kun jotakuinkin toipuu alkaa uusi huki) ja aikaansaa masennusta ja v*ttuuntuneisuutta.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo kyll mustakin tuntuu joskus että ei yötyö sovi meikäläiselle. Välipäivinä kulkee zompina ja kärtyisänä kotona. Mut olen ottanut sen asenteen et kyllä se kello kulkee yölläkin ja aamu sarastaa jossain vaiheessa, jolloin pääsee kotiin.  ;D

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Marsalkka

Itse pidän yötyöstä, vaikkakin elimistö joutuu koville.

Rahallinen korvaus on parempi (kyllä huomaa palkkapäivänä). Yöllä on usein rauhallisempaa (jää turhat puljaamiset pois). Johtuu tietysti työpaikan luonteesta. Paras tekemäni yöputki oli kuusi yötä, yksi vapaa ja seitsemän yötä. Hiukan tuli vietettyä aikaa poissa "normaaliruodusta"....Perheellisenä toki yötyö ei nyt sovi, kun ei saa päivisin nukkua.. angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, yötyönteko on hauskaa...palkkapäivinä. ;) Kyllähän siinä elimistö kovalle koetukselle joutuu ja itte oon ainakin kärttyinen kuin ampiainen. Joskus valvotun yön jälkeen kun tuun kotia, niin saatan olla mielestäni todella hyvällä tuulella, mutta sitten yhtäkkiä räjähdän aivan mitättömästä asiasta! Mies on jo sanonut lapsillekin, että jutellaan sitten äidin kanssa kun hän herää... ;)

Yks tuttu oli valvontajakson aikana saanut aivan hirveen kohtauksen, kun mies oli laittanut vessapaperirullan telineeseen väärinpäin! (nauroi kyllä itsekin asialle jälkeenpäin...) Tiedän kyllä, että yötyötä tekevä nainen, ei ole mikään kivoin mahdollinen kumppani... Mites on teidän miesten laita, ootteko yhtä hermoheikkoja?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ruotsissa annettiin yötyöntekijöille seuraavia ohjeita:

- Älä syö yön aikana mitään raskasta ruokaa. Juo paljon ja syö korkeintaan hedelmiä.

- Älä syö "kunnon" ruokaa heti herättyäsi, vaan mieluummin vasta myöhemmin illalla. ( esim. 19-20) Syö herättyäsi aamupalan tapainen ateria.

- Jos aamulla kotiin lähtiessäsi paistaa aurinko, käytä aina aurinkolaseja! ;)

- Käytä "silmälappuja" kun nukut päivällä. Silmät reagoivat valoon, vaikka ne ovatkin kiinni.

- Jos heräät päivällä kesken unien, älä nouse turhaan ylös (käy korkeintaan pikaisesti vessassa), näin on suurempi todennäköisyys saada uudestaan unenpäästä kiinni.

- Jos et pysty nukkumaan pitkään, ota torkkuja pitkin päivää

- Pyri torkahtamaan yöllä hetkeksi, 15-30 min riittää. Mutta älä "nuku" kauempaa kuin 45 min.

Tsemppiä kaikille yököille! ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...