Jump to content
MAINOS

Yötyö


Vieras: Nassu

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 90
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Lopetin "säännöllisen" valvomisen kolmisen vuotta sitten; ei ole ollut ikävä. Itsellä tuli univaikeuksia, depistä ja muuten vaan pahaa oloa hommasta. Yhdestä yö-rupeamasta (valvottiin keskimäärin kolme yötä putkeen) kun oli jotakuinkin toennut uusi rupeama alkoi ja sama härdelli.

Nuorempana sitä sai laittaa illalla kellon soimaa että heräsi ajallaan työmaalle ja ei mitään ongelmia.

Silloin-tällöin tehdyt -yhden yön- valvonnat ovat kyllä menneet siinä sivussa, tosin edellisestä taitaa olla aikaa ainakin pari vuotta.

Yötyön soveltuvuus on hyvin yksilökohtaista; itseään ei kannata rääkätä sillä jos ei ole pakko (tai innokkaampia valvojia piisaa).

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutama vuosi sitten väänsin 21 yötä(!!!) putkeen,joista 3 viimeistä oli ilta-yötuplavuoroa.No,sen rupeaman jälkeen olinkin sujuvasti 3 vuotta pois sairaalaelämästä.Jotenkin vain hommat on sen jälkeen kiinnostanut kuin kilo turvetta.

No,nykyäänkin olen yövirassa,mutta hyvin rauhallisella tahdilla.Yövuorojen teko onnistuu niin kauan,kun saat nukuttua hyvin päivällä.Ja korvaus on ihan hyvä ja pitkät vapaat:Kerran kuukaudessa noin viikon vapaa.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

rauhallisissa paikoissa olen tykännyt tehdä 7 yötä/7vapaa järjestelmällä.

hektisissä mestoissa 3yötä on passeli ja sit iltoja ja viikonloppuja.aamuvuoroja mahdollisimman vähän,niin ei tarvi pomoja katella.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä mieltä ootte, kärsiikö sosiaalinen elämä?

Ainakin työperiodin kärsii ja kovasti.Mutta sitten onkin sitä vapaatakin enemmän.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi!

Teen jo kohta neljättä vuotta pelkkää yötyötä, tosin osa-aikaisesti, vakituisena e. 2x 10 tunnin yötä. Useasti, kuten tuossa juuri ennen lomia, tein kyllä 3-4 yötä viikossa. Viikonloput on aina vapaat. Rauhallista on, ja aikaa lueskella sekä opiskella omiaan. Valvominen tutkiskelujen ja hoitamisten lisäksi kyllä menee työstä. Hyvin olen jaksanut aina juuri lomaan asti, kunnes tuki huimausta ja rytmihäiriöitä kovasti eke kertaa. Taitaa ikää jo tulla! No, oma vika kait...en saanut tarpeeksi nukuttua päivisin. Se on yötyön perusta! Muuten ei fysiikka kestä. Kyllä nuorena parikymppisenä tein 7 yötä ja 7 vapaata vähillä unilla sosiaalisen elämän takia. Nyt kyllä mies ja lapset välillä valittaa, että taasko sä valvot. Mutta olenpa aina päivisin kotona lapsille (voivat hädässä herättää), ja vapaata on enemmän kun tekee osa-aikaista, mutta tunnit tulee nopeammin täyteen kuin niillä jotka tekee 5-päiväistä viikkoa. Eli jos pystyy hyvin päivisin nukkumaan ja muu elämä ei kärsi nii yötyö on HYVÄ JUTTU, ainakin mulle on ollut. Ja ai niin, palkka on käteen lähes sama kuin niillä jotka tekee päivää 100%.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse teen yötyötä niin paljon kuin mahdollista. Meillä tehdään 6 viikon listoja ja parin vuoden ajan on saanut toivoa itselleen enempi öitä, mikä auttaa esim. perheellisiä vähentämään omaa yöpanostaan. & viikon listalla itselläni on ollut poikkeuksetta n. 14-18 yötä ja jokunen päivävuoro. Yöduuni on ppkl:lla mukavampaa, kun pakkorutiineja ei paljoa ole ja eipä ole pomot paikalla - oleminen on leppoisampaa. Ja palkkaa jää käteen n. 30% lisien määrään enemmän. 6 viikon lisät keikkuu siinä 1000 euron paikkeilla +- 100 euroa. Muuten ne 6yötä/6viikkoa listoilla jäisivät n. 600-700 euron paikkeille. Sen lisäksi saa useammin pitkiä vapaita (5-7 päivää), jotka kyllä menevät aika kivasti sitten lanssissa tai muuten puutevuoroissa. Eipä ole ollut vaikeaa tehdä 60-70h/viikko hommia, kun vain muistaa vaikka väkisin itsensä nukkumaan pakottaa. Suosittelen, jos unenlahjat on hyvät!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Trio Niskalaukaus

Onko kokemuksia yöhommista, kertokaa ihmeessä? Kuinka jaksaa monta yötä peräkkäin?

Tällä hetkellä työpaikalla 7 yötä ja sitten 7 vapaata. Tietysti toiveet otetaan huomioon. 8 yötä peräjälkeen ilmeisesti rikkoo työaikamääräyksiä?? Kyllä sitä aikansa jaksaa, sosiaalinen elämä jää tosin välillä aika vähäiseksi. Tosin kun lisätään siihen lisät, niin kyseessähän on tuplasäästö 8) Kesällä onnistuu valvominen paremmin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselle sopii parhaiten kaksi yötä putkeen, kolmesta sekoaa rytmi. Yötyön sopivuus on yksilöllistä, ainoa keino on kokeilla.

Älykäs selviää siitä mihin viisas ei joudu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luontainen rytmini on aina ollut enemmän ilta-yö painotteinen, joten noin vuosi sitten vielä tein pelkästään yövuoroja. Teen niitä edelleenkin mielelläni.

Työtahti oli vakiyökkönä 5-6 yötä ja sen jälkeen vapaille. Jonkun verran vaikutti myös sosiaaliseen elämään, mutta kun oppi sen säännöllisen rytmin, ei siinä hankaluuksia ollut sen enempää.

Nyt kun voi itsekkin katsoa millaisia vuoroja laittaa siihen 6 viikon listaan, voi tehdä enemmänkin kuin 2-3 yötä perioidissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palkka-asiaan en osaa suoranaisesti vastata,koska "talossa" meksetaan yötyöstä vain hoitolisä ja yötyökorvaus tulee aikana. Sitä ei saa rahana. Eli yhdestä valvotusta yöstä saa 3 tuntia vapaata.

Olen valvonut mös viikkoa Suomessa, että Ruotissa. Kun ei ollut perhettä homma sujui ihan hyvin. Työviikko meni kokonaan työssä tai töihin lähtöä odotellessa, jos ei nukkunut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Eipä oo tullu tännekään kirjoteltua pitkään aikaan, vaikka luulis näin öisin olevan aikaa.. Kuten edelläkin mainittiin, on tärkeintä pystyä nukkumaan päivällä ja minähän nukun. 8)

Varsinkin verrattuna aikaisempaan iltavuorovoittoisempaan työrytmiin, on tämä pelkkä yövuoro taivaan lahja, jos meinaa tehdä muutakin, kuin töitä. Aamulla yhdeksältä nukkumaan ja kello soimaan 17.00. Jää illat aikaa olla vaimon ja koirien kanssa. Enkä minä ole koskaan pannu hanttiin tuolle 40% yölisälle. tienaan noin 300-400 € paremmin tekemällä yötyötä, kuin saisin päivävuorossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Opiskelijana yötyö (keikkaa) sopii mainiosti, ei tarvitse olla koulusta poissa. Tosin koulupäivät menevät usein kuin sumussa ja treenaaminen kärsii..

Valmistuttuani olisi tarkoitus tehdä pelkästään öitä ja ensi kesäksi yritän päästä tekemään pelkästään yövuoroa..

Epäilen kyllä vahvasti pääsenkö, sillä työvuoroihin opiskelijalla näyttää olevan todella vähän vaikutus valtaa, ainakin täällä pohjoisessa lupaukset työvuorojen suhteen on tehty rikottaviksi...  Riittää kun katsoo "joululoman vuoroja"....

Joka tapauksessa yötöistä opiskelijalle on hyötyä mm. seuraavat seikat:

Enemmän vastuuta, parempi palkka ja rento meininki..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mulle riittää kaksi yötä peräkkäin, no kolmas menee hiinä ja hiinä viellä  :)

Mulla ongelma et en saa nukutuksi päivällä, saatat nukahtaa mutta herään aina kolmen tai neljän tunnin päästä eli puolilta päivin ja sitten ei enään tuu unta millään  angry.png.

Olenko ongelmani kanssa yksin  :-[ Muut kertoo et nukkuvat melkein iltaan asti  8)

Itse en tuohon pysty.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihmisen perustarpeisiin kuuluu riittävä YÖUNI.

Yötyö ei millään tavalla korreloi ihmisen perustarpeisiin.

Juuri tämän takia yötyö (pyhät) hoitoalalla TÄYTYY saada verotuksessa perusprosentin piiriin. Muita vaihtoehtoja ei ole.

Jos edes tämä verotusasi saadaan kuntoon, niin Suomen Sairaanhoitajat (+muut hoitajat, mikaanlukien itsene; vaksi) alkaisivat saada edes osittain ansaitsemaansa palkkaa.

Eikö perkele TEHY:ssä löydy munaa (no ei varmasti, kun on munattomat johdossa (terveisiä vaan päällikölle! 8) ))

Palomiesten lakon aikaan tuurasin vapaapäivinäni palomiesvajetta kolmen kuukauden ajan ymmärtämättä, että työlläni  (pelastaessani ihmishenkiä) kusin palomiesten sukkiin. No tämän johdosta paikallisella tasolla toiminnan johtajat huomasivat kuinka hyvää palvelua yksityinen palvelun tuottajat kykenevät tuottamaa.

Tämän jakson aikana `paloin`loppuun, enkä enää pysty ennalleni palaamaan: Älkää perkele suostuko hävhyttömyykSIIN.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olenko ongelmani kanssa yksin  :-[ Muut kertoo et nukkuvat melkein iltaan asti  8)

Itse en tuohon pysty.

Et todella ole yksin. Itse teen vain kaksi yötä putkeen, enempää en jaksa. Päivisin nukkumisen keskeyttää milloin mikäkin eli unta ei todellakaan saa riittävästi angry.png

Älykäs selviää siitä mihin viisas ei joudu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitopoika

3- yötä on maksimi, paitsi joskus tulee enemmän kun mieshoitajista tulee pulaa.. nimimerkillä 10 vuotta öitä tehnyt ja omat rajat löytänyt

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus nuorempana tuli tehtyä melko älyttömiä yöputkia. Mieleen on jäänyt kesä kun tein sairaalassa pelkkää yötä rytmillä seitsemän yötä - seitsemän vapaata. Ja ainakin kerran piti vapaapäivätkin käydä valvomassa toisessa sairalassa, eli parikymmentä yötä putkeen 8)

Yötyö on kyllä aivan oma lajinsa, toisille se sopii kuin nenä päähän ja toisille ei. Oleellisinta kai lienee saako nukuttua päivällä. Itse nukun n. seitsemän tuntia öiden välissä ja sillä kyllä jaksaa melko pitkälle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskelen juuri nyt sairaanhoitajaksi ja olen tehnyt aika paljon yötyötä keikkalaisena. 7 yötä on oma putkensa ja se vie sosiaalisesta elämästä kyllä paljon. Toisaalta se 7 vapaata antaa takaisin samalla mitalla, pitää vain suunnitella menonsa 2 viikkoa etukäteen. Rahaa siitä opiskelijana saa todella hyvin ja kokemus ja vastuun ottaminen on todella hyväksi. Itselleni sopisi enemmän hektinen paikka missä pitäis juosta ja tulla ja mennä koko ajan. Nykyisessä paikassa missä keikkailen on hyvin rauhallista ja nukahtaminen on ainakin putken alussa vaikeata. Rytmi muuttuu parin yön jälkeen ja päivällä saan nukuttua. Mukavempaa olisi jos saisi tehdä porukalla töitä. Nykyisessä paikassa on 5 osastoa joista kaksi jaettu kahteen osastoon ja talossa on 4 yökköä. Siinä ei paljon ehdi kiertojen välissä näkemään muita työntekijöitä =)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun pahimmat yöt on, kun osastolla on yksi potilas, joka nukkuu koko yön heräämättä. Ole siinä sitten hereillä 8)

Älykäs selviää siitä mihin viisas ei joudu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla ongelma et en saa nukutuksi päivällä, saatat nukahtaa mutta herään aina kolmen tai neljän tunnin päästä eli puolilta päivin ja sitten ei enään tuu unta millään  angry.png.

Oletko kokeillut valvoa vielä muutaman tunnin vuorosta päästyäsi, niin ettet mene suoraan nukkumaan kotiin mentyäsi? Joillakin se toimii, suosittelen kokeilemaan.

Minulla oli alussa univaikeuksia, mutta sitten se vain jotenkin loksahti paikoilleen. Nyt pisin yövuororupeama on ollut 7 yötä, hyvin menee - nukun 9-10 tuntia eli sosiaalinen elämä on tauolla sen ajan  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kertokaa minulle miten voi nukkua sujuvasti melkein koko yövuoronsa?

Itsellä ennätys 11 työtunnista -8,5h suht kevyessä unessa.

Työn laatu en määrittele enkä osastoa/tapahtumia.

Miten siis olla virkeä töistä päästyänsä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...