Jump to content
MAINOS

Viriketoiminta


Ápoló

Recommended Posts

Mä en oo pitänyt mitään kovin erikoista viriketoimintaa. Lähinnä bingoa (siitä monet pitää), pallon heittelyä pihalla (pehmeä pallo) ja "tietovisoja". Mun työpaikalla on sellaisia kortteja joissa on kaikenlaisia kysymyksiä, joten niitä kortteja on hyvä käyttää juuri esim. tietovisassa. Olisi kiva järjestää jotain viriketoimintaa johon kaikki osaston (dementiaosasto) asukkaat voisivat osallistua, mutta se ei taida olla mahdollista..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Täytyypä antaa vielä vinkki :) aion itse toteuttaa vanhusten kanssa pienen maalaustuokion, jossa on dementoituneita ja vähemmän dementoituneita mukana. Keräsin luonnosta kiviä ja tarkoitus olisi maalailla niitä. Maaleiksi käy sormivärit tai akryylivärit. Kukin saa tehdä mitä haluaa, esim. leppäkertun, kukan, tai vaan maalata kiven vähän ilosemman väriseksi..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen aina välillä tuuraamassa päivätoiminnassa, koska pidän siellä olosta. Askarteluja on viimeaikoina ollut kipsityöt ja niiden maalaus, korttien tekoa, myös 3 D-kortit: leikkaaminen onnistuu muutamilta. Viimeisimpänä on ollut kankaan painamista. (Työkaverit ovat olleet kehittelemässä, minä lähinnä mukana vamiissa jutuissa ja joskus ideoita tuomassa.)Ehkä kehittelisin enemmänkin juttuja ja etsisin mm. askartelukaupoista ideoita jos sitä päätoimisesti tekisin, mutta teen sitä vain silloin kun minua siellä tarvitaan. (Muulloin olen kentällä ja joskus voin hyödyntää samoja askarteluja perheissä lasten kanssa.)

Vanhukset pitävät tuolijumpasta. Jos ei ole valmista ohjelmaa mietin järjestyksen ja keksin kuviot. Aloitetaan päästä: venytyksiä, pään hidas pyöräyttäminen toiselta olkapäältä rinnan kautta toiselle. Käsien ojentelua, olkapäiden pyöritystä, sormivoimistelua, "kävelyä" tuolilla pakaralla, jalkojen nostelua eli kävelyä, marssimista. Jalkaterien pyöritystä, ojentelua ;varpaat kantapää vuorotellen lattiaan ym. Naamalihaksiakin voi voimistella.

Joskus on semmonen porukka joka ei innostu voimistelusta, mutta "karskimmankin" miehen voit saada mukaan heittelemään kumilätkiä lakanakankaaseen tehtyyn maalitauluun tai heittelemään "kananmunia" (oik. pingispalloja) kananmunakennoista (isoista) tehtyyn maalitauluun tai joku muu heittopeli voi olla ihan kiinnostava.

Fortunapeli on meidän päivätoiminnassa ollut hyvin suosittu, myös sanalotto ja bingo. Lasten kuvallinen Alias oli uusi tuttavuuteni heidän kanssaan viimeviikolla ja meillä oli hauskaa kun yksi pappa pihtasi tietoansa niin kauan kuin mahdollista . Vaikka joku jo keksikin, että korkkiruuvi se on, niin vaari ei vain meinannut korttiansa näyttää ja luovuttaa. Ei me sitä niin mennä, kuin oikeasti kuuluisi, vaan jokainen saa kortin ja vuorotellen arvataan kortin  esittämä kuva pienestä alkuvihjeestä ja lisäkysymyksiä tekemällä.

Hauskimpia vanhusten kanssa on ne pelit joilla saadaan vanhus muistelemaan ja kertomaan jotain jota hän ei ehkä ole ryhmässä aiemmin kertonut. Tietokilpailukysymyksistäkin tulee joskus ihan mukavasti keskustelua. Ei niitä kilpailuja niin vakavasti oteta, etteikö aina olisi aikaa pysähtyä juttelemaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräässä paikassa oli muistaakseni Vanhustyönkeskusliitosta tilattuja muistelu kortteja. Keräsin, joskus kun oli rauhallista pöydällisen mummoja ja pappoja, ja tykkäsivät tästä muistelu pelistä kovasti. Välillä jopa eräs virkeä vanhus veti peliä, kun ohjasin hänet alkuun.

Kaikki me ollaan eläimiä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Kaupan pakaste murotaikinasta voi leipoa pikkuleipiä, joulun aikaan piparkakkuja, kuvalliset muistipelit, valokuva albumeiden katselu/muistelut, maalaus , geridal ihoöljyä ja jääkaappiin eri tuoksuöljyjä niin voi tehdä esim. aromaterapiaa käsihieronnalla, paikallislehden lukeminen ja keskustelu, kesäaikaan ulkoilua ja kukkien poimintaa/ alppiruusujen katselua, tanssit, karaoke, saippuakuplien puhaltelua , vesisängyssä/riippukeinussa makoilua

Nykyään harrastetaan yhteisöllisyyttä eli asukkaita otetaan mukaan osaston hommiin esim. Kukkien kastelu, kahvin keitto, postin haku ja lajittelu, näppärämmät silppuaa papereita silppurissa, kukkien istuttaminen parvekkeelle, siemenestä kukkien istuttamista, pienempien liinojen viikkausta,

pöydän kattamista,vanhojen elokuvien iltapäivät, yhteislauluhetket ym.

Isoimmillakin osastoilla joillakin omat huoneet ja omahoitaja voi järjestää tuparit asukkaan kanssa.Tutustuttakaa osaston asukkaita toisiinsa, Saunakaljat/makkarat saunan jälkeen ja hankkikaa vastat saunaan, viinit juhlistaa juhla aterian,  juhla asuun pukeutuminen.Konjakki kahvin kanssa terää monelle.Istukaa asiakkaan viereen ja kuunnelkaa mitä kerrottavaa hänellä on. Näitä on tullut nähtyä ja tehtyä vuosien varrella.Bingo palkintoineen on ollut tosi suosittu sekä tuolijumppa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän talon miehille oli ongelmallista löytää virikettä kun kaikki tuntui olevan heidän mielestään kovin lapsellista. Sitten löysin kirjasta vinkin: koivusta puolivalmiit voiveitset, ja dementoituneet maatalonisännät ilomielin hioivat hiekkapaperilla ne valmiiksi. Otin aina kolme vaaria mukaan "miestenpiirin" ja juttu luisti. Keskusteltiin samalla puusta ja sen laadusta. Tekemistä riitti moneksi päivää eivätkä varmasti kokeneet olevansa lapsia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla meni vähän käteen tänään viriketoiminnat...

Onnittelin osastolla Lauri-nimistä asukasta ja hain sitten Wanhan kansan merkkipäiviä nimisen kirjan, ajatuksella että mitähän täältä löytyy. No löytyihän sieltä.

Allekkain oli sananparsia ja niitä sitten tavailin väelle päivällispöydässä. Oli Lauri laumaan panee, Perttuli peräti viepi (muuttolinnuista) ja Lauri lampahat keritsee, Perttuli humalat silpii.

Minä sitten isoon ääneen kailotan että kaikki varmasti kuulisivat: Lauri lampahat panee, Perttuli humalat silpii. Ja poloinen nimipäiväsankari istuu vieressä. Yritin hetken aikaa jatkaa lukutuokiota, mutta sitten oli pakko pyytää anteeksi ja lähteä nauraa tyrskimään kansliaan. Meni hetki ennen kuin toivuin ja vieläkin naurattaa...

Eli näin voi uudistaa katoavaa kansanperinnettä!

Minkä nuorena oppii se vanhana haittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Bingo, levyraati, kankaanpainanta ja tietovisat oli aina suosittuja toimiessani päiväsairaalassa.

Muita ideoita:

- Keväällä samettikukkien kasvattaminen siemenestä, helppoa, edullista  ja aika takuu varmaa. Kukan vanhukset saavat sitten kotiin.

- Pullan leipominen, yleensä keittiö toimitti kauniista pyynnöstä valmiin pullataikinan osastolle.

- pienryhmät;

*dementikoille muistelu ryhmät, keinoina musiikki, omat valokuvat, omaisten pienet vihjeet vanhukselle tärkeitä tapahtumista. vaatii aika paljon suunnittelua, pienen ryhmän ja mielellään avustajan ryhmätilanteeseen.

* ei dementikoille esim. seuraavista aiheista unettomuus, yksinäisyys, tuolijumppa jne. Nämä ryhmäläiset ottivat mielellään vastaan ihan oikeaa tietoa, joten hiukan joutuu valmistelemaan etukäteen.

* Miespuoliset kynnellekykenevät pitävät yleensä korttipeleistä. "yksikätisille" on olemassa sellaisia käteviä telineitä, joihin kortit saa talteen, ilman että joutuu levittelemään pöydälle, muiden nähtäviksi.

* Halukkaille olen pitänyt myös rentoutustuokioita, kevyine venyttelyineen.

* Kuntoon katsomatta naispuoliset pitävät "kauneushoidoista", käsien rasvaus, kynsien lakkaus, hiusten laittaminen ( ne rullat, ne rullat  ;D) ym.ym.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tee tarina, josta jätät pois adjektiivit. Kysy adjektiivit osallistujilta ja lisää tarinaan sitä mukaa kun niitä tulee. Lue tarina vasta sen jälkeen kun olet saanut kaikki adjektiivit kerättyä. Tarina voisi mennä vaikka näin (tämä on vain yksi ehdotus, käytä mielikuvitusta!):

Tänään _________ päivänä pidän teille  ____________ hetken ennen  ____________ ruokailua. Suunnitelma on että saatte kertoa minulle  ________________ sanoja, jotka  kertovat millainen jokin asia on, siis adjektiiveja. Minulla on tässä  ___________ tarina, johon lisään ne. Luen sen teille  ____________ äänelläni sen jälkeen, kun olette luetelleet kaikki  ____________ sanat.

Toivottavasti sait ideasta kiinni! Tarina voi kertoa mistä vaan, mutta kannattaa valita aihe, mikä on lähellä osallistujia. Olen kokeillut tätä ja se on saavuttanut suosiota niin nuorten tupareissa, hoitoalan työntekijöiden, kuin myös vanhusten puolelta. Ps. Sana "adjektiivi" kannattaa selittää tarkkaan, mitä se tarkoittaa, ainakin kun tätä juttua tehdään vanhusten kanssa (millainen jokin on, miltä tuntuu, mikä väri ym.) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viime viikolla tapasin erään suht. iäkkään potilaan joka oli itse aikanaan työskennellyt jossain hoitolaitoksessa. Hän oli tehnyt todistajien läsnäollessa virallisen hoitotahdon siitä, ettei häntä saa koskaan viedä mihinkään viriketoimintaan.  ;D

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saa nahda mihin talon viriketoiminta ajautuu, kun viriketoiminnanohjaaja jai elakkeelle ja uutta ei oo, ei tuu! Tuli vaan asian ilmoituksen yhteydessa ylemmalta taholta viestia, etta viriketoiminta siirtyy yha enenevasti osastojen omalle kontolle!

Ihan kiva idea, mutta kuka kykenee toteuttamaan, kun kadet ei nytkaan riita ylimaaraiseen? Osastolla voi jarjestaa jotain kovin pienta ja kovin harvoin ja jotain pikaista, mutta jain miettimaan koko talon toimintaa... Minusta tuntuu etta osa asukkaista virkistyy jo siita, etta nakevat muita ihmisia/asukkaita oman osaston ulkopuolelta.

Saa nahda, milloin tulee urputusta ylemmalta taholta ja/tai asukkailta 'kun mitaan ei tapahdu'

- Your Lordy Mistress, Painfully Yours  <3

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työn lomassa meilläkin viriketoimintaa järjestetään.. Ja meillä hoidetaan myös siivoukset ynnä muut perushoidon lisäksi.

Ajattelin antaa vinkkinä muillekin, kun mummeli niin kovasti piti tästä: Iltatoimien aikaan päätin muistella vanhoja oppeja ja hieroin vanhuksen käsiä. Hieroin kämmenet ja sormet ja rentoutuksen ohessa tuli rasvattua hänen kädet ;D Mummeli tykkäsi todella kovasti, ja lupasin joskus tehdä jalkojen hieronnankin. Aikaa tuohon käsien hieromiseen ei mennyt kuin n. 5 min/käsi, jos ihan sitäkään.Samalla jutusteltiin niitä näitä.

Kuka ymmärtäisi/tekisi asialle jotakin, että hoitajilla pitäisi olla ns. "luppoaikaa" jolloin pystyisi tekemään tuollaisia extrajuttuja asukkaan hyväksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Meillä Lahdessa (16 vanhuksen pesässä) on ollut tapana maanantaisin askarrella-paskarrella. Tiistaisin on kylpypäivä. Loppuviikko on vapaata. Olisiko kenelläkään ideoita?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksinkertainen viriketoiminta voi olla vaikka sitä, että viedään potilaat päiväsaliin tai johonkin muuhun yhteiseen tilaan ja hoitaja lukee päivän lehdestä otsikot/uutiset ja sitten yhdessä keskustellaan asioista ja siitä kuinka asiat "ennenvanhaan" oli. Lopulta huomaa, ettei tarvitse itse osallistua keskusteluun ollenkaan kun vanhukset hoitavat homman keskenään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on erikseen fysioterapeutit ja vapaa-ajanohjaajat. Työssämme käytämme kuntouttavaa työtapaa. Lämpimillä ilmoilla kaikki vanhukset voivat päästä parvekkeelle, jos ei joku ole letkuissa tms.  Joitakin ulkoilutetaan. Olemme paistaneet lettuja ja makkaroita. Keskustelemme asukkaiden kanssa. Laitamme musiikkia kuulumaan (osalla on omat cd:t) ja televisio on joka huoneessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
  • 1 kuukausi myöhemmin...

Meiltä löytyy onneksi vielä viriketyöntekijä. Hän lukee lehdet ja pitää pientä toiminta ja jumppa piiriä. Joskus askarrellaan, pääsiäisen alla esim oli munien maalaamista jne. Yksilöjumppaakin oli.

Saunan jälkeen laitetaan paplarit tai kiharrellaan, miten kukin haluaa. Kampauksia tehdään muutenkin. Jalkoja ja käsiä rasvaillaan aina ohimenne. Ja muuta tällaista pientä ekstraa koitetaan välillä kehitellä.

Kesällä meillä ulkoillaan paljon, kaikki hoitajat pitää siitä huolen. Meillä onneksi hyvä pia ja kylillekin lähdetään kun ehditään. Monesti iltapäivällä henkiölökunnan ruuan jälkeen alkaa kova ralli jos hyvä ilma  :). Välillä myös muutin järjestävät jotain. Kova suksee on ollut meillä vierailleet hevoset ja ponit (pihalla siis  :) ) ja muutkin eläimet. Viime kesänä pidettiin heinätanssit ja siitä lystiä riitti pitkäksi aikaa. Onkimaan koitetaan myös viedä porukkaa muutaman kerran kesässä.

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielenkiintoista on myös miettiä, mitä sitä itse toivoisi vanhoilla päivillään järjestettävän. Oma viisi penniäni on, että siinä vaiheessa varmaan roudaisin läppärini taloon ja dataisin ja joisin kahvia päivät päästään. Eipähän arki muuttuisi mihinkään nykyisestä. Luottavaisin mielin odottelen vanhuutta...  :)

Sisko oli koittanut legendaarista jo melko dementoituneella vanhuksella, eli kertonut samaa vitsiä päivästä toiseen. Ei kuulemma pelittänyt syystä tai toisesta. Ehkä meidän perhe ei niin hoitoalalle orientoitunutta olekaan, vaikka mä ja kaks siskoa sille ollaan suuntauduttukin.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Viime viikolla tapasin erään suht. iäkkään potilaan joka oli itse aikanaan työskennellyt jossain hoitolaitoksessa. Hän oli tehnyt todistajien läsnäollessa virallisen hoitotahdon siitä, ettei häntä saa koskaan viedä mihinkään viriketoimintaan.  :nauraa:

;)

Mahtaa olla kovat traumat takana viriketoiminnasta.

Meconium happens.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

Paljon hyviä ehdotuksia mielestäni, osa toki sellaisia, joita varmasti jossain käytetäänkin. Muutamasta ehdotuksesta voisi kyllä ajatella kohderyhmän olevan lasten päiväkoti... :) Jätänpä sanomatta tarkemmin ettei kellee mene herne nenään.

Niin, oma 92 v. äitini on ollut lähes loukkaantunut siitä, että aikuisia ihmisiä puhutellaan ja leikitetään kuin lapsia. Ymmärrän, että on vaikeaa kehittää kaikille virikeryhmään tuleville sopivaa ohjelmaa, mutta ei myöskään pitäisi vanhuksia sataa kertaa näihin ryhmiin maanitella, jolleivat he itse halua. Moni viihtyy huoneessaan lukien ja radiotaan kuunnellen.

Viime viikolla tapasin erään suht. iäkkään potilaan joka oli itse aikanaan työskennellyt jossain hoitolaitoksessa. Hän oli tehnyt todistajien läsnäollessa virallisen hoitotahdon siitä, ettei häntä saa koskaan viedä mihinkään viriketoimintaan. :)

;D

Mahtaa olla kovat traumat takana viriketoiminnasta.

Hurjan tärkeää on ymmärtää vanhusta yksilönä. Omaa hoitajaa on kuunneltava tarkasti raporteilla, hän tuntee vanhuksen parhaiten. Ja sitten se tärkein virike: ystävällisyys ja hymy hoitajalta pelastaa monen vanhuksen päivän. Moni vanhus kokee, että hoitajan tylyt tai ilmeettömät kasvot johtuvat hänestä. Iäkäs ihminen palaa usein pienen lapsen tunnemaailmaan ja kokee olevansa syyllinen hoitajan " pahaan oloon ". Havaitsin tämän viimeksi tänään:/

Mulla meni vähän käteen tänään viriketoiminnat...

Onnittelin osastolla Lauri-nimistä asukasta ja hain sitten Wanhan kansan merkkipäiviä nimisen kirjan, ajatuksella että mitähän täältä löytyy. No löytyihän sieltä.

Allekkain oli sananparsia ja niitä sitten tavailin väelle päivällispöydässä. Oli Lauri laumaan panee, Perttuli peräti viepi (muuttolinnuista) ja Lauri lampahat keritsee, Perttuli humalat silpii.

Minä sitten isoon ääneen kailotan että kaikki varmasti kuulisivat: Lauri lampahat panee, Perttuli humalat silpii. Ja poloinen nimipäiväsankari istuu vieressä. Yritin hetken aikaa jatkaa lukutuokiota, mutta sitten oli pakko pyytää anteeksi ja lähteä nauraa tyrskimään kansliaan. Meni hetki ennen kuin toivuin ja vieläkin naurattaa...

Eli näin voi uudistaa katoavaa kansanperinnettä!

Aika mainio oli juttusi. Kannattaa varmaan tehdä niin kuin opettaja tekee: lukee ensin itse ja miettii sitten, mitä mielleyhtymiä jutut voivat tuoda:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...