Jump to content
MAINOS

Uusi laki potilaan itsemäärämisestä


Lähihoitaja_

Recommended Posts

Onko kenelläkään tietoa milloin tuo uusi lakiehdotus pitäisi astua voimaan? Kun ei ole koko laista oikeen kuulunut pitkään aikaan mitään saati sitten, että lain kohtien tulkintaa / työtapoja olisi mitenkään ohjeistettu tai tarkennettu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jotain ihmeellistä siinä on varmaan käynyt... luultavasti ei kuitenkaan ole astunut voimaan kun siitä ei ole taas pitkään aikaan kuullut yhtään mitään.

Lain keskustelussa eduskunnassa tuli hyvä pointti koulutuksesta, eli :

Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:  Arvoisa puhemies! Edellisessä puheenvuorossani toin esille muistisairautta sairastavien henkilöiden kannanoton, mutta terveydenhuollon opettajana minun on valitettavasti todettava, että muistisairaiden ja kehitysvammaisten hoito- ja hoivatyössä myös tutkimusten mukaan käytetään paljon turhaa rajoittamista ja jopa kovakouraista käsittelyä, ja voidaan puhua myös kaltoinkohtelusta. Kysymys on usein tiedon, taidon ja valmiuksien puutteesta, valitettavasti joskus myös vääränlaisista asenteista. Tämän lain toteuttaminen edellyttää koulutusta, koulutusta ja taas kerran koulutusta. Esimerkiksi muistisairaiden hoidon lääkkeettömistä hoitokeinoista ei ole riittävästi tietoa. Niitä ei hallita eikä niitä edes tunneta. Kysynkin ministeriltä: miten tämä massiivinen koulutus on oikein tarkoitus järjestää?
 
Eli koulutusta tämä uusi laki ainakin vaatii ja sen järjestäminen pitäisi olla myös järjestyksessä, eikä vain lämästä lakia voimaan ja sitten vaan ihmetellään, että mitäs me näille hygieniahaalareille oikeen nyt sitten tehtäis.
 
 
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minua itseäni on kiinnostanut ko. aihe vuosia, eli muistisairaan lääkkeetön hoito. Olen kaivellut asiasta tietoa, kouluttautunut ja käyttänytkin sitä työssäni.

Yksi iso mutta ovat mielestäni joidenkin hoitohenkilökuntaan kuuluvien asenteet. Eräässä nimeltä mainitsemattomassa paikassa yritin käyttää ko. hoitomenetelmiä työssäni: laulua, musiikkia, muistelua jne... Onnistuinkin mielestäni hyvin mutta joidenkin hoitajien mielestä haaskasin työaikaani mm. laulamalla asukkaille, vaikka se rauhoitti heitä. Eli jouduin kiusaamisen uhriksi ja silmätikuksi "käyttäessäni työaikaani väärin". "Oikeaa" työajan käyttöä olisi ollut olla turpakäräjillä ja tupakalla parvekkeella.

Kuten arvata saattaa, ko. paikasta ei tullut eläkepaikkaani, vaikka niin ensin ajattelin.

Toivottavasti tyyli on muuttunut, todella pohjanoteeraus. Onneksi olen saanut mielestäni menestyksekkäästi käyttää oppejani muualla. Saanut jopa kiitosta ;).

Käypähoito suosituksessa kannattaisi korostaa enemmän lääkkeetöntä hoitoa. Tyytyväisemmät asukkaat ja kulutkin pienemmät (voivat laskea mm. lääkekuluja).

Mottona voisi pitää työssä lausahdusta "ain laulain työtäs tee", eli luovuutta ja ennakkoluulottomuutta peliin.

 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...