Jump to content
MAINOS

IL: Kätilö joutui jättämään työnsä traumaattisen abortin vuoksi (NSFW?)


Marmaduke

Recommended Posts

"Vastoin omaatuntoaan myöhäiseen raskaudenkeskeytykseen joutunut kätilö menetti työkykynsä. Hän toivoo lakiin muutosta."

 

"- Kerroin, että en enää pysty hoitamaan tällaisia. Minä olin tappanut ihmisen, ne lääkkeet oli minun käsilläni annettu. Muut lohduttivat ja sanoivat, että tein vain mitä piti. Totesin, että niin tekivät natsi-Saksan sotilaatkin, mutta ei se tehnyt asiaa oikeaksi."

 

"Miia kokee, ettei hänellä ole paluuta kätilön työhön, jos alalle ei tule omantunnonvapautta. Se tarkoittaa, että terveydenhuollon henkilökunnalla olisi lakisääteinen oikeus kieltäytyä suorittamasta raskaudenkeskeytys eettisen tai uskonnollisen vakaumuksen perusteella.

Lähes kaikissa Euroopan maissa on tuo oikeus jo käytössä. Ainoastaan neljässä Euroopan valtiossa, muun muassa Suomessa ja Ruotsissa, omantunnonvapautta ei ole.

Asiasta on ollut Suomessakin keskustelua ja lain muuttamiseksi on parhaillaan käynnissä kansalaisaloite, johon kerätään nimiä. Kannatusilmoituksia tarvitaan 50 000, jotta aloite voidaan viedä eteenpäin eduskunnalle. Tarvittava määrä nimiä tuli täyteen myöhään maanantai-iltana, ja puolenyön jälkeen allekirjoituksia oli kasassa lähes 52 000."

 

Koko artikkeli: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014111718842601_uu.shtml

 

Olisi kiva kuulla muilta kätilöiltä miten usein vastaavia tilanteita tulee vastaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mulla itse asiassa nousi verenpaineet aika reippaasti tätä lukiessa. Tietenkin lähde on mitä on ja itseisarvo tuntuu olevan lähinnä sensaationhakuiset otsikot, mun ei pitäisi lukea näitä ikinä just siks.

Ihan alkuun sanon, että mun tarkoitus ei ole vähätellä kätilön omaa kokemusta millään lailla. Myönnän myös, että saatan ajatella tätä asiaa turhan mustavalkoisesti, enkä tarkoita tekstilläni loukata ketään.

Henkilökohtaisesti en ymmärrä tätä, että minkä takia lakialoite on tarpeellinen. Voit hoitajana valita niin hyvin oman suuntautumisesi, että jos abortointi hirvittää, niin onko se naistentaudit sitten oikea osasto? Oman esimiehen kanssa voi myös keskustella siitä, miten vaikeana kokee asian ja neuvotella siitä, onko osallistuminen pakollista. Tääkin on tietty mun nähdäkseni vähän siinä ja siinä, koska jos raskaudenkeskeytykset kuuluu toimenkuvaan, niin sit ne on sitä. Musta on hirvittävää että verrataan natsi-Saksaan asiaa, jota ei toteuteta tieteelliseksi kokeeksi tai murhaksi, joka on tehty pahuuttaan. Nyt saa oikaista mua jos olen väärässä, mutta olen ymmärtänyt että jos noilla viikoilla raskaudenkeskeytys sallitaan, on sikiössä jotain vakavasti vialla, ei elinkelpoinen tai vaikeasti vammainen. Eikö se ole äidillekin vaarallista jos lapsi kuolee kohtuun? Kenen elämä siinä vaiheessa on tärkein, elinkelvottoman lapsen vai äidin, joka voi siitä toipua ja yrittää uudelleen myöhemmin?

Musta abortti ei ole murha. Tietenkin on niitä, jotka käyttävät aborttia ehkäisykeinonaan ja näiltä vetäisin mielummin piuhat poikki, mutta ne on marginaalinen joukko itsekkäitä ihmisiä. Mutta ne, joille se on ollut se viimeinen vaihtoehto, tai ainoa vaihtoehto, on se ollut varmasti vaikeampi päätös kuin tälle kätilölle. Onko se murha, jos abortoi sikiön joka on saanut alkunsa raiskauksesta tai insestistä? Jos odottava äiti on vielä itsekin ihan lapsi?

Hoitoala on elämää ja kuolemaa, sekä niiden välimaastossa palloilua. Aika usein joutuu poistumaan mukavuusalueeltaan ja moni asia saattaa tuntua epämukavalta. Mutta jos arvottaa omat eettiset vakaumuksensa toisen ihmisen yli, onko sekään oikein? Jos tämä sallitaan, niin sittenhän esimerkiksi jehovien verikammo voi myös olla yksi kieltäytymisen aihe. Tai letkusyöttäminen, pitää nyt ihmistä väkisin hengissä, vaikka elimistö sanoo itsensä irti. Näitä tapauksia tulee myöhemminkin ja tulee aina olemaankin, eikä se muutu yhdellä lakialoitteella. Mutta jos yhdelle se sallitaan, niin miksei myös muille?

/ anteeks, tää ei nyt liittynyt oikeastaan kysymykseen mut oli liian pitkä eiliseen facebook-keskusteluun :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joihinkin töihin liittyy epämiellyttäviä piirteitä. En minäkään olisi halunnut olla tuon hoitajan tilanteessa ja aivan varmasti se olisi ollut karsea kokemus.

 

Tässä tapauksessa oli kyse 23. viikon raskaudenkeskeytyksestä, eli kun sikiö on jo lapsen näköinen, muttei ilmeisesti kuitenkaan elinkelpoinen koska aborttiin oli annettu lupa. Pitäisi ennemminkin kysyä, että voidaanko tätä aborttia kehittää siten, että se olisi siedettävämpi niin henkilökunnalle kuin vanhemmille? Siten kuin se tässä tapahtui, niin sitä se ei ollut.

 

 

Nyt tässä on kyseisen aloitteen puollustajat luisuneet kaltevan pinnan argumentointiin ja perustelevat kantaansa harvinaisella ääritapauksella. Aloitteella halutaan kuitenkin antaa oikeus lääkärille myös kieltäytyä koko abortti lähetteen kirjoittamisesta. Tuolla ei ole mitään tekemistä sen tilanteen kanssa jossa hoitaja saa syliinsä lapsen joka käytännössä jätetään kuolemaan.

 

Voiko hoitaja jättää vakaumukseensa perustuen elvyttämättä, koska hänen kulttuurin mukaan ihminen syntyy uudelleen ja elvytys on hänen näkökulmasta väärin...? Aivan yhtä epäreilu väittämä on rinnastaa aborttilähetteen kirjoittaminen edellä mainittuun kätilön tilanteeseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omat mietteeni ja ajatukseni ovat aika lailla samanlaiset kuin teidän. Kyseinen kätilö tahtoi tehdä lasten ja perheiden kanssa töitä - eikö noita paikkoja ole muitakin paikkoja kuin naistentaudit? Synnytyssali? Keskola? Synnytysosasto? Neuvolat? Lastenpäivystys? Lastenosastot? Olen vaan edelleenkin sitä mieltä, että valitsee vaan sen työpaikan sen mukaan, missä itse pystyy työskentelemään. Oli kriteerinä sitten potilasmateriaali, työaika, työtehtävät tai vaikkapa palkka.

 

Kätilöliiton pj sanoi hyvin, että entäs jos tämä sallitaan, jos tämä toimiikin pandoran lippaana. Mitä seuraavaksi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No jos ei ikinä koskaan halua kuulla sanaa "abortti" tai "eutanasia" tai jopa "ehkäisy" niin lienee viisainta opiskella esim. metsäkoneenkuljettajaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikään laki tai asetus ei estä työnantajaa kätilöä tai gynekologia sopimasta työsopimusta tehtäessä ettei toimenkuvaan kuulu raskaudenkeskeytykset. Ja jos tällaisia vakansseja ei ole "tarpeeksi" niin voivoi, ei moni muukaan pääse siihen unelmatyöpaikkaansa ainakaan heti ja suoraan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No jos ei ikinä koskaan halua kuulla sanaa "abortti" tai "eutanasia" tai jopa "ehkäisy" niin lienee viisainta opiskella esim. metsäkoneenkuljettajaksi.

 

Siellä ehkästään kuule metsittymistä vakavasti!! 

 

Mutta ihan samoja ajatuksia. En käsitä minkä takia pitää hinkua alalle jota tietää ettei pysty vakaumuksensa puolesta täysillä hoitamaan. Pääsääntöisesti varmasti tilanteet voidaan välttää mutta allekirjoitan kätilöliiton pj:n lausuman samoin, mitäs tämän jälkeen. Jo nyt on ollut tilanteita että lääkärit eivät asenna kierukoita potilaille pienessä kunnassa vakaumukseensa vedoten eikä ko. kunnassa yksinkertaisesti ole ollut moneen kuukauteen sitten lääkäriä joka toimenpiteen suorittaa, mitäs jos nämä samat lääkärit sitten kieltäytyvät tekemästä lähetettä raskaudenkeskeytykseen jatkossa vedoten vakaumukseensa? Smells like reversed Hitlerism. 

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun vertaa näitä kahta artikkelia toisiinsa, niin ero on valtava. Ensimmäisessä on "nyyhkytarina" mukana ja esille tullaan nimettömänä. Artikkeli ei mielestäni ole myöskään puolueeton, ja sen vahvin paino on tunnepuolella, jossa vedotaan vakaumukseen ja traagisiin kokemuksiin. HS:n artikkeli taas oli reilusti faktapainoinen, eikä toimittajan oma mielipide paista läpi. Lisäksi arvostan erityisesti sitä, että tullaan omalla nimellä ja kasvoilla esille vaikka asia onkin vaikea. Täydet rispektit siitä Johanna Mäenpäälle!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ongelma hoituisi osittain sillä, että olisi mahdollisuus pidättäytyä keskeytyksistä, mutta niihin osallistuvat saisivat palkanlisän.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ongelma hoituisi osittain sillä, että olisi mahdollisuus pidättäytyä keskeytyksistä, mutta niihin osallistuvat saisivat palkanlisän.

 

Tarkoitatko siis, että aborttilähetteen kirjoittamisesta saisi palkkion ja gynekologi lisäkorvauksen abortin suorittamisesta. Hoitohenkilökunnalla tuo tottakai kuuluisi edelleen työnkuvaan. sarkasmi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ongelma hoituisi osittain sillä, että olisi mahdollisuus pidättäytyä keskeytyksistä, mutta niihin osallistuvat saisivat palkanlisän.

Eihän me voida ryhtyä hinnoittelemaan potilaita. Pitäskö psyk. hoitajan saada sitten extraa kun  hän hoitaa vaikka raiskaajaa tms?

Mä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jos vakaumus estää tekemästä työtehtäviä, sitten pitää hakeutua muihin hommiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ongelma hoituisi osittain sillä, että olisi mahdollisuus pidättäytyä keskeytyksistä, mutta niihin osallistuvat saisivat palkanlisän.

Lääkäreillä tää homma menee monessa paikassa just näin; jos lääkäri kokee että jokin homma, toimenpide tms. ei ole parasta omaa osaamisaluetta tai ei jostakin syystä muuten hotsita, niin he delegoivat homma toiselle lääkärille ja menettävät sitten tietysti toimenpidepalkkion työkaverille. Ei tietysti toimi paikoissa jossa lääkäri toimii yksin, näitä (kuten yksintyöskenteleviä kätilöitäkin) on enää kuitenkin melko harvassa paikassa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...