Jump to content
MAINOS

Tehy vaatii alan oppilaitoksiin soveltuvuustestejä


Reportteri

Recommended Posts

Valvira huomautti työvoimaviranomaisia siitä, että lähihoitajaksi opiskelemaan ohjataan alalle sopimattomia henkilöitä. Sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksiin (amk sekä II-aste) pyrkiville olisi saatava yhteneväiset soveltuvuustestit, vaatii Tehy tiedotteessaan.

– Yhtenäiset kriteerit olisivat todella tarpeen, sillä nyt tilanne eri oppilaitoksissa on aivan liian kirjava. Tämän vuoksi koulutuksen ja myös oppilasvalintojen ympäri Suomen olisi oltava yhtenäiset, sanoo Tehyn puheenjohtaja Rauno Vesivalo.

Tehyn mukaan yhtenäisillä kriteereillä voitaisiin vaikuttaa myös lähihoitajaopiskelijoiden opintojen keskeyttämiseen. Vuonna 2011 neljännes lähihoitajiksi opiskelevista keskeytti opintonsa. Opiskelijavalinnoilla vaikutettaisiin työelämäänkin, koska alalle valikoituisivat sinne parhaiten sopivat henkilöt. Hoitoalalla jaksamisongelmat ovat muutenkin yleisiä, joten motivaation täytyy olla korkealla jo opiskeluvaiheessa.

Viime vuosina lähihoitajakoulutuksella on paikattu alan työvoimapulaa ja toisaalta vaikutettu työttömyyteen kouluttamalla työttömäksi jääneitä alalle. Tehyn mukaan Työ- ja elinkeinoministeriö ei panosta lähihoitajakoulutuksen laatuun ja siihen, että alalle saataisiin sopivia henkilöitä. Ministeriö on myös rahoittanut hoiva-avustajakoulutusta, josta valmistuvilla ei ole tarpeeksi ammattitaitoa sosiaali- ja terveysalan vaativiin tehtäviin.

Tehyn tiedote aiheesta

MTV:n uutinen Valviran varoituksesta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Porvoossa oli 90-luvun puolella laajat testit ihan psykoligisia arviointeja myöden. Musteläiskätesteistä aloitettiin ja psykologin 45minuutin mittaiseen keskusteluun päätettiin. Pääsykokeisiin piti oikeasti keskittyä ja todella haluta opiskelemaan. Keskeyttäneiden määrä oli noissa ryhmissä tosi pieni. 

Samaan aikaan Järvenpään srk-opiston linjoille pääsi kun vain osasi ulkoa uskontunnustuksen tai muuta. Piti ymmärtää opiskeluiden hengellinen konteksti, mikä ei mielestäni kuulu lähihoitajaopintojen sisällölliseen tukemiseen muutoin kuin ehkä etiikan puolella ja toisten ihmisten kunnioittamisessa. Ei lähihoitajaopiskelijana tule osata rukoushetkiä tms. osana opintokokonaisuutta. Jo lähtökohtaisesti opintojen sisällöt eroavat aika paljon valtakunnallisesti. Kavereiden kanssa vertailimme opintoja ja kävi ilmi, että meillä oli paljon enemmän hoidollisia asioita, kun heillä. Heidän sisältönsä oli pintapuolisia raapaisuja mm. sairauksien hoidosta ja heidän kaikki työssäoppimisjaksot yhdessa ja samassa vanhainkodissa. He olivat kateellisia minun saamastani laajemmasta koulutuksesta, vaikka valmistuimme samaan ammattiin samana vuonna. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin tietämissäni amk:eissa koko sh:n pääsykoehan on soveltuvuutta testaava?

 

Mutta huolekseni osissa AMK:oista on pääsykokeista ollaan juuri poistamassa tuota "soveltuvuusosaa". Pelkkä kirjallinen koe on tulossta tilalle. Soveltuvuutta siinä ei testata vaan sitä, kuinka hyvin on aineiston opiskellut (ulkoa).  Ei hyvä...

 

Tehyn tekemä aloite on hyvä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse vain suhtaudun aika skeptisesti siihen että lyhyellä haastattelulla ja nipulla kysymyksiä voitaisiin seuloa muutakin kuin tyhmät sekopäät. Silloin kun itse hain opiskelemaan ja tein sairaanhoitajan soveltuvuustestiä, niin kyllähän niistä kysymyksistä pystyi päättelemään että mitä niihin pitää vastata jos tietää, että millaisia ihmisiä koulua haluaa sisään. Ihan samaa sontaa kuin armeijan pällitestit. Ne sitten jotka sh soveltuvuus kokeissa vastailivat omantunnon mukaan joko pääsevät tai eivät. Muutama tuntemani henkilö ei päässyt sinisilmäisyytensä vuoksi kun omantunnon mukaan vastailivat. Minun mielestä heitä paremmin tuntevana olisin voinut kyllä hoitajaksi suositella.

 

Lähtökohtaisesti 80-prosenttia oppii kyllä kunnioittamaan sitä asiakasta, sen tarpeita, olemaan varastamatta ja kantamaan vastuuta. Minun mielestä tuo on ohjauksesta ja opetuksesta kiinni, eikä mistään hemmetin soveltuvuuskokeista. Niille joilla homma ei väännöstä huolimatta suju voitaisiin sieltä koulun sisältä miettiä uusi opiskelupaikka... Ja sitäpaitsi ainahan voi lopulta päätyä hoitotyön opettajaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin tietämissäni amk:eissa koko sh:n pääsykoehan on soveltuvuutta testaava?

Toisissa kouluissa on, toisissa ei. Jälleen kerran kirjava systeemi ja täysin koulujen oman harkinnan varassa, kuten aika moni muukin asia.

Kannatan lämpimästi Tehyn ehdotusta! Erityisesti lh-koulutuksessa tämä on todella suuri ongelma. Lähihoitajan työ vaatii osaamista ja motivaatiota eikä sinne voi jokaista työkkärin listoilta runtata. Minusta lähihoitajan koulutus on kokenut melkoisen inflaation, kun ihan oikeasti näytetään ajattelevan, että kuka tahansa voi alalla toimia tuosta vaan.

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutama tuntemani henkilö ei päässyt sinisilmäisyytensä vuoksi kun omantunnon mukaan vastailivat. Minun mielestä heitä paremmin tuntevana olisin voinut kyllä hoitajaksi suositella.

 

Itse tunnen myös hyviä hoitajia jotka on todettu jopa alalle soveltumattomiksi pääsykokeiden psykologisten testien perusteella. 

 

kyllähän niistä kysymyksistä pystyi päättelemään että mitä niihin pitää vastata jos tietää, että millaisia ihmisiä koulua haluaa sisään.

 

Terveydenhuoltoalan koulujen psykologisten testien huijaaminen on loppupelissä helppoa, kouluun pyrkivä pystyy todistettavasti parantamaan psykologisten testien pistemäärää muutaman viikon aikana merkittävästi asiantuntevan sparrauksen ja ohjeistuksen avulla. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Muutama tuntemani henkilö ei päässyt sinisilmäisyytensä vuoksi kun omantunnon mukaan vastailivat. Minun mielestä heitä paremmin tuntevana olisin voinut kyllä hoitajaksi suositella.

 

Itse tunnen myös hyviä hoitajia jotka on todettu jopa alalle soveltumattomiksi pääsykokeiden psykologisten testien perusteella. 

 

 

Itse tunnen semmoisia lähihoitajia jotka ovat olleet jo monta vuotta työelämässä ja päässeet aikoinaan sairaanhoitajaksikin lukemaan mutta eivät ole ottaneet opiskelupaikkaa vastaan johtuen elämäntilanteesta ja kun vuosien jälkeen ovat uudestaan hakeneet niin eivät testien mukaan ole soveltuvia. Huvittavaa :D

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ajatuksia asiasta

Psykologiset testit ovat hyvin haasteellisia. itse olen tehnyt useamman testin, muillekin aloille, kuin tälle alalle.

Olisi hyvin tärkeätä saada tehdä testi, niin, että voi kysyä testin tuntevalta lisäkysymyksiä, koska testin tekijä saattaa ajatella vastauksessaan hieman eri tavalla kuin testin laatija ja keskustella tuloksista jälkeenpäin testanneen tahon kanssa.

 

Olen muun muassa saanut vastaukseksi etten pidä kritiikistä ja etten pidä ihmisten johtamisesta. Todellisuus on se, että minusta on hyvin tärkeätä saada rakentavaa kritiikkiä, sillä sen avulla ihminen saa tietoa kehityskohdistaan. Sain myös tulokseksi etten pidä ihmisten johtamisesta. Koen hieman haasteelliseksi lähteä neuvomaan joitakin dominoivia ihmisiä työssään, koska vaikka jollekin työtavalle olisi jokin parempi keino tehdä asia, he eivät ota neuvoa hyvällä vastaan ja tietyn tyyppiset naiset varsinkin alkavat puhumaan pahaa selän takana kokemukseni mukaan. Ihmisten johtaminen on mielestäni haasteellista, mutta olen saanut toimintatavoistani kuitenkin paljon positiivista palautetta. Psykologinen testi antoi hieman harhaan johtavan tuloksen tässäkin. Yhden tai kahden kysymyksen varaan ei voi rakentaa totuutta, siksi saattaa tulla vääristymiä.

 

Ihminen ei aina näe itseään totuudenmukaisesti, joten hänen vastatessa psykologiseen testiin, on tulos todennäköisesti joidenkin kohdalla hänen illuusionsa kaltainen. Minula on eräs kaveri, joka hauaisi hoitoalalle. Hän saattaisi olla sillä ihan hyvä. Keskustelin hänen kanssaan joistakin kysymyksistä joita kohtasin alalle hakiessani. Eräässä kysymyksessä kysyttiin johtuuko jokin asia hänestä vai muista. Hän on hyvin sen tyyppinen ihminen, että aina kun jokin asia mättää, on vika muissa. Hän kuitenkin sanoi, että olisi laittanut 1-5 asteikon keskelle vastauksensa. Ja hän totesi vielä, että noita testejä on kovin helppo manipuloida. Kuinkahan moni tekee niin?

Itselläni ei ole missään nimessä ollut tarvetta manipuloida vastauksia, jotta saisin toivotun tuloksen. Tulokset saatuani, olisi hyvin tärkeätä kuitenkin saada keskustella tuloksesta testanneen tahon kanssa, jotta tulokset saataisiin "hiottua" oikeaan muotoon. Testit eivät koskaan ole 100% tarkkoja.

 

Tuosta manipuloinnista vielä sen verran, että parin henkilön kohdalla ihmetyttää kovasti, kuinka he ovat päässeet hoitoalalle, sillä ovat hyvin kieroja ja kateellisia ihmisiä. Sellaisista saattaa olla joissakin paikoissa haittaa ihmisille....

 

Hoitoalalla on monenlaisia ihmisiä, kuten on myös muussa väestössäkin. Kaikki testit eivät kerro vastaajasta koko totuutta. Henkilö voi saada palikkatestissä joku kerta 130 äo pistettä ja toisen kerran 100 äo pistettä.

Psykologisista testeistä tulisi voida antaa myös aina palautetta, jotta testaajat ymmärtäisivät enemmän testityökaluaan saatujen palautteiden perusteella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...