Jump to content
MAINOS

Pirkanmaan hätäkeskus


Vieras: kepa

Recommended Posts

Lehdestä luin, että Pirkanmaalla on uuden hätäkeskuksen myötä viive hätäilmoituksen ja avun kohteeseen pääsyn välillä kasvanut ajoittain muutaman kymmenen vuoden takaiselle tasolle. Ongelma on ilm. viestin lähdössä hätäkeskuksesta?

Eilen joku onneton jalkansa murjonut hiihtäjä odotteli tunnin, kun paikalle ei löytynyt katuosoitetta. Onko jutuissa perää?

Eipä silti, on tuolla jängällä joku joskus kauemminkin apua odotellut. (Tampereella siihen ei vaan ehkä oikein osaa varautua?) Minulta yksi turkulainen turisti-isä kerran ihan tosissaan kyseli, miten ihmiset uskaltavat asua lastensa kanssa esim. Utsjoen Nuvvuksessa  kun sairaalaan on niin pitkä matka... Siinäpä sitä ihmettelemistä... ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Terve,

eilettäin olin vierailulla Hämeen hätäkeskuksessa ja asiahan oli esillä. Hommaa käynnistellään (siis valtiollinen hätäkeskus) ja nyt kyseessä oli yksittäisiä tapauksia. Hämeen hätäkeskus on kuitenkin toiminut n. 2kk..

Valtiollisen hätäkeskuksen myötä on kiireellisen hälytyksen antoon puhelun alusta aikaa 90s. Ennen oli aikaa 60s. Tämä ei kuitenkaan ole mitenkään ratkaisevassa roolissa. Aiemminkin on kestänyt toisinaan avun saanti pitkään, paha saada apua jos ei tiedä missä on? Vai? Kuitenkin yli 95% kiireellisistä hälytyksistä on lähtenyt ennen 90s aikarajaa!

Seikkana on huomioitava paikallistuntemuksen puute, joku paikallinen keskustyyppi olisi saattanut tunnistaa paikan, mutta näinkin suurella alueella mitä hätäkeskukset toimivat, on tämä melkein mahdotonta. Myös se että hätäpuheluita ottavat vastaan niin poliisitaustan kuin pelastustaustan omaavat ihmiset. Oppimisessa toisen reviirille vie aikansa. Kuitenkin tavoitteena on että kaikki kykenisivät toimimaan yhtäläillä hälytyksen laadusta riippumatta.

Jokaisessa vuorossa on vuoromestari, joka on saanut juuri tämän hätäkeskuksen toimintaan soveltavaa koulutusta vankan aiemman koulutuksen lisäksi. Nämä kouluttavat lisää omaa vuoroaan, sekä kaiken lisäksi johtavat tilannetta vuoron aikana, ovat nk. salin kunkkuja. Tiedän muutaman vuoromestarin ja voin vakuuttaa että ovat asiansa osaavia...

Eli malttia, siellä tehdään töitä jotta vastaavat tapaukset jäisivät uusiutumatta. Kuitenkin sillä hätäpuhelumäärällä on jo tilastollinen todennäköisyys että jokin menee pieleen. Olkaa Hämeen hätäkeskuksen alueella rauhassa, ei ne viiveet niin paljon ole kasvaneet! Joskus pittää piikittää keikkaa...

Väärä mappi. Tästä asiasta minulla juurikaan ei ole mitään tietoa, niinkuin oikeastaan mistään asiasta, mutta senverran tahdon sanoa että...

Niin, lämpösempi se on flunssassa taksissa matkustaa kuin tabiksen kontissa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valtiollisen hätäkeskuksen myötä on kiireellisen hälytyksen antoon puhelun alusta aikaa 90s. Ennen oli aikaa 60s. Tämä ei kuitenkaan ole mitenkään ratkaisevassa roolissa. Aiemminkin on kestänyt toisinaan avun saanti pitkään, paha saada apua jos ei tiedä missä on? Vai? Kuitenkin yli 95% kiireellisistä hälytyksistä on lähtenyt ennen 90s aikarajaa!

Aamulehti puhuu neljän, jopa vajaan kymmenen minuutin viiveistä ja hätäkeskuslaitoksen johtaja Landstet on kuulemma reagoinut Aamullhden uutisiin kertomalla ettei mitään ongelmia missään hätäkeskuslaitoksen toiminnassa ole.

Tiedä sitten mikä on oikea totuus...?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

20.12.2004 kun Pirkanmaan hätäkeskus aloitti toimintansa alkoi kaikki ihan normaalista. Pian havaittiinkin erinäinen määrä ongelmia, joista tämä on sitten jatkuvasti kasvanut. Eräänlainen lumivyöryefekti on tapahtunut. Tilanne on esimerkiksi sairaankuljetusten erään Pirkanmaan hätäkeskuksen asiantuntija johtoon kuuluvan välillä kärjistynyt siten, että eräät sairaankuljetukset ovat saaneet kiellon, etteivät he saa ottaa puhelimella yhteyttä hätäkeskukseen, ei edes päivystäjiin, vaikka ongelma sitä vaatisi. Eli siis tällä tasolla tämä on jo nyt, vaikka hätäkeskus on ollut vasta vajaa pari kuukautta toiminnassa. Tämä oikeasti muistuttaa ajoittain hiekkalaatikkoleikkejä.

Aamulehden jutusta sai ikävä kyllä pitkälti sen käsityksen, että syy löytyy hätäkeskuspäivystäjistä. Täällä on ainakin selkeästi huomattu, kuinka ennen niin ystävälliset äänet radioissa ovat muuttuneet todella väsyneiksi. En ihmettelisi, mikäli pirkanmaan hätäkeskuksessa alkaisi sairaslomien sarja. Johdossa ei ole tietenkään mitään vikaa, vaan työn toteuttamis puolella. :)

Laitteiden toimivuus on asia erikseen. Statusviestit ei aina toimi, haamuhälytyksiä tulee, vanhoja hälytyksiä tulee uudestaan, yhteyttä ei saada ja listaa voisi jatkaa aika pitkään. Mutta ongelman yksi ytimistä löytyy varmasti siitä, että pirkanmaalla virve, uudet protokollat ja ohjelmistot hätäkeskuksiin vain tuotiin ja hätäkeskuksen asiantuntija johdon taholta todettiin, että "nyt on hyvä toimiva järjestelmä, johon kaikkien on vaan sopeuduttava" eli mielipiteitä on vasta sitten alettu esittää, kun ongelmia on ilmennyt ja nyt niitä mielipiteitä ei kuunnella. Järjestelmä itsessään ja toimiessaan on ihan hyvä, mutta ei se auta, jos se pakosta pusketaan läpi, ilman että ajatellaan seurauksia.

Että näin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laitteiden toimivuus on asia erikseen. Statusviestit ei aina toimi, haamuhälytyksiä tulee, vanhoja hälytyksiä tulee uudestaan, yhteyttä ei saada ja listaa voisi jatkaa aika pitkään. Mutta ongelman yksi ytimistä löytyy varmasti siitä, että pirkanmaalla virve, uudet protokollat ja ohjelmistot hätäkeskuksiin vain tuotiin ja hätäkeskuksen asiantuntija johdon taholta todettiin, että "nyt on hyvä toimiva järjestelmä, johon kaikkien on vaan sopeuduttava" eli mielipiteitä on vasta sitten alettu esittää, kun ongelmia on ilmennyt ja nyt niitä mielipiteitä ei kuunnella. Järjestelmä itsessään ja toimiessaan on ihan hyvä, mutta ei se auta, jos se pakosta pusketaan läpi, ilman että ajatellaan seurauksia.

Paljonko hätäkeskusten ongelmista johtuu uuden organisaation käyntiin lähtemisestä, paljonko Porilaisten käyttöön valitsemasta hätäkeskuksen atk-järjestelmästä? Kyseistä järjestelmää ei esimerkiksi pitkään toiminut Keski-Suomen hätäkeskus ole suostunut ottamaan käyttöönsä, koska kyseinen atk-järjestelmä on edelleen niin raakile.
Tätähän tämä on kun isot viisaat miehet runnovat kaikki julkisen vallan alaiset toiminnot isoihin jättioorganisaatioihin. Jos en ihan väärin veikkaa niin joitakin näistä keskittämisistä puretaan muutaman vuoden päästä kun huomataan että eipä ollut toimiva systeemi. No, kantapää se voi kipeytyä isoillakin herroilla - harmi että ihmishenkiä ei mikään korvaa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uutta ainakin uuden hätäkeskuksen aikana on puheluiden vastaanottamisen viive. Nykyään joutuu usein odottamaan puhelun yhdistymistä hätäkeskukseen, vähän samaan malliin kuin teleoperaattoreilla, onneksi huomattavasti lyhyemmän aikaa. Toinen juttu on sitten kentän puolelta ongelmallinen, hätäkeskus ei ehdi ottaa kaikkia viestejä vastaan sairaankuljetusyksiköiltä. Yleinen kehoitus onkin odota. Ennen sentään vastattiin heti.

Hyvä että asiaa tutkitaan, missä vika ja turhat viiveet. Ikävää osoitella ketään ennen kuin on selvyys mikä tökkii. Onko sairastuneiden kannalta ehdottoman tärkeää avun lähteminen juuri samalla sekunnilla, tässä maassa, Pirkanmaallakin toimii erinäisiä sairaankuljetuksia vartin valmiudessa. Suurempi hyöty saavutettaisiin jos nämä yksiköt saataisiin ympärivuorokautiseen minuutin lähtövalmiuteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Eilen aiheesta oli "kyttäruudussa" ja oli pakko aiheesta laitaa meiliä ohjelmalle, saas nähä ottavatko yhteyttä? Kerron kyllä :)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Cephalgia

On hiton mielenkiintoista, että kun häke käsittelee vaikkapa elottomuus-tehtävää 3 minuuttia, nousee iso haloo. Kuitenkin yksikkö, jolle tehtävä annetaan saattaa olla 15 minuutin valmiudessa, johon nähden tuo häken käyttämä 3 minuuttia on kärpäsen paska. Oi voi!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On hiton mielenkiintoista, että kun häke käsittelee vaikkapa elottomuus-tehtävää 3 minuuttia, nousee iso haloo. Kuitenkin yksikkö, jolle tehtävä annetaan saattaa olla 15 minuutin valmiudessa, johon nähden tuo häken käyttämä 3 minuuttia on kärpäsen paska. Oi voi!!

Tästä juuri kirjoitin tuonne "kyttäruutuun" angry.png

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsellänikin nousi mieleen sama ajatus, kun katsoin poliisi tv:tä iltasella. "Ambulanssin tulo kesti 20 min. Itse ajan saman matkan reippaasti tullen 5 min!" Eikä taaskaan puhuttu oliko kyseessä se 15 min viiveellä lähtevä ambulanssi. Eli jos oli niin 20 min oli ihan oikea aika. 15 min viive lähtöön sopimuksien mukaan ja matkaan se 5 min.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei maallikot tiedä mistään 15min lähtöviiveistä. Jos tietäisivät ja ymmärtäisivät mitä se merkitsee, siitä se vasta elämä nousis. Ja hyvä niin, koska tuollaset sopimukset pitäs lailla kieltää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kerrottu aikaa. Ajattelisi kuitenkin että iltapäivä vähintään. Tuskin kouluikäinen muuten pystyi olemaan ratsastamassa, eikös sitä pitäisi olla koulussa. Toisaalta 15 min viiveestä tuntuu aika moni maallikko tietävän ainakin omalla entisellä toiminta-alueellani. Pitäisi sanan levitä entistäskin enemmän niin saataisiin ehkä sitä keskustelua siitä, että onko tämmöinen viive ok.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kaikki mainitut viiveet ovat kyllä tosia... niitä halutaan vaan kaunistella!!! Tiedän ite ku oon ollu PIKAN alaisena hommissa... että sillee...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...