Jump to content
MAINOS

Hoitotyöntekijöiden toiminta sosiaalisessa mediassa/tunteiden purkaminen


to be

Recommended Posts

MAINOS

Tokihan fb-yksityisviesteistä ei kukaan oikeasti takaa ettei ne voisi päätyä kolmansien osapuolien haltuun jotenkin, niin ei kannata ehkä mitään potilastietoja tunnistettavasti sitä kanavaa pitkin keskustelussa mainita.

Työasioista muuten puhuminen ("ei sit saatu tälläkään viikolla sitä vuotavaa vessaa/rikkinäistä ovea kuntoon") yksityisviesteissä sitten ei ole edes teoriassa ongelma.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mitäs mieltä olette sellaisesta, että pomo haluaa kieltää senkin, että työntekijät juttelevat työasioista keskenään YKSITYISVIESTEILLÄ facebookissa? Voiko sellaisen kieltää? Omasta mielestäni ei voi.

 

Tuollainen kielto on laiton. Perustuslaki 12§: "Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä."

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mitäs mieltä olette sellaisesta, että pomo haluaa kieltää senkin, että työntekijät juttelevat työasioista keskenään YKSITYISVIESTEILLÄ facebookissa? Voiko sellaisen kieltää? Omasta mielestäni ei voi.

Anteeksi yksinkertaisuuteni, mutta mistä lähtien työnantaja/lähiesimies on ollut tietoinen, kuka kuuluu FB:hen? Siis kyselläänkö siitä töissä/jossakin haatattelussa/missä yhteydessä?

Nimittäin en ihan heti pystyisi pitämään pokkaani, jos minulta tuollaisia kyseltäisi tai yksityisviesteistä ohjattaisiin...?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

No mitäs mieltä olette sellaisesta, että pomo haluaa kieltää senkin, että työntekijät juttelevat työasioista keskenään YKSITYISVIESTEILLÄ facebookissa? Voiko sellaisen kieltää? Omasta mielestäni ei voi.

Anteeksi yksinkertaisuuteni, mutta mistä lähtien työnantaja/lähiesimies on ollut tietoinen, kuka kuuluu FB:hen? Siis kyselläänkö siitä töissä/jossakin haatattelussa/missä yhteydessä?

Nimittäin en ihan heti pystyisi pitämään pokkaani, jos minulta tuollaisia kyseltäisi tai yksityisviesteistä ohjattaisiin...?

 

Ei sitä ole kysytty, mutta näkeehän pomo tietty jos hän itse kuuluu, ja osaa fb:n hakua käyttää.

Jupet maintsi potilastiedoista. Ei niistä (me ainakaan) puhutakaan tunnistettavasti, vaan juurikin muista työjutuista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei muiden yksityisviestit haulla löydy. Mistä kukaan tietää mitä yksityisesti puhutte.

Mutta kun osastonhoitajamme Leena 59 v. sanoi niin. Se tiesi jo varhain 80-luvulla, että tietokoneet on perkeleestä. Mikään jumalan luoma ei noin pelottavaa. Leena lukee uutiset sanomalehdestä, seuraa ajankohtaisohjelmia radiosta ja soittaa kavereilleen lankapuhelimella.

 

Töissä Leena on kaksi kertaa avannut tietokoneen. Vuonna 1997 Leena yritti tehdä työvuorolistoja, mutta huomasi atk:n olevan viallista. Leena tietää myös, että it-tuki on perkeleestä. Mikrotukihenkilö esitti täysin asiaankuulumattomia kysymyksiä sinne soitettaessa, kuten esimerkiksi:"Onko tietokoneeseen kytketty virta?". Leena ei halunnut kytkeä mitään virtoja, vaan tehdä työvuorolistoja.

 

Toisella kerralla, vuonna 2003, Leena halusi katsoa lapsenlapsensa kuvan paikallislehden sivuilta, johon oli päässyt ansioiduttuaan kunnan urheilukisoissa. Kuva löytyikin, kun osastolla pyörähtänyt opiskelija Minttu kävi hieman avustamassa Leenaa. Leenan mielestä kuitenkin Minttu on perkeleestä, koska Minttu ei antanut Leenan leikata nestekidenäytön kulmasta lapsenlapsensa kuvaa työhuoneensa seinälle.

 

Vuonna 2014 Leena teki omin käsin työyhteisölle ohjeistuksen, miten tulee toimia sosiaalisessa mediassa. Siinä ohjeistuksessa kerrottiin, että internetissä kaikki on julkista ja sieltä ei saa koskaan mitään pois mitä sinne on mennyt laittamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

1. Oletko jakanut internetissä jotain potilaaseesi tai työpaikkaasi liittyvää tietoa/kuvia?

2. Oletko nähnyt toisen jakavan arkaluonteista työhön liittyvää tietoa tai tietoa josta potilas voidaan tunnistaa?

3. Mitä keinoja käytät työn herättämien ajatusten ja tunteiden käsittelyyn?

4. Mitä muita keinoja voisit keksiä itsellesi tai toivoa työpaikallesi?

1. En mitään potilaaseen tai tiettyyn työpaikkaan liittyvää.

2. En.

3. Puhun niistä työkavereiden kanssa. Paljon myös opiskelukavereiden jotka samassa talossa ovat töissä. Tunnistettavasti en tapaa puhua kuin saman osaston henkilökunnan kanssa.

4. Näillä on pärjätty

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun olin töissä tuommosella isolla hoiva/lääkäri jne palveluita tuottavallla firmalla niin siellä oli varmaan parin sivun mittaset ohjeet työntekijöitten ohjeistukseen sosiaalisessa mediassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun olin töissä tuommosella isolla hoiva/lääkäri jne palveluita tuottavallla firmalla niin siellä oli varmaan parin sivun mittaset ohjeet työntekijöitten ohjeistukseen sosiaalisessa mediassa.

Ohjeethan voivat olla hyvä asia, on kaikille pelisäännöt selvät. Ohjeet ei kuitenkaan tarkoita kieltolistaa, ne voi ihan yhtä hyvin olla kannustavat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

1. Oletko jakanut internetissä jotain potilaaseesi tai työpaikkaasi liittyvää tietoa/kuvia?

En eikä tulisi mieleenkään kirjoitella Facebookissa työpaikkani asukkaista yhtään mitään. Töistä puhun yleisluontoisesti, esim. mikä työpaikkani on ja millaista työtä siellä teen, "olipas kiva työpäivä"-tyyppistä. 

 

2. Oletko nähnyt toisen jakavan arkaluonteista työhön liittyvää tietoa tai tietoa josta potilas voidaan tunnistaa?

Yhden työkaverin kirjoituksia Facebookissa välillä miettinyt, että onko ihan jees noita kirjoitella... Ei toki nimellä asukkaista kirjoittele, mutta jos työpaikan tuntee ja sen asukkaat (esim. joku entinen työntekijä) niin varmasti tajuaa kenestä on kyse.

 

3. Mitä keinoja käytät työn herättämien ajatusten ja tunteiden käsittelyyn?

Työpaikalla on hyvä ilmapiiri jossa asioista voi puhua suoraan. Joskus saatan kavereille puhua yleisesti työpaikasta, nimettömänä kerron esim. jostain asukkaasta joka sanoi jotain hauskaa tms.

 

4. Mitä muita keinoja voisit keksiä itsellesi tai toivoa työpaikallesi?

En osaa sanoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1. Olen jakanut kuvan työpaikan sijoitustaulusta, jossa luki kaikkien hoitajien etunimet, päiväkohtainen tehtävä ja näille huumorimielessä keksitty korvaava nimike.

2. Olen, kyseessä paikallislehden toimittaja.

3. Käyn läpi työkavereiden kanssa, usein samana päivänä.

4. Joka viikko vois olla varattu tietty aika jolloin kaikki on paikalla ja on aikaa sanoa mikä mietityttää/vituttaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

 

Asiasta jälleen muistuteltu meitäkin, lähiesimiehemme puhui osastotunnilla asiasta.

 

Hieman toisesta näkökulmasta huomasin HUS;in sivuilla ohjeet;

http://www.hus.fi/potilaalle/Documents/Potilas%20ja%20sosiaalinen%20media.pdf(PDF)

Todella hyvä!!

 

 

Minustakin. Jokaisella on oikeus julkiseen terveydenhuoltoon, oli sitten julkkis tai tavis, oli kerrottavaa tai ei.

Ongelmana on ollut kuultuna juurikin nää älyvehkeet, millä voit äänitellä, tallentaa kuvaa jne., ottaa kuvia.

 

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

No mitäs mieltä olette sellaisesta, että pomo haluaa kieltää senkin, että työntekijät juttelevat työasioista keskenään YKSITYISVIESTEILLÄ facebookissa? Voiko sellaisen kieltää? Omasta mielestäni ei voi.

 

Tuollainen kielto on laiton. Perustuslaki 12§: "Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä."

 

 

Minä olen kieltänyt kahdesta syystä.

 

Olen kieltänyt yhtä työntekijää laittamasta minulle yv:sti vapaa toiveitaan ym. omia asioita. Minusta työaika on niitä  asioita varten ja minullakin on oikeus vapa-aikaani. Samoin olen kehottanut muiden sanoa, kun hän tykittää välillä käskyjä mitä kenenkin pitää tehdä ja hoitaa (oma asiansa on sitten se, ettei hänellä ole edes asemaan jossa olisi oikeus käskyttää muita).

 

Toiseksi olen kahdelle työntekijälle huomauttanut kun yv:sti raportoivat toisilleen asiakkaiden asioita. Meillä on olemassa työpaikalla raportointikanavat jolloin tieto tavoittaa kaikki ketä sitä työssään tarvitsee. Eikä ole ylityökieltojen, joten rapsat saa kirjoittaa ja tiedottaa ihan työajallaan, jolloin taataan tiedon kulku.

 

Muuten paukuttakoon sydämensä kyllyydestä. Olen kyllä varoittanut, että yv keskustelu ei anna suojaa, jos tiedot leviää.

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...