Jump to content
MAINOS

THL: Influenssarokotukset edistävät potilasturvallisuutta


Reportteri

Recommended Posts

 

On hyvä, että asiasta puhutaan, laumaimmuniteetista jne.

Mutta yhdistämällä se yksittäiseen keissiin vajailla tiedoilla ja taidoilla (viittaan jutun tekijään) niin ei tuo noin saa koskaan itseään läpi.

Ei millään.

 

Kun ei sillä nimenomaan ole merkitystä, mitkä taustat ovat. On vielä ikänsä puolesta rokottamaton vauva, joka sairastuu henkilön x tartuttamana. Simple as that. Mutta jos kaikki ihmiset olisivat rokotettuja, ei kukaan tartuttaisi tuota vauvaa, ennen kuin hänelle olisi mahdollista antaa rokote.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 114
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

 

Höpsis, sinä itse vain teit vääriä oletuksia. Kyseisen lapsen vanhempien toiminta/tausta ei ole tässä oleellista, koska lapsi ei olisi ikänsä puolesta rokotetta saanut oli vanhempien kanta rokotuksiin mikä hyvänsä.

 

Ai minä vain?

Miksi luulet juttua muokatun?

 

Mitä jos omalle lapsellesi olisi käynyt noin ja lukisit siitä muutaman rivin muutaman ajan päästä Iltapulusta tms.?

Tekisikö pikkasen mieli kuristaa jutun tekijä ja asian yhdistäminen yleisen tason keskusteluun, noin vajailla tiedoilla?

 

Väärinkäsitysten välttämiseksi kertaan vielä, että minä ja lapseni on saatu kaikki rokotusohjelman mukaiset rokotukset.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Tiedämmekö me, mistä lapsi ja perhe oli? Minä en tiedä ainakaan.

Korostan, että en kuulu moniinkaan yhteisöihin netissä, eli teillä voi olla muuta tietoa asiasta? Joku ketju kiertää jossain tms?

 

 

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missaat nyt pointin ihan täysin. Teit vääriä oletuksia mun kirjoituksesta :)

Eiku siksi mä just kysyin, mitä sun näin tarkoitti. Minusta se oli vaan huonosti ilmaistu, se sinun näin.

Hyvinhän sen jatkossa avasit.

 

vaihdettu oikea sana

 

Lisään vielä THL:n Tartuntataudit Suomessa 2013, hinkuyskä on s.10 käsitelty.

Sen problematiikka rokotusten suhteen ja selitys tietyiltä aikakausilta.

http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116198/URN_ISBN_978-952-302-190-7.pdf?sequence=1

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä jos omalle lapsellesi olisi käynyt noin ja lukisit siitä muutaman rivin muutaman ajan päästä Iltapulusta tms.?

Tekisikö pikkasen mieli kuristaa jutun tekijä ja asian yhdistäminen yleisen tason keskusteluun, noin vajailla tiedoilla?

 

 

Ihan asiallinen artikkeli tuo oli. Iltalehdeltä jopa pelottavan asiallinen. Rokotevastaisista artikkeleista, joita olemme saaneet tuostakin lehdestä lukea, ei voi sanoa samaa.

 

Esim: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013092017513358_uu.shtml

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan asiallinen artikkeli tuo oli. Iltalehdeltä jopa pelottavan asiallinen. Rokotevastaisista artikkeleista, joita olemme saaneet tuostakin lehdestä lukea, ei voi sanoa samaa.

Ok, jos olet sitä mieltä.

En tosiaan ole nähnyt sitä aiemmin, luin sen tänne sisäänkirjautuessani näin alkuillasta.

Eli mikä oli alkuperäinen versio ja miksi ovat katsoneet tarpeelliseksi muokata sitä.

Vai oliko loppulöpinä vain se muokattu osa?

 

Minä vain töksähdin ihan tekstin sisältöön ja siihen ristiriitaan, miten minun olisi pitänyt ymmärtää näin-sanasta Oskun ajatuksenjuoksu.

Se ei kertakaikkiaan onnistunut, valitan.

 

Se voi olla jokin mies-nainen ajattelutapa tai se voi olla silkkaa spontaania fiiliksen viemää. Minultakin. Minusta vanhemmat eivät vain ansaitse moista jaskaa niskaansa.

 

Mutta Osku aukaisi sen omansa, hyvä varmaan niin.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tekstissä ei mielestäni aamulla ollut tuota kohtaa alkupäästä, jossa sanotaan: "Hinkuyskään lapsi saa ensimmäisen rokotteen, kun hän on kolmen kuukauden ikäinen." Kuten muokkauksen selitteessäkin kursiivilla kerrotaan.

 

Kai se on lisätty siihen, koska uutisen kommenteissa ihmiset alkoivat ulisemaan siitä, ettei lasta oltu rokotettu. Artikkelin sisältö itsessään on kuitenkin mielestäni ollut laumaimmuniteetin näkökulmasta koko ajan. Itselle ei ainakaan tuossa herännyt missään kohtaa sellaista oloa, että ketään spesifiä henkilöä olisi syytetty mistään, vaan yleisesti painotettu rokotekattavuuden tärkeyttä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palatakseni aiheeseen muistin juuri, että duunissa tuli jotkut ohjeet vai mitä ne oli, potilastyöhön, duunareiden sairastumiseen jne.

Luin ne tosi yliolkaisesti, koska en ole nytkään potilastyössä suoraan. Pitää kyllä kerrata, joku kysyy niistä jotain kuitenkin.

 

Millaiseksi teillä potilastyötä tekevillä on muodostunut tämän hetken tilanne, inf.pos-potilastapauksista ja lukumääristä, paljonko tulee rokotteen läpi jne.?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämän päivän hinkuyskäuutista näytetään käytettävän hyvin laajalti rokotusvastaisten vanhempien syyllistämiseen. Hinkuyskärokote annetaan kuitenkin suositusten mukaisesti (5 rokotetta 3kk-15v) jopa 97 prosentille suomalaisista lapsista,  eli rokotuskattavuus on parantunut muutamassa kymmenessä vuodessa parikymmentä prosenttia joka minun mielestä on hyvä suoritus.

 

THL:n ohjeistus suosittaa hinkuyskäsuojan ylläpitoa myös aikuisiällä pienten lasten parissa työskentelevillä sekä pienten lasten vanhemmilla, tämä kyllä lienee ainakin rokotusasioihin perehtyneiden tiedossa. 

Tästä herää kysymys että voisiko olla jopa niin että me hinkuyskäsuojasta huolehtimattomat hoitajat/isät/äidit heikennämme laumaimmuniteettiä aivan samalla tavalla kuin nuo rokottamattomat 3 prosenttia? Vai olenko väärässä kun kuvittelen että harva hoitaja, isä ja äiti on tämän suojan pitänyt yllä vaikka THL näin ohjeistaa..? 

 

Ollaanko siis samanlaisia foliohattuja kaikki tyynni..:D

 

http://www.rokote.fi/rokotteilla-ehkaeistaevaet-taudit/hinkuyskae/

http://www.thl.fi/fi/web/rokottaminen/rokotteet/tetanusrokote/dtap-rokote

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: Leponexiä kaikille!

Sinänsä hauskaa että oliko se KTS-nimimerkki? laittoi paljon erilaisia lähteitä keskustelun pohjaksi infulenssarokotteen haitoista. Ei kukaan rokotteen puolustajista lähtenyt niitä kommentoimaan tai haastamaan vastatutkimuksilla. onlinereita ja iltapulu-linkkejä heittellään ilman mitään oikeaa sisältöä ja silti valitetaan keskustelun tason köyhyyttä.

Samoin esitetään väitteitä oireita kokevien ihmisten, jotka yhdistävät sen rokotukseen, psyykkiseen statukseen. Onhan ne hulluja tai luulosairaita! Ihminen perustaa asiat kokemukseen, jos rokotuksen jälkeen; ilman mitään muuttuvaa tekijää, niin on luonnollista olettaa että rokotuksesta tämä johtuu. Tästä joukosta löytyy varmasti yksittäisiä luulosairaita sekä hulluja, mutta myös varmasti rokotuksesta oikeasti haittoja saavia. Ihmisten keho ja siihen liittyvät tekijät ovat yksilöllisiä ja ainutlaatuisia, joten yleisesti sopivaa rokotetta, ilman mahdollisia haittavaikutuksia on mahdoton kehittää tässä vaiheessa. Eli ammattilaiselta tai ainakin sellaiseksi itseään väittävää, turhaa mustamaalaamista ja paskapuhetta.

Samoin voidaan epäillä pro-rokotusohjelman puolestapuhujien mielenterveyttä.  Uskoa ja uskonnoksi väitettävää ajatusmalli siitä että kun tämän tabletin tai tämän injektion otan niin maailma pelastuu! Olen suojassa kaikelta pahalta ja ennen kaikkea minua ei voi syyttää mistään! Päin vastoin voin toimia syyttäjänä sekä tuomarina kaikkia ei-rokottautuneita kohtaan. Kuitenkin, valitettavasti sinä, juuri sinä rokotteen ottaja voit toimia tartuttajana. Halusit sitä tai et. Rokote ei anna todellista suojaa vaan ennemmin mielenrauhaa..

Erittäin surullista on THL:n tiedotus ollut tässäkin asiassa sekä tänäkin vuonna. Ymmärrän että valitulla tiedotuslinjalla halutaan hallita massoja (lue: tietämätöntä kansaa) sekä turvata yhteiskuntarauhaa. Surullisinta on että tämä jakaa hoitajia eripuolille asiassa joka on jokaisen yksityinen asia. Eniten olen huolissani, minun perussairaanhoitajan, perusoikeuksien toteutumisesta ja turvaamisesta. Erityisesti se nousee esiin näissä tunnepitoisissa asioissa kuten rokotukset sekä -07 lakko. Kuten molemmissa asioissa näkyy niin perussairaanhoitajalla ei tosipaikassa ole mitään arvoa tai oikeuksia..

Toivottavasti saadaan kehitettyä parempia rokotteita, paremmalla suojaprosentilla. Sitten rokotteen ottamista voisi jopa harkita. Nyt kun asialla ei käytännössä ole mitään merkitystä niin jätän väliin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Taas asia framilla: http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/lakiehdotus+patistaa+terveydenhuollon+tyontekijoita+rokotuksiin/a1057656

 

Erityisesti nostaa omia niskakarvoja pystyyn PKSSK:n nimettömän edustajan lausunto, että työnantajalle pitäisi antaa tieto onko vai ei rokotettu. Edelleen pro-rokotus ohjelman propaganda vetoaa ottamattomien tyhmyyteen, yksinkertaisuuteen ja provokaatorien kelkkaan lähtemiseen. (Täydennetään niin että toimittajahan näin kirjoittaa. Onko se sitten haastateltavien muoto, en tiedä.) Kuiten he käyttävät isommassa mittakaavassa samoja metodeja. Kuitenkin molemmilla on puolin on järkeviä asiansa puolestapuhujia, jotka perustavat asiansa faktoihin. Molemmilla puolin on myös tunnemyrskyssä meneviä koohottajia, jotka uskovat kaiken jotka tukevat heidän mielipidettään ja vouhottavat sitä vaahtosuussa.

 

Kuitenkin tässäkin artikkelissa edelleen unohtuu se tärkein. Rokotteen toimivuus tai toimimattomuus. Suojaprosentit yms. lisäaineet jne. Miksi niistä ollaan hiljaa? Erityisesti THL:n taholta, kun ulkomaiset tutkimukset vahvistavat ettei rokotteella saavuteta riittävää suojaa.

 

Toinen iso pohdinnan paikka on se että mistä tämä, erityisesti pro-rokote puolen, kuoleman pelko kumpuaa. Olemmeko vieraantuneet kuolemasta? Tuleeko kaikki pelastaa vaikka aika olisi lähteä? Mutta se taitaa olla toisen ketjun aihe.

 

Edelleen itse toivon että luovutaan pakosta, yhden ammattiryhmän leimaamisesta sekä "hajoita ja hallitse" -metodista. Keskityttäisiin ennemmin tutkimukseen ja rokotteiden kehittämiseen, jos kerran kuolemattomuutta pitää tavoitella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olenko jumissa vai mistä on poimittu ko. rokotusluvut henkilökunnittain maastamme?

Kyselemällä kahvipöydässä?

Rokotteen saa missä haluaa, ei sitä tarvitse duunipaikalla ottaa. Senkö mukaan luvut on laskettu, joku pitänyt tukkimiehen kirjanpitoa duunissa tai työterveydessä otetuista?

 

Missään tapauksessa kenenkään terveystietoihin ei saisi olla lupaa muilla kuin hoitosuhteessa olevilla. Jota työnantaja ei ole.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olenko jumissa vai mistä on poimittu ko. rokotusluvut henkilökunnittain maastamme?

Kyselemällä kahvipöydässä?

Rokotteen saa missä haluaa, ei sitä tarvitse duunipaikalla ottaa. Senkö mukaan luvut on laskettu, joku pitänyt tukkimiehen kirjanpitoa duunissa tai työterveydessä otetuista?

 

Missään tapauksessa kenenkään terveystietoihin ei saisi olla lupaa muilla kuin hoitosuhteessa olevilla. Jota työnantaja ei ole.

Eiköhän noi ole kerätty työterveyshuoltojen tarjoamista rokotteista. Aika harva kuitenkin raahautuu terveysasemalle ottamaan influenssarokotusta jos sen saa työpaikalla. Husissa lähetettiin rokotustiedot THL:lle suoraan sähköisesti työterveyshuollon rekisteristä. Anonyyminä tietysti, sillä rokotuskattavuus haluttiin selvittää.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

En muista vuodenvaihdetta ja sen jälkeistä aikaa aiemmilta vuosilta, miten paukkui läpi nuo inf.rokotuksen saaneet inf.A-pos. potilaat. Niitä on todella paljon tällä kertaa, liekö tilastot jo valmiit esim. kesäkuun loppuun mennessä todetuista, en tiedä?

https://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit/taudit-ja-mikrobit/virustaudit/influenssa/ajantasainen-influenssakatsaus

tuosta en löytänyt kuin vanhempaa tilastoa

muoks; tuossa siis tuoretta tilastoa, mutta ei tietoa siitä monellako rokote oli

https://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit/laboratoriotoiminta/laboratoriotutkimukset/influenssan_laboratoriotutkimukset/influenssan_seuranta/2014-2015

Mikä kokemus muilla, sairastuitko itse rokotteesta huolimatta?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En.. ja hoidin useassa paikassa iseita todettuja influenssoja alkuun ilman maskia työnantajam ohjeen mukaa. Maski päässä sen jälkeen kun rokotetut sai silti tartuntoja. Minun kohdalle ei osunut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En o tietääkseeni sairastanut influenssaa vuosikausiin, mutta eipä sitä tiiä ilman testejä. Rokotettu voi sairastaa sen lievempänä, jolloin tuskin erottaa flunssasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Surullisen kuuluisasta possurokotteesta uusi tutkimustulos

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/tiede/uusi-tutkimus-syypaa-narkolepsiaan-varmistui-ei-ollut-pandemrixin-tehosteaine/?shared=86892-76cc6248-500

Ja OBS

Tutkijat myös huomauttavat, että narkolepsian kehittymisen riski itse influenssasta voi olla suurempi kuin rokotteesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

THL:n verkkoseminaari; https://www.thl.fi/fi/web/rokottaminen/ajankohtaista

Yritin suoraksi linkiksi, älyttömän pitkä. Mutta nyt listassa ekana, päiväyksellä 30.9. Jos jotakuta kiinnostaa. Materiaali tulee siis myöhemmin myös esille;

Verkkoseminaarin esitykset taltioidaan, joten niitä voi katsoa myöhemmin Rokottaminen-sivuston Materiaalipankista.  (kursiivi minun)

Influenssarokotus; https://www.thl.fi/fi/web/rokottaminen/rokotteet/kausi-influenssarokote, päivitys 25.9.2015

 

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...