Jump to content
MAINOS

Mitkä ovat asenteesi kuolemaa ja eutanasiaa kohtaan? Osallistu väitöskirjatutkimukseen!


Hyväpahakuolema

Recommended Posts

Olisin kaivannut viimeisten kysymysten esimerkkitapauksiin potilaiden omia mielipiteitä. Niiden puuttuminen vaikeutti omaa vastaamista. Mutta vastattu on kuitenkin.

 

Sama juttu. Tuskin tulee kauhean luotettavia vastauksia juuri tuon mokan vuoksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Toivottavasti tuolla muotoilulla ja kysymyksenasettelulla ei tarkoitushakuisesti yritetä saada jotain tiettyä ennalta toivottua tulosta (lähinnä että eutanasia ei ole hyväksyttävää ja on muutenkin kamala idea).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastasin aiempaan kyselyyn aikoinaan, mutta tähän en voi oikein vastata. Kysymyksissä ei tosiaan ole eritelty potilaiden omia mielipiteitä tai toiveita eutanasian suhteen, joten en koe vastausteni olevan todenmukaisia vaan lähinnä tulkintakysymyksiä. Eli periaatteessa kyselyt eivät ole luotettavia, koska vastaukset riippuvat pitkälti siitä miten vastaaja tulkitsee kysymyksen. Muakin vähän arvelutti vahva uskonnollisuus kysymysten osana, eikä muiden esittämiin kysymyksiin ole ilmeisesti tulossa vastauksia ennen kuin kysely sulkeutuu. Ymmärrän kyllä sen, että tutkimuksen tekijä ei voi ohjata vastauksia suuntaan tai toiseen, mutta nää on musta lähinnä ollut rakentavia ongelmia joiden tarkentaminen olisi ollut paikallaan.

Mielenkiinnolla jään toki seuraamaan myöhempiä vaiheita!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huomenta! :)

 

Kiitos jälleen kommenteistanne, palaan niihin tarkemmin aineiston keruun päätyttyä :)

 

@Hoplaa: Olet täysin oikeassa, en kommentoi enkä vastaa esitettyihin kysymyksiin ennen aineiston keruun päättymistä jotta kaikkilla vastaajilla on minun osaltani samat lähtökohdat osallistuessaan. Olen tietoinen siitä, että se saattaa vaikuttaa negatiivisesti joidenkin ihmisten osallistumishalukkuuteen, kuten itsekin kuvasit, mutta tällä toiminnalla tuen vastaajien samanarvoista asemaa, mikä on tärkeää.

 

Viittauksesi aiempaan tutkimukseeni on mielestäni mukava sattuma, koska olen juuri viimeistelemässä sen analyysia toisen kohderyhmän osalta. Kokonaisuudessaan sen aineiston analyysi on toivottavasti valmis tämän vuoden lopussa, jolloin pääsen kirjottamaan tuloksista artikkeleita. Joten ei ole kadonnut pöytälaatikkoon tai muuallekkaan se tutkimus.

 

Tämä kysely on avoinna vielä 3 päivää, eli halutessaan vielä ehtii osallistua ja tuoda oman näkemyksensä esiin. :)

 

Anja

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh, vastasin eka kyselyyn ja sitten vasta huomasin tämän keskustelun  :D

Hauska huomata, että muilla ollut samoja mietteitä kuin itsellä.

  • Ihmettelin alkuun, että miksi tämä on niin uskontopainotteinen (sitten ajatettelin, että valitsin sen evlutin alussa että jos se johtuu siitä.. Sitten ajattelin, että jos tämä olikin jollain tavalla tutkimus, jossa uskonnon kautta tutkitaan eutanasiaa etten vaan lukenut alkutekstejä kunnolla..).
  • Miksi kysyttiin, että sh vai ei? Tarkoitan, että miksei ole kysytty onko vaikkapa töissä sosiaali- ja terveysalalla?
  • Lopussa olevat esimerkit laittoivat ajattelemaan asiaa konktreettisemmin, mutta itselle on aina ollut tärkeimpänä yksilön oma toive - samasta syystä puollakin kuoleman avustamista. Tämän takia noissa vastaukset eivät välttämättä anna ainakaan minun kohdalla oikeaa vastausta. Jouduin laittamaan hyvin kielteisen vastauksen eutanasian puoltamiselle, koska minusta sairaus x itsessään ei ole peruste.

Joten hyvin mielenkiinnolla odottelen vastauksia ja kun "saat" kirjoittaa vastineet kysymyksille, niin vinkkaa täällä :) Mielellään luen, että mitä olet ajatellut kysymysten asettelussa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tervehdys kpl!

 

Kiitos myös sinun kommenteistasi, joita luen (kuten kaikkien muidenkin kommentteja) suurella mielenkiinnolla.

Toki tietyt teemat tulevat kommenteissa painotetusti esiin, mutta eroa on myös siinä, miten ne esitetään.

 

Ehdottomasti "vinkkaan" täällä, kuten muillakin tiedotuskanavilla, julkaistuani oman palautteeni. Mielestäni halukkailla pitää olla mahdollisuus lukea minun näkemykseni asiasta, kuka tietää, ehkä siitä syntyy uutta keskustelua.

 

Kysely sulkeutuu perjantaina kello 00:00. Tulen julkistamaan palauutteeni mahdollisimman pian sen jälkeen, viimeistään viikonlopun aikana ;)

 

Terv. Anja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nostan aiheen kerran vielä ylöspäin:

Aineiston keruu päättyy keskiyöllä, joten halukkailla on vielä tämä päivä aikaa osallistua tutkimukseen kyselyn täyttämällä.

Kiitos kaikille jo osallistuneille ja sitä vielä harkitseville!

Torstaiterveisin,
Anja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aineiston keruu on päättynyt, kiitos kaikille osallistuneille!

 

Kyselyyn vastasi 3868 henkilöä, mikä ylitti kaikki odotukset, niin minun kuin todennäköisesti muidenkin.

Olen saanut huiman määrän kommentteja, kysymyksiä ja ehdotuksia aineistonkeruun aikana. Vastaukseni ja omat kommenttini voitte lukea halutessanne blogista: http://hyvapahakuolema.blogspot.fi/2014/11/vastauksia-kommentteihin-ja-kysymyksiin.html

 

Mielelläni jatkan keskustelua kanssanne aiheesta edelleenkin.

Hyvää viikonloppua!

Anja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos :)

 

Analyysiin menee todennäköisesti "tovi" ;) Mutta uskotteko kun sanon että olen ihan fiiliksissä tämän takia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...