Jump to content
MAINOS

Keikkatyö ja verotus?


Tubbe86

Recommended Posts

Hei!

 

Olen vaihtamassa vakituisen virkani Helsingistä keikkalaisuuteen Kymenlaakson alueella. Yhteystietoja on jätetty puolin ja toisin, ja kohta alkaa keikan tekeminen, mutta nolostuttaa myöntää, etten ole lainkaan perehtynyt verotusasioihin! 

 

Saako verovirastosta jonkin "avoimen verokortin" jolla tehdä keikkatyötä? Eli yhdellä prosentilla tiettyyn tulorajaan ja paikkoja saa olla vaikka kymmenen? Kun päätomista työnantajaa ei ole. Muutoinhan kaikesta täytyy maksaa lisäprosentin mukaan eli älyttömästi. Kiitoksia asiasta tietäville jo etukäteen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS


Freelanceverokortti

Freelanceverokortti on tarkoitettu niille, joilla on useita lyhytaikaisia työsuhteita (yleensä vähintään 4 – 5 työnantajaa). Freelanceverokorttia ei tarvitse antaa työnantajalle, vaan kortin tai sen kopion näyttäminen riittää. Verokorttiin on merkitty ainoastaan perusprosentti, joten on tärkeää, että seuraat itse tulojen kertymistä. Tarpeen mukaan voit oma-aloitteisesti ilmoittaa työnantajalle suuremman veroprosentin.

Arvioi veroprosenttisi laskurilla (vero.fi/verolaskuri).

Jos olet aikaisemmin saanut freelanceverokortin, voit muuttaa verokortin tietoja myös verkossa. Jos taas freelancetoiminta on vasta aluillaan, saat freelanceverokortin soittamalla palvelunumeroon tai käymällä verotoimistossa.

 

http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Verokortti/Palkkatulon_verokortti%289446%29

 

 

Itse olen käytännössä toiminut niin, että tulostan verkkopalvelusta verokortin, jossa on yksi tuloraja koko vuodelle ja sitten tulostelen sitä tarpeellisin paikkoihin. Kannattaa tosiaan olla huolellinen, että prosentti riittää. Muutoin mätkyt saattaa olla huomattavat. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitoksia Julma tästä! Täytyy tosiaan huomioida tulorajassa se, että lomaraht maksetaan joka tilissä ja nostavat tiliä sekä se, että keikkaa tosiaan riittää kunhan jaksaa tehdä. Ja miksei jaksaisi kun pitää saada rahaa säästöön 2015 alkavaa sairaanhoitajakoulua varten. Eli motivaatio on kunnossa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kukaan ei sitten myöskään puolestasi vahdi tulorajoja yms. Toisin sanottuna kannattaa parin kk. välein arvioida onko tarve muuttaa prosenttia. Paperissa olevaan nähdenhän saa prosenttia nostaa ihan omalla ilmoituksella niin aina ei tarvitse uusia kortteja hommata vaikka tuloja tulisi enempi kuin mitä on aluksi kuvitellut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Myös sivutuloverokorttia voi kopioida. Opiskeluaikana opiskelukavereiden kesken kulki legenda, että tuota freelancekorttia ei niin vain suostuttu verotoimistosta antamaan, syytä en muista. Minä laitoin vero.fi:ssä päätulot nollaan ja sivutulot niin korkeaksi, kuin arvioin vuodessa keikkailemalla tienaavani. Sivutuloverokorttia sitten kopioin kaikille työnantajille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kanssa antanut itselleni aiemmin kertoa että freelancekorttia ei saisi ilman erityistä syytä, mutta pari kaveria semmoisen juuri hommasivat ja kertoivat kumpikin että hyvin auliisti semmoinen tehtiin kun vaan pyysi. Tuota pelkillä sivutulokorteilla toimimista olen soveltanut aiemmin itse ja se toimi hyvin. Lopputulos on aivan sama kuin freelancekortillakin, mutta freelancekortti on se virallinen tapa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...