Jump to content
MAINOS

cystofix -tietämystä tarvitaan!


newintown

Recommended Posts

Moikka.

 

Olen pitkään toisella alalla ollut, mutta takaisin hoitotyön pariin palaamassa oleva sh, joka kaipaisi neuvojanne. Olen menossa viikonloppuna keikalle osastolle, jossa yhdellä potilaalla on cystofix, rakkokoulutus käynnissä. En juurikaan törmännyt subrapubisen katetrin käyttäjiin opiskelu- tai työssäoloaikanani "silloin kauan sitten". Kertokaa mahdollisimman seikkaperäisesti cystofixin hoidosta ja etenkin tuosta rakkokoulutuksesta. Toki kysyn neuvoja paikan päälläkin potilasturvallisuuden takaamiseksi, mutta kysyn jo näin etukäteenkin, etten vaikuttaisi ihan uunolta ;) Miten rakkokoulutus konkreettisesti tapahtuu? Suljetaan bardin hana, eli mikä? Mikä oli se valko-harmaa (?), kahteen suuntaan liikkuva välikappale katetrin ja pissapussin välissä, onko se tämä bardin hana? Vai korkataanko vain cystofixin pää ("punaisella korkilla") ja huolehditaan virtsavahingoista tämän ajan jollain muulla kontinenssituotteella? Ihan mahdollisimman konkreettiset selitykset olisivat mahtava juttu. Vähän jo mietin, että pitäisikö kuitenkin palata takaisin toimistohommiin, kun nämä asiat näin ovat unohtuneet..mutta ehkä sitä sitkeydellä saa vanhan ammattitaidon takaisin. Suurkiitokset vastanneille!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Vastaamatta itse aiheeseen kommentoin kuitenkin. Pidän itseäni alan vankkana ammattilaisena. Suprapubisia katetrejakin tulee vastaan aina silloin tällöin. En ole kuitenkaan koskaan kuullut bardin hanasta tai suprapubisen rakkokoulutuksen erityispiirteistä. Joutuisin siis minäkin tukeutumaan tässä asiassa kollegaan. Eli rohkein mielin vaan keikalle ja kyselemään. :)

 

PS: Ja varmasti joku kohta vastaakin itse kysymykseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mahdatkohan nyt sotkea asioita/termejä?  Ja pelätä/jännittää turhaan koko cystofixiä. Keikkalaisena tuskin joudut muuta kyseisen asian tiimoilta tekemään kuin virtsapussin tyhjentämään; tätä varten on kahteen suuntaan liikkuva hana/tappi - lapsikin osaa pussin tyhjentää. Tietty on tarkkailtava myös, että pussiin tulee riittävästi virtsaa, eli siis että letku vetää eikä ole sakkaumaa. Virtsan tulisi olla myös normaalin väristä. Älä stressaa, selviät kyllä:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Itselläni on hiukan kokemusta cystofixeistä, termeistä ei niinkään, mutta käsittääkseni "koulutus" on sitä, että estetään virtsan tulo pussiin käyttämällä esim pussinsulkijaa cystofixin tyven lähellä? Näin pissa pysyy rakossa eikä tule kokoajan pussiin ja rakko kouluttuu. Muutaman tunnin pidetään meillä kerrallaan ja sitten päästetään  rakossa oleva pissa pussiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...