Jump to content
MAINOS

Sosiaali- ja terveydenhuollossa luottamus on tärkeä osa työn arkea


Reportteri

Recommended Posts

Peruspalveluministeri Susanna Huovisen mukaan eri toimijoiden yhteistyöllä ja hyvällä työnjaolla voidaan turvata paitsi riittävät palvelut, myös eettisesti kestävä toiminta. Huovisen mielestä sosiaali- ja terveydenhuollossa asioiva ihminen on haavoittuvimmillaan. Siksi luottamus ja luottamuksellisuus ovat erityisen tärkeitä.

 

- Myönteiset kokemukset lisäävät luottamusta, joka puolestaan lisää tyytyväisyyttä. Luottamus palvelujärjestelmään lisää luottamusta henkilöstöön ja päinvastoin. Sosiaali- ja terveydenhuollossa on monta toimijaa, joiden täytyy enenevässä määrin luottaa toistensa osaamiseen. Saumaton yhteistyö eri toimijoiden välillä turvaa vanhuksen, vammaisen tai monisairaan potilaan arjen, jäljellä olevan terveyden ja toimintakyvyn, ministeri Huovinen totesi.

 

Suomalaiset luottavat edelleen julkiseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon huolimatta siitä, että julkisuuteen päätyy herkästi erilaisia kertomuksia väliinputoamisista, sosiaali- ja terveydenhuollon epäonnistumisista ja kriiseistä.

 

- Ongelmat, jotka päätyvät lehtien etusivuille on otettava vakavasti. Yksittäisen ihmisen kärsimyksen lisäksi ne rapauttavat luottamusta kansalaisten keskuudessa joskus myös pitkäaikaisesti. Luottamusta tarvitaan ehkä eniten tilanteissa, joissa asiakkaan tai potilaan itsemääräämisoikeuteen joudutaan puuttumaan.

 

- Eduskunnan käsittelyssä olevassa itsemääräämisoikeuden vahvistamista ja rajoitustoimenpiteiden käytön edellytyksiä koskevassa lakiesityksessä vahvistetaan potilaan ja asiakkaan itsemääräämisoikeutta. Samalla turvataan hänen ja henkilöstön turvallisuus sellaisissa tilanteissa, joissa itsemääräämisoikeutta täytyy rajoittaa. Rajoituksia ei voi perustella liian pienillä resursseilla. Tässä, jos missä, punnitaan ammattitaito ja luottamus, ministeri sanoi.

 

Uusi teknologia voi muuttaa terveydenhuollon ja sosiaalihuollon toimintatapoja jo lähivuosina.

- Niistä ei kuitenkaan ole ihmisen ja inhimillisen vuorovaikutuksen korvaajiksi. Päinvastoin, ammattihenkilöt tarvitsevat entistä enemmän, paitsi tietoa ja taitoja, myös vuorovaikutuskykyä arjessa ja asiakkaittensa asioiden hoidossa, ministeri muistutti.

 

STM

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...