Jump to content
 
Reportteri

Sosiaali- ja terveydenhuollossa luottamus on tärkeä osa työn arkea

Recommended Posts

Reportteri

Peruspalveluministeri Susanna Huovisen mukaan eri toimijoiden yhteistyöllä ja hyvällä työnjaolla voidaan turvata paitsi riittävät palvelut, myös eettisesti kestävä toiminta. Huovisen mielestä sosiaali- ja terveydenhuollossa asioiva ihminen on haavoittuvimmillaan. Siksi luottamus ja luottamuksellisuus ovat erityisen tärkeitä.

 

- Myönteiset kokemukset lisäävät luottamusta, joka puolestaan lisää tyytyväisyyttä. Luottamus palvelujärjestelmään lisää luottamusta henkilöstöön ja päinvastoin. Sosiaali- ja terveydenhuollossa on monta toimijaa, joiden täytyy enenevässä määrin luottaa toistensa osaamiseen. Saumaton yhteistyö eri toimijoiden välillä turvaa vanhuksen, vammaisen tai monisairaan potilaan arjen, jäljellä olevan terveyden ja toimintakyvyn, ministeri Huovinen totesi.

 

Suomalaiset luottavat edelleen julkiseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon huolimatta siitä, että julkisuuteen päätyy herkästi erilaisia kertomuksia väliinputoamisista, sosiaali- ja terveydenhuollon epäonnistumisista ja kriiseistä.

 

- Ongelmat, jotka päätyvät lehtien etusivuille on otettava vakavasti. Yksittäisen ihmisen kärsimyksen lisäksi ne rapauttavat luottamusta kansalaisten keskuudessa joskus myös pitkäaikaisesti. Luottamusta tarvitaan ehkä eniten tilanteissa, joissa asiakkaan tai potilaan itsemääräämisoikeuteen joudutaan puuttumaan.

 

- Eduskunnan käsittelyssä olevassa itsemääräämisoikeuden vahvistamista ja rajoitustoimenpiteiden käytön edellytyksiä koskevassa lakiesityksessä vahvistetaan potilaan ja asiakkaan itsemääräämisoikeutta. Samalla turvataan hänen ja henkilöstön turvallisuus sellaisissa tilanteissa, joissa itsemääräämisoikeutta täytyy rajoittaa. Rajoituksia ei voi perustella liian pienillä resursseilla. Tässä, jos missä, punnitaan ammattitaito ja luottamus, ministeri sanoi.

 

Uusi teknologia voi muuttaa terveydenhuollon ja sosiaalihuollon toimintatapoja jo lähivuosina.

- Niistä ei kuitenkaan ole ihmisen ja inhimillisen vuorovaikutuksen korvaajiksi. Päinvastoin, ammattihenkilöt tarvitsevat entistä enemmän, paitsi tietoa ja taitoja, myös vuorovaikutuskykyä arjessa ja asiakkaittensa asioiden hoidossa, ministeri muistutti.

 

STM

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras
Olet jättämässä kommenttia vieraana. Jos sinulla on tunnus, kirjaudu sisään.
Vastaa aiheeseen...

×   Lisäsit muotoiltua sisältöä.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Linkkisi on upotettu automaattisesti..   Näytä pelkkä linkki.

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×