Jump to content
MAINOS

Vanhusten ravitsemus


Uurastaja

Recommended Posts

No eipä mun mielenrauhaani häiritse, jos joku purkaa ajatuksiaan täällä. Voi miettiä niinkin, että se voi olla keino purkaa pahaa oloa esmeks yksityiselämän suhteen. Jonkinlaista ymmärtämystä siis kehiin, jo ammatinkin vuoksi. Olemmehan ihmisten kanssa tekemisissä. Jos häiritsee, niin voi hypätä palstan ohi.

Itsellä on menossa eräs elämäni raskaimmista vaiheista, tulee varmaan jossain muodossa kaikkien muidenkin eteen. Heijastuu varmaan jossain muodossa elämässäni, ehkä täälläkin. Ehkä voi viestiä rivien välistä, mutta minä kestän myös palautteen; ASIALLISEN! Toivon, että jos palautetta annetaan täällä, niin se olisi muuta kuin piikittelyä vaikkapa kimppaulinasta....:(

Niistä Hikki-Hiiri hanskoista vielä: olen itse törmännyt yksityisellä puolella niihin. Joten en usko olevan erityisen harvinaista. Esitin kainon pyynnön saada kunnon hanskoja, toivottavastti ovat hankkineet. En tosin ole keikkaillut ko. paikassa enää, koska en muutenkaan tykännyt paikasta (tää oli se äijämenu- paikka, jossa sai lounaan läskisoosia myös iltapalaksi :)).

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Mä nyt ehkä ammun itseäni jalkaan mutta pakko todeta ettei nakkikastikkeen jämien uudelleenkäyttäminen nyt ihan täytä kriteerejä huonosta hoidosta. Jämistä uuden ruoan tekeminen vaatii taitoa ja kekseliäisyyttä ja on ihan oikeasti fiksu tapa vähentää sekä ruokajätettä että kustannuksia. Ruoan ensisijainen tarkoitus on olla ravitsevaa - jos se ei täyty, voi valittaa. Se että ruoka on samankaltaista lounaalla kuin päivällisellä ei ole fiksu syy valittaa (tulee lähinnä mieleen että henkilökuntaa nyppii kun pitää samaa pöperöä syödä sekä aamu- että iltapalalla). Kustannukset on korkeita ja jokapaikasta pitää säästää niin perseestä kuin se nyt onkin. Jos on huonosti syövä potilas jota uhkaa aliravitsemus annetaan jotain muuta joka toivon mukaan uppoaa paremmin. 

 

OT mutta kävi häiritsemään kun tähän törmää niin usein :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ei saa samaa ruokaa kierrättää enää toista kertaa, selitetty hygienialla. Ja ehkä alkuperäisen viestin idea/pointti oli siinä että onko se nakkikastike/makkara eri muodoissa ravitsevaa? Itse kertoisin epäkohdista esimiehelle perustelujen kera, faktat pöytään. Jos ei auta niin siitä ylöspäin

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysyisin aloittajalta, että mitä mieltä vanhukset itse ovat ruuasta? Uppoaako?

Jos uppoaa, niin hyvä on. +80 ihmiset syököön sitä mikä maistuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä nyt ehkä ammun itseäni jalkaan mutta pakko todeta ettei nakkikastikkeen jämien uudelleenkäyttäminen nyt ihan täytä kriteerejä huonosta hoidosta. Jämistä uuden ruoan tekeminen vaatii taitoa ja kekseliäisyyttä ja on ihan oikeasti fiksu tapa vähentää sekä ruokajätettä että kustannuksia. Ruoan ensisijainen tarkoitus on olla ravitsevaa - jos se ei täyty, voi valittaa. Se että ruoka on samankaltaista lounaalla kuin päivällisellä ei ole fiksu syy valittaa (tulee lähinnä mieleen että henkilökuntaa nyppii kun pitää samaa pöperöä syödä sekä aamu- että iltapalalla). Kustannukset on korkeita ja jokapaikasta pitää säästää niin perseestä kuin se nyt onkin. Jos on huonosti syövä potilas jota uhkaa aliravitsemus annetaan jotain muuta joka toivon mukaan uppoaa paremmin. 

 

OT mutta kävi häiritsemään kun tähän törmää niin usein :D

 

Pääasiassa makkaraa syömällä tulee kyllä kaloreja, mutta ei se aliravitsemuksen riskiä poista. Nitriittejä tulee myös ihan liikaa. Jos ruoka lämmitetään uudelleen, se pitää hygieniasäännösten mukaan viilentää nopeasti esim. kylmäkaapissa välittömästi valmistuksen jälkeen, ja jotenkin en jaksa uskoa, että jossain hoitokodissa se ruoka ei olisi seisonut välillä tarjolla. Miten niitä tähteitä edes joka päivä jää niin paljon, että on kahteen ateriaan? Jos puhutaan säästämisestä, niin ruokatalouden suunnittelusta voisi aloittaa, ettei kokkaa jatkuvasti tuplamäärää... Paitsi jos kyse onkin henkilökunnan vaivojen säästämisestä.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...