Cherrry Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Arvoisat kotihoidossa työskentelevät kollegat, joudutteko käyttämään töissä omia vaatteita ja pesemään ne kotona? Hetken kotihoidossa työskennelleenä, olen kuullut vain parin kollegan pohtineen aihetta. En voi kuin ihmetellä olenko ainut josta tämä tuntuu epäoikeudenmukaiselta?? Työnantaja ei luonnollisestikaan korvaa omia vaatteita saati niiden puhtaana pitoa.. Sairaalassa työskentelevälle tarjotaan talon puolesta vaatteet, miksi ei meille? Mekin vierailemme asiakkaiden luona ja samalla lailla bakteerit sielläkin asuvat ja sitten viemme ne vielä kotiin vaatteiden mukana. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dino Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Arvoisat kotihoidossa työskentelevät kollegat, joudutteko käyttämään töissä omia vaatteita ja pesemään ne kotona? http://hoitajat.net/foorumi/topic/5618-työvaatteet-kotihoidossa/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uurastaja Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Näinhän se menee,mutta saahan sitä korvauksen ( senteissä palkkakuitissa, mutta jos sairastut se tietty miinustetaan) ja aikahyvitystäkin meillä tulee, jos saa pidettyä vkon aikana! Tosin näinä MRSA ym. aikona, tämäkin pitäisi korjata! + saamme vaaterahan vuodessa (joka tod minimi). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest lähäri Posted November 1, 2016 Share Posted November 1, 2016 vaatekorvaus 10 euroa kuukaudessa ainakin yksitysen tessissä Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahvikuppi_ Posted November 1, 2016 Share Posted November 1, 2016 18 tuntia sitten, Vieras: lähäri kirjoitti: vaatekorvaus 10 euroa kuukaudessa ainakin yksitysen tessissä Näin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sari-Helena Posted November 5, 2016 Share Posted November 5, 2016 Hei, onko tämä tosiaan tessissä? Missä kohtaa? 1.11.2016 klo 04.28, Vieras: lähäri kirjoitti: vaatekorvaus 10 euroa kuukaudessa ainakin yksitysen tessissä Link to comment Share on other sites More sharing options...
jupet Posted November 5, 2016 Share Posted November 5, 2016 http://www.ystea.fi/files/2014/tekstit2014/_images_tptes.PDF ctrl+F ja "suojavaate" hakukenttään Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sari-Helena Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 5.11.2016 klo 23.31, jupet kirjoitti: http://www.ystea.fi/files/2014/tekstit2014/_images_tptes.PDF ctrl+F ja "suojavaate" hakukenttään Jep, itse olen yksityisen sosiaalialan tessin piirissä ja aattelin sitä. Tämä onkin eri tessi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahvikuppi_ Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 3 tuntia sitten, Sari-Helena kirjoitti: Jep, itse olen yksityisen sosiaalialan tessin piirissä ja aattelin sitä. Tämä onkin eri tessi. Yksityisen sosalan tes Lainaa 25 § Suojavaatetus Työntekijälle, joka pääsääntöisesti työskentelee likaisissa tai vaatetusta kulut-tavissa tehtävissä annetaan asianmukainen suojavaatetus ja työturvallisuuden edellyttämä suojavarustus. Työnantaja kustantaa näiden hankinnan ja huollon. Suojavaatetuksesta voidaan sopia paikallisesti. Oletettavasti työskentelet kotihoidossa? Itse tulkitsen tuon noin että teille kuuluu suojavaatetus työnantajan kustantamana. Jos ei niin pääluottamusmieheen yhteyttä ja keskusteluyhteys johtoon joko korvauksen saamiseksi omista vaatteista tai suojavaatteiden hankkiminen. Meillä oli paikallisesti sovittu 10e/kk suojavaatekorvaus yksityisellä sos. alalla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hilpu Posted April 16, 2017 Share Posted April 16, 2017 Olisi kiva tietää onko muissa vanhusten palvelukodeissa hoitajilla työasut ja jos ei niin maksaako työnantaja siitä korvausta? Vähän on epämääräisesti ilmaistu TES:ssa "likaisisissa tehtävissä"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Santtu Posted April 17, 2017 Share Posted April 17, 2017 Melkein kaikissa missä olen työskennellyt palvelukoti, sairaala ja avohoito. Pitää aina käyttää talon vaatteita, yksityinen tai kunta. Olkoon kuinka risoja tai roikkuvat päällä niin käyttää pitää työvuorossa. Omat kengät aina työssä. Itse myös pitää maksaa ja huolehtia ovat tallessa. Opiskelijoille on myös omaväriset t-paidat näin eroituivat joukosta. Uusi hoitaja, kun ei tiennyt niin tuli heti sanomista asiasta tai pidettiin opiskelijana. Tarkkaa hierarkia näkee joissakin työpaikoilla. Eräs työntekijä piti omaa teepaitaa työssä, vanhusten palvelutalo ja heti tuli sanomista osastonhoitajalta. Vaihto välittömästi talon teepaitaan. Ainoa missä olen törmännyt omiin vaatteisiin on Helsingin Kaupunki ja yksi yksityinen Hki. Myös siellä vaatteet piti olla asiallisia, siistiä. Ei minihame, avonainen teepaita tai risoja pitkiä housuja päällä. Nopeasti ohjattiin kyseiset työtekijät vaihtamaan asialliset vaatteet päälle tai annettiin lainaksi talon vaatteet siksi päiväksi. Näitä näki silloin tällöin ja olivat niin hyviä "hoitajia" miesten keskuudessa. Eräs naishoitaja sai suullisen huomautuksen pukeutumisesta os.hoitajalta. Seuraavana työpäivänä oli laittanut niin tiukat, risaiset pitkät housut ettei työnteosta tullut mitään. Myös tiedän on huomautettu epäsiististä ulkonäöstä x2. Tässäkin on jotkut perussäännöt olemassa, työnantajan puolelta. Pukuraha tuli vakituiselle ns. luontaisetuna ja tietysti tarkkaa oli mistä sai ostaa. Jos, oikein muistan oli tietty summa, joka maksettiin. Ei, siis joka kk:si. Itse meni yli maksat erotuksen. On, jotkut säännöt tässäkin. Os.hoitajat ilmoittavat asiasta, koska on haku, tarkkaa kaikki tiedot kirjattu paperille jne. nimi paperille ylös kuka hakee....Määräaikainen tai keikkalainen aina omat vaatteet ja ei edes tarjottu suojavaate rahaa koskaan? Silloin kun olin Helsingin Kaupungilla os.hoitaja ilmoitti ennen työhön tuloa omia vaatteita käytetään ja muutaman kerran on osunut silmiini olisi mainittu työpaikkailmoituksissa asiasta. Omia käytettiin jokainen määräaikainen/ keikkalaisia oli paljon.... rahasta ei edes mainittu? Omassa kaupungissani Itä-Uusimaalla kaikilla on kunnantyönantajan puolelta tilatut työvaatteet x kaksi vaateasua. Tiedustelu tulee kaikille osastoille ja jokainen kirjaa oman vaatteenkoko ym. tiedot. Kaupunki tilaa sen mukaisesti ja maksaa. Saadaan ehdotella asuja , esitteestä ja mikä saa enemmän pisteitä ne tilataan. Yhteistyönä kaikkien kesken. On sama onko palvelutalo, avohoito ym. sama ohjesääntöä noudatetaan yleisesti. Sijaisille / keikkalaisille on samat työvaatteet, jäänyt niiltä ketkä ovat lopettaneet työnsä. Eri kaupungeissa on erilaiset käytännöt jo firmojen kesken. Helpointa on kysyä suoraan työnantajalta tai pitääkö itse hankkia... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.