Jump to content
MAINOS

Iv-lääkkeiden laimennus ja anto


Marde2014

Recommended Posts

Moikka!

 

Minut on opetettu antamaan aina iv lääkkeet itse. Siis sillain että otan itse kaapista ja tarvittaessa itse laimennan ja annan. Nyt osastolla on annettu uusi ohje että lääkkeenjakaja (joka jakaa pillerit vuorokaudeksi) rupeaa laimentamaan iv antibiootit valmiiksi siis ne jotka säilyvät pidempään. Jotenkin kuitenkin tämä on ristiriidassa siiden mitä "joskus aikoinaan on teroitettu" ettei pidä mennä iv:sti antamaan muiden laimentamia lääkkeitä vaan pitää itse tietää mitä antaa. Miten teillä on ja mitä mieltä ???

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Moikka!

 

Minut on opetettu antamaan aina iv lääkkeet itse. Siis sillain että otan itse kaapista ja tarvittaessa itse laimennan ja annan. Nyt osastolla on annettu uusi ohje että lääkkeenjakaja (joka jakaa pillerit vuorokaudeksi) rupeaa laimentamaan iv antibiootit valmiiksi siis ne jotka säilyvät pidempään. Jotenkin kuitenkin tämä on ristiriidassa siiden mitä "joskus aikoinaan on teroitettu" ettei pidä mennä iv:sti antamaan muiden laimentamia lääkkeitä vaan pitää itse tietää mitä antaa. Miten teillä on ja mitä mieltä ???

 

No mutta onhan nykyään monella osastolla farmaseutitkin jotka tekee ihan noi iv-antibiootit yms?

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voihan sen muutkin antaa. Valmiin liuoksen pakkaukseen pitää toki merkitä selkeästi mitä siellä potussa on. Liuoksen sekoittajakin on hyvä merkata niin tietää sitten keneltä kysytään jos on jostain syystä jotain epäselvää. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moikka!

 

Minut on opetettu antamaan aina iv lääkkeet itse. Siis sillain että otan itse kaapista ja tarvittaessa itse laimennan ja annan. Nyt osastolla on annettu uusi ohje että lääkkeenjakaja (joka jakaa pillerit vuorokaudeksi) rupeaa laimentamaan iv antibiootit valmiiksi siis ne jotka säilyvät pidempään. Jotenkin kuitenkin tämä on ristiriidassa siiden mitä "joskus aikoinaan on teroitettu" ettei pidä mennä iv:sti antamaan muiden laimentamia lääkkeitä vaan pitää itse tietää mitä antaa. Miten teillä on ja mitä mieltä ???

 

No mutta onhan nykyään monella osastolla farmaseutitkin jotka tekee ihan noi iv-antibiootit yms?

Ja joissain paikoissa laimennetut lääkeet tulevat apteekista saakka.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moni seos tulee apteekista tai osastofarmaseutilta valmiina. Siksi niissä on lääkelisäystarra... kuka laimentanut/lisännyt ja mitä + koska.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Okei, hypoteettinen tilanne joka on kuitenkin mahdollinen; Olet potilaan luona tekemässä toimenpidettä ja saat määräyksen aloittaa viereisen huoneen potilaalle iv-ab:n. Vieressä toimettomana seisova kollega tarjoaa apuaan ja käy laimentamassa lääkkeen ja tuo sen kouraasi. Ei ole tarroja, vain satasen keittis, jossa kellertävää nestettä. Pyydät merkintää sisällöstä, johon toveri toteaa sanallisesti sen sisältävän määrättyä ab:ta määrätyn verran, ja poistuu paikalta. Miten toimit?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Okei, hypoteettinen tilanne joka on kuitenkin mahdollinen; Olet potilaan luona tekemässä toimenpidettä ja saat määräyksen aloittaa viereisen huoneen potilaalle iv-ab:n. Vieressä toimettomana seisova kollega tarjoaa apuaan ja käy laimentamassa lääkkeen ja tuo sen kouraasi. Ei ole tarroja, vain satasen keittis, jossa kellertävää nestettä. Pyydät merkintää sisällöstä, johon toveri toteaa sanallisesti sen sisältävän määrättyä ab:ta määrätyn verran, ja poistuu paikalta. Miten toimit?

Pyydän lääkkeen laimentajaa tekemään sen lääkelisäystarran. Jos se ei sitä tee, niin sillä on joku asenneongelma ja kävisin keskustelemassa asiasta sen kanssa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Okei, hypoteettinen tilanne joka on kuitenkin mahdollinen; Olet potilaan luona tekemässä toimenpidettä ja saat määräyksen aloittaa viereisen huoneen potilaalle iv-ab:n. Vieressä toimettomana seisova kollega tarjoaa apuaan ja käy laimentamassa lääkkeen ja tuo sen kouraasi. Ei ole tarroja, vain satasen keittis, jossa kellertävää nestettä. Pyydät merkintää sisällöstä, johon toveri toteaa sanallisesti sen sisältävän määrättyä ab:ta määrätyn verran, ja poistuu paikalta. Miten toimit?

Pyydän lääkkeen laimentajaa tekemään sen lääkelisäystarran. Jos se ei sitä tee, niin sillä on joku asenneongelma ja kävisin keskustelemassa asiasta sen kanssa.

 

 

Aika laiska on hoitsu, jos ei oo sitä isoa Z-kirjainta jaksanu vetää tussilla pullon kylkeen. 

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Okei, hypoteettinen tilanne joka on kuitenkin mahdollinen; Olet potilaan luona tekemässä toimenpidettä ja saat määräyksen aloittaa viereisen huoneen potilaalle iv-ab:n. Vieressä toimettomana seisova kollega tarjoaa apuaan ja käy laimentamassa lääkkeen ja tuo sen kouraasi. Ei ole tarroja, vain satasen keittis, jossa kellertävää nestettä. Pyydät merkintää sisällöstä, johon toveri toteaa sanallisesti sen sisältävän määrättyä ab:ta määrätyn verran, ja poistuu paikalta. Miten toimit?

Pyydän lääkkeen laimentajaa tekemään sen lääkelisäystarran. Jos se ei sitä tee, niin sillä on joku asenneongelma ja kävisin keskustelemassa asiasta sen kanssa.
Sama vastaus. On kaikkien oikeusturvan kannalta ainoa vaihtoehto tai menee tuntematon puteli siniseen saaviin...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Okei, hypoteettinen tilanne joka on kuitenkin mahdollinen; Olet potilaan luona tekemässä toimenpidettä ja saat määräyksen aloittaa viereisen huoneen potilaalle iv-ab:n. Vieressä toimettomana seisova kollega tarjoaa apuaan ja käy laimentamassa lääkkeen ja tuo sen kouraasi. Ei ole tarroja, vain satasen keittis, jossa kellertävää nestettä. Pyydät merkintää sisällöstä, johon toveri toteaa sanallisesti sen sisältävän määrättyä ab:ta määrätyn verran, ja poistuu paikalta. Miten toimit?

 Miksi se toimeton kollega, joka käy laimentamassa sen, ei voi itse laittaa sitä tippumaan?

 

Mutta alkuperäiseen kysymykseen: Kyllähän se riskiä lisää potilasturvallisuuden vaarantamiseen, mutta talossa talon tavalla... Sitten jos laittaisin muun laimentaman antibiootin, tarkastaisin lääkelisäystarrasta, että siellä on puumerkki ja oikea lääke/vahvuus jne, niin oma persus olis turvattu.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omalla osastolla viedään paljon farmaseutin tai kollegan lantraamia antibiootteja tippumaan. Kun neutropeniselle potilaalle nousee kuume ja vielä ei ole iv-antibioottia menossa, on tavoitteena 30 minuutissa olla vitaalit otettuna, veriviljelytx2, paineiden laskiessa nesteytys+voinnin vakautus ja ennaltasuunniteltu antibiootti tippumassa. Potilas saattaa vielä komeasti horkata, oksentaa ja saturoida kuinka sattuu. Silloin on kyllä iso helpotus huikata työkavereille, että teettekö antibiootin ja tilaatte veriviljelyt, niin itse saa keskittyä siihen potilaan varsinaiseen hoitamiseen. Punainen tarra on kyllä ihan rutiinisti käytössä. Ja kyllä ne mun kokemukseni mukaan on oikeita aineita olleet. Ja aika hankalaa siellä laminaarikaapissa olisi kahden yhtaikaa puuhastella, vaikka sitä se oikein virallinen kaksoistarkistus varmaan tarkoittaisikin.

Minkä nuorena oppii se vanhana haittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan yhdentekeväähän se nyt on kuka sen laimentaa ja kuka tiputtaa (jos luvat ja koulutus on kunnossa). Sitä varten ne liemet merkitään asianmukaisesti aina että tiedetään mitä siinä on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...