Jump to content
MAINOS

Puhti loppuu... Kuka saa tehdä osa-aikatyötä?


Norma Bates

Recommended Posts

Olen alle vuosi sitten valmistunut lähihoitaja ja töissä kaupungin alaisuudessa. Tällä hetkellä teen sijaisuutta, jonka on suunniteltu jatkuvan ensi vuoteen ja todennäköisesti töitä olisi tarjolla senkin jälkeen. Teen täyttä työaikaa.

 

Nyt verrattain vähän aikaa puurrettuani alan olla sitä mieltä, että (ainakaan mielen)terveyteni ei kestä olla töissä näin paljoa. Yhden päivän vapaat eivät tunnu missään. Kaverisuhteita on mahdotonta pitää yllä ja harrastuksia ei työpäivän jälkeen voi kuvitellakaan, kun on vain tarve päästä nukkumaan. Työ itsessään ei rassaa, työkaverit ovat ihania ja töihin on kiva mennä. Mutta tuntuu, että olen aina töissä, eikä elämääni kerta kaikkiaan mahdu mitään muuta.

 

Olen hiljaa haaveillut osa-aikatyöstä, mutta pelkkänä sijaisena minun tuskin kannattaa sellaisesta edes puhua, jos haluan työni pitää. Kysynkin:

 

Milloin työntekijän on mahdollista tehdä osa-aikatyötä? Pitääkö siihen olla lääkärintodistus kykenemättömyydestä täyteen työaikaan? Pieniä lapsia? Uskallanko kysyä asiasta palveluesimieheltä, vai kannattaako minun pelätä työpaikkani puolesta ja olla ennemmin hiljaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Milloin työntekijän on mahdollista tehdä osa-aikatyötä? Pitääkö siihen olla lääkärintodistus kykenemättömyydestä täyteen työaikaan? Pieniä lapsia? Uskallanko kysyä asiasta palveluesimieheltä, vai kannattaako minun pelätä työpaikkani puolesta ja olla ennemmin hiljaa?

Osa-aikaisuutta on mahdollisuus tehdä silloin kun työnantaja siihen suostuu. Jos on jaksamisongelmia, niin asiasta kannattaa keskustella esimiehen kanssa, sillä esimies voi jopa olla valmis antamaan lyentämään työaikaasi. Ja jos kokee, että jaksamiseen vaikuttaa joku sairaus, niin silloin kannattaa ottaa yhteyttä työterveyshuoltoon. Jos on lapsia, niin työnantajan on myönnettävä osittainen hoitovapaa, eli lapsien tekeminen on myös yksi vaihtoehto.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisaalta kun lukee aloittajan viestiä niin työnkuva tai -yhteisö ei ole ongelma, vaan työhön kuluva aika.

 

Jos on juuri valmistunut työelämään ja nyt ekaa kertaa ns. "oikeissa töissä" niin se saattaa opiskelijaelämään tottuneelle olla vähän shokki että miten paljon se työ kuluttaa niitä vapaapäiviä.

 

Päivätyöhön vaihtaminenkin voisi olla yksi vaihtoehto koska silloin saa olla illat ja viikonloput sosialisoimassa, vuorotyössähän työaikaan menee elämää hukkaan jokseenkin saman verran mutta sillä poikkeuksella että merkittävä osa vapaatunneista ajoittuu sellaiseen ajankohtaan kun muu yhteiskunta työskentelee ja tämä tietysti haittaa sitä sosiaalista elämää.

 

Tai sitten vaan tottuu siihen, että nyt on tämmönen elämä ja ennen oli semmonen. Kyllä ne eläkepäivät sieltä koittaa. Ja ensi kesänä on taas lomaakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Nyt verrattain vähän aikaa puurrettuani alan olla sitä mieltä, että (ainakaan mielen)terveyteni ei kestä olla töissä näin paljoa.

Jos terveys ei kestä täyspäiväistä työntekoa, niin osa-alikainen sairausloma ja osatyökyvyttömyyseläke on sitä varten. Jos taas laiskottaa ja olis mukava ottaa rennosti, niin silloin voi yrittää neuvotella lungimmasta työajasta työnantajan kanssa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yritin kysellä itse samaa jokin aika sitten tuolla toisessa ketjussa, että eikö KVTES:ssä ole jotku prossat tohon. Itse olen miettinyt siirtymistä johonkin pienempään prosenttiin. Tämä ei vain ole sen arvoista ja mulla on vaan yksi elämä. Ei oikeastaan mistään muusta syystä...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän hyvin aloittajan tuskan ja turhautumisen, vastavalmistuneenakin, vaikka itsellä päälle 15v alan kokemusta takana!! Kun listantekijän missio on lista listan perään laittaa yhden päivän vapaita, vkoloppuvapaita kuukaudessa kork. yksi tai senkin tynkä niin kyllä siinä alkaa ihmnen, varsinkin perheellinen miettimään että onko se sen arvoista. Varsinkin kun nämä hoitoalan palkat ja lisät ei todellakaan ole sitä luokkaa, ettäkö se rahallisestikaan jotenkin tuntuisi ja kompensoisi sitä menetettyä ns. vapaa aikaa. ja sos. elämää! 

 

Itse ainakin otin ja tein muita ratkaisuja tämän suhteen, koska loppupelissä meillä on se yksi elämä, ja uskonpa ettei se työnantajapuolikaan niin kovasti siitä työstä arvostusta jakele, saati arvostaisi mitenkään sitä työntekijää kannustamisesta puhumattakaan, ja hoitoalallahan joustetaan..niin kun on ne työkaverit!!! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei siihen aina tarvita lasta tai paskaa, kyllä ihmiset tekee kuka mistäkin syystä puolikasta, 75-jotain. Ainakin meillä. Sellaista palapeliähän se on, jos työnantaja alkaa siihen.Olisiko kukaan muu halukas esim. puolikkaaseen ja siten asia olisi selkeämpää koko järjestelmälle?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Uskalsinpa sitten lopulta esimiehen juttusille, ja ainoaksi ongelmaksi näyttää nyt muodostuvan se, että muita osa-aikaisia pitäisi sitten löytyä täyttämään vajaata palaa. Eli aika turhalta vaikuttaa toivo. Esimies lupasi kuitenkin jatkossa koettaa katsella työvuoroja ja vapaita inhimillisemmiksi, mutten rehellisesti usko, että niitä täydellä työajalla sellaisiksi saa. Niin paljon kuitenkin nykyisestä työpaikasta tykkään, että mieluummin palan loppuun siellä kuin etsin töitä muualta.

 

Kiitos vastauksista, ajatuksista ja rohkaisusta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Olen tehnyt sijaisuuksia eri paikoissa pitkiäkin aikoja, mutta nyt haluaisin kokeilla 80-prosenttista työaikaa ihan oman itseni vuoksi. Onko tällaisia sijaisuuksia edes missään tarjolla ja jos on, keltä niistä kannattaa kysellä? Työhönottajalta vai ylihoitajalta? Puolikasta työaikaa näkyy olevan sijaisillekin tarjolla, mutta 80 prosenttinen olisi minulle paras juttu. Pääkaupunkiseudulla vaikutan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Olen tehnyt sijaisuuksia eri paikoissa pitkiäkin aikoja, mutta nyt haluaisin kokeilla 80-prosenttista työaikaa ihan oman itseni vuoksi. Onko tällaisia sijaisuuksia edes missään tarjolla ja jos on, keltä niistä kannattaa kysellä? Työhönottajalta vai ylihoitajalta? Puolikasta työaikaa näkyy olevan sijaisillekin tarjolla, mutta 80 prosenttinen olisi minulle paras juttu. Pääkaupunkiseudulla vaikutan. 

Hiljaista taitaa olla :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ongelma ?

Lienee enemmän pullamössö sukupolvessa, joka ei halua/viitsi/kykene/osaa olla töissä ilman facebuukkia, instagramia ja jatkuvaa chattiin menemistä. 

 

Kokeile olla 2 viikkoa ilman niitä niin jaksat paremmin

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lienee enemmän pullamössö sukupolvessa, joka ei halua/viitsi/kykene/osaa olla töissä ilman facebuukkia, instagramia ja jatkuvaa chattiin menemistä. 

 

Kokeile olla 2 viikkoa ilman niitä niin jaksat paremmin

Mistä näitä trolleja oikeen sikiää :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mistä näitä trolleja oikeen sikiää :D

Trolli tai ei, niin osastolla on tullut vastaavaa palautetta muiltakin hoitajilta.

Joskus tuntuu, että tietokoneet (ei kirjaaminen) ja kännykät kiinostavat liikaa. Ongelmia on myös muillakin kuin "nuorilla" hoitajilla.

Esim. psyk. osastoilla moni hoitaja surffailee netissä silloinkin, kun potilaan kanssa voisi tehdä jotain. esim. keskustella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mulla on ainakin duunissa kännykkä kaapissa ja käytössä vaan kahvi ja ruokatauolla. Oon varmaan sitten erilainen "nuori" hoitaja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mulla on ainakin duunissa kännykkä kaapissa ja käytössä vaan kahvi ja ruokatauolla. Oon varmaan sitten erilainen "nuori" hoitaja.

En tarkoittanut, että kaikki hakkaisivat kännyköitään, mutta kyllä niitä paljon. Lisäksi monilla facebookit yms. jatkuvasti auki työaikana ja työpaikan koneilla.

Näissä ongelmissa ei auta työpaikan kiellot. Tuntuvat toimivan yhtä hyvin kuin "savuton työpaikka -ilmoitukset".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan se syvältä jos vaan räplätään somea kun pitäisi tehdä töitä, mutta mitä *tun tekoa sillä on jaksamisen ja osa-aikaisuuden kanssa? :D

Paremminhan sitä luulisi jaksavan jos ei tee töitä töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan se syvältä jos vaan räplätään somea kun pitäisi tehdä töitä, mutta mitä *tun tekoa sillä on jaksamisen ja osa-aikaisuuden kanssa? :D

Paremminhan sitä luulisi jaksavan jos ei tee töitä töissä.

Itseasiassa olen sitä mieltä, että itseä kiinnostavien ja motivoivien työtehtävien suorittaminen on työssäjaksamisen kannalta oleellisempaa kuin tyhjäntoimittamiseen käytetty aika. Vaikka molempia toki tarvitaan, ei sitä jatkuvaa suorittamistakaan jaksa ilman pausseja. Kaikkein turhauttavinta on ehdottomasti se, kun ei ole työtehtäviä ja pitäisi kuitenkin näyttää siltä, että tekisi koko ajan aktiivisesti jotain, eikä voi esimerkiksi käyttää somea tai kuluttaa aikaa vaikka tupakilla.

Siihen minäkään en silti usko, että on suora yhteys somen käytön ja työssäjaksamisen välillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lienee enemmän pullamössö sukupolvessa, joka ei halua/viitsi/kykene/osaa olla töissä ilman facebuukkia, instagramia ja jatkuvaa chattiin menemistä. 

 

Kokeile olla 2 viikkoa ilman niitä niin jaksat paremmin

En käytä työajallani sosiaalista mediaa, enkä muutenkaan internetiä. Toiseksi olen melko varma siitä, että meistä kahdesta sitä pullamössöä olet nimenomaan sinä. Eli toisin sanoen kommenttisi oli asenteellinen ja epä-älyllinen, tyypillinen urautuneelle ja kapeutuneelle hoitajatyypille, jolla ei ole muuta elämää kuin työ.

50-prosenttinen työaika keikoilla "höystettynä" lienee realistisin vaihtoehto, muut osa-aikaisuudet ovat kiven alla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...