Jump to content
MAINOS

Oppisopimusopiskelijan ohjaajaksi "pakotettu"


almeja

Recommended Posts

Olen kotihoidossa töissä ja esimies sitten pamautti että meidän alueelle on tulossa oppisopimusopiskelija ja ohjaajan tulee olla meidän tiimistä, koska edellinen opiskelija oli naapuritiimissä. Juurikin tossa naapuritiimissä olisi ollut kaksi työntekijää, jotka ovat jo jonkin aikaa toivoneet oppisopimusopiskelijaa ohjattavakseen. Kuitenkin esimies totesi että silti opiskelijan on tultava meidän tiimiin, vaikkei meillä ole yhtään vapaaehtoista työntekijää moiseen. Jouduttiin vetämään pitkää tikkua kolmen hoitajan kesken ja arpaonni "suosi" minua. 

Onko tämä oppisopimusohjaajaksi määrääminen oikeasti laillista?! Voisin ehkä ymmärtää tämän jos naapuritiimissä ei olisi ollut vapaaehtoisia mutta kun on! 2,5 vuotta on aika pitkä aika ohjata jotakuta ilman kunnon motivaatiota. Olen harkinnut irtisanoutumista tämän takia. En löydä netistä oikein mitään tästä aiheesta, auttakaa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Olen harkinnut irtisanoutumista tämän takia. En löydä netistä oikein mitään tästä aiheesta, auttakaa!

Esimiehellä on työnjohto-oikeus, eli pomo sanoo mitä töissä tehdään. Jos työhön kuuluu opiskelijan ohjaus, niin silloin opiskelijaa ohjataan. Irtisanoutuminen on tietysti vaihtoehto jos pomo ei puhetta kuuntele.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuntuisi erittäin huonolta tavalta johtaa, jos noin määrätään. Olen itsekkin ollut tilanteessa, missä kysyttiin asiaa ja vaikka olin myöntyväinen ja valmis sitoutumaan, ylin esimies eli yh ehdotti toista ohjaajaa, kiertävän työni vuoksi.

Eli lähtisin selvittämään asiaa ohi lähiesimiehen, jos ette pääse asiassa järkevyyteen?

 

Sinullehan kuuluu sitten ohjauspalkkiot, jos asia jää noin? En tiedä, mitä se teillä on. Hgin kaupungilla se on omansa, jokin könttisumma/kk?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä onko tästä mitään selvää tekstiä missään. Kai asia on työpaikkakohtainen. Meillä yksityispuolella esimies viime vuonna totesi, että ketään ei voi pakottaa ohjaajaksi. Suostuin itse moiseen urakkaan vain korvausta vastaan (yksityispuolellahan ei tästä välttämättä saa edes korvausta). Ja näinhän se on jo ihan maalaisjärjellä ajateltunakin, että ohjaajan on oltava asialla positiivisella asenteella, muuten kärsii opiskelija opintoineen. Harvinaisen hölmö esimies jos pakottaa. Ehkä tiimeissä voisi tehdä siirtoja, jos jossain kuitenkin on halukkaita?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sikälihän ei voida pakottaa, että irtisanoutua voi jos ei nappaa. Hoitajan työtehtäviin siinä määrin kuitenkin tuo kuuluu että esimies voi määrätä halutessaan kenet vaan ohjaajaksi jos ei ole työsopimuksessa erikseen sovittu ettei ohjaaminen kuulu tehtäviin. Mutta miksi ihmeessä esimies haluaa tarjota opiskelijalle huonosti motivoituneen ohjaajan ja pistää ohjaajaksi kiusallaan jonkun joka siihen hommaan ei halua...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ohjausvastuu jakaantuu tasaisesti kaikkien hoitajien kesken. Tosin meitä mielureita ei ole osastolla kuin kaksi, joten kaikki lh-opiskelijat ohjaantuvat meille. Mutta mikä positiivista niin ohjauspalkkiot tulevat nykyään ko. osastolle eivätkä häviä talon pohjattomaan taskuun  :)

- Ei tarinoita vuodet vaihda, ne vaihtaa vain kertojat -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sikälihän ei voida pakottaa, että irtisanoutua voi jos ei nappaa. Hoitajan työtehtäviin siinä määrin kuitenkin tuo kuuluu että esimies voi määrätä halutessaan kenet vaan ohjaajaksi jos ei ole työsopimuksessa erikseen sovittu ettei ohjaaminen kuulu tehtäviin. Mutta miksi ihmeessä esimies haluaa tarjota opiskelijalle huonosti motivoituneen ohjaajan ja pistää ohjaajaksi kiusallaan jonkun joka siihen hommaan ei halua...

 

Varmaan eri asia ohjata jotain 4-12 viikon mittaisia harjoitteluja, kuin 2,5 vuotta kestävää oppisopimusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alussahan se ohjaus on sitovaa ja voimia vievää. Mutta opiskelijasta riippuen voi hän olla pitemmän päälle suuri apu tiimissänne ja helpottaa työtä. Tavoite kait tuossa on,että opiskelija oppisi myös itsenäisesti tekemään töitä. Opiskelijalle parasta olisi se, että hän voisi myös toisessa tiimissä välillä työskennellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...