Jump to content
MAINOS

Haipro vai ei?


NoviceNurse

Recommended Posts

Hei kollegat!

Olen 3. vuoden th-opiskelija ja nyt kesätöissä kotisairaanhoidossa. Työ on pitkälti itsenäistä päätöksentekoa, joskin puhelimen välityksellä kyselen kokeneemmilta kollegoilta neuvoa/mielipidettä kun epävarmuus iskee. Sain yhden päivän perehdytyksen kesätöiden alkaessa, jonka jälkeen olenkin ollut melkolailla omillani.

Siis, konsultoin kokeneempaa kollegaa alhaisesta hempasta, joka sitten konsultoi lääkäriä potilastietojärjestelmän "pikapostin" kautta. Lääkärin määräys tuli myös kokeneemmalle sh:lle pikapostin kautta, mutta ei koskaan ilmestynyt potilaskertomukseen. Hoitava lääkäri sekä sh jäivät kesälomalle. Epäselvän tilanteen vuoksi konsultoin vielä toista lääkäriä, joka sitten määräsi ettei mitään verensiirtoja tarvita. Tästä ilmoitin asianosaisille ja tämän konsultaatiopuhelun kirjasin myöskin hoitokertomukseen.

Harmittaa, koska tämä on oikeastaan ensimmäinen työkokemus sairaanhoitajana toimimisesta ilman ohjaajaa, ja olo on epävarma kun eteen tulee tilanne missä oma tieto ja osaaminen on vajavaista. Tästä tapauksesta viisastuneena pidän entistä tiukemmin kiinni siitä että olen jatkossa se nipo opiskelija, joka vaatii kaiken kirjallisena.

Nyt kuitenkin itse kysymykseen, kannattaisiko kirjallisen määräyksen puuttumisesta ja/tai informaatiokatkoksista tehdä Haipro- ilmoitus vai ei? Vai kannattaisiko minun ensikädessä keskustella esimiehen kanssa tapahtuneesta? Asia kalvaa minua ja käsittelen asiaa yötäpäivää mielessäni miettien miten olisin voinut toimia toisin. Tiedostan kyllä oman vastuuni asioiden selvittämisestä ennen toimimista, mutta nyt huomaa ammatillisen kokemattomuuden vaikutuksen uudenlaisen ongelmatilanteen sattuessa kohdalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kiva tervetulotoivotus kesätöihin :D

Ei vaan, tee haipro. Näin toivottavasti muutkin hoitajat/lääkärit joutuvat miettimään että mikä meni vikaan omassa toiminnassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, tee vaan HaiPro.

Ja mitä ikinä jatkossa hoidatkin, yleisellä tasolla siis, kirjaa se. Eli kirjaa jatkossa suullisesti käymäsi keskutelu/-t lääkärin kanssa myös.

Asia, mikä helposti unohtuu ja on alun hössäköissä inhimillistä. En tokikaan tunne potilasjärjestelmäänne, mutta siellä lienee jokin paikka, mihin kirjaat?

 

Tsemppiä. potilaan saama haitta oli ylimääräiset labrat, näin ymmärsin? Eli ei henkeä uhkaavaa.

Pirullinen tilanne ja olisi voinut käydä kelle vaan, välikäsien-välikäsien-takia.

 

Verensiirroista yleisesti; tarkkaa hommaa, välikäsiä jo prosessissa itsessään ja lukuisista tarkistuksista huolimatta tarkkuutta ei voi korostaa liikaa.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asiasta tehty haipro ja asiaa käyty läpi työpaikan sairaanhoitajien kanssa. Lähtökohtaisesti minun olisi konsultoidessani kokeneempaa kollegaa sanoa että konsultoin itse lääkäriä kun toimistolle ehdin.

Onneksi olin kirjannut puhelinkonsultaation toisen lääkärin kanssa, joskaan hänenkään määräyksiä ei potilaskertomuksessa näy..

Tavallisesti kirjaan kaikki keskustelut asiakkaan ja omaisten kanssa, mutta jotenkin luotin siihen että lääkärin tekstit ja määräykset tulevat kertomukseen näkyville. No, vahingosta viisastuneena.

Kotisairaalan sairaanhoitajat hoitavat infuusiot ja verensiirrot kotioloissa, mutta näytteidenotto ja veritilaukset saatetaan sillointällöin nakittaa kotihoidon sh:lle. Valitettavan vähän on harjoitteluissa osunut kohdalle verensiirtoja, joten mielummin annan kokeneemman sh:n hoitaa asian alusta asti oikein jos saatavilla ei ole henkilöä joka voi varmistaa osaamiseni kun koen olevani epävarma.

 

ps. jouduin hieman muokkaamaan alkuperäistä tekstiä mahdollisen tunnistettavuuden vuoksi :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilastietojärjestelmän pikapostia ei saa hoito-ohjeiden ja lääkemuutosten selvittelyyn edes käyttää, koska näistä ei jää mitään jälkeä yleensä mihinkään. Ne pitäisi sitten aina copypastettaa suoraan hoitokertomukseen ja lääkärin nimi perään.

Nexus 5

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen 3. vuoden th-opiskelija ja nyt kesätöissä kotisairaanhoidossa. 

 

Harmittaa, koska tämä on oikeastaan ensimmäinen työkokemus sairaanhoitajana toimimisesta ilman ohjaajaa

 

Opiskelijana toimiessasi laillistetun terveydenhuollon ammattihenkilön sijaisena, sinulla tulee olla kirjallisesti nimetty ohjaaja.

 

http://www.valvira.fi/luvat/ammattioikeudet/opiskelijat/toimiminen_terveydenhuollon_ammattihenkilon_tehtavissa

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskelijana toimiessasi laillistetun terveydenhuollon ammattihenkilön sijaisena, sinulla tulee olla kirjallisesti nimetty ohjaaja.

 

http://www.valvira.fi/luvat/ammattioikeudet/opiskelijat/toimiminen_terveydenhuollon_ammattihenkilon_tehtavissa

 

 

Valitettavasti tuntuu olevan nimettyjä ohjaajia aika harvoissa paikoissa, ainakaan kirjallisesti...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskelijana toimiessasi laillistetun terveydenhuollon ammattihenkilön sijaisena, sinulla tulee olla kirjallisesti nimetty ohjaaja.

 

http://www.valvira.fi/luvat/ammattioikeudet/opiskelijat/toimiminen_terveydenhuollon_ammattihenkilon_tehtavissa

 

Valitettavasti tuntuu olevan nimettyjä ohjaajia aika harvoissa paikoissa, ainakaan kirjallisesti...

Sitten ei auta kuin ottaa puhelin käteen ja soittaa Valviraan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

 

Opiskelijana toimiessasi laillistetun terveydenhuollon ammattihenkilön sijaisena, sinulla tulee olla kirjallisesti nimetty ohjaaja.

 

http://www.valvira.fi/luvat/ammattioikeudet/opiskelijat/toimiminen_terveydenhuollon_ammattihenkilon_tehtavissa

 

 

Valitettavasti tuntuu olevan nimettyjä ohjaajia aika harvoissa paikoissa, ainakaan kirjallisesti...

 

Eikös se yleensä ole toisinpäin, että kirjallisena (laki pakottaa) se ohjaaja löytyy, mutta käytännön työssä olette harvoin samaan aikaan töissä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...