Jump to content
MAINOS

Terveystieteen pääsykokeet 2015


Merula

Recommended Posts

Hyväksiluettava opintopistemäärä riippuu yliopistosta, esim. Turussa kaikki AMK-tutkinnon suorittaneet saavat automaattisesti 100 op hyväksiluettua. Mikäli opettajaksi mielit, suosittelen ehdottomasti suorittamaan avoimessa kasvatustieteen tai aikuiskasvatustieteen perusopinnot. Oman kokemukseni mukaan siitä oli suurin helpotus ensimmäisenä opiskeluvuotena. Aineopinnot menevät omalla painollaan ja uskon, että saat niistä enemmän irti yliopiston puolella. Tervetuloa mukaan!

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 313
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Hei!

Onko teistä kukaan miettinyt preventiivisen hoitotieteen opintoja? ;)

Suuntaus on tarjonnassa Kuopiossa ja kirjoitin siitä blogiin, koska näyttää siltä ettei suuntaus ole kovin tunnettu, vaikka pitää sisällään "tulevaisuuden trendit" niin sanotusti ;)

Laitan linkin tähän, jos haluat tutustua:

http://hyvapahakuolema.blogspot.fi/2014/11/preventiivinen-hoitotiede-mita-se-on.html

 

Terv. Anja

p.s. Jos haluat kysyä jotain aiheesta, niin vastaan toki myös mielelläni siltä osin kun preventikkona pystyn :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko joku aloittanut jo lukemaan Oulun yliopiston pääsykokeisiin? Miltä kirjat vaikuttavat? Oliko joku viime vuonna pääsykokeissa, millaisia kysymyksiä oli kokeessa? Itse olen hiljalleen alkanut lukemaan, Tutki ja kirjoita tuntuu ihan ok:lta, mutta se toinen kirja on aika haastava...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Hei! Itse olen myös hakemassa Ouluun. Yhdynkin edelliseen kirjoittajaan: kertokaahan millainen koe oli tänä keväänä, oliko pelkästään essee kysymyksiä? Entä mikä oli pääsykoekirjana? :) vaikea kun aikaisempia kokeita ei ole nähtävillä niin ei ole hajuakaan esim. että kuinka tarkkaan eri asioista täytyy tietää.. tämän vuoden pääsykoe materiaalia olen vasta vilkaissut ja sitä luettavaa on aika paljon. Tsemppiä muillekin hakijoille lukemiseen! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

hei! Haen itse Ouluun nyt kolmatta kertaa. Työn ohella olen yrittänyt lukea aeimmilla kerroilla, niin teen nytkin. Tänä vuonnahan nuo pääsykoemateriaalit on ihan samat kuin viime vuonna, voin sanoa ettei tuo Suomalainen hyvinvointi 2010 -materiaali ole mitenkään helppo nakki! 2014 pääsykokeessa piti osata soveltaa melko hyvin materiaalia, ei ollut suoraa kysymystä tietystä artikkelista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei kaikki!

 

Vastaanpa EMK:n kysymykseen ja samalla kaikille hakemista pohtiville puolen vuoden terveystieteiden opettajaksi opiskeluni pohjalta. Opiskelen siis ensimmäistä vuotta Kuopiossa.

 

Ensinkin yliopistoissa on eroja AMK-hyväksilukujen suhteen, ei tosin suuria. Kuopiossa AMK tutkinnosta saa 102 op hyväksilukuja. Opettajapuolelle kannattaa ne kasvatustieteet/aikuiskasvatustieteet  olla tehtynä. Moni opiskelijakamuni painii niiden kanssa juuri nyt ja onneksi voin huokaista niiden suhteen. Hoitotieteen aineopintojen suhteen kannattaa miettiä, kuinka paljon sinulla on mahdollisuutta olla läsnä yliopistolla ensimmäisenä vuotena. Tämän määrittää varmasti monet asiat, mutta myös etäisyys tulevaan opiskelukaupunkiisi. Itse asun kolmen tunnin ajomatkan etäisyydellä Kuopiosta, joten päivittäinen matkustaminen sinne ei ole mahdollista. Minulla ei ole tehtynä aineopintoja aiemmin, joten suoritan nyt niitä avoimen kautta. Avoimen luentoja järjestetään useilla paikkakunnilla, paljon voi tehdä myös verkossa. Verkko-opinnot ovat oman kokemukseni mukaan olleet laadukkaita. Vaikka olen kirjoilla yliopistolla, avoimen yliopiston kurssit ovat maksullisia. Kulkeminenkaan ei ole tosin ilmaista. Eli tässäkin kannattaa miettiä asiaa monelta kannalta. 

 

AMK-lopputyö ei korvaa kandityötä tietääkseni missään. Sekin on mahdollista suorittaa Itä-Suomen yliopistossa avoimen kautta. Kandin papereita ei tosin saa vasta kuin on kirjoilla ja kypsyysnäyte annettu. Opettajapuolella on mahdollista käydä avoimen puolella oikeastaan ekan vuoden opinnoista kaikki muu paitsi kypsyysnäyte ja pedagogiset/didaktiset opinnot. Yksi opiskelukavereistani on tehnytkin niin ja taitaa olla saanutkin jo siten kandinpaperit käteensä. Jos muita opintoja kuin hoitotieteen aineopinnot ja kasvatustiede mielii tehdä valmiiksi, kannattaa olla yhteydessä siihen yliopistoon johon hakee. Ettei tule ikäviä yllätyksiä hyväksilukujen suhteen. Esim. tilastotiede, joka kuuluu kandiopintoihin. Se kannattaako käydä kuinka paljon valmiiksi riippuu siis todellakin omasta tilanteesta:missä asuu, voiko olla opintovapaalla jne. 

 

Opettajaksi opiskellessa pedagogiset opinnot ovat suhteellisen työllistäviä, eikä niitä voi opiskella missään yliopistossa etänä. Itsekin jään ensi lukuvuodeksi (2015-2016) opintovapaalle, jolloin suoritetaan mm. pisin opetusharjoittelu. Harjoitustehtäviä, opetussimulaatioita on paljon tuolloin. Uskoisin, että todella harva voi olla työssä tuona aikana, ainakaan täyspäiväisesti vaikka asuisikin yliopistopaikkakunnalla. Kuopiossa opinnot on suunniteltu niin, että läsnäolopäivät ovat peräkkäisiä, jotta kauempaa matkustavat pystyvät järkevästi suunnittelemaan majoituksia, kulkemisia jne. 

 

Johtamisen ja preventiivisen hoitotieteen puolella opintojen luonteesta johtuen läsnäoloa on kuulema vähemmän. Luentopakkoahan ei yliopistossa muutenkaan ole. Jos kurssiin kuuluu seminaareja, yleensä niissä on 75% läsnäolovelvollisuus. 

 

Kaikesta huolimatta suosittelen yliopisto-opintoja kaikille. Suunnitelmallinen kannattaa olla mutta ei kannata liian tiukkoja aikatauluja rakentaa itselleen. Yliopisto-opiskelu on  innostavaa ja samalla tutustut uusiin mahtaviin ihmisiin. Oman työnsäkin näkee vuosien puurtamisen jälkeen uudessa valossa. Olen tehnyt täyttä työaikaa opintojen ohella ja lisäksi minulla on alle kouluikäisiä lapsia. Hengissä on selvitty! Tervetuloa hoitotieteilijöiden joukkoon!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Oon tässä pikkuhiljaa alkanut jo lukemaan lähestyviin pääsykokeisiin. Mitäs lukutekniikkavinkkejä teillä olisi? Itse nyt ainakin alkuun luen kaikki läpi, teen alleviivaukset ja muistiinpanot, mutta mitä sen jälkeen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei, olen kiinnostunut hoitotieteen opiskelusta Tampereen yliopostossa. Olisinkin halunnut kuulla, kuinka paljon on mahdollista olla töissä opiskelujen ohessa ilman, että opinnot kärsii? Vai oletteko ottaneet kokonaan opintovapaata? Itselläni työkekemusta takana vasta reilu viisi vuotta, joten aikuisopintotukeen en vielä ole oikeutettu ja Kelan opintotuki on niin kovin pieni, joten mietin, miten käy talouden, jos päätän opintojen pariin lähteä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Voisiko joku listata pääsykoe materiaalin tänne? Ensimmäistä kertaa haen, ja olen hukassa jo kun en tiedä mitä alkaa lukemaan..:/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voisiko joku listata pääsykoe materiaalin tänne? Ensimmäistä kertaa haen, ja olen hukassa jo kun en tiedä mitä alkaa lukemaan..:/

Mihin yliopistoon olet hakemassa? Joka paikkaan on oma pääsykoemateriaalinsa. Löydät siis tiedon ko. yliopiston sivuilta.

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heippa kaikille!

Hölmö kysymys: Etenkin Kylmän ja Juvakan pääsykoekirjassa (Tampereen yliopiston kokeisiin luen) on todella paljon lähteitä siroteltu teoriatekstiin. Teen juuri muistiinpanoja kirjasta ja pohdin, että ei kai noita kaikkia pidä osata kokeessa ulkoa? Tarkoitan siis sitä, että esimerkiksi yhdessä kappaleessa voi olla viidestäkin eri lähteestä materiaalia (nimi siis suluissa aina lauseen perässä) - en siis tarkoita tällä esimerkkitutkimuksia, joissa tekijät on toki mainittu. Jos kaikki yksittäisten lauseiden takana olevat nimet pitäisi osata ulkoa ja yhdistää lauseisiin, tässä on aikamoinen ulkoa opetteleminen, että kuka nyt sattuikaan olemaan minkäkin ajatuksen takana. Enkö periaatteessa pääsykokeessa pidä ko. kirjaa ja sen tekijöitä "lähteenäni"?

 

Kuinka esseissä noin muuten on kannattanut viitata nimellä lähteisiin/tutkimuksiin?

 

Selostukseni oli harvinaisen sekavanlainen, toivottavasti pointti ymmärrettiin :)

Kiitos jo etukäteen!

 

- A

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tarvitse osata pääsykoekirjan lähdeviitteitä vaan nimenomaan pääsykokeissa vastaat kyseiseen kirjaan perustuen, kuten itsekin järkeilit. Pääsykokeissa kysymys on usein aseteltu muodossa "vastaa tähän perustuen kirjaan x", jolloin mielestäni siihen ei tarvitse vastauksessa viitata lainkaan. Mutta jos viittaat useampaan eri lähteeseen, kannattaa niihin ehkä viitata, mikäli se on vastauksen kannalta mielekästä (esim. eri lähteissä ristiriitaista tietoa tmv.). Oletuksena pääsykokeissa on kuitenkin, että vastaat vain tiettyyn materiaaliin perustuen, joten en lähtisi kovin herkästi viittaamaan lähteisiin. Tsemppiä lukuihin! :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

hei! Haen itse Ouluun nyt kolmatta kertaa. Työn ohella olen yrittänyt lukea aeimmilla kerroilla, niin teen nytkin. Tänä vuonnahan nuo pääsykoemateriaalit on ihan samat kuin viime vuonna, voin sanoa ettei tuo Suomalainen hyvinvointi 2010 -materiaali ole mitenkään helppo nakki! 2014 pääsykokeessa piti osata soveltaa melko hyvin materiaalia, ei ollut suoraa kysymystä tietystä artikkelista.

Minkäläisia kysymyksiä tuosta kirjasta tuli onko kenelläkään yhtään muistissa viime vuodelta? Entä millaisia kysymyksiä Tutki- ja Kirjoita kirjasta, suoria kysymyksiä jostakin kokonaisuudesta vai täysin kysymyksiä missä pitää osata soveltaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

Tiedustelisin, minkä tyyppisiin tehtäviin alalta on mahdollista työllistyä perinteisen oh:n tai opettajan lisäksi? Onko omakohtaisia kokemuksia? Kumpikaan itseäni ei kiinnosta, asiantuntija-/tutkijapuoli enemmänkin, ja olen jo itse valmis siirtymään eteenpäin hoitotyön maailmassa. Kävin viime syksynä YAMK-infotilaisuudessa ja siitä sain enemmän kuvaa, että valmistuneet työllistyvät juurikin oh-tyyppisiin tehtäviin.

 

Kiitoksia etukäteen! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

 

Suunnittelen (viime tingassa) hoitotieteen pääsykokeisiin lukemista. Plärään netissä kevään 2014 hakijatilastoja: Turussa sisään pääsi 19,7% kokeisiin osallistuneista, Tampereelle 23% kokeisiin osallistuneista, mutta Kuopion hoitotieteen osalta en löydä tilastoa mistään?? Onko joku löytänyt?? Käsittääkseni Kuopioon pääsee helpoiten, mutta olisi kiva nähdä tilastot kuitenkin. :)

Kiitos jo etukäteen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

 

Suunnittelen (viime tingassa) hoitotieteen pääsykokeisiin lukemista. Plärään netissä kevään 2014 hakijatilastoja: Turussa sisään pääsi 19,7% kokeisiin osallistuneista, Tampereelle 23% kokeisiin osallistuneista, mutta Kuopion hoitotieteen osalta en löydä tilastoa mistään?? Onko joku löytänyt?? Käsittääkseni Kuopioon pääsee helpoiten, mutta olisi kiva nähdä tilastot kuitenkin. :)

Kiitos jo etukäteen!

 

Kuopion tilastot löytyvät hakuoppaasta, joka löytyy UEF:n sivuilta. Viime vuonna hakijoita kaikkiaan hoitotieteen pääaineeseen jotakuinkin 299, joista hyväksytty 47 eli 15,7 %.

"Tender Loving Care"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

Suunnittelen (viime tingassa) hoitotieteen pääsykokeisiin lukemista. Plärään netissä kevään 2014 hakijatilastoja: Turussa sisään pääsi 19,7% kokeisiin osallistuneista, Tampereelle 23% kokeisiin osallistuneista, mutta Kuopion hoitotieteen osalta en löydä tilastoa mistään?? Onko joku löytänyt?? Käsittääkseni Kuopioon pääsee helpoiten, mutta olisi kiva nähdä tilastot kuitenkin. :)

Kiitos jo etukäteen!

Kuopion tilastot löytyvät hakuoppaasta, joka löytyy UEF:n sivuilta. Viime vuonna hakijoita kaikkiaan hoitotieteen pääaineeseen jotakuinkin 299, joista hyväksytty 47 eli 15,7 %.

Käsittääkseni tuo 299 on vain kaikkien hakeneiden summa eli ei siis kerro vielä sisäänpääsyprosenttia. Itä-Suomen yliopisto ei tilastoi pääsykokeisiin osallistuneita (julkisesti), mikä kertoisi sisäänpääsyprosentin. Ei varmaankaan kannata alkaa taktikoida tuollaisia. Jokaiseen yliopistoon joutuu varmasti pänttäämään yhtä kovasti päästäkseen sisään. Tutustu laitosten opinto-ohjelmiin ja pääsykoekirjoihin ja mieti niistä sinulle sopivin vaihtoehto. Vielä ehtii ihan hyvin lukea! :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osaisiko hansukatti vastata mun pohdintoihin!?

Ainakin Turun haussa tarvii valita jo hakulomaketta täyttäessä, minkä sivuaineen valitsee ja pohdiskelen nyt noiden vaihtoehtojen välillä. Millaisiin muihin tehtäviin opepuolelta työllistyy kuin suoraan kouluun opettajaksi? Se kiinnostaisi kovasti, mutta mietin tuota työllistymistä jos suoraan opettajana ei töitä saakaan... Entä millaisiin töihin gerontologian puolen käynyt työllistyy?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osaisiko hansukatti vastata mun pohdintoihin!?

Ainakin Turun haussa tarvii valita jo hakulomaketta täyttäessä, minkä sivuaineen valitsee ja pohdiskelen nyt noiden vaihtoehtojen välillä. Millaisiin muihin tehtäviin opepuolelta työllistyy kuin suoraan kouluun opettajaksi? Se kiinnostaisi kovasti, mutta mietin tuota työllistymistä jos suoraan opettajana ei töitä saakaan... Entä millaisiin töihin gerontologian puolen käynyt työllistyy?

No en tiedä osaanko vastata, mutta vastaanpa kuitenkin :D Opetuspuolella on tällä hetkellä aika nihkeä työtilanne. Koulut ovat tiukoilla säästökuureilla ja sijaisia ei oteta kuin ihan satunnaisesti. Tilanne on kuitenkin helpottamassa lähivuosina seuraavan ison eläköitymisaallon tullessa. Mutta mutta, opiskelit sitten mitä tahansa sivuainetta, saat kuitenkin samat TtM-paperit, joilla voit hakea ihan samoja töitä kuin muutkin. Gero-puolen opinnot ovat hyvin pitkälti samat kuin kliinisten sivuaineopinnot. Käsittääkseni käytännössä useimmat työllistyvät hoitotyön lähiesimiehiksi sekä asiantuntija-, suunnittelu- ja kehittämistehtäviin eri organisaatioihin. Mikään ei siis estä myös ope-puolen käynyttä työllistymistä näihin tehtäviin.

Itse olen sitä mieltä, että jos opettaminen on se sydäntä lähinnä oleva juttu, niin hakeutuisin ensisijaisesti sinne, koska open opinnot on jälkikäteen vaikeampaa suorittaa. Moni ope-opiskelija on käynyt myös kliinisen puolen kursseja ja näin pätevöittänyt itseään esimiestehtäviin. Erilaisia johtamis- ja esimiestyöhön valmiuksia antavia koulutuksia on paljon myös esim. avoimissa yliopistoissa.

Oliko tästä mitään apua? :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites nyt, kun uusi eilen päätetty laki määrää, että opintotukia ei myönnetä enää toiseen korkeakoulututkintoon. Hoitotieteisiin on kuitenkin pääsyvaatimuksena alan AMK-tutkinto :D Tarkoittaako tama käytännössä sitä, että amk:n jälkeen esim. hoitotieteisiin hakeva ei enää yliopisto-opinnoistaan voi tosiaan saada opintotukea? Tämähän on täysin järjetöntä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites nyt, kun uusi eilen päätetty laki määrää, että opintotukia ei myönnetä enää toiseen korkeakoulututkintoon. Hoitotieteisiin on kuitenkin pääsyvaatimuksena alan AMK-tutkinto :D Tarkoittaako tama käytännössä sitä, että amk:n jälkeen esim. hoitotieteisiin hakeva ei enää yliopisto-opinnoistaan voi tosiaan saada opintotukea? Tämähän on täysin järjetöntä...

Lakimuutos koskee toista samantasoista tutkintoa eli ilmeisesti kandivaiheen opintoihin ei saa AMK-taustainen Kelan opintotukea, mutta maisteriopintoihin pitäisi saada. Aikuiskoulutustukeen lakimuutos tuskin vaikuttaa.

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...