Jump to content
MAINOS

Terveystieteen pääsykokeet 2015


Merula

Recommended Posts

No nyt ollaan ajoissa! En siis aio viettää koko kesälomaani lukien vuoden päässä oleviin pääsykokeisiin, mutta ajattelin aloittaa ketjun, josko löytyisi muitakin täysipäiväisesti työskenteleviä, jotka yrittävät samaan aikaan ahkeroida pääsykokeisiin. Itse aion hakea Turkuun ja ajattelin, että hissukseen hyvä tulee. Kirjat tuskin vaihtuvat, joten materiaali on jo saatavissa. Vaikka painokset uusiutuisivatkin, niin sisältö koko lailla sama. Jos nyt alkaa tekemään lukusuunnitelmaa ja pitää siitä kiinni, niin onnistuminen lienee mahdollista. Aion ylläpitää tätä ketjua koko vuoden kertoen etenemisestäni ja toivottavasti kuullen myös vinkkejä ja kokemuksia sekä tunnelman jakamista muilta hakijoilta. Tsemppiä kaikille!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 313
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kyllä vaan. Täällä yksi kohtalontoveri. 

Itselläni tähtäimessä on Tampere, mutta mietinkin sen pääsykoekirjoja. Onkohan ne yleensä samat vai vaihteleeko vuosittain?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun piti tänä vuonna hakea, mutta elämässä oli sitten niin paljon muutakin, että päädyin lykkäämään hakemista vuodella. Teen avoimen kautta aineopintoja pois tässä välissä ja haen sitten ensi vuonna uudestaan. Kokopäivätyössä olen ja kahden pienen (1v ja 2v6kk) lasten äiti, joten lukuaikaa ei ihan hirmusti ole..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon suunnitellut että jos lähtis Kuopioon kansanterveystiedettä opiskelemaan. Ens vuonna siis pitäis suorittaa avoimessa perusopinnot ja sit keväällä pitäis erillishaun kautta hakea, ei oo pääsykokeita...! Vähän jänskättää että miten tää kombo eri paikkakunta+työ 8-16+opiskelu toimis.. Kuopiossa taitaa olla aika paljon onneks verkko-opiskelua ja kai sitä aina saa pari pvää junailtua vapaata töistä tarvittaessa tai sitten ihan opintovapaata..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tänä vuonna hain ensimmäistä kertaa Turkuun ja sisäänpääsy jäi 0,5p. päähän. Harmittaa ihan mielettömän paljon, mutta täytyy vaan yrittää ensi vuonna uudestaan :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä vaan. Täällä yksi kohtalontoveri. 

Itselläni tähtäimessä on Tampere, mutta mietinkin sen pääsykoekirjoja. Onkohan ne yleensä samat vai vaihteleeko vuosittain?

Hei vaan ! Vuoden 2012 jälkeen on nyt ollut samat pääsykoekirjat ja oletettavasti ovat samat ensi vuonnakin.

Samoja pohdintoja mullakin, lasten ja työpäivän jälkeen täytyy kovasti pinnistellä, että saa luettua, senpä vuoksi hyvä aloittaa aikaisin. Hammaskeiju, hienoa, että onnistuit kokeissa noin hienosti, vaikka varmasti harmittaa, kun jäi 0,5 pisteen päähän. No, nythän on ensi vuonna lukeminen helppoa kuin heinän teko  :peukku:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon nyt vähän kahden vaiheilla, että pitäisikö keskittyä kaikki liikenevä aika pääsykokeisiin pänttäämiseen vai tekisinkö avoimen kautta aineopintoja. Ideoita? Vaikka nuo avoimen opinnot on aina eteenpäin, onko aika kuitenkin pois sitten pääsykokeisiin lukemisesta.. Äh, vaikeeta. Onneksi avoimeen alkaa ilmoittautuminen vasta elokuun puolivälin jälkeen ni ehtii vielä miettiä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Minulla olisi suunnitelmissa hakea Oulun yliopistoon ensi keväänä. Tietääkö joku, onko siellä ollut monta vuotta peräkkäin samat valintakoekirjat? Ja onko totta, että vanhoja valintakoekysymyksiä ei näe mistään? En ainakaan löytänyt niitä. 

 

Tässä olisi hyvin aikaa aloittaa pänttääminen jo syksyllä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Olen itselleni yllätyksenä, huomannut ajattelevani terveystieteen opintoihin hakeutumista. Ajatus on viimeisten viikkojen aikoina vahvistunut, mutta vielä hieman epäselvää. Opiskelu itsessään kiinnostaa, mutta ongelmaksi jää aiemmissa opinnoissani laiminlyömäni kieliopinnot. Englannin kieltä olen saanut parannettua viime vuosina huomattavasti, internetin ja englannin kielisen harrastekirjallisuuden avulla. Suuremmaksi kompastus kiveksi muodostuu ruotsin kielen taito, jota ei käytännössä ole ollenkaan. Sairaanhoitaja amk-opinnoissa ruotsin kielen suullisesta kokeesta, selvisin lähinnä opettajan hyvä sydämmisyyden takia.

 

Joten kysymykseksi nousee saako sairaanhoitaja amk opintojen ruotsin kielen opinnoilla, hyväksi luettua ruotsin kielen opinnot yliopistossa? Lähinnä kiinnostaa Itä-Suomen yliopiston ja Tampereen yliopiston käytännöt tältä osin? Minkäänlaista motivaatiota parantaa ko. kielen osaamista ei ole, joten sekään ei ole vaihtoehto. Itä-Suomen yliopiston internet-sivuja tutkinkin ja hieman epäselväksi jäi menettely?

 

Jos ruotsin kielen opinnot saa hyväksi luettua, täytyykin alkaa pohtimaan alkaako suorittamaan hoitotieteen aineopintoja avoimessa yliopistossa? Vai panostaako ensi talvi englannin kielen taidon parantamiseen harrastekirjallisuuden ymv. kautta ja keväällä pääsykokeiden kautta hakea varsinaiseksi opiskelijaksi yliopistolle. Toki tieteellisen tekstin lukeminen englanniksi on oma taiteen lajinsa, mutta ei sanavaraston/kielitaidon lisääminen pahaa tee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaanhoitaja amk-tukinnossa suoritettu virkamiesruotsi korvaa ruotsin opinnot ;D   T. Tampereelta kohta valmistuva TtM

 

p.s. rohkeasti vain avoimen kursseille, auttavat samalla valmistuvaan tuleviin pääsykokeisiin..enkkua voi treenata siinä samalla, yllättävän nopeasti sitä oppii lukemaan englannin kielisiä tieteellisiä artikkeleita, sitä ei kannata pelätä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ilmoittaudun jo mukaan. Ouluun hain ensimmäistä kertaa tänä keväänä ja rannalle jäätiin ruikuttamaan. Tarkoitus oli tahkota opintoja avoimessa kandintyöhän asti ja sitten 2 vuoden päästä päästä oikeasti sisään yliopistoon, mutta suunnitelmat muuttu justiinsa. Oulun avoin yliopisto on eilen ilmoittanut (sen jälkeen kun ilmoittautuminen opintoihin on jo alkanut) että korvaavuuksiin on tullu muutoksia. AMK tutkinnolla ei enää saakkaan suoraan perusopintoja hyväksiluetuksi. Suunnitelmat siis muuttu rajusti viimeisen tunnin aikana. Oli oikein shokki kun törmäsin tietoon ihan vahingossa etsiessäni avoimen yliopiston opintotoimiston osoitetta et lähden toimittamaan korvaavuushakemukset. Nyt siis pitää suorittaa ne perusopinnot avoimessa ja yrittää pästä pääsykokeista sisälle keväällä. Voihan sitä tietty jatkaa kandiksi astikin avoimessa, mut rupiaa jo käymään kukkaron päälle liiaksi, jouduin vähentämään työaikaa että ehdin kahden pienen lapsen kanssa opiskellakin.

 

Oulun vanhoja pääsykoekysymysiä ei ole saatavilla. Kysyin asiaa ihan opintotoimistosta keväällä ja sain vastuaksena linkin Turun pääsykokeysymyksiin, jossa on siis eri pääsykoekirjatkin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Sairaanhoitaja amk-tukinnossa suoritettu virkamiesruotsi korvaa ruotsin opinnot ;D   T. Tampereelta kohta valmistuva TtM

 

p.s. rohkeasti vain avoimen kursseille, auttavat samalla valmistuvaan tuleviin pääsykokeisiin..enkkua voi treenata siinä samalla, yllättävän nopeasti sitä oppii lukemaan englannin kielisiä tieteellisiä artikkeleita, sitä ei kannata pelätä :)

Hyvä tietää. Onko Tampereella kuinka paljon lähiopetusta? Etä-ja verkko-opiskelu mahdollisuus olisi plussaa pääkaupunki seudulla asuvalle. Kuopiossa ilmeisesti on panostettu etäopiskeluun, mutta välimatka kasvaisi puolella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oulun pääsykokeisiin keväälle 2014 oli uusittu uudet kirjat, joten varmaan siksi niitä vanhoja kysymyksiä ei ole ollut saatavilla.

Kävn itsekin katsastamassa kokeet ja en päässyt sisään. Jos ollaan vielä paikkakunnalla käyn katsastamassa ne ensi vuonnakin :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Sairaanhoitaja amk-tukinnossa suoritettu virkamiesruotsi korvaa ruotsin opinnot ;D   T. Tampereelta kohta valmistuva TtM

 

p.s. rohkeasti vain avoimen kursseille, auttavat samalla valmistuvaan tuleviin pääsykokeisiin..enkkua voi treenata siinä samalla, yllättävän nopeasti sitä oppii lukemaan englannin kielisiä tieteellisiä artikkeleita, sitä ei kannata pelätä :)

Hyvä tietää. Onko Tampereella kuinka paljon lähiopetusta? Etä-ja verkko-opiskelu mahdollisuus olisi plussaa pääkaupunki seudulla asuvalle. Kuopiossa ilmeisesti on panostettu etäopiskeluun, mutta välimatka kasvaisi puolella.

 

 

 

Tampereella 1.vuosi oli aika lailla läsnäolo, itselläni vain yksi kurssi avoimessa yliopistossa suoritettuna. 2. ja 3. vuosi selkeästi helpompaa. Ja paljon läsänoloon vaikuttaa missä ajassa opintoja haluaa tehdä, ja tietenkin 1.vuotta helpottaa, jos on käytynä avoimen opintoja, koska nehän saa hyväksiluettua kun pääsee tutkinto-opiskelijaksi. Itsekin aikanaan mietin Kuopiota opiskeluvaihtoehtona, mutta välimatka ratkaisi, ja verkko-opinnoissa on itse vastuussa opintojen etenemisestä. Ja näin jälki käteen sanottuna, on ollut erittäin opettavaista istua mm. asiantuntijaluennoilla.

 

Opintojen alussa asuin myös itse pääkaupunkiseudulla, ja karkea arvioini on että, silloin kuin itse aloitin opinnot n.puolet opiskelijoita oli jostain muualta kuin Tampereen seudulta eli myös moni pääkaupunkiseudulta. Ryhmätyöt jaettiin niin että, samalla suunnalla asuvat tekivät töitä yhdessä. Itse koin junamatkat erittäin hyödyllisiksi, ei juuri tarvinnut muuta vapaa-aikaa esim. tentteihin lukemiseen käyttää =) Moni pääkaupunkiseudulla asuva opiskelija tekee sivuaineopinnot tai vapaasti valittavia opintoja esim. helsingin avoimessa yo:ssa, koska ne saattavat sopia omiin aikatauluihin paremmin, ja jolloin myös matkustelua tulee vähemmän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Täälläkin olisi suunnitelmissa hakea Kuopioon terveyshallintotieteisiin. Taustalla on amk -tutkinto ja ilmeisesti erillishaun kautta haku? Ihmettelin vain kun hakuperusteissa vaaditaan amk -tutkinnon lisäksi terveyshallintotieteiden perus- ja aineopinnot (60op) ja kuitenkin avoimessa voi suorittaa vain aineopintoja?? Kertokaa viisaammat riittääkö hakuperusteiksi vain amk -tutkinto ja aineopinnot terveyshallintotieteestä vai pitääkö myös perusopinnot + jotain muuta vielä tehdä? :shock: Pääsykokeiden kautta Kuopioon ei voi hakea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Terveyshallintotieteiden aineoipintojen 60 opintopistettä muodostuu siitä 35 opintopisteen aineopinnoista ja 25 opintopistettä tulee esim. amk tutkinnosta.

Eli siis riittää pelkät aineopinnot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Terveyshallintotieteiden aineoipintojen 60 opintopistettä muodostuu siitä 35 opintopisteen aineopinnoista ja 25 opintopistettä tulee esim. amk tutkinnosta.

Eli siis riittää pelkät aineopinnot.

Aineopinnot ovat vähimmäisvaatimus maisteriohjelmaan, pyrkiessä,mutta esim. viime vuonna hakijoilla on ollut noin 100 op akateemisia opintoja, joilla on päässyt sisään.Toki tämä vaihtelee vuosittain, mutta istumalihaksiakin tämä tie vaatii.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hei,

 

Itse vielä mietin ajankohtaa hakemiselle kiireisen elämäntilanteen vuoksi. Olen koulutukseltani sairaanhoitaja. Ajattelin alkuun lukea avoimessa joitakin kursseja ja vasta paremmalla ajankohdalla lukea terveystieteiden pääsykokeisiin. Nyt vain pitäisi päättää mitä lähtisin lukemaan avoimessa. Onko jollakulla tietoa mitä kannattaisi lukea, jotta siitä oliis mahdollisimman paljon hyötyä myöhemmin opiskellessa terveystieteiden opettajaksi?

 

- E

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei,

 

Itse vielä mietin ajankohtaa hakemiselle kiireisen elämäntilanteen vuoksi. Olen koulutukseltani sairaanhoitaja. Ajattelin alkuun lukea avoimessa joitakin kursseja ja vasta paremmalla ajankohdalla lukea terveystieteiden pääsykokeisiin. Nyt vain pitäisi päättää mitä lähtisin lukemaan avoimessa. Onko jollakulla tietoa mitä kannattaisi lukea, jotta siitä oliis mahdollisimman paljon hyötyä myöhemmin opiskellessa terveystieteiden opettajaksi?

 

- E

 

Kannattaa lukea avoimessa hoitotieteen perusopinnot, ne on pakko joka tapauksessa suorittaa olipa suuntautumisvaihtoehto mikä hyvänsä. Kun ja jos sitten pääset suorittamaan tutkintoa yliopistoon, valmistut nopeammin kun hoitotieteen perusopinnot on jo suoritettuna pohjalla.

 

terv. Terveystieteiden ylioppilas

"Tender Loving Care"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Hei,

 

Itse vielä mietin ajankohtaa hakemiselle kiireisen elämäntilanteen vuoksi. Olen koulutukseltani sairaanhoitaja. Ajattelin alkuun lukea avoimessa joitakin kursseja ja vasta paremmalla ajankohdalla lukea terveystieteiden pääsykokeisiin. Nyt vain pitäisi päättää mitä lähtisin lukemaan avoimessa. Onko jollakulla tietoa mitä kannattaisi lukea, jotta siitä oliis mahdollisimman paljon hyötyä myöhemmin opiskellessa terveystieteiden opettajaksi?

 

- E

 

Kannattaa lukea avoimessa hoitotieteen perusopinnot, ne on pakko joka tapauksessa suorittaa olipa suuntautumisvaihtoehto mikä hyvänsä. Kun ja jos sitten pääset suorittamaan tutkintoa yliopistoon, valmistut nopeammin kun hoitotieteen perusopinnot on jo suoritettuna pohjalla.

 

terv. Terveystieteiden ylioppilas

 

Hoitotieteen perusopinnot saan ymmärtääkseni hyväksilukea sairaanhoitaja AMK tutkinnollani, johon on jo sisältynyt em. opinnot?

Eli ilmeisesti seuraava askel voisi olla hoitotieteen aineopinnot? 

Olisiko hyötyä lukea jo esim. kasvatus- ja aikuiskasvatustieteitä terveystieteiden opettajan pätevyyttä ajatellen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

 

Hei,

 

Itse vielä mietin ajankohtaa hakemiselle kiireisen elämäntilanteen vuoksi. Olen koulutukseltani sairaanhoitaja. Ajattelin alkuun lukea avoimessa joitakin kursseja ja vasta paremmalla ajankohdalla lukea terveystieteiden pääsykokeisiin. Nyt vain pitäisi päättää mitä lähtisin lukemaan avoimessa. Onko jollakulla tietoa mitä kannattaisi lukea, jotta siitä oliis mahdollisimman paljon hyötyä myöhemmin opiskellessa terveystieteiden opettajaksi?

 

- E

 

Kannattaa lukea avoimessa hoitotieteen perusopinnot, ne on pakko joka tapauksessa suorittaa olipa suuntautumisvaihtoehto mikä hyvänsä. Kun ja jos sitten pääset suorittamaan tutkintoa yliopistoon, valmistut nopeammin kun hoitotieteen perusopinnot on jo suoritettuna pohjalla.

 

terv. Terveystieteiden ylioppilas

 

Hoitotieteen perusopinnot saan ymmärtääkseni hyväksilukea sairaanhoitaja AMK tutkinnollani, johon on jo sisältynyt em. opinnot?

Eli ilmeisesti seuraava askel voisi olla hoitotieteen aineopinnot? 

Olisiko hyötyä lukea jo esim. kasvatus- ja aikuiskasvatustieteitä terveystieteiden opettajan pätevyyttä ajatellen?

En ole aivan varma minkä verran hyötyä on aiemmasta sairaanhoitaja AMK tutkinnostani, olen valmistunut v.2012. Ilmeisesti 80 tai 100op?

Jostain kuulin, että lopputyö korvaisi jopa kandin tutkielman?

 

Olen/olisin erittäin kiitollinen kaikista vastauksista asiaan liittyen :)

 

-E

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

 

 

Hei,

 

Itse vielä mietin ajankohtaa hakemiselle kiireisen elämäntilanteen vuoksi. Olen koulutukseltani sairaanhoitaja. Ajattelin alkuun lukea avoimessa joitakin kursseja ja vasta paremmalla ajankohdalla lukea terveystieteiden pääsykokeisiin. Nyt vain pitäisi päättää mitä lähtisin lukemaan avoimessa. Onko jollakulla tietoa mitä kannattaisi lukea, jotta siitä oliis mahdollisimman paljon hyötyä myöhemmin opiskellessa terveystieteiden opettajaksi?

 

- E

 

Kannattaa lukea avoimessa hoitotieteen perusopinnot, ne on pakko joka tapauksessa suorittaa olipa suuntautumisvaihtoehto mikä hyvänsä. Kun ja jos sitten pääset suorittamaan tutkintoa yliopistoon, valmistut nopeammin kun hoitotieteen perusopinnot on jo suoritettuna pohjalla.

 

terv. Terveystieteiden ylioppilas

 

Hoitotieteen perusopinnot saan ymmärtääkseni hyväksilukea sairaanhoitaja AMK tutkinnollani, johon on jo sisältynyt em. opinnot?

Eli ilmeisesti seuraava askel voisi olla hoitotieteen aineopinnot? 

Olisiko hyötyä lukea jo esim. kasvatus- ja aikuiskasvatustieteitä terveystieteiden opettajan pätevyyttä ajatellen?

En ole aivan varma minkä verran hyötyä on aiemmasta sairaanhoitaja AMK tutkinnostani, olen valmistunut v.2012. Ilmeisesti 80 tai 100op?

Jostain kuulin, että lopputyö korvaisi jopa kandin tutkielman?

 

Olen/olisin erittäin kiitollinen kaikista vastauksista asiaan liittyen :)

 

-E

 

 

 

Olet aivan oikeassa,  hoitotieteen aineopintoja siis kannattaisi suorittaa etukäteen eikä perusopintoja :rolleyes:. AMK-lopputyö ei korvaa kandintutkielmaa. Aiempi AMK-tutkinto korvaa jotakuinkin 94 op + lisäksi mahdollisuus saada englannin ja ruotsin kielistä hyväksilukua n. 5 op jos oikein muistan.

 

"Tender Loving Care"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...