Jump to content
MAINOS

Silmäkulma auki


Tepa66

Recommended Posts

tai vuotava haava jossain muualla kehossa (kämmenselät, käsivarret...). Eli aika tavallinen vamma vanhusten ja etenkin muistamattomien vanhusten hoitotyössä laitoksessa.

 

MItkä on käytännöt teillä? Käytättekö kudosliimoja?, laitatteko automatic esim. päivystykseen ("yhden suturan vuoksi")? Onko olemassa esim. jotain haavasprayta jota voisi käyttää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riippuu aivan tilanteesta. Haavan sijainti, syvyys, pituus ja vuodon asettuminen vaikuttavat tilanteeseen. Nykyhaavaliimat kuten Dermabond toimivat aika mukavasti, joten niillä saa aika kätevästi haavoja liimailtua, etenkin kun vuoto ensin asettuu. Venytyksille alttiissa paikassa olen joskus laittanut haavaliiman päälle vielä muutaman tukiteipin. Ikäihmisten iho on usein haurasta ja paperista ja haavat usein ns palkeenkieliä. Näihin olen käyttänyt NaCl puhdistus, rasvalappu+taitokset hoitoa. Toki jos haava on esim. päässä ja vuoto tulee arteriasta, vaatinee se terveydenhuollon yksikköön lähettämisen, sillä diatermiaa harvoista kodinomaisista yksiköistä löytyy.. :). Tuttava puhui että heidän tk vuodeosasto tasoisessa yksikössä hoitajat suturoivat haavat itse, olivat saaneet toimipaikkakoulutusta. Jos on viikonloppuyö ja lähimpään päivystykseen esim 150km matkaa, niin en kyllä lähtisi sitä ikäihmistä ihan pienen haavan vuoksi toimittamaan päivystykseen. Jos potilas on esim diabeetikko ja saa ison haavan jalkaansa, lähettäisin kyllä helpommin päivystykseen kun esimerkiksi perusterveen vanhuksen jonka haava luultavasti paranee ihan mukavasti liimalla tai haavateipeilläkin. Jos haava ulottuu kuitenkin esim lihakseen tai jänteisiin niin toki sitten lääkärille. 

Maalaisjärjenkäyttö on ihan viisasta näissä asioissa :). En tiedä miten asian "kiltisti" ilmaisisin, mutta tuntuu että vaikka ihmisellä olisi aivan pieni naarmu johon en itse edes viitsisi laastaria laittaa, tulevat he päivystyspisteisiin erittäin huolestuneina ja vaativat nopeasti lääkäriin tuon suuren amputaatiota vaativan haavan kanssa. Kaikki triagehoitajat eivät tarkista haavakohtaa vaan laittavat tuon hätääntyneen potilaan lääkärille. Kun sitten 3h odotuksen jälkeen koittaa oma vuoro ja se iso kääre avataan, niin sisällä on 0,25cm haava johon sitten potilaan miellyttämiseksi laitetaan haavaliimaa  ja kaikki ovat tyytyväisiä =)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...