Jump to content
MAINOS

Mentolisavukkeet kielletään vuoteen 2020 mennessä


Reportteri

Recommended Posts

EU:n uusi tupakkatuotedirektiivi hyväksyttiin ja julkaistiin 29. huhtikuuta 2014. Jäsenvaltioiden tulee sisällyttää säädökset kansalliseen lainsäädäntöön kahden vuoden sisällä eli toukokuuhun 2016 mennessä.

Direktiivi kieltää makuaineiden käytön savukkeissa. Mentolin kielto on toteutettava niin, että sen käyttö savukkeissa loppuu vuoteen 2020 mennessä. Suomessa mentolisavukkeiden osuus on suuri, noin 25 prosenttia kokonaismarkkinoista.

Nuuskaa koskevat rajoitukset pysyvät entisellään. Nuuskan myynti on kielletty edelleen EU:ssa Ruotsia lukuun ottamatta. Tupakkatuotteiden laittoman kaupan estämiseksi niiden jäljitettävyyttä ja turvaominaisuuksia parannetaan.

Näkyvimmät muutokset koskevat tupakkatuotteiden pakkauksia. Savukepakkaukset merkitään pakollisilla teksti- ja kuvavaroituksilla, jotka peittävät askin etu- ja takaosasta 65 prosenttia. Jäsenmaille jätetään myös mahdollisuus tuotemerkittömien pakkausten käyttöönottoon.

Tupakkatuotedirektiivissä säädetään ensimmäistä kertaa sähkösavukkeista. Tietyn nikotiinipitoisuuden alittavat sähkösavukkeet rinnastetaan tupakkatuotteisiin. Jäsenvaltiot voivat kuitenkin kansallisesti luokitella ne lääkelainsäädäntöön kuuluviksi. Suomessa sähkösavukkeiden nikotiininesteet määritellään lääkkeiksi, eikä määrittelyä ole tarkoitus muuttaa.

Nikotiinittomien sähkösavukkeiden myynti on Suomessa sallittua. Minkäänlaisia sähkösavukkeita ei kuitenkaan saa markkinoida. Ne ovat tupakkalain mukaan tupakan vastikkeita tai tupakkajäljitelmiä.

STM

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Direktiivi kieltää makuaineiden käytön savukkeissa. Mentolin kielto on toteutettava niin, että sen käyttö savukkeissa loppuu vuoteen 2020 mennessä. 

Ei tule loppumaan ainakaan direktiivin takia. Maistoin jo parikymmentä vuotta sitten itse maustettua methol-tupakkaa, eli eiköhän ne jotka tähän on mieltyneet edelleenkin osaa tarvittaessa tupakkansa maustaa haluamallaan maulla. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pystyyko tupakkia maustamaan itse? Irtotupakassa? 

Apteekista ainakin joskus sai mentoli kristalleja. Niitä vaan pieni kappale sätkään ja eikun polttolemaan. Turvallisuudesta en tiiä mutta helvetin hyvät mentholisavut siitä sai. :D  Taitaa tätä nykyä saada myös noista yrttikaupoistakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Pystyyko tupakkia maustamaan itse? Irtotupakassa? 

Apteekista ainakin joskus sai mentoli kristalleja. Niitä vaan pieni kappale sätkään ja eikun polttolemaan. Turvallisuudesta en tiiä mutta helvetin hyvät mentholisavut siitä sai. :D  Taitaa tätä nykyä saada myös noista yrttikaupoistakin.

 

Menthol-kristallia löytyy apteekista. Jäsen Kahvikupin tyyli tai sitten liuotus veteen ja pipetillä tippa, pari tupakkiin..:) Sähkötupakin höyryttelijät on mestareita rakentamaan omia makujaan, salmiakin makuinen on esimerkiksi aika jees. (ilman nikotiinia siis minulle..)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...