Jump to content
Laila Lahtinen

Millaista työ mielenterveyskuntoutujien hoitokodissa?

Recommended Posts

Laila Lahtinen

Tällä hetkellä hoidan psykogeriatrisia asukkaita, mieli tekisi vaihtaa paikkakuntaa ja hiukan työnkuvaakin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Manta

Heippa

Olen työssä mielenterveyskuntoutujien asuin ja kuntoutuskeskuksessa. Oikeastaan olen kotikuntoutuksessa, mutta tällä hetkellä sairaanhoitajan sijaisena paikan päällä asuinkeskuksessa. Työ on kuntouttavaa. Opetetaan miten selviytyä elämästä itsenäisesti. Siivoukset ja ruuanlaitto, hygienia opetetaan kädestä pitäen jos on tarve. Rahan käyttöä opetellaan, tarvittaessa ohjataan asukas  vaikka edunvalvontaan. Asiointikäynnit, lääkärikäynnit ja muut "vaikeat" tapaamiset ja käynnit opetellaan mukaan mennen ja pikkuhiljaa itsenäisyyttä antaen kuntoutujan tarpeen ja voinnin mukaan.

Kotikuntoutuksessa on jo hieman pidemmälle kuntoutuksessaan edenneitä, tai sitten ei. Jos kotikuntotuja taantuu tai osoittautuu kotonaan pärjäämättömäksi meidän 3 x 1 h viikossa antamalla avulla, niin alamme miettiä muuta keinoa asiakkaan auttamiseksi. Eli ratkaisu voi silloin olla asuminen kuntouttavassa laitoksessa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: vastaus

Tein joskus pienen pätkän. Osa asukkaista toimintakykyisiä, osa täysin tuettavia. Osa myös aggressiivisia ja jopa psykoottisia sekä tietysti päihdeongelmia. Sattuma ja paikka ratkaisee, miten näihin reagoidaan. Usein näissä on vielä sosionomeja töissä, joilla ei ole mitään pohjakäsitystä lääkehoidosta tai psykiatrisista sairauksista. Toiseksi lähihoitajilla ei ole taas yleensä ole kokemusta psykiatrisista sairaaloista, joten usein syy-yhteys asukkaan psyykkisen kunnon heikentyessä saattaa jäädä hämäräksi. Pahimmillaan on nähty sekin, miten jo lähtökohtaisesti hieman aggressiiviselle ja selvästi lääkekielteiselle asukkaalle annettiin dosetti itselle ja sitten viikon päästä ihmeteltiin, miksi se karjahtelee ja meinaa käydä kimppuun. Sairaanhoitajia vähän.

Suosittelen enemmän psykiatrista sairaalaa työpisteeksi - omien kokemusteni perusteella. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
FNG

Se on juurikin näin, lähihoitajilla usein syy-yhteys asiakkaan psyykkisen kunnon heikentyessä hämärä, jos sitä on ollenkaan. Ei sitä ole aina kyllä sairaanhoitajillakaan. Lähihoitajien ja sosionomien lääkehoito-osaaminen on lähes poikkeuksetta olematonta. Samoin on asian laita asiakkaan kokonaisvaltaisen hoidon suhteen. Kokemuksesta voin sanoa, että alalle on  paljon tullut lähihoitajia, jotka tuntuvat olevan hoitamassa omia ongelmiaan potilaille antamillaan omista kokemuksistaan tutuilla mukaterapioilla. Nämä tyypit ovat yleensä kovin vajavaisilla tiedoilla varustettuja, hyvin usein epäammatillisuuteen sortuvia linjattomia, joskus jopa vaarallisia säheltäjiä, joiden valvomiseen menee usein turhaa energiaa. Onneksi näitä on erikoissairaanhoidossa hyvin vähän ja vähenee ennestään.

• Tykkää 1

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Santtu

Ovat siirtyneet ikävä kyllä Vanhuspuolelle säheltämään kunnolla. Pilaamaan työmotivaation ja työilmapiirin monelta hyvältä hoitajalta. Ollaan kun lapsenpiikoja näille hoitajille, mutta ilman korvausta. Voisin sanoa hoidetaan myös heidän työt päivittäin ja samalla vahdittaan heitä. Silmät saisi olla selässä silloin, kun he astuvat työvuoroon. Yksi päivä vastaa viikon työtä, niin rankaa on vetää heitä perässä.  Usein nämä myös Ilmoittautuvat tekemään pitkää päivää, jaksavat kun toinen on hoitanut heidän työvuoronsa työt. Turha  marina ja sählääminen on jokapäiväistä nykyisin vanhusten työpaikassa.  Ainoa, mitä todella osaavat suuta soittaa ja juosta heti juoruamaan esimiehille. Mikä on yleensä valhe ja aina he ovat tehneet työn. Oikeasti toinen on sen hoitanut alusta loppuun asti, kukaan ei viitsi tarkistaa asian oikeaa laitaa.  Ensimmäiseksi sählärit alkavat utelemaan  uudelta työntekijältä mikä on teidän koulutus ym. henkilökohtaisia asioita. Sosionomit tekevät samoin uusille työntekijöille.

Kysyin kerran johtajalta tästä, vastaus oli selvä: Ei kuulu yhdellekään toiselle ja on johtajan vastuulla kenet hän on palkannut. Toisen hoitaja ei edes tarvitse tietää, mikä on kenenkin koulutuspohja. Jokainen itse vastaa omasta työstään, mihin hänet on palkattu. Jos, ei ole pätevyyttä lääkkeidenjaossa ym. hän ei koske niihin ja vastuu on kyseisellä työntekijällä. Hän on koskenut ilman lupaa, niin hän itse vastaa teostaan.  Tiedän tapauksia, on menty ilman koulutusta jakamaan lääkkeitä n.25v. naishenkilö, ei lähäri ei mitään koulutusta. Vielä julkisesti leveili osastolla, päteviä oli silloin työvuorossa. Oli esimiehen tuttu ja  mielitietty.  Kuinka paljon näitä löytyy vanhuspuolelta vieläkin. Miksi juuri nämä sählärit menevät pilaamaan aina toisten työt ja firman maineen. Tässäkin firmassa on haettu hoitajia jatkuvasti ja ainakin johtajisto on vaihtunut.  Tiedetään olette epävarmoja, mutta se ei oikeuta ala-arvoiseen käytökseen, kun kyseessä on ihmisten henget ja toisen toimeentulo.

Sähläreitä ei koske yleiset kirjatut työpelisäännöt vaan heillä on omat ja jokaisella vielä ihan omat säännöt. Sääntöjä voi olla kymmeniä...Pukuhuoneeseen kun astuvat, se alkaa jo sieltä, Ovet paukkuvat ja jätetään kylmästi auki käytävälle asti, tönitään jos olet edessä .. Auta armias, jos vaihdat vaatteet silloin, niin kaikki näkevät , mutta heitä ei koske oven laittaminen kiinni. 

Esim. on sovittu yhteisesti jos syödään talonruokia, niin siitä maksetaan ja ilmoitus esimiehelle/palkasta pois  on ;luontaisetu. Mutta nämä sähläjät menevät ensimmäiseksi syömään,  vähät toisista. Huom. ilmaiseksi ja kuuluttavat osastolla kovaan ääneen kuinka hyvää on ja otetaanko lisää..... Toinen  tunnollinen hoitaja joutuu maksamaan tästä samasta ja syömään jos sattuu jotakin vielä jäämään kun asukkaat ovat ensiksi ruokailleet.

Tietääkseni se  myös voidaan tulkita  varastamiseksi, kun on tehty kirjallinen sopimus/ yhteinen sopimus asiasta. Lukee työsopimuksessa ja sen on jokainen kirjoittanu., myös keikkalaiset. Käytetty valtaa toisiin työntekijöihin,, sillä nämä samat ovat aina etuilemassa, voi tulkita monelta kannalta. Mutta aina väärin..... Näitä tapauksia on todella paljon, asukas tai toinen hoitaja on aina se kärsivä osapuoli.... kertaakaan ei ole kuullut sählärit ottaisivat vastuun mistään teoistaan.

Ainoa työpaikka missä ei näkynyt sähläreitä silloin oli TAY:si. Siellä os.hoitaja piti "kuria", mutta oikeudenmukaisesti.  Se toimi, aina löytyy niitä kenelle se tapa ei kelpaa. Kaapit täytettiin välittömästi, jos jotakin oli loppumassa, niin siistejä kaappeja en ole nähnyt missään, työt hoidettiin loppuun asti ja en edes tuntenut olisin ei toivottu hoitaja.  Kiireen tuntua ei ollut, ei edes tuntunut raskaalta työskennellä saattohoitopuolella. Kiitosta tuli suoraan sille kenelle se kuului. Kaikkia kuunneltiin myös ruokatauolla. Meillä oli selvät pelisäännöt ja kaikki noudattivat niitä. Ilman, että os,hoitaja istui vieressä, myös iltavuorolaiset. Puhumaton ja kirjamaton sääntö kaikilla työntekijöiden kesken.  Opiskelijat, sosionomit, vapaaehtoiset työntekijät tiesivät pelin säännöt eli oltiin asukkaita varten, ei toisiamme varten.

Kaikki osastot eivät ole huonoja myöskään täällä, muutama on ottanut elämäntyöksi pilata kaikkien maineen.  Sama se on joka paikassa samassa talossa on aina joku osasto joka pilaa myös toisten osastojen maineen.

Tays:n ensihoidon joulupukille sinulle  lämpimät kiitokset!  Tuli oikea joulutunnelma ensiavulle keitä oli  silloin hoidettavana ja muistetaan loppuelämän.

Muuta, ei tarvita. Yksinkertainen on usein kaunista.

Itse joudun kyseisen henkilön vaarallisen sählärin  kohteeksi, viime kesänä ja 2kk:n sairauslomalle yksityinen vanhusten hoitokoti, uusimaa. Ei, ottanut edes vastuuta teosta puukotti suoraan sairauslomani aikana. Niin paksua suoraan valhetta en ole koskaan kuullut, jäi kiinni kiitos kuuluu johtajalle . Ikävä kyllä asun toisella paikkakunnalla, missä työskentelen ja puhelimeeni jää aina todiste. Olen oppinut tämän vuosia sitten kotihäirinnän kautta, myös  oli kyseessä hoitaja. On todiste onko lähiesimies / johtaja soittanut ,koska tai puhuuko omaan pussiin.

Työpaikan taukokeskustelu koskee nykyisin; miesystäviä tai kuka menee ulos istumaan.... Vieras kun kuuntelee, niin miesystävät vaihtuvat todella tiivisti ja voi, voi ei ole taaskaan jättänyt viestiä.....tai tuijotetaan omaa kännykkään, ei vastata mihinkään ja pää ei nouse pois omasta  puhelimesta... tämä on todellinen arki monella työpaikoilla....vieläkin....

Hoidetaan kotiasiat työssä, niin tehdään monessa työpaikoissa kylmä totuus. Elävätkö nämä hoitajat/ hoitopaikat kivikaudella, tietääkseni kehitystä olisi jo pitänyt tapahtua tai onko menty taaksepäin ja pahasti.

Itselläni on ollut näitä aviopareja, seurusteluparit, hoidettu omia isä/äitiä tai sukulaista omassa osastolla. Lisäksi nykyisin mennään sinne töihin, missä on minun kaverini....kuulutetaan osastolla kovalla äänellä eli kaveri peittää toisen virheet.  Taas alkavat lehdet kirjoittaa eli suositaan sukulais-suhteita työhaussa. Karseata kokemuksia sukulais-suhteista työpaikoilla ja toivon näistä tulisi kokonaan loppu. Kotiongelmat todella hoidetaan työpaikoilla ja mielenosoituksia työssä näkyy näillä henkilöillä ym. Olet siinä kahden tulen välissä....koko työvuoron.....

Silloinen johtajani kertoi suoraan, kun omat vanhempani sairastuvat vakavasti yllättäen: On eettinen ja moraalisesti väärin hoitaa omia vanhempia/ muita sukulais-suhteita itse työssä.  Ristiriitatilanne on myös kyseessä, jos tulee sairauskohtaus tai ongelmia työpaikossa.  Työskentelin silloin avohoidossa ja siirryin osastolle töihin. Olin saman talon leivissä, mutta ei osasto ja eri kaupunki. Yhteistyö oli hyvä ja työkaveri saivat  vasta sitten tietää kun äitini oli loppuvaiheessa. Oli järkytys heille, mitä elin työn ohessa. Pidän vieläkin yhteyttä heihin ja luultavasti palan takaisin tämän firman leipiin. Hakupaperit ovat vetämässä, ihan uuteen osastoon.

Yksinkertaistan näin; Kaikki asukkaita hoidetaan tasapuolisesti  ja oikeudenmukaisesti työssä olessaan. Ketään suosimatta, syrjimättä ja  koskien myös hoitajien välisiä keskennäisiä suhteita, jotka eivät saa vaikuttaa työhön missään muodossa. Tämä opetetaan jo lähihoitajan koulutuksessa, heti kun aloitetaan ja koko koulutuksen ajan. Lukekaan ajatuksella, mietikään yksin mitä tarkoittaa ; lähihoitajan lupaus ja velvollisuus, minkä olette antaneet ja saaneet faktaa asiasta, toivottavasti. Tekosyitä ei tarvitse keksiä. Koskee myös sosionomeja, hoiva-apulaisia ym, kaikkia ketkä työskentelevät jossakin muodossa hoitopaikoissa myös päiväkodit mukaan lukien. Siellä myös hoidetaan omassa osastolla sukulaislapsia ja saavat erilaisen kohtelun kuin vieraat lapset. Työskennellyt  aikaisemmin 10v. päiväkodissa, pienten seurassa/sisaruspuolella/ vuoropäiväkoti ja nykyisin välillä keikkailen sinnepäin.

Voi olla eri sanoin kirjoitettu , mutta tarkoitus on sama. Nykyisin pitää osata itsenäisesti organisoida omat työt työvuoron aikana ja siinä ei ole aikaa vetää sähläreitä perässä tai korjata jatkuvasti heidän työtään. Jos, on aikaa arvostella toisen hoitajan ulkonäköä asiakkaan kuulen, mitä ikävä kyllä tapahtuu nykyisin aina enemmän ja itselleni on jo lyhyen ajan sisällä tapahtunut x3.  Samoin on arvosteltu miesasukkaan ulkonäköä törkeästi asukkaan kuulen, mihin kyseinen henkilö ei voinut itse vaikuttaa mitenkään. Tiedoksi kyseistä  edesmennyttä miesasukasta hoidin yli 10v ja niin kilttiä ihmistä en ole toista kohdannut ja moni kuka on oikeasti tutustunut henkilöön on samaa mieltä. Oli mielenterveys asukas.

Kyseisen henkilön elämä oli todella riipaiseva ja siihen ei tarvita ketään itsekästä hoitajaa arvostaman.  Saitte aikaa vain pahaa mieltä kaikissa ja luottamus asukkaalta meni teihin täysin ja minulta. Niin epäammattilaista käytöstä saa hakea, toivottavasti olette vaihtaneet alaa.

Onko kyseinen henkilö oikea hoitamaan ikä-ihmisiä missään, kun toimii näin ala-arvoisesti työaikana? Samoin, kenelle on ongelmia päihteiden kanssa ja näitä on lehtien mukaan  lisääntymässä  hoitajien keskuudessa?

Moni vanhusten hoitokoti alkaa tulevaisuudessa tarjoamaan alkoholijuomia asukkaille ja työntekijöille kuuluu tämä myös tulevaisuudessa työnkuvaan. Kuka tarkistaa, onko työntekijälle alkoholiongelma entuudestaan ja osaako hän toimia vastuu tunnolisesti työaikana.

Itselläni alkaa koulutus tähän; alkoholipassi pitäisi hankia, kiitos työantajan. Ei, saanut edes kieltäytyä vaan kuuluu toimeen kuvaani. Onneksi Valvira on mukana.

Itse pidän huolen; yksikään toinen työntekijä tai esimies ei tiedä omia asioitani.  Jätän kylmästi cv vajaaksi tai häpeän eräitä vanhusten hoitopaikkoja missä olen keikkailut ym. Mieluummin olen ilman kokemuslisiä, kun kerron olen siellä työskennellyt, niin paljon häpeän nykyisin.   Ennen olin ylpeä työpaikastani, ammattiylpeyttä ja viihdyn työssäni. Nyt häpeän sanoa, missä  olen työskennellyt ja mitä teen. Näin on maailma muuttunut, nopeasti.

Johtajat kysyvät nykyisin lähiomaisen yhteystietoja, niin silloin annan  jonkun puh.numeron. Mutta en koskaan kerro mikä on ammatti tai mikä kaupunki on kyseessä. Johtajien ilmeet ovat maksamisen arvoisia, kun tajuavat asian oikean laidan myöhemmin. Silloin on toinen ääni kellossa. Muutama todella tietää asian  oikean laidan ja myös olen saanut kiitosta tästä. Luottamus näihin esimiehiin/ johtajiin on todella erilainen . Se on ollut työn kautta ja myös ansaitsevat sen.

Kaikki eivät käytä  törkeästi suhteita avuksi vaan pärjäävät omillaan saavutuksillaan.  Miettikää tarkkaa mitä kerrotte työssä toiselle työntekijälle.  Toiset hoitajat käyttävät tätä teitä vastaan, jos tulee erimielisyyksiä ystävyys tai työasioissa. Usein, myös värittävät asianlaidan heille sopivaksi.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras
Olet jättämässä kommenttia vieraana. Jos sinulla on tunnus, kirjaudu sisään.
Vastaa aiheeseen...

×   Lisäsit muotoiltua sisältöä.   Restore formatting

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Linkkisi on upotettu automaattisesti..   Näytä pelkkä linkki.

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.