Jump to content
MAINOS

Hoitajien yksityisyydensuoja?

-Simpo-

Recommended Posts

Sellaista kyselisin, että onko muuallakin käytäntönä, että potilaille/potilaiden omaisille kerrotaan vaikkapa uuden hoitajan aloittaessa etu+sukunimi? 

Lähiesimieheni ilmoittelee aina uusista hoitsuista sähköpostitse kaikille omaisille heidän aloittaessa. Omalla kohdalla yritin käydä aiheesta keskustelua, sillä itse tottunut että hoitaja itse pystyy vähän määrittämään kenelle niitä omia tietoja kulkeutuu. Lopputulema oli kuitenkin kaikkea muuta kuin rakentava keskustelu, olin vaan vähän hankala kun en ymmärrä että "näin on tapana"  ;)

MAINOS

Kolleegan sanoin : "Meidän työ kestää julkisuuden." Teidän töistä en tiedä.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

En tiedä noin muuten, mutta kyllähän tuosta omasta nimestä ja itsensä esittelystä on tullut aivan katoavaista luonnonvaraa. Menee varmasti OT tässä ketjussa, mutta...

Jos minä olisin potilas, minusta olisi perin asiallista tietää, kuka minua hoitaa. Eli se vuoron alussa oleva tervehdys; "hei/huomenta, olen Maarit ja töissä tässä huoneessa tämän (esim.) aamuvuoron. Miten yö meni?" Siis vuodeosastolla.

Ei mitään ydinfysiikkaa :-/ .

Muuten Söppeä kompatakseni; kestää tosiaankin sanoa se nimi, myös omaiselle. Monesti sanottukin, välillä jopa tavaan sukunimeni, ettei tule virheitä.

Aluperäisellä on varmaan jokin erityinen yksikkö, tms?

carpe diem

Tuollainen s-postilla ilmoittelu on kyllä outoa ja herättää epäilyksiä...

Itse esittelen itseni aina koko nimeltä, siitä on tullu tapa. Maalla asuessa kaikki tuntee kaikki. Ei ole yks tai kaks kertaa kun kaupassa tullaan kyselemään neuvoa omiin tai hyvän ystävän vaivoihin. Muutaman kerran on soitettu kotiinkin. Paras juttu on se kun asiakas soitti sairaalasta mulle töihin ja pyysi tuomaan lääkettä...ja tämä tarina on tosi.

• 2 weeks later...

Miksi omaisille pitää ilmoittaa sähköpostilla uusista työntekijöistä? Siis tottakai on tärkeää, että yhteydenpitoa omaisiin on mutta mikä tuon logiikka on ?

Teen itse psykiatrista vastaanottotyötä, joten omalla nimellä mennään. Yksityisyyttäni suojaan pitämällä puhelinnumeroni salaisena, muuten ei mitään varotoimia.

Kun menin tekemään kesäksi sairaanhoitajan sijaisuutta pieneen asumisyksikköön, jossa 12 asukasta, laitettiin myös siellä viesti omaisille, että olen kesän ajan sijaisena. Tämä oli minusta kyseisessä yksikössä ihan ok, vähän potilaita, tutut hoitajat, jotka olivat vuosia hoitaneet kyseisiä asukkaita jne. Siellä kun normaalistikin omaiset tiesivät omahoitajan ja sairaanhoitajan nimet ja osa omaisista soittelikin suht aktiivisesti "Mites kun haluaisin viedä sen meidän Maijan jalkahoitoon, koskas teille oli tulossa hoitaja sinne ja miten sanoiko se lääkäri mitään siihen Maijan närästykseen?".. Helpotti selkeästi, kun vastasin puhelimeen ja omaiset tiesi kuka on kyseessä, eivätkä joutuneet kyselemään olenko keikkalainen vai kesäsijainen ja lähihoitaja vai sairaanhoitaja (yksikössä sairaanhoitaja hoiti lääkärillä käyntiasiat) jne. Lisäksi osa omaisista laitteli sähköpostia ja silloinkin laittoivat suoraan nimellä olevaan työsähköpostiin.

Eli minusta joissain yksiköissä sopii asiaan ja itse en siellä kokenut sitä lainkaan häiritsevänä.

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...