Jump to content
MAINOS

vuorotyö ja lapsi sairaana


Maxvel

Recommended Posts

Osaisko joku fiksu ja viisas kertoo mulle miten menee tuo kun lapsi on sairaana ja sulla iltavuoro...?

 

Pomo pyytää töihin sit ku mies pääsee töistä kotiin, vaikkakin monta tuntia myöhemmin kun työvuoro oikeesti alkaa. Onko tää normi käytäntö? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No ei kai kauheen "normi" jos joku vaan saadaan paikkomaan se koko vuoro eikä tarvi vajaalla mennä. Jossei ketään saada niin parempi kai se on osaksi vuoroa edes saada se sairaan vanhempi vs. ei ketään (riippuen toki paikastakin). Ja siis on kyllä ihan "laillista" työnantajan puolelta.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Okei... Entäs tuo palkkapuoli? Saako palkan vain niiltä tunneilta ku käy töissä, vai miten se menee? Kiitti hirveesti sulle vastauksesta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No siis tietenkin palkan saa niiltä tunneilta :)

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No siis tietenkin palkan saa niiltä tunneilta :)

Siis tarkotin sitä et VAIN niiltä tunneilta ku on töissä, vai ku se toinen vaihtoehto on et saa palkan kuitenkin ku on lapsi sairaana ja olis kotona KOKO päivän... ;) Vaikee selittää näin kirjottamalla... ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

No siis tietenkin palkan saa niiltä tunneilta :)

Siis tarkotin sitä et VAIN niiltä tunneilta ku on töissä, vai ku se toinen vaihtoehto on et saa palkan kuitenkin ku on lapsi sairaana ja olis kotona KOKO päivän... ;) Vaikee selittää näin kirjottamalla... ;)

 

 

Siis koko palkka tieten, mut eikö se lie mee jotenki se äkillisen hoitovapaan korvaus ettei esim. pyhäpäivinä tuu lisät täysmääräsinä niiltä tunneilta ku oot vielä kotona hoitamassa sairasta lasta tjsp..? mutta niiltä tosiasiallislta työtunneilta sitten maksetaan ne lisätkin. 

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tilapäinen hoitovapaa sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi tarkoittaa juuri tuota, että jos puoliso tulee töistä ja sinulla on iltavuoro, niin silloin sairaan lapsen hoito on järjestetty loppuillaksi. Usein työnantaja on kuitenkin saanut sijaisen koko vuorolle, jolloin töihin ei tarvitse tulla, mutta joskus se ei onnistu, jolloin niistä muutamastakin tunnista on osastolle iso apu.

Kolmelta ensimmäiseltä päivältä saa palkan, oli sitten töissä tai ei. Epäsäännöllisen työajan korvaukset tulevat niiltä työssäolotunneilta.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en tohon suostu siksi, koska joutuu tekemään tunnit takaisin, esim. jos meet 16-21 töihin, ja iltavuoro alkaisi 13.30, niin toteumalistaan tulee vajausta tuo 2.5h:a. Eli jos mies ei pääse kotiin ennenkun iltavuoro alkaa, olen koko vuoron pois.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en tohon suostu siksi, koska joutuu tekemään tunnit takaisin, esim. jos meet 16-21 töihin, ja iltavuoro alkaisi 13.30, niin toteumalistaan tulee vajausta tuo 2.5h:a. Eli jos mies ei pääse kotiin ennenkun iltavuoro alkaa, olen koko vuoron pois.

 

No eikös työnantaja voi tulkita tämän työstä kieltäytymiseksi?

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Itse en tohon suostu siksi, koska joutuu tekemään tunnit takaisin, esim. jos meet 16-21 töihin, ja iltavuoro alkaisi 13.30, niin toteumalistaan tulee vajausta tuo 2.5h:a. Eli jos mies ei pääse kotiin ennenkun iltavuoro alkaa, olen koko vuoron pois.

 

No eikös työnantaja voi tulkita tämän työstä kieltäytymiseksi?

 

No toisaalta kun mulla on myös oikeus olla alle 10v sairaan lapsen kanssa palkallisesti kotona. Eli jos mun vuoro alkaa 13.30 ja mieheni työ loppuu klo. 16.00 ( ei aina  sekään varmaa työn luonteesta johtuen), niin silloinhan en pääse vuoroon menemään edes. ja sitten se on mukava tehdä pitkiä työpäiviä jotta paikkaat ne tunnit, tai näkyy miinuksena tilissä, silloinhan mulla ei ole oikeutettua palkallisesti edes järjestää sitä sairaan lapsen hoitoa, eikö kun teen joko tunnit takaisin, tai niistä ei makseta palkkaa jos en tee takaisin. Meillä yleensä jaetaan sitten ne niin että jos minä olen päivän x sairaan lapsen kanssa kotona, on mies seuraavan päivän jne. Asia olisi eri jos saisi ns. palkallisesti hoitaa siihen asti kotona, kun se toinen pääsee jatkamaan, ja sitten lähtee töihin! Ehkä tässä kohtaa työntekijäkin käyttää sen mahdollisuuden hoitaa lasta palkallisesti kotona koko päivän, kun tuon em. sijaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

 

Itse en tohon suostu siksi, koska joutuu tekemään tunnit takaisin, esim. jos meet 16-21 töihin, ja iltavuoro alkaisi 13.30, niin toteumalistaan tulee vajausta tuo 2.5h:a. Eli jos mies ei pääse kotiin ennenkun iltavuoro alkaa, olen koko vuoron pois.

 

No eikös työnantaja voi tulkita tämän työstä kieltäytymiseksi?

 

No toisaalta kun mulla on myös oikeus olla alle 10v sairaan lapsen kanssa palkallisesti kotona. 

Ymmärsinkö oikein; työntekijällä olis iltavuoro mutta jää hoitamaan lastaan kotiin, puoliso tulee kotiin muutaman tunnin päästä ja työnantaja maksaa palkan kotona olevalle työntekijälleen + sijaiselle koko työvuorosta. Miten tämä ei ihan iske mun oikeustajuun..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en tohon suostu siksi, koska joutuu tekemään tunnit takaisin, esim. jos meet 16-21 töihin, ja iltavuoro alkaisi 13.30, niin toteumalistaan tulee vajausta tuo 2.5h:a. Eli jos mies ei pääse kotiin ennenkun iltavuoro alkaa, olen koko vuoron pois.

 

No eikös työnantaja voi tulkita tämän työstä kieltäytymiseksi?

No toisaalta kun mulla on myös oikeus olla alle 10v sairaan lapsen kanssa palkallisesti kotona.

Ymmärsinkö oikein; työntekijällä olis iltavuoro mutta jää hoitamaan lastaan kotiin, puoliso tulee kotiin muutaman tunnin päästä ja työnantaja maksaa palkan kotona olevalle työntekijälleen + sijaiselle koko työvuorosta. Miten tämä ei ihan iske mun oikeustajuun..

Se nimen omaan onkin kiellettyä ja tilapäisen hoitovapaan väärinkäyttöä. Ei työntekijällä ole absoluuttista oikeutta olla kotona sairaan alle 10 vuotiaan lapsen kanssa. Työntekijällä on oikeus tilapäiseen hoitovapaaseen jolla hän järjestää lapselle hoitajan tai hoitaa lasta itse. Jos on olemassa toinen huoltaja (asuu se sitten samassa taloudessa tai ei), niin ihan hyvin työnantaja voi sanoa, että tulet töihin sen jälkeen kun toinen huoltaja pääsee hoitamaan lasta.

Lähes aina kuitenkin käy niin, että äiti jää kolmeksi päiväksi kotiin hoitamaan sairasta lasta eikä lapselle edes yritetä etsiä muuta hoitajaa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähes aina kuitenkin käy niin, että äiti jää kolmeksi päiväksi kotiin hoitamaan sairasta lasta eikä lapselle edes yritetä etsiä muuta hoitajaa.

Tietyillä työntekijöillä lapset sairastaa jopa kymmeniä vuorokausia vuodessa. Olisi mielenkiintoista nähdä tervehtyisivätkö lapset jos tälle sairaslapsi-etuudelle laitettaisiin vaikka vaan yhden vuorokauden omavastuu.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähes aina kuitenkin käy niin, että äiti jää kolmeksi päiväksi kotiin hoitamaan sairasta lasta eikä lapselle edes yritetä etsiä muuta hoitajaa.

Tietyillä työntekijöillä lapset sairastaa jopa kymmeniä vuorokausia vuodessa. Olisi mielenkiintoista nähdä tervehtyisivätkö lapset jos tälle sairaslapsi-etuudelle laitettaisiin vaikka vaan yhden vuorokauden omavastuu.

Kyllä varmasti sairastuminen vähenisi. Tai jos hoitovapaa olisi palkatonta, niin lapset eivät sairastuisi koskaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli siis jos on iltavuorossa ja mies pystyy hoitamaan loppuvuoron lasta. Kun itse on alkuvuoron sairaan lapsen kanssa, niin saako siltä ajalta rahallisen korvauksen ja loppuvuorosta palkkaa?

Oonpa törmännyt sellaiseenkin työurani aikana, että ei päästy iltavuoroon koska lapsi oli sairas. Iltavuoroon hoidettiin tuuraaja ja työntekijä sai jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta. Näinhän sen kuuluu mennäkin! Jouduin vaan itse hieraisemaan silmiäni kun illalla huomasin ko ihmisen päivittäneen fb-statuksekseen elokuvan nimen ja paikakseen finnkino. Oli selvästikin saanut lapselleen hoitajan ja nyt sitten palkka juoksi elokuvissa käydessä..

nimimerkillä lapseton

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta jos on oikeus olla 3 pvää järjestemässä palkallisesti sairaan lapsen hoitoa, versus se että menet sinne iltavuoroon 3h myöhemmin ja korvaat tunnit takaisin, eli hoidat sen ihan palkatta, niin eikö ois joku kohtuus ettei niitä ns. vajaatunteja tarttis korvata, menisi tuon saman alle, eli hoitaa sen 3h palkallisesti lastaan kotona, ja lähtee iltavuoroon kun toinen tulee kotia ja ottaa vetovastuun? 

 

Jos onkin se laillinen oikein olla 3 pvää, miksi ne vajaatunnit sitten joutuu korvata?! 

 

Entäs sitten niin, että on aamuvuoro, lapsi sairastuu ja työnantaja soittaa että tulet sitten iltaan kun kumppani kotiutuu töistä? Onko pakko muuttaa jo listaan merkattua vuoroa? Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta jos on oikeus olla 3 pvää järjestemässä palkallisesti sairaan lapsen hoitoa, versus se että menet sinne iltavuoroon 3h myöhemmin ja korvaat tunnit takaisin, eli hoidat sen ihan palkatta, niin eikö ois joku kohtuus ettei niitä ns. vajaatunteja tarttis korvata, menisi tuon saman alle, eli hoitaa sen 3h palkallisesti lastaan kotona, ja lähtee iltavuoroon kun toinen tulee kotia ja ottaa vetovastuun? 

 

Jos onkin se laillinen oikein olla 3 pvää, miksi ne vajaatunnit sitten joutuu korvata?! 

 

Entäs sitten niin, että on aamuvuoro, lapsi sairastuu ja työnantaja soittaa että tulet sitten iltaan kun kumppani kotiutuu töistä? Onko pakko muuttaa jo listaan merkattua vuoroa? Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen. 

Jos tarkastellaan vaikka ketjussa aiemmin mainittua esimerkkiä, niin eikös se 13:30 -> 16:00 ole palkallista vapaata ja 16:00 -> 21:00 sitten ihan normaalia työtä.

 

Ei siitä palkallisesta vapaasta mitään tartte takaisin tehdä? Itse en ainakaan ole ikinä joutunu korvaamaan tunteja takaisin jos on ollut esim. sairasvapaalla tai kesälomalla tms palkallisella vapaalla, enkä aio joutuakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

 

Lähes aina kuitenkin käy niin, että äiti jää kolmeksi päiväksi kotiin hoitamaan sairasta lasta eikä lapselle edes yritetä etsiä muuta hoitajaa.

Tietyillä työntekijöillä lapset sairastaa jopa kymmeniä vuorokausia vuodessa. Olisi mielenkiintoista nähdä tervehtyisivätkö lapset jos tälle sairaslapsi-etuudelle laitettaisiin vaikka vaan yhden vuorokauden omavastuu.

 

Kyllä varmasti sairastuminen vähenisi. Tai jos hoitovapaa olisi palkatonta, niin lapset eivät sairastuisi koskaan.

 

Jos ei saa tuttua sairaan lapsen hoitajaksi niin hoitajan palkkaaminen tulee kalliiksi. Esim. Mll:n hoitaja ottaa 8.20 e/h (sunnuntaina 16.4 e/h). Siellä välityspiste on auki vain ma-pe 8-13 ja hoitajat usein opiskelijoita, joita ei saa koko päiväksi varattua.HoivaNetin kautta hoitajan palkka 28.5 euroa tunnilta.

 

Minusta ei pienten lasten vanhempana ole ihme, että lapsi sairastaa kymmeniä kertoja vuodessa. Tämän vuoden puolella on jo ollut lapsillani vesirokkoa, angiina, 2xkorvatulehdukset (vaikka putket) ja vatsatautia. Toivottavasti ei nyt enää tulisi mitään tauteja kun ei se mitään herkkua ole että lapsi on kipeänä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä muuten muistan ajan ku kaupungilta tuli hoitotäti kotiin hoitamaan kun olin pienenä kipeä että vanhemmat pääsi töihin! joskus varmaan 70-80 -luvun taitteessa.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja neljä lasta, ei tartte kun oksennustaudin taloon, niin terve!!! Itsellä esim. ei ole minkäänmoista tukiverkkoa täällä, joten se hoidon järjestäminen on vain vanhempien varassa! Kuten jo sanoin, ja ihan maalaisjärjellä käsi pystyyn muutkin: Jos lapsesi sairastuu, sinulla on iltavuoro ja laillinen oikeus olla järjestemässä sitä hoitoa palkallisesti koko päivän, mutta työnantaja käskee töihin kun puolisosi tulee kotiin, ja joudut tekemään vajaat tunnit takaisin, kun menet myöhemmin, miten toimit?

 

Noh itsekkin tein juuri iltavuoron yksin, kun työkaverin lapsi sairastui akuutisti, eikä saatu sijaista siihen, voisko sillon vaatia tuplapalkan kun venyy ja vanuu ja hoitaa työkavereiden työt, kun joko ei saa sijaista, tai ei saa sellaista palkata?! murrr.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja neljä lasta, ei tartte kun oksennustaudin taloon, niin terve!!! Itsellä esim. ei ole minkäänmoista tukiverkkoa täällä, joten se hoidon järjestäminen on vain vanhempien varassa! Kuten jo sanoin, ja ihan maalaisjärjellä käsi pystyyn muutkin: Jos lapsesi sairastuu, sinulla on iltavuoro ja laillinen oikeus olla järjestemässä sitä hoitoa palkallisesti koko päivän, mutta työnantaja käskee töihin kun puolisosi tulee kotiin, ja joudut tekemään vajaat tunnit takaisin, kun menet myöhemmin, miten toimit?

 

Noh itsekkin tein juuri iltavuoron yksin, kun työkaverin lapsi sairastui akuutisti, eikä saatu sijaista siihen, voisko sillon vaatia tuplapalkan kun venyy ja vanuu ja hoitaa työkavereiden työt, kun joko ei saa sijaista, tai ei saa sellaista palkata?! murrr.

 

Miten toimin? Ilmoitan työnantajalle että tunteja ei tarvitse tehdä takaisin, koska olen ollut tilapäisellä hoitovapaalla enkä millään omalla lomalla. Jos esimies ei tätä niele niin otan yhteyttä luottamusmieheen, joka sitten vääntää asian rautakangesta. 

 

Kuten jo moneen kertaan todettu, tilapäinen hoitovapaa on lapsen hoidon järjestelemistä varten. Vanhemmat/huoltajat saavat itse keskenään päättää, kuinka sen hoidon järjestelevät. Työnantaja voi pyytää luotettavan selvityksen siitä, missä se toinen huoltaja on silloin kun toinen on hoitamassa lasta, eli käytännössä kopion toisen työvuoroluettelosta. 

 

Meillä on omalla työnantajalla ollut ns. järki kädessä noissa asioissa, eli jos ehtisit toisen huoltajan vapauduttua vaikkapa pariksi tunniksi töihin niin käytännössä ei ole tarvinnut silloin tulla, MUTTA työnantajalla olisi oikeus siihen että työntekijä tulisi. Jos noihin kahteen tuntiin ei tule, ne jäävät vajaukseksi. Niistä voi neuvotella työnantajan kanssa tehdäänkö ne kaksi tuntia takaisin vai vähennetäänkö palkasta. Mutta tosiaan niitä tunteja, jotka olet tilapäisellä hoitovapaalla, ei tarvitse tehdä takaisin.

 

Eli lyhyesti: Teillä rikotaan määräyksiä kun määrätään tekemään tilapäinen hoitovapaa takaisin. 

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on selvät säännöt töissä.

Ollaan töissä siihen asti että toinen vanhemmista tulee kotiin. Se miten työnantaja sen tuurauksen järjestää, se on työnanatajan ongelma.

Jos on sairaslomalla, se loppuu keskiyöllä, ei aamulla. Eli jos on tuolloin työvuoro niin keskiyöltä alkaa ja aamuuna asti kestää.

Takaisin ei ole joutunut tekemään koskaan tunteja eikä se kyllä oikeinkaan ole. Luottamusmiehelle töitä!

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...