Jump to content
MAINOS

uudistuksia muistisairaiden hoitoon tulossa


K.U. Sijainen

Recommended Posts

Löysinpä pienen lainsäädäntöuutisen, joka varmaan vaikuttaa aika tavalla monen työntekoon, erityisesti muistisairaiden kanssa työskentelyyn. Eli lauantain HeSari,  5.4, sivu A16:

"Soittokelloja, joiden pistoke on irrotettu seinästä, lukittuja ovia, joista ei itse pääse ulos, ruokaan kätkettyjä lääkkeitä, sitomista tuoliin, pupupuvun käyttö... jne" on tarkoitus kieltää..

Elikkäs näitä ollaan kieltämässä. Mitenkähän homma onnistuu rankimmissa muistisairaiden laitoksissa?

Eli omalla ulosteellaan tuhrivaa/ syövää ei voida "itsemääräämisoikeuden rajoittamisen" perusteella pukea pupupukuun, vaikka se antaa hoidettavillekin turvaa. Samoin ulko-ovia ei saa lukita, sitomisen ehkäisemiseksi. Mietityttää vaan se, että miten kaksi hoitajaa iltavuorossa 15 asukkaan hoitokodissa vahtii karkailevaa? Tarvinnee palkata portsari? Samoin väkivaltaherkkä muistisairas voi vapaasti liikkuessaan tirvaista asuinkaveriaan, kun hoitajat ovat hoitohommissa. Ei kai kukaan hoitaja tahallaan rajoita mitään (lääkärin määräyksestä).

Samoin ei ole harvinaisuus asukas, jonka pakkomielle on painaa hälyä. Tämä on hoidettu ainakin yhdessä tietämässäni paikassa siten, että lääkärin päätöksellä hälytykset korvataan tiheillä käynneillä (palvelutalo).

Tietäen henkilökunnan määrän Suomen hoitolaitoksissa, ajatus on utopiaa ja stressaa henkilökuntaa entistä enemmän. Keneltä on asiakas lähtenyt livohkaan, tietää tunteen :((. Meikä tietää..).

Uutisessa sanotaan, että Suomi ei ole voinut ratifioida YK:n vammaissopimusta. Siinä sopimuksessa ei varmaan ole mainittu henkilökunnan määrästä mitään? Nykyäänhän hoitajat hoitavat myös ruokahuollon, pyykkihuollon ja siistimiset, hoitotyön lisäksi. Millä lihaksilla kaikki hoidetaan ja valvotaan?

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Minusta uutisessa lopuksi sanottiin, että toimia voi käyttää jos mikään muu ei auta. Siis käytännössä toimet voi jatkua, mutta niiden tarvetta aina pitää tapauskohtaisesti miettiä tarkasti. Käytännössä varmaankin on oltava lääkärin lupa tms.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli mikään ei muutu, paitsi nyt vain allekirjoitetaan jokin paperi. Hoitajan urani aikana eteeni ei kertaakaan ole tullut tilannetta, että ihmistä sidotaan ehdointahdoin, huvin vuoksi. No, poikkeus oli eräs vanhusten hoitolaitos, jossa osa huoneiden ovista lukittiin iltavuoron vaihtuessa yöhön. Osa hoitajista lukitsi, osa ei. Muistisairaat kumma kyllä vaeltelevat öisin... :o. Käytännöstä oli kyllä keskusteltu osastopalavereissa runsaasti.

Itse en suostunut sitä tekemään. Sieluni silmin näin itseni syytettyjen penkillä, vahingon sattuessa. Turvallinen ympäristö ja sopiva lääkitys auttaisi asiaan.

Itselläni on muistisairas lähiomainen, muiden hoidettavien lisäksi. Itse aion toimia niin, että voin tuntea tehneeni hänen kansssaan oikein. Eli omaiseni toiveesta turvaan hänen kotona asumistaan ja tuen täyden elämän elämistä. Vaatii joustoa ja käytännön tietokin on valttia. Mutta kaikella on aikansa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Eli mikään ei muutu, paitsi nyt vain allekirjoitetaan jokin paperi. Hoitajan urani aikana eteeni ei kertaakaan ole tullut tilannetta, että ihmistä sidotaan ehdointahdoin, huvin vuoksi. No, poikkeus oli eräs vanhusten hoitolaitos, jossa osa huoneiden ovista lukittiin iltavuoron vaihtuessa yöhön. Osa hoitajista lukitsi, osa ei. Muistisairaat kumma kyllä vaeltelevat öisin... :o. Käytännöstä oli kyllä keskusteltu osastopalavereissa runsaasti.

Itse en suostunut sitä tekemään. Sieluni silmin näin itseni syytettyjen penkillä, vahingon sattuessa. Turvallinen ympäristö ja sopiva lääkitys auttaisi asiaan.

Itselläni on muistisairas lähiomainen, muiden hoidettavien lisäksi. Itse aion toimia niin, että voin tuntea tehneeni hänen kansssaan oikein. Eli omaiseni toiveesta turvaan hänen kotona asumistaan ja tuen täyden elämän elämistä. Vaatii joustoa ja käytännön tietokin on valttia. Mutta kaikella on aikansa.

Mun nykyisessä työpaikassani on myös joidenkin asukkaiden ovet aina lukossa. Tosin suurimmalla osalla näistä käsittääkseni on avain, se taitaa olla jonkunlainen kriteerikin, että sen oven saa itse auki (suurin syy ovien lukitsemiselle kai on, kun joillain asukkailla on tapana käydä toisten huoneissa sotkemassa, pissailemassa lattioille yms.). Silti joskus mietin, että mitäs sitten, jos vaikka syttyy tulipalo... Myös sairaskohtauksen satuttua se ovi toki aukeaisi nopeammin, jos se ei olisi lukossa. Ja outoa tosin on, että esim. ulko-ovi ei kuitenkaan ole lukossa päiväsaikaan, ja kyllähän sitä muutama on ulos livahtanut...

Edellisessä paikassa taas oli ulko-ovet aina lukossa, koska niitä ei olisi mitenkään pystynyt vahtimaan esim. iltavuorossa, ja aivan vierestä meni autotie, jonne oli täysin vapaa pääsy. Ja tietysti esim. yövuoron hoitajalle ovien lukitseminen toi turvaa, kun paikassa kuitenkin oli lääkkeitä yms.

Mut mitä noihin muihin tulee, niin ymmärrän kyllä et halutaan tarkentaa noita ja et pyrittäis aina miettimään tapauskohtaisesti. Mutta niin, eipä tulisi kokonaan kieltäminen toimimaan. Mites esim. Alzhaimerista ja skitsofreniasta kärsivä potilas, jonka mielestä hänet yritetään myrkyttää, mutta lääkkeet kuitenkin pitää potilaan edes jotenkin aisoissa... Ja yleensäkin. Ei muistisairas vanhus läheskään aina ole kykenevä päättämään omasta lääkityksestään, eikä ymmärrä että esim. kipulääkkeet saattaisi hänen oloaan helpottaa. Ja sitominen.... No, niimpä. Jotkut kun ei siinä tuolissa pysy edes ruokailua, ja minä en ainakaan vastaa sitten siitä, että joku teloo itsensä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...