Jump to content
MAINOS

Varoitus Saksaan hoitajaksi menijöille


Norppa14

Recommended Posts

Minulla kävi huono tuuri. Jotta muut välttyisivät samalta kohtalolta, tässä tarinani.

Lyhyesti: Saksan kotihoitossa pitää osata saksaa erittäin hyvin vaikka työnantaja haastattelussa väittäisikin muuta. Hanki kielisertifikaatti jo Suomessa. Tilaa Valviralta todistus ja käännätä lupaan tarvittavat paperit vasta kun työ on takuuvarma.

Joten...

Suomenkielisessä työpaikkailmoituksessa etsittiin sairaanhoitajia Saksaan kotihoitoon. Vaatimuksena kohtuullinen saksantaito, ajokortti ja kokemusta. Suomenkielinen perehdytys kuuluu, luvat ja asunto järjestyy. Vakituinen sopimus.

Suomalaisen kontaktihenkilön kanssa kaikki sujui mutkattomasti ja nopeasti.

Työhaastattelijana oli saksalaisen kotihoidon johtajatar ja se käytiin puoleksi saksaksi/suomeksi. Hän sanoi saksankielentasoni olevan riittävä, voin tehdä aluksi lähihoitajana, ala hoitamaan lupa-asioita, tervetuloa Saksaan

Sitten alkoi takkuamaan. Lähetin listan kysymyksiä mm. luvista ja asuntoasioista. Vastaukseksi sain kotihoidon sihteeriltä linkin lupasivustolle ja hakulomakkeita, muihin kysymyksiin ei vastattu.

Lähetin tämän jälkeen lukuisia kysymyksiä, joista vaan muutamaan vastattiiin. Ajattelin kommunikaation paranevan perille päästyä. Hankin suuren osan papereista käännöksineen ja notaarin leimoineen: virkatodistus, AMK:n todistus, Valviran voimassa oleva lupa ( 90€ +kulut, voimassa vain 3kk), passin kopio. Saksalaisen lääkärin antaman todistuksen ja Saksassa asumistodistuksen sekä kielitodistuksen jätin Saksassa hommatavaksi. Ilmoitin nämä kotihoitoon parikin kertaa.

Hommasin lennot ja johtajattaren kanssa sovittiin hänen tulevan vastaan ja aluksi asun hänen luonaan. Tämä toteutui.

Vastaanotto oli kalsea. Johtajatar vastaili minulle vain muutamilla sanoilla, lähinnä "No, meillä Saksassa on tällaista.". Hän ajoi talon pihaan, kysyttäessä kertoi sen olevan hänen kotinsa. Hän availi ja sulki ovia sinne tänne (ei esittelymielessä, ei puhunut mitään), puhui remonttimiehelle ja jostain siitä välistä olisi pitänyt tajuta minun huone. Jätin tavarat huoneeseen, joka oli erittäin likainen ja lakanat haisi voimakkaasti hieltä. Seurasin naista keittiöön, hän sanoi "Voit mennä milloin vaan huoneeseesi." Illalla syötiin yhdessä perheen kanssa kohtuu ystävällisessä hengessä.

Aamulla ainoa asia mitä nainen sanoi "Jos ei sun kielitaito riitä, sulla on vaihtoehto mennä opiskelemaan kieltä Suomeen tai mennä vanhainkotiin." Siis ennen kuin olin edes käynyt koko työpaikalla!

Toimistolla hän meni suoraan istumaan hiljaa työpöydällensä, minulle sanoi saksaksi jonkin ajan kuluttua "Mene katsomaan mitä ne muut siellä tekee". Suomenkielinen perehdytys oli siis puhdas vale. Kellään ei ollut tietoa uudestä työtekijästä. Johtajatar käski yhden työntekijän ottavan minut mukaan. Hänellä oli tupaten täysi lista (17 asiakasta!), perehdytykseen ei oltu varattu lainkaan aikaa, minun tulo mukaan oli täysi yllätys. Hän oli kuitenkin hyvin ystävällinen. Välillä ymmärsin kaiken mitä asiakkaat puhui välillä en mitään. "Kotiin" palattua nukuin illan näkemättä johtajatarta.

Seuraavana aamuna johtajatar sanoi " Sinun olisi pitänyt tehdä (lupaan vaadittava) kielitesti jo Suomessa, niin kuin on muutkin minun kotihoitoon tulleet on sen tehneet kotimaassaan." Olin kysynyt tätä asiaa ennen Saksaan menoa emaililla eri tavoin viisi kertaa (!!!) saamatta vastausta. Ja myös "Jos et ymmärrä asiakkaita, se on liian vaarallista" Allekirjoitan tämän. MUTTA hän itse oli minut haastatellut, tiesi minun kielitason ja hän myös tiesi millaisen kielitason hänen kotihoidossa tarvitsee. Miksi siis sanoa tasoni olevan riittävä?

Työpäivän päätteeksi (ilmaista työtä vielä) sanoin johtajattarelle, etten voi tehdä kohon töitä, koska en ymmärrä puoliakaan mitä asiakkaat sanoo. Hän hymyili ja sanoi myöhemmin "Minä vähän arvasin että käy näin" sekä "Minä voin palkata vain parhaimmat sairaanhoitajat" Hän lupasi kuitenkin antaa listan alueen vanhainkodeista ja kutsui uudestaan syömään perheen kanssa. Illallisen aikana, ilmeisesti sihteeri, soitti hänelle ja minun läsnäollessani johtajatar puhui minusta hyvin ilkeään sävyyn kirosanoilla höystettynä.

Käänsin Cv:n saksaksi ja seuraavana päivänä pakon edessä pyysin päästä ensimmäisen ja ainoan kerran tietokoneelle, koska vain siinä oli netti. Hän vastasi ylimielisesti "Joko olet käynyt kaikissa vanhainkodeissa?"

Vastasin "En, kun olen kääntänyt CV:n. Onko sinulla listaa niistä vanhainkodeista?"

"Sen listanhan SAAT vakuutusyhtiöstä. On mulla sellainen toimistollakin."

"No, etsin itse netistä"

Tämän jälkeen en nähnyt koko naista ja lähdin heti kun pystyin, valitettavasti siihen meni päiviä. Hukkasin stten tähän lentolippuineen ja lupapapereineen yli 700€.

Kuulin, ettei minun kohtaloni ole ainoa laatuaan tässä työpaikassa. Ilmeisesti monet kestävät pari viikkoa ja sitten irtisanovat itsensä. Eräskin nainen oli ollut muuttokuorman kanssa matkalla, kun johtajatar oli ilmoittanut ettei hän tarvitsekaan työntekijää.

Tähän kotihoitoon on ymmärrettävästi jatkuva haku hoitajista päällä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hieman ot: 

 

Minulle tuli kysymys että miksi ylipäätään halusit saksaan?  saksa on iso maa ja käyttäytymiserot ovat suuret.. itse matkustaen saksassa huomannut että pohjoisessa ollaan todella ilkeitä ja vittumaisia. etelässä lähellä sveitsiä taas ihmiset ovat ystävällisiä. 

 

saksassa palkkataso on todella huono, vielä huonompi kuin suomessa. sairaanhoitajia on kortistossa todella paljon (tarkkaa lukua en tiedä mutta varmasti yli 100k) kun vakipaikkoja ei löydy mistään. hoitajille maksettava palkka vaihtelee 1500-2000e paikkeilla. erikoissairaanhoidosta saa enemmän. ei ole liittoa joka suojaisi sairaanhoitajia, monesti noissa paikoissa viel hoitajat joutuu tekemään sairaanhoitajan töitä lähihoitajan palkalla.... kuullut myös että sairaanhoitajia on irtisanottu "rahapulan" takia ja heti tarjottu paikka hoitoapulaisena paljon pienemmällä palkalla ja sanottu viel että jos ei kelpaa niin on paljon hakijoita.

 

Itäblokin maista tulee paljon sairaanhoitajia saksaan vanhustenkoteihin töihin koska saksassa on parempi palkka kuin esim puolassa. saksalaiset hoitajat vaeltavat usein sveitsiin tai itävaltaan.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kokemuksen ja kielen kehittämisen takia sinne halusin. Ja melkoisen kokemuksen sainkin :) Tätä ennen kaikki ulkomaankokemukset (ei tosin hoitoalaa) ovat olleet hyviä, on siis olleet juuri sitä mitä on luvattu. Huonoa tuuria tällä kertaa.

Niin kuin Guldan sanoi, hoitajia oli entisen itäblokin maista, Espanjasta ja mukaan mahtui myös muutama syntyperäinen saksalainen. Työpaikka oli etelässä, joten kaikkialla osataan olla ilkeitä tai sitten ystävällisiä, kuten Suomessakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Hieman ot: 

 

Minulle tuli kysymys että miksi ylipäätään halusit saksaan?  saksa on iso maa ja käyttäytymiserot ovat suuret.. itse matkustaen saksassa huomannut että pohjoisessa ollaan todella ilkeitä ja vittumaisia. etelässä lähellä sveitsiä taas ihmiset ovat ystävällisiä. 

 

saksassa palkkataso on todella huono, vielä huonompi kuin suomessa. sairaanhoitajia on kortistossa todella paljon (tarkkaa lukua en tiedä mutta varmasti yli 100k) kun vakipaikkoja ei löydy mistään. hoitajille maksettava palkka vaihtelee 1500-2000e paikkeilla. erikoissairaanhoidosta saa enemmän. ei ole liittoa joka suojaisi sairaanhoitajia, monesti noissa paikoissa viel hoitajat joutuu tekemään sairaanhoitajan töitä lähihoitajan palkalla.... kuullut myös että sairaanhoitajia on irtisanottu "rahapulan" takia ja heti tarjottu paikka hoitoapulaisena paljon pienemmällä palkalla ja sanottu viel että jos ei kelpaa niin on paljon hakijoita.

 

Itäblokin maista tulee paljon sairaanhoitajia saksaan vanhustenkoteihin töihin koska saksassa on parempi palkka kuin esim puolassa. saksalaiset hoitajat vaeltavat usein sveitsiin tai itävaltaan.

Ihan toisaalta asiaa tuossa viestissäsi, mutta ei tilanne täällä nyt ihan noin huono ole. Hoitajista on huutava pula, varsinkin tietyillä alueilla, erityisesti etelässä, koska moni tosiaan paremman elämän toivossa Sveitsiin tai Itävaltaan vaeltaa. Kuuleman mukaan ei kuitenkaan enää niin paljon kuin vielä jokunen vuosi(kymmen) sitten, koska hoitoalan tilanne on täällä jonkin verran parantunut.

En tiedä mistä tuon kortistoluvun olet saanut, mutta paikkaansa se ei voi kyllä pitää. Luen aktiivisesti alan lehtiä ja mitään tuon suuntaista en ole kuullut missään mainittavan. Liiton lehden välissä olevassa työpaikkaliitteessä on joka kerta vähintään satakunta avointa työpaikkaa ja paikallislehdissä myös hoitajia haetaan joka viikko. Vastaavahkon luvun olen tosin kuullut, kun on puhuttu hoitajista, jotka eivät, syystä tai toisesta, tee alan töitä. Eli ovat kotiäiteinä tai tekevät jotain muuta työtä. Heitä toki yritetään houkutella takaisin alalle, pulaa henkilöstöstä kun on. Pienemmillä paikkakunnilla, joissa pula on huutava, ei ole mitenkään kovin erityistä, että hoitaja saa esim. työsuhdeauton käyttöönsä ja päälle vielä pari tonnia sopimusbonusta (tai esim. uuden MacBook Pron), jos sitoutuu useammaksi vuodeksi jäämään. Tähän päälle tulee vielä usein TESiä parempi palkka. Kovin aloituspalkka mitä nähnyt tarjottavan oli 3000 euroa, tämä pienellä paikkakunnalla n. 100 km Sveitsin rajalta. Mieleen myös jäänyt yksi baijerilainen sairaala, joka mainostaa koko ajan alan lehdissä. Lupaavat hoitajalle perheineen viikonloppureissun matkoineen ja hotelleineen, jos tulee työhaastatteluun ja tutustumaan sairaalaan sekä paikkakuntaan.

Tuttavani aloitti nyt syksyllä hoitajan opinnot, vanhustenhoidon puolella, ja hänellä on jo esisoppari, jossa luvataan valmistumisen jälkeen ensin vuoden määräaikainen sopimus ja sen jälkeen vakipaikka, mikäli vaan ajallaan valmistuu eikä mitään irtisanomisperustetta ilmene.

Osa-aikaisia soppareita on paljon, se on iso ongelma, mutta ongelma harvemmin on etteikö täyspäiväisiä soppareita saisi, vaan se että työehdot ovat monessa paikassa sen verran heikot että harva jaksaa niillä työajoilla täyttä työaikaa, varsinkin jos lapsia on. Tilannetta pahentaa entisestään henkilöstöpula ja ylitöitä saa tehdä kyllä niin paljon kuin lystää. Itse tein ekan kolmen kuukauden aikana sen verran tunteja sisään että sain kuukauden "loman" seuraavana vuonna ekstraa (rahanakin olisin ne toki ulos saanut, mutta arvostan vapaa-aikaa enemmän). Erityisesti hoitokodeissa ja kotihoidon puolella työehdot ovat välillä aivan hirveät, mutta IMO se on silti enemmänkin poikkeus kuin sääntö. Onneksi valinnanvaraa on ja kuka tahansa pätevä työntekijä kyllä löytää itselleen paremman pestin, mikäli vain tahtoo. Tämä on ihan yleinen konsensus esim. alan saksalaisilla keskutelufoorumeilla. "Turha tänne tulla valittamaan työolosuhteista tai huonosta palkasta, kun jokainen löytää parissa viikossa paremman pestin näillä työmarkkinoilla".

Palkkahaitari on täällä tosiaan iso. Vanhoissa itä-saksan osavaltioissa palkat on heikompia ja osa yksityisistä firmoista ei kuulu minkään työehtosopimuksen piiriin, joten siellä saattaa kaikenlaista riistoa esiintyä. Sairaaloiden puolella kuitenkin ollaan yleensä joko julkisen tai kirkollisten sopimusten piireissä, jolloin sh:n lähtöpalkka suoraan koulusta on n. 2100 euroa ja nousee jo muutaman vuoden aikana n.  2400 euroon ja muistaakseni oman sopparini (kirkollinen) mukainen hoitaja täysillä ikälisillä, ilman esimiestehtäviä tai erikoistumista tienaa noin kolmisen tonnia. Tähän päälle tulee tietty lisät, jotka tosin eivät ole yhtä hyvät kuin Suomessa, mutta kyllä niitä kuitenkin useampi satanen kuussa kertyy. Kun ottaa huomioon osittain merkittävästi matalamman hintatason, niin IMO täällä elää hoitajan palkalla paremmin kuin Suomessa.

Tällä hetkellä liitto taistelee 100 e + 3,5% korotuksesta, mielenosoituksia ja flash-mobbeja järkätään kuukausittain ympäri maata. Viimeksi viime vuonna tuli korotuksia neuvotteluissa. Hallitus on myös päättänyt sijoittaa terveydennhuoltoon enemmän rahaa ja sopimuksiin on kirjattu, että rahan tulisi päätyä ensisijaisesti hoitajien taskuun. Vähän skeptisisesti toki tämä on hoitoalalla otettu vastaan, mutta toivossa on hyvä elää.

Tein alkuun, ennen kuin kielitaito karttui riittävästi, avustavia töitä hoitokodissa ja sain jo siellä karvan yli 1700 e/kk, joka tuolla mainitulla paikallisella verotuksella ja hintatasolla vastaa IMO samaa kuin reilu 2000 euroa Suomessa. 30 päivää lomaa vuodessa ja tietenkin joulu- ja lomarahat päälle. Sen lisäksi sain jo tuolloinmyös kirkon työntekijöiden edut eli mm. edullisia lisävakuutuksia terveydenhoidon suhteen, lisäeläkkeen ja kaikkea muuta pientä, huonompien päivien varalle.

Yhteenvetona siis sanoisin: Täällä on omat ongelmansa ja paljon on alalla taisteltavaa, jotta tänne saataisiin yhtä hyvät työehdot kautta linjan kuin esim. Suomessa. Heikolla kielitaidolla on maahanmuuttajana samalla viivalle itäblokin hoitajien kanssa, jotka usein ei kovin kummoisiin pesteihin päädy, koska niihin "parhaisiin hommiin" riittää ihan saksalaisiakin hakijoita. Ammatti- ja kielitaitoinen hoitaja pystyy kyllä kuitenkin täälläkin ihan hyvää elintasoa ylläpitämään ja uraa tekemään. Myönnän, että oma katse on osittain luotuna Sveitsin suuntaan, ihan vaan puhtaasti rahan takia, mutta en kyllä pidä mahdottomana ajatuksena, että täällä ihan eläkkeeseen asti töitä paiskisin. Suomeen ei ainakaan ole halua takaisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mitäs kautta sä olet tänne oikein hakeutunut? Kuulostaapas kurjalta!

 

Turha kuitenkaan yleistää ja varoitella Saksaan tulijoita! :D Kyllähän Suomestakin löytyy niitä pa*koja vastaanottoja työhön. 

 

Itse tulin Saksaan, opiskelin täällä kieltä ja kulttuuria siinä sivussa. Hankin tietoa sairaanhoitajan työnkuvasta jo ennen kuin ajattelinkaan työnhakua. Täällä on PULA hoitajista, täällä ei hyviä hoitajia kortistossa makaa. Töihin pääsee vajavaisellakin kielitaidolla, yleisimmin kuitenkin vaaditaan B2-taso. Täysin kielitaidottomana tänne (eikä minnekään muuallekaan) kannata pyrkiä. Suosittelen opettelemaan kieltä senverran hyvin että kokee töissä pärjäävänsä sillä.

 

Suoraan kylmiltään Suomesta tänne tullessa on varmaan karu alku, mutta suosittelen jokaiselle kokeilemaan ja pysymään siinä työssä edes muutaman viikon. Eihän se nyt kotoisalta ja mukavalta heti alkuun tunnu, sopeutumista se vaatii - sairaalamaailma on täällä kuitenkin aika erilaista kuin Suomessa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Jos jotakuta kiinnostaa tarkemmin mitä täällä hoitaja tienaa, niin juuri julkaistiin valtion toimesta varsin kattava tutkimus, joka löytyy oheisen linkin takaa:

http://bmg.bund.de/fileadmin/dateien/Publikationen/Pflege/Sonstiges/Studie_zu_den_Entgelten_der_Pflegeberufe.pdf

Lyhyt yhteenveto:

- Vanhustenhoidossa vanhoissa Itä-Saksan osavaltioissa keskimäärin (mediaani) 1945 euroa ja länsi-Saksassa 2568 euroa
- Sairaanhoidon puolella vastaavat luvut Itä-Saksassa 2738 euroa ja täällä lännessä 3139 euroa

Bruttona nämä luvut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Tänään tuli vastaan paikallisella hoitoalan foorumilla ilmoitus, jossa haettiin teho- ja anestesiahoitoon jatkotutkinnolla varustettua erikoissairaanhoitajaa, määräaikaiseen sopimukseen ensivuoden maaliskuuhun asti. Palkkaus 7830 € + lisät.

On harvinaista ja todellakin haitarin yläpäästä, mutta ihan nyt vain näytteeksi siitä, että kyllä täälläkin osataan ammattilaista arvostaa. Freelance pohjalta toimivat ihan normaalit hoitajat, jotka tekevät sijaisuuksia ilman vuokrafirmaa, pyytävät myös usein sen alkaen 30 € tunti + lisät.

Uusimmassa "Die Schwester - der Pfleger"-lehdessä, eli alan johtavassa julkaisussa, kerrottiin, että korkeakoulututkinnon suorittaneilla hoitajilla (B.Sc. in Nursing tai vastaava) on aloituspalkka vakipestissä keskimäärin n. 3000 euroa kuussa. Normaali saksalainen sairaanhoitajahan on edelleen "vain" opistotason tutkinto, joten Suomalaisella hoitajalla on siis periaatteessa jo lähtökohtaisesti korkeampi pätevyys.

Kun ottaa huomioon, että täällä hinnat on huomattavasti halvemmat, niin edelleen olen sitä mieltä, että kyllä täällä hoitajalla asiat palkan puolesta paremmat kuin Suomessa. Työehdot ja -ajat tosin heikommat. Muutosta todennäköisesti toivottavasti lähivuosina luvassa. Nykylaskemien mukaan avoimiä täyttämättömiä hoitajan pestejä on vuonna 2030 liki 60 000, ellei nykykehitykseen tule muutosta. Kilpailu pätevistä hoitajista tulee siis entisestään kovenemaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs tuo röntgenhoitajien tilanne ;)

Mun pitää sanoa, etten tiedä kyllä yhtään. Täällä röntgenhoitajaa lähinnä lienee MTRA (Medizinisch-technische Radiologieassistent), joka on kolmivuotinen koulutus. Korkeakoulutasolle heille ei tarjota mitään, joten uskoisin, että palkkaus ja vastuu ovat vähäisemmät kuin Suomessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun pitää sanoa, etten tiedä kyllä yhtään. Täällä röntgenhoitajaa lähinnä lienee MTRA (Medizinisch-technische Radiologieassistent), joka on kolmivuotinen koulutus. Korkeakoulutasolle heille ei tarjota mitään, joten uskoisin, että palkkaus ja vastuu ovat vähäisemmät kuin Suomessa.

Hemmetti. Polttelis vähän opiskella saksaa ja lähteä sinne koulun jälkeen. Koulun puolesta pääsee ainakin itävaltaan vaihtoon....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...