Jump to content
MAINOS

Hoitotyö henkilökohtaisena avustaja


Maalisq

Recommended Posts

Hei!

Haluaisin kysyä mielipiteitä seuraavanlaisesta tilanteesta:

Minut palkattiin henkilökohtaiseksi avustajaksi ja toimenkuvaan kuului mm. peg-letkun avulla lääkkeiden anto ruiskuilla, ravinnon anto peg-letkuun, peg-letkun juuren puhdistaminen ja lapun vaihto. Lisäksi nielun stimulointi jotta nielu alkaisi toimia ennen ruokailua.

Perehdyttäminen hommiin kesti muutaman päivän. Minulla ei ole mitään aiempaa kokemusta edellämainituista, tiputustelinettä ja -pulloja ym. en ole käyttänyt koskaan.

Ovatko nämä tehtäviä, joita voi antaa kouluttamattomalle henkilölle (minulla on koulutus eri alalta, ei hoitoala)?

 

Heta-liiton (Henkilökohtaisen avustajan työnantajat) TESissä sanotaan näin:

 

Avustaminen kohdistuu kotona ja kodin ulkopuolella niihin teknisiin toimiin, jotka
vammainen henkilö tekisi itse, mutta ei niistä vamman tai sairauden vuoksi selviä.
Henkilökohtaisen avustajan työ ei ole sairaanhoitoa eikä hoito- ja hoivatyötä.

 

Lopetin työn, koska koin sen liian vaativaksi, ja nyt on erimielisyyttä työnantajan ja ehkä TE-toimistonkin kanssa, oliko työ kaltaiselleni henkilölle sopivaa. Yritän tässä etsiä jotain tietoa hoitotyön ja avustustyön rajoista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No tuo on aivan selvää hoitajan työtä. Näin näyttää nykyään olevan, että ilman koulutusta yritetään hommat saada hoitumaan.

Muistelen omalla kohdallani taas menneitä: Vaikka koulutettu hoitaja olenkin (ei SaHu), niin kotihoidossa iltavuoroon tultuani minut valtuutettiin menemään käynnille toisen tiimin asiakkaalle. Ei siinä mitään, mutta kun hän oli myös PEG- ruokittava ja samalla käynnillä piti hoitaa Trachea (onko oikein?) - kanyylin pesu, puhdistus ja uudelleen käyttöön otto.

Kieltäydyin, koska en ollut koskaan tehnyt asiaa, en myöskään ollut saanut koulutusta siihen. Työhön oli perehdytetty oma ryhmä, joka syystä tai toisesta ei voinut käydä. No, Minulle "määrättiin" toinen hoitaja mukaan, joka oli kuulemma tehnyt asian aiemmin. Hän seuraisi, että tein asian oikein?

No, minähän tein, koska "asiantuntija" seurasi vierestä töitäni. Kun tultiin ovesta ulos, niin hän tunnusti, että ei ollut koskaan itsekään hommaa tehnyt. Oli vaan annettu minulle mukaan, että tekisin työn. Tuntui hirveältä!. Ihmisen henki riippuu pitkälti ko. kanyylin käytöstä ja minä urpo onnistuin (onneksi) hoitamaan homman niin, että hengitys kulki seuraavaan vuoroon asti.

Kokemukset kyllä opettivat sen, että jatkossa pidän kyllä puoleni. Olisi kannattanut vaikkapa valittaa eteenpäin leväperäisyydestä. Eli kyllä hoitotyössä pitkälti tuurilla seilataan monessa paikassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksesta. Heta-liiton lakimies vastasi ex-työnantajalleni: Henkilköohtaisen avustajan työ voi sisältään myös hoidollisia toimia. Kuvaamanne työnkuva kuulostaa varsin tavanomaiselta henkilökohtaisen avustajan työnkuvalta.

 

Jos TE-toimisto on samaa mieltä, niin siinä ratkaistaan mahdollinen hoitajapula helposti, kouluttamattomia vaan töihin.

Miksi edes käydä esim. lähihoitajakoulutusta, jos voin kotisairaanhoidossa vain opiskella muutaman päivän, ja olen pätevä hommiin. Ihmeellistä on työelämä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...