Jump to content
Etähoito

Ruoanvalmistus yövuorossa

Recommended Posts

Etähoito

Eli hei vaan kaikki. Olen uusi tulokas täällä ja ihan uunituore lähihoitaja. Minua mietityttää se että onko yksityisen tessin mukaista että lähihoitaja tekee ruokaa yöllä seuravan päivän ruokailuja varten?Kun Kokki on lomalla , eikö kokille pitäisi palkata loman ajaksi sijainen?

Jos lähihoitaja on lomalla eihän kokki tuuraa edes saa tuurata lähihoitajaa. Itselläni on kyllä ruokapuolen wanha tutkinto mutta haluan olla lähihoitaja enkä kokki. Ongelmallisena näen myös sen että jos teen kokin työtä pitää siitä saada myös palkka, aamupuron lasken että voi kuulua yöhoitajan tehtäviin. Elikkä miten minun nyt kuuluu toimia?

Muokattu - Etähoito

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Eli hei vaan kaikki. Olen uusi tulokas täällä ja ihan uunituore lähihoitaja. Minua mietityttää se että onko yksityisen tessin mukaista että lähihoitaja tekee ruokaa yöllä seuravan päivän ruokailuja varten?Kun Kokki on lomalla , eikö kokille pitäisi palkata loman ajaksi sijainen?

Jos lähihoitaja on lomalla eihän kokki tuuraa edes saa tuurata lähihoitajaa. Itselläni on kyllä ruokapuolen wanha tutkinto mutta haluan olla lähihoitaja enkä kokki. Ongelmallisena näen myös sen että jos teen kokin työtä pitää siitä saada myös palkka, aamupuron lasken että voi kuulua yöhoitajan tehtäviin. Elikkä miten minun nyt kuuluu toimia?

Yksityisellä sosiaalipalvelualalla kaikki on mahdollista. Melkein kuin sairaankuljetuksessa.

Kai ruoanlaitto on vähän hankala osoittaa hoitajan tehtäviin kuulumattomaksi tietynkaltaisissa paikoissa. Se on tietysti hyvin kyseenalaista että miksi se pitäisi yöllä tehdä eikä päivällä, tuskin se kokkikaan yövuorossa on. Omasta mielestä kaikki yövuoroon jätetty ylimääräinen on täysin hanurista, resurssi on öisin pieni ja ihmiset on luotu nukkumaan noilla tunneilla, joten sillon ihan tyhjäpäistä pistää työntekijät kuuraamaan jotain kattiloita ja vessoja kun se perustehtäväkin kuormittaa jo ihan tarpeeksi.

Kyseessä on varmaan attendo? (villi veikkaus vain :D )

• Tykkää 1

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Etähoito

EI vaan mehiläinen, mutta juu itse mielelläni kyllä lukisin lääkehoitoa ja tekisin vaikka kuntoutussuunnitelmaa yöllä. Kuin ruokaa ja kuurailisin lattioita. Kun todella sen ruoan voi tehdä päivällä ja ottaisi vaikkapa sitten asukkaita mukaan tekemään sitä. Mutta ilmeisesti  tessi ei sitten kiellä tämmöistä yötyön teettämistä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

Riippuu ihan mitä työsopimuksessasi lukee. Jos siinä lukee ympäripyöreästi että "lähihoitajan tehtävät" tai vaikkapa lopuksi että "muut työnantajan osoittamat tehtävät" niin silloin se ruuanlaitto voi kuulua. Eli mitä sinulla lukee työtehtävien kohdalla, se ratkaisee. Varsinaisesti "työehtosopimuksen vastaisia" tehtäviä nyt olisi varmaan hankala määritellä. 

Ja ei sillä ole merkitystä mitä itse mieluummin tekisit :) 

Muokattu - focce

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Uurastaja

Kokemuksella, kyllä niihin lähärin tehtäviin kuuluu kokkaus, siivous, pihojen kunnossapito, asiointipalvelu, pyykkäys jne jne. Samaa mieltä että silkkaa järjettömyyttä yövuoroihin sälyttää kasapäin hommia, kuten itselläkin vuosia sitten, öisin leivottiin ja siivottiin, pestiin saunoja ja käytäviä, vatsojen toimittaminen alkoi 04-05 yöllä, jotta mahdollisesti vielä yökkö ehtis siivota tuotoksetkin, aamuvuoron kuului aloittaa vuoro puhtaalta pöydältä; Tarjoilemalla se yökön valmistama aamupuuro höysteineen sekä esivalmistelema lounas, sekä äiväkahville oli leivottu jotain kahvinkin kylkeen. 

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-VF-

Itse tekisin niin pahaa ruokaa, ettei sitä kukaan söisi. Pikku hiljaa työnantajakin ehkä tajuaisi, etten osaa tehdä ruokaa. :)

• Tykkää 7

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kpl

Pääsisköhän sillä jollain kokkauskurssille  :D

• Tykkää 1

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

Itse tekisin niin pahaa ruokaa, ettei sitä kukaan söisi. Pikku hiljaa työnantajakin ehkä tajuaisi, etten osaa tehdä ruokaa. :)

Kauankohan siinä menis ennenku kukaan ees tajuais. 

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
gettiz

Kauankohan siinä menis ennenku kukaan ees tajuais. 

Minun eräässä entisessä työpaikassani yökköjen tehtäviin kuului mm. lattioiden pesu ja kasvien hoitaminen. Pesin muutaman kerran erehdyksessä lattiat jollain väärällä aineella (kun en perehdytystä asiaan saanut), että vahaukset lähti. Kasvitkin taisi jonkin verran kärsiä. Mutta ei siitä kukaan mitään sanonut...

• Tykkää 2

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Sh03

Mitähän terveystarkastaja sanoo? Ensin siivoat esim. Clostridium-ripulit ja sitten menet puurokauhan varteen... :itkee:

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
PSO1988

Muistan kun hain yhtä työpaikka, niin haastattelija esitti asian varsin hauskasti. "mitenkäs ne kokkitaidot? yö-hoitaja tekkee seuraavan päivän ruuat siinä sivussa" VTF ajattelin ja totesin ääneen, ettei tämä työpaikka taida olla minulle tarkoitettu.

Muokattu - PSO1988
  • Tykkää 1

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Tepa66

Meillä yövuoron tehtäviin kuuluu mm. aamupuuron keitto, voileipien teko, kahvin keitto ja mehukannujen laimennus. Ja siinä sivussa tietty asukkaiden vessatuksia :)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Uurastaja

Entisessä työpaikassa, palvelutalossa aamuvuorossa yksin: aamupuuro tulille, siinä välissä asukkaiden avustamista vessassa ja aamutoimissa, voileipien tekoa, ja avustusta, kusilakanoiden pyykkäämistä. Lounas sentäs tuotiin mutta iltavuorossa taas yksin: Päivällisen teko, samaa vessatusta ja pyykkäystä tarvittaessa, vessojen pesua ym. melko hygieenista, tosin kyllähän siinä välissä käsiään pesi ja desinfioi  :D  Enemmänkin tunsin olevani keittiötyöntekijä ja siivooja, kun hoitaja.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
ZombieHunter

Miksi ihmiset suostuu pyykkäämään, tekemään ruokaa ja siivoilemaan yövuorosssa?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
jnnu

Jos työsopimuksessa ei ole erikseen rajattu työtehtäviä niin kyllähän nuo sisältyvät työkuvaan etenkin yksityisissä laitoksissa oman (hyvin pienen) kokemuksen mukaan. Kuulin kerran juttua että eräässä yksityisessä hoitolaitoksessa oli ehdotettu työnhakijalle että yövuoron tuntipalkka maksetaan ainoastaan 2h vuoron ensimmäisiltä tunneilta ja viimeiset 2h ennen vuoron loppua, kun pääosin työntekijä voi kuitenkin yön "vain nukkua". No joo, ei ottanut ko henkilö tuota työpaikkaa. 

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Jos työsopimuksessa ei ole erikseen rajattu työtehtäviä niin kyllähän nuo sisältyvät työkuvaan etenkin yksityisissä laitoksissa

Jos firmassa on asiat muuten kunnossa niin ei kai joku aamupuuron keittäminen muutaman kerran listassa rasita ketään ylivoimaisesti.. Tietysti jokainen asettaa omat rajat mitä suostuu palkkansa eteen tekemään, mutta jos nimi on työsopimuksessa ja vasta sen jälkeen miettii näitä on vähän  myöhässä näissä pohdinnoissa. 

Itse oon voidellut voileipiä ja kantanut mehua potilaille sen suurempia miettimättä, enemmän itseäni on rasittanut mm. fyysisesti raskaiden hoitotöiden epätasainen jakautuminen työpaikalla. 

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kahvikuppi_

Ihan perushommia ykstyisella puolella. Säästetään siivooja kuluja sillä että laitetaan yövuorolaiset siivoamaan paikat puhtaaksi. Ettei vahingossakaan ole joutilasta aikaa istua vaikka paikoillaan ja lukea kirjaa, herranjestan sentään. Itse ainakin suosin työpaikkaa vaihdettaessa työnantajan kirjaamaan työsopimukseen että "koulutusta ja ammattiavastaavat tehtävät" jonnekin tehtävänkuvaukseen. Kertonut olen myös että jos etsitte siivoojaa yövuoroon niin voitte myös palkata sellaisen. Ja ei sitä ruokaa tarvitse tehdä jos a) ei ole hygpassia b) ei ole toimittanut salmonellanäytettä työnantajalle. Työnantajahan siinä kusessa on jos koko osasto saa ruuasta vaikka salmonella ja sitten ihmtellään että mites siellä nyt lähihoitaja oli ruokaa tekemässä. Ennakkotapausta odotellessa ;D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Tiiiu

Ihan perushommia ykstyisella puolella. Säästetään siivooja kuluja sillä että laitetaan yövuorolaiset siivoamaan paikat puhtaaksi. Ettei vahingossakaan ole joutilasta aikaa istua vaikka paikoillaan ja lukea kirjaa, herranjestan sentään. Itse ainakin suosin työpaikkaa vaihdettaessa työnantajan kirjaamaan työsopimukseen että "koulutusta ja ammattiavastaavat tehtävät" jonnekin tehtävänkuvaukseen. Kertonut olen myös että jos etsitte siivoojaa yövuoroon niin voitte myös palkata sellaisen. Ja ei sitä ruokaa tarvitse tehdä jos a) ei ole hygpassia b) ei ole toimittanut salmonellanäytettä työnantajalle. Työnantajahan siinä kusessa on jos koko osasto saa ruuasta vaikka salmonella ja sitten ihmtellään että mites siellä nyt lähihoitaja oli ruokaa tekemässä. Ennakkotapausta odotellessa ;D

Meillä ainakin lähihoitajakoulussa hoidon ja huolenpidon jaksolla oli näyttökriteereissä erityisruokavalioista ja siivoamisesta. Niille, jotka eivät pystyneet laittamaan ruokaa näytön aikana harjoittelupaikassa, oli erillinen näyttökoe jossa täytyi laittaa ruokaa ja kirjallisesti kertoa siivouksesta. Joten jollain tapaa ruuanlaitto ja siivous voi kuulua myös lähihoitajallekin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras
Olet jättämässä kommenttia vieraana. Jos sinulla on tunnus, kirjaudu sisään.
Vastaa aiheeseen...

×   Lisäsit muotoiltua sisältöä.   Restore formatting

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Linkkisi on upotettu automaattisesti..   Näytä pelkkä linkki.

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.