Jump to content
MAINOS

Pistotapaturma ja korvaukset


Fiu

Recommended Posts

Tämä lisäisi mielestäni opiskelijoiden turvallisuutta ja voisi joissakin tapauksissa tulla koululle jopa halvemmaksi kuin nykyään (opiskelijoille kun voi sattua esim. pistotapaturmia, tms.).

Eivätkös opiskelijat ole vakuutettuja, joten koulu ei maksa penniäkään tapaturman sattuessa...

Kaverin tapauksessa (pistotapaturma) joutui koulu maksamaan(?) B-hepatiittirokotteet + Aunativ-piikki. Oli aikas hintavaa kuulemma koululle  ;).

Vuonna 2000 ainakaan Hyvinkään Terveydenhuolto-oppilaitoksessa pääsykokeet eivät maksaneet mitään.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kaverin tapauksessa (pistotapaturma) joutui koulu maksamaan(?) B-hepatiittirokotteet + Aunativ-piikki. Oli aikas hintavaa kuulemma koululle  :D.

On ihan laissa määritelty että käytännön harjoittelujaksolla tapahtuvat tapaturmat korvataan työtapaturmana (asetus opiskelutapaturman korvaamisesta) ja kyllä kouluiilla tulee olla vakuutukset kunnossa.

Onko foorumin kävijöillä kokemuksia opiskeluaikana itselleen sattuneista pistotapaturmista?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselläni  :D on kokemusta pistotapaturmasta opiskeluaikana. Aamuyön pimeinä tunteina hämärässä huoneessa tuli tökättyä itseä keskisormeen injektioneulalla. Hanskat oli kädessä, joiden läpi neula hulahti. Onneksi oli vielä puhdas neula, eli ainoastaan hanskasta periaatteessa pystyi tulemaan jotai bakteereja. Eipä mitään ilmennyt jälkeenpäin sormessa.

Tein sairaalan työterveyshuoltoon ilmoituksen pistotapaturmasta, ja se siinä. Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi varmaan pitänyt koululle ilmoittaa, mutta mennyt on mennyttä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerran välilihaa ommellessani pistin neulan steriilin hanskan läpi, mutta ei ilmeisesti muuta kuin nirhaissut omaa ihoa. En siis luultavasti kunnolla pistänyt. Vaihdoin vaan omat hanskat. Tarkistin papereista, ettei raskauden aikana ollut tiedossa hiv:tä tai hepatiittia, itellä on kunnossa kyllä b-hepatiittirokotus. Ihan siis vaan siltä varalta että ei rupee sitten joskus vaivaamaan. Mutta ohjaajakaan ei siihen sitten mitään kommentoinut eikä edes neulaa muistaakseni vaihdettu vaan jatkettiin ompelua, hmm...

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

insuliinikko, alkkis yms... ja samalla neulalla itteä sormeen - kommentit olt "kattotaa". hakeuduin itte (omilla rahoilla) kaikkiin mahollisiin testeishin.. onneks nega...

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille jaettiin harjoittelun alussa koululta pistotapaturmakaavake mukaan, joka sitten täytettiin tarvittaessa. En tiedä jatkotoimista, kun en muista kenellekään niin käyneen opiskeluaikana (tai ainakaan siitä kertoneen).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Verensokerin potilaalta mitattuani tökkäsin lansetilla seuraavaksi omaan näppiin, kun liian näppärästi yritin pyöräyttää sen tuppeen. Tapaturma olisi välttynyt sillä, kun olisin voinut käyttää pistokynää näytepisaran saamiseksi tai olisin yrittäny olla vähemmän näppärä. Ilmoitus piti tehdä omalle terveydenhoitajalle koulun puolelle, ei siis sairaalan työterveyteen. Lääkäri otatti ensin potilaasta kokeet ja jos niissä olisi ollut jotain positiivista, niin sitten vasta olisi minusta otettu. Potilaalla kaikki negatiivisia. Minusta järkevää, sillä jos olisinkin jotain saanut, niin eihän se olisi heti näkynyt kun sen olisi pitänyt ensin minussa itää enenkun kokeessa olis näkyny ja monta kuukautta elämästä olis menny ns. huonot housussa peläten. Potilaasta kun kokeet otettiin, saatiin nopeammin tietää, oliko edes riskiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itteläni kävi leikkuriharjoittelussa istrumenteissä, että sain nirhauman tuplahanskojen läpi ommelneulasta. Putsasin 12t:llä ja se siitä.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneksi pistotapaturma-asiat ei kosketa minua millään tavalla. Vahinkojahan sattuu vain muille  ;D

Mutta ihan tosissaan jos ollaan, niin yleensä on aika pieni riski saada mitään tartuntaa vaikka olisikin pistäny henkilöä jolla ois Hiv/Hepis, ja sen jälkeen osuis itseensä. Taudit tarvii tarttuakseen kuitenkin tietyn määrän verta, eikä likaisesta ruiskusta välttämättä tartu mitään vaikka se oman ihon lävistäisikin. Mutta vois kyllä tosiaan valahtaa vetelät housuun jos sais pienenkin naarmun itseensä Hiv-ruiskusta.

Oon kuullu että yhessä pk-seudun huumeyksikössä pari työntekijää on lähteneet talosta (omasta tahdosta) pistotapaturman jälkeen, kun tulosten oottelu ollu niin hirveetä, etteivät halua enää ikinä kokea mitään sellaista. Tosin ovat olleet lopulta negatiivisia.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen mäkin neulojen kanssa sählännyt. Joskus on omaan sormeen tullut reikä, mutta ei se ole sen kummempiin johtanut. On sitä katsottu, että kohteella ei ole ollut mitään veriteitse tarttuvaa tautia, ei muuta. ;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta eihän potilasta ole välttämättä koskaan testattu veriteitse tarttuvilta taudeilta, esimerkiksi hepatiitti C voi olla vuosia oireeton. On tapauksia, joissa potilas ei tiedä mistä on tartunnan saanut (ei siis mitään huumetaustaa ym.).

Eli en luottaisi papereihin tässä asiassa, tietysti, jos löytää labratiedot, joissa lähiaikoina testattu hepatiitit, hiv ja ne negatiiviset, voi luottaa, mutta muuten kyllä ei.

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta eihän potilasta ole välttämättä koskaan testattu veriteitse tarttuvilta taudeilta, esimerkiksi hepatiitti C voi olla vuosia oireeton. On tapauksia, joissa potilas ei tiedä mistä on tartunnan saanut (ei siis mitään huumetaustaa ym.).

Eli en luottaisi papereihin tässä asiassa, tietysti, jos löytää labratiedot, joissa lähiaikoina testattu hepatiitit, hiv ja ne negatiiviset, voi luottaa, mutta muuten kyllä ei.

En minäkään menisi täysin sokeasti luottamaan paperitietoihin (edes potilaspapereihin). Itse keran valmistelin erästä potilasta leikkuriin ja ajattelin sitten tutustua hänen papereihinsa oikein ajan kanssa. Se kannatti: potilaspapereista löytyi yksi ainoa merkintä diabeteksestä ja sekin vuodelta 1979... Eipä ihme, että kun menin piruuttani nappaamaan dextron potilaalta, niin mittari näytti 13,9 (paasto)... Kun kysyin pt:ltä että sairastaako hän diabetestä / sokeritautia, niin hän osasi kertoa että onhan sitä joskus tullut sairastettua  8). Jostain kummallisesta syystä tuo diabetes oli vaipunut unholaan, myös potilaspapereissa.

Sama koskee varmasti myös veriteitse tarttuvia tauteja. Ei varmaankaan ole kovin harvinaista jos tauti pysyttelee oireettomana, että se vaipuu ajanmyötä unholaan. Näin ollen olisi mielestäni tällaisissa tapauksissa parempi se, että ei luotettaisi täysin potilasasiakirjoihinkaan (vaan pelattaisiin varmanpäälle, ihan vain oman turvallisuuden takia).  :)

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu tääkin on jo koettu. Olin ajatuksissani ja väsynyt kun tuikkaisin s.c. neulan itteeni pistettyäni potilasta. Lääkärin mukaan potilas riskipot. elämäntapojensa perusteella. Mä sain b-hepatiitti rokotteet+ aunativin (koululle aikalaisen kallis tikki).Nollanäytteet otettiin samantien ja sit 3kk ja 6kk päästä.

Onneks testit neg. Kerkes jo miettii kaikenlaista. Että TYHMÄ TYHMÄ TYHMÄ  MINÄ ja sitä rataa.

En kyllä enää ikinä tee vastaavaa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Opiskelen terveydenhoitajaksi. Kouluterveys-jaksolla ohjaajani tökkäsi minua neulalla käteen rokotettuani lasta.

Hän ei pitänyt sitä minään, eikä opettajanikaan ollut huolissaan, joten en tehnyt asialle mitään. B-hepatiitti rokotukset mulla kyllä on..

Oliskohan pitänyt ilmoittaa johonkin muuallekin huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerran välilihaa ommellessani pistin neulan steriilin hanskan läpi, mutta ei ilmeisesti muuta kuin nirhaissut omaa ihoa. En siis luultavasti kunnolla pistänyt. Vaihdoin vaan omat hanskat. Tarkistin papereista, ettei raskauden aikana ollut tiedossa hiv:tä tai hepatiittia, itellä on kunnossa kyllä b-hepatiittirokotus.

Tarina jatkuu vielä siten, että asia jäi vaivaamaan kuitenkin ja kävin kouluterkan luona avautumassa asiasta. Hän otatti varmuuden vuoksi "nollanäytteet" eli hiv- ja c-hepatiittinäytteet sekä b-hepatiittirokotuksen jonkin asteisen "vaikuttavuus"näytteen, eli onko siinä rokotuksessa vielä voimaa. Sama toistuu sitten 3 kuukauden päästä, jolloin uskon saavani terveen paperit. Terveitä synnyttäjiä kuitenkin olen hoitanut, mutta eihän sitä tiedä....

Ite kun oon kollegoilleni kertonut tästä (ja muista...) tapaturmista, niin yllätyksekseni olen kuullut monien pistäneen itseään likaisella neulalla. Pistotapaturmat on vissiin aika yleisiä, mutta niistä ei ehkä uskalleta puhua kun jotenkin nolottaa että on ollut niin huolimaton ja pistänyt itseään...

Ite oon kyllä sellasella alalla, että jos joku synnyttäjä heiluu ja huitoo niin vähemmästäkin saattaa neula lipsahtaa sormeen...

btw, nykyäänhän verenluovutuksessa on kysymys, että "oletko pistänyt itseäsi likaisella neulalla"... jouduin itse karanteeniin rastitettuani rehellisesti tuon kohdan.

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jouduin itse karanteeniin rastitettuani rehellisesti tuon kohdan.

Kuinka pitkäksi aikaa?

Entäs mitä olette vastanneet verenluovutuksessa kohtaan "oletko hoitanut työssäsi maksatulehduspotilaita" (viimeisen 6 kk aikana)?

Silloin, kun kävin luovuttamassa verta en ollut tietääkseni hoitanut maksatulehduspotilaita. Mutta onko tähän kyllä vastaus karanteenin aiheuttava tekijä vai pohditaanko veripalvelun työntekijän kanssa voiko luovuttaa vai ei?

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka pitkäksi aikaa?

Entäs mitä olette vastanneet verenluovutuksessa kohtaan "oletko hoitanut työssäsi maksatulehduspotilaita" (viimeisen 6 kk aikana)?

Silloin, kun kävin luovuttamassa verta en ollut tietääkseni hoitanut maksatulehduspotilaita. Mutta onko tähän kyllä vastaus karanteenin aiheuttava tekijä vai pohditaanko veripalvelun työntekijän kanssa voiko luovuttaa vai ei?

Itse olen tuohon vastannut aina rehellisesti 'kyllä olen' ja jatkokysymyksenä on tullut 'onko ollut veri- tai eritealtistuksia?'. Eipä ole kukaan karanteeniin laittanut, aina olen saanut verta luovuttaa... eli luulisin mikäli ei ole pistotapaturmia / roiskeita silmiin / rikkinäiselle iholle, saapi verta luovuttaa aivan vapaasti! Tietysti mikäli itseä hiemankin epäilyttää, ei mielestäni ole asianmukaista käydä edes yrittämässä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jouduin itse karanteeniin rastitettuani rehellisesti tuon kohdan.

Kuinka pitkäksi aikaa?

6 kuukautta. Olen ennenkin ollut karanteenissa mahantähystyksen vuoksi vuoden ajan... no, eipä sillä että haittaisi kun hemoglobiinikin on niin alhainen etten saisi senkään takia luovuttaa. Mutta aina sitä voi käydä yrittämässä ;D

Silloin, kun kävin luovuttamassa verta en ollut tietääkseni hoitanut maksatulehduspotilaita. Mutta onko tähän kyllä vastaus karanteenin aiheuttava tekijä vai pohditaanko veripalvelun työntekijän kanssa voiko luovuttaa vai ei?

Sanotaanko että rehellisyys maan perii! Paras vastata niinkuin on totta, ei ajatellen sitä että joutuuko karanteeniin vai en. Se on turvallisuuskysymys, ei niitä turhaan takia kysytä. Monen muunkin asian kanssa olen veripalvelun työntekijän kanssa pohtinut että voiko luovuttaa vai ei. Kipulääkkeiden syöminen on yksi asia, minkä takia kysellään jatkokysymyksiä. Veripalvelun nettisivuilta varmaan irtoaisi lisätietoa...

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Terveiset veripalvelusta, kävin tänään... Ihan oikeaa tietoa täällä on ollut liikkeellä:

6kk:n karanteeniin joutuu, jos on pistänyt itseään likaisella neulalla tai jos rikkoontuneelle iholle tai (ehjällekin)limakalvoille on roiskunut hepatiitin kantajan verta.

Pelkkä hepatiittipotilaan hoitaminen ei ole esteenä verenluovuttamiselle.

Mielenkiintoinen yksityiskohta ole se, että hepatiittirokotuksen jälkeen ei kolmeen vuorokauteen saa luovuttaa verta. Enpä huomannut kysyä, onko kaikki rokotteet samanlaisia? Voisin kuvitella, että on.

Ja kyllä mä harkitsisin pariin kerrtaan luovuttamista, mikäli hb keikkuu alarajan tuntumassa, verottaa se sen verran varastorautoja, että näin tautisena aikana saattaa oma elimistö huutaa armoa.

Ei kai se mikään häpee ole,jos ne ei verta jostain syystä huolikaan. Eiköhän se ole aina joko luovuttajan (jota ehkä harvemmin tulee säälineeksi) tai saajan parhaaksi. Harmittaa tietty, jos tulee turha reissu, mutta saahan siellä hyvät pullakahvit... 

"Kun tulee risteykseen, pitää kääntyä sinne, minne on menossa."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkaa mennä ohi alkuperäisen aiheen, mutta kiitos kätsälle tarkennuksesta.

"Kun tulee risteykseen, pitää kääntyä sinne, minne on menossa."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Kerran välilihaa ommellessani pistin neulan steriilin hanskan läpi, mutta ei ilmeisesti muuta kuin nirhaissut omaa ihoa.

En ymmärrä olenko vain tumpelo vai onko synnyttäjät niin rauhattomia nykyisin (vai sattuuko minulle ne rauhattomat tapaukset), että ei ollut tuo aiemmin mainitsemani pistotapaturma viimeinen tällainen tapaus.

Tällä kertaa pistin käytetyllä puudutusneulalla sormeen, kun oli kipuherkkä synnyttäjä, ja meni puudutusneulaa karkuun.

Nyt ohjaaja pyysi täyttämään veritapaturmailmoituksen, ja sen teinkin. ensiapuna tietysti pirtua sormeen... Tapaus sattui yöaikaan, ja soitin sitten sairaalan työterveyshuoltoon aamulla, että kuinka tulisi menetellä. Sanoi, että koska en ole talossa palkallisena vaan opiskelijana (niin, 2 päivää aiemmin loppui kesätyösopimus), niin minun tulisi ottaa yhteyttä opiskelijaterveydenhuoltoon. Pyysivät kuitenkin lähettämään sen ilmoituksen heille työterveyshuoltoon.

Samainen henkilö sanoi, että jos kerran potilaalta oli tutkittu hiv ja hepatiitit raskausaikana, niin minulla ei ollut mitään riskiä saada tauteja, joten näin ollen ei olisi tarvinnut ottaa mitään verikokeita. Seuraavalla viikolla kun opiskelijaterveydenhuolto aukesi, marssin sinne ja he ottivat heti näytteet, rumba jatkuu vielä 3 ja 6kk kuluttua. Juuri nyt tämäkin sattui kun edellisestä oli 6kk aikaa, ja olisin jo verta päässyt taas luovuttamaan... hepatiittirokotus on onneksi kunnossa, sen tehoa nyt kyllä vielä mittaillaan.

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...