Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Fiu

Kokemuksia Triptylin yliannostuksista / väärinkäytöstä?

Recommended Posts

Fiu

Hellou!

Oliskos jollain täällä liikuskelevalla kokemuksia Triptylin yliannostuksista tai väärinkäytöstä?

Itse törmäsin yksi kaunis päivä tällaisen epäilyyn, joka onneksi myös jäi epäilyn asteelle...

Toki olen lukenut pharmacasta sen mitä siitä irti saa  ;D, mutta nyt siis kyselisinkin olisiko jollain ihan käytännön kokemuksia tällaisista tapauksista?

Triptylhän kuuluu trisyklisiin mielialalääkkeisiin ja sillähän on aika paljonkin yhteisvaikutuksia muiden lääkeaineiden ja alkonkin kanssa.Jonkin verranhan kyseistä lääkettä käytetään myös esim. pitkittyneiden kiputilojen hoitoon ja unettomuuteenkin...

Mutta nyt vain pisti mietityttämään tuo tapaus, johon itse törmäsin...

Jos joku on törmännyt Triptylin yliannostukseen / väärinkäyttöön, niin olisi kiva kuulla, miten esim. lääkettä ottanut potilas oireili, jne.

Muutama asia kun hieman mietityttää...  :D

Pahoittelen, että ilmaisen asian mahdollisimman sekavasti  ;D.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Ensimmäistä kertaa kuulen moisesta mutta kai kaikkea voi käyttää väärin..

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Voi tietysti, itse en oo nähnyt mutta kollega on hoitanut kaveria joka oli vetänyt 38 kofeiinitabletteja. Oli aika sähäkkä tapaus, kuulemma...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Fiu

Jotenkin arvasin, että ei ole yleistä... Noh, toivottavasti edes joku osaisi auttaa.

Olen minäkin törmännyt tapaukseen, jossa eräs "vanhatuttu" (monesti siis aikaisemminkin kyyditty) oli vetänyt alkon lisäksi purkillisen (eli noin 30kpl) Tenoxeja (20mg)  :D... Luonnollisesti ei heppu ollut kamalan hyvässä jamassa tuon jälkeen...

Pitänee tänään kysellä terkkarista noista Triptyleistä (samalla kun meen osastolle sijaiseksi). Siellä kun niitä menee aika monellekkin pokalle.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: SVT

Hellou!

Oliskos jollain täällä liikuskelevalla kokemuksia Triptylin yliannostuksista tai väärinkäytöstä?

Itse törmäsin yksi kaunis päivä tällaisen epäilyyn, joka onneksi myös jäi epäilyn asteelle...

Toki olen lukenut pharmacasta sen mitä siitä irti saa  ;D, mutta nyt siis kyselisinkin olisiko jollain ihan käytännön kokemuksia tällaisista tapauksista?

Triptylhän kuuluu trisyklisiin mielialalääkkeisiin ja sillähän on aika paljonkin yhteisvaikutuksia muiden lääkeaineiden ja alkonkin kanssa.Jonkin verranhan kyseistä lääkettä käytetään myös esim. pitkittyneiden kiputilojen hoitoon ja unettomuuteenkin...

Mutta nyt vain pisti mietityttämään tuo tapaus, johon itse törmäsin...

Jos joku on törmännyt Triptylin yliannostukseen / väärinkäyttöön, niin olisi kiva kuulla, miten esim. lääkettä ottanut potilas oireili, jne.

Muutama asia kun hieman mietityttää...  ;)

Pahoittelen, että ilmaisen asian mahdollisimman sekavasti  ;D.

Tarkoitatko nyt jotain pidempiaikaista väärinkäyttö / lievää yliannosta tyyliin "otin vahingossa tupla-annoksen" ? Tähän voi olla hankalampi vastata mutta tuskin on kovin vaarallista.

Jos taas tarkoitat kunnon lääkemyrkytystä, niin lukeehan aiheesta kattavasti mm. ensihoidon käsikirjassa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Fiu

Kunnon lääkemyrkytystä tarkoitan. Kirjoista olen tietoa hakenut (pharmaca, ensihoidon käsikirja, ensihoito-opas, ensihoidon perusteet, jne.), mutta nyt haluankin kuulla käytännön kokemuksia enkä mitään kirjatietoa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: SVT

Kunnon lääkemyrkytystä tarkoitan. Kirjoista olen tietoa hakenut (pharmaca, ensihoidon käsikirja, ensihoito-opas, ensihoidon perusteet, jne.), mutta nyt haluankin kuulla käytännön kokemuksia enkä mitään kirjatietoa.

Kuuluu tri-syklisiin masennuslääkkeisiin (muistaakseni amitriptyliini). Ovat masennuslääkeistä kaikkein vaarallisimpia nämä tri-sykliset. Tosin esim. doksepiini on lääkeaineena vieläkin vaarallisempi kuin triptyl tai vaikka klortriptyl. Käyttö vähentynyt huimasti juuri vaarallisuuden takia, vaikka ovatkin ilmeisesti tehokkaita ja edullisia.

Myrkytysoireet ovat vakavia. Nämä varmasti löytyvät kirjoista, joten otahan oppaat kouraan tyttö  :P

Kokemusta noista mulla sen verran, että muutaman vakavan keisin olen sairaalan ulkopuolella nähnyt, joista yksi kuoli käsiin hoidoista huolimatta. Todellisen vaaran aiheuttama annos on iso, eli useampi kymmenen nappia. Myrkytys voi myös edetä salakavalasti. Parikin tapausta olen nähnyt, missä hiiliä juova potilas äkisti kouristaa ja menee samantien intubaatiokuntoon.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Fiu

Myrkytysoireet ovat vakavia. Nämä varmasti löytyvät kirjoista, joten otahan oppaat kouraan tyttö  ;)

Otettu on, vieläpä useampaankin kertaan  :P.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: tirlittan

Sitten vuoden -öö, jolloin tartuin puikkoihin en ole koskaan kuullut Triptylin väärinkäytöstä. Triptyl on aikansa lapsi, tosi toksinen psykofarmaca, jonka erityisominaisuutenaon vahva imeytymistason vaihtelu( 42x).

Hankalaa oli ainakin teholla aikanaan se, että kuolema tuli vasta reippaan vrk.n jälkeen annostelusta... ikäviä kokemuksia.

Trityl nykyoloissa on hyödyllinen esim kipukynnykssen nostajana.Annos kuitenkin minimaalinen verrattuna Prozacin jälkeiseen aikaan.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: suojelutyöläinen

tuli mieleeni eräs tarina hulluilta nuoruusvuosilta, noh, oletetaan, että tämä on keksittyä, niin kaikilla lienee hyvä mieli...

olimme muuan kaverus dokaamassa, kaiketi jo useamman vuorokauden, sitten eräs remmistä, joku se oli, alkoi mennä sekavaksi, änkyräkänniin tai paavikänniin, sellaiseen, jossa kolme taluttaa ja yksi tulkkaa, jolloin toiset kanssakännääjät keksivät syöttää hänen nukahduttamisekseen amitriptyliiniä "paaville". silleen oikein urakalla, ainakin useampi nappi meni, vahvuudesta ei lie hajuakaan. "paavi" meni jalattomaksi ja kusi, siis virtsasi alleen housuihinsa, lopulta tosin nukahti.

siitä selvittyään "paavi" moitti muita köörissä mokomasta nukahtelulääkityksestä, sivuvaikutukset ovat kuulemma hengenvaarallisia.

nythän ovat nämä srri-vaikutteiset masislääkkeet paljolti korvanneet edellistenpolvien hieman vaarallisemmat dropit.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.