Jump to content
MAINOS

Norjan kielikurssit


Vieras: pääasianajaja

Recommended Posts

Vieras: pääasianajaja

Mikä tilanne Norjan kielikursseissa täällä kotimaassa?

Työvoimatoimisto ei osannut sanoa "juuta eikä jaata". >:(En myöskään netistä löytänyt.

Suunnitelmissa Psykiatrisen sh:n työt Norjassa, 2005 aikana, mutta kielitaito tyydyttävän Englannin lisäksi vain välttävä Ruotsi, sillä ei ilmeisesti pitkälle pötkitä? ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tampereella ja Helsingissä ainakin oli aikoinaan Aetat joka antoi kielikursseja samalla kun rekrytoi sinne ihmisiä... nykyisestä tilanteesta en osaa kyllä sanoa yhtään mitään...Mutta varmaan reksytointi firmat. Ja kun muutat norjaan niin silloin saat siellä kielikurssin kai ilmaiseksi.Kuuluu kai kaikille kun sinne muuttaa.Itse en sitä käynyt, mutta tiedän monia jotka kävivät..

Englannilla et kyllä siellä tee yhtään mitään, eivät anna sitä siellä puhua.. Ja ruotsilla pääset alkuun, se kyllä kääntyy äkkiä norjaksi. Kaikki tulee vaan opetella kantapään kautta niin sillä oppii kieltä  ;)

On tietysti hyvä jos osaa jo jonkin verran kieltä alle, ennen kuin sinne menee.

~Kaikki muu paitsi matkustaminen on turhaa~

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Norjassa tosiaan saa ilmaiseksi kieliopetusta. Vuonna 2000 oli mahdollista  saada ilmaista opetusta jopa 850 tuntia.

Itse kävin kielikurssilla Harjavallan terveydenhuolto-oppilaitoksessa, jonka vetäjä oli alunperin norjalainen sairaanhoitaja. Kurssi kesti n. 3 kk ja olikohan parina iltana viikossa. Se antoi kyllä hyvät eväät, vaikkakaan norjaa en osannut vielä heti sen käyneenä puhua. ;D Kuitenkin oppi  joitain sanoja ja eroavaisuuksia ruotsin kieleen sekä  norjalaisia käytäntöjä.

Norjalaiset ymmärtävät yllättävän hyvin ruotsia, joten ilman kurssiakin  pärjää. Tämän hetken kurssimahdollisuuksista en valitettavasti tiedä mitään. Kuten Bambi jo mainitsikin, niin olen myös kuullut Aetatin järjestäneen kursseja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Jeps, Ruotsin telkkari näkyy Norjassakin, joten norjalaiset oppivat ruotsia vaikkei sitä koulussa pakollisena aineena opetetakaan. Sitä osataan niin hyvin, että jotkut maassa asuvat ruotsalaiset eivät välitä opetella puhumaan koko norjaa kun pärjäävät niin hyvin omalla äidinkielellään tai puhuvat norjan ja ruotsin sekasotkua (mitä kieltämättä siellä työskentelevät suomalaisetkin alkuun huomaamattaan puhuvat, sanoo nimim. Kokemusta on).

Minun aikoinani Norjassa järjestettävässä ilmaisessa kieliopetuksessa käytettiin kolmea oppikirjaa: Ny i Norge, Bo i Norge ja Dø i Norge. Ne kattoivat ulkomaalaisen koko elämänkaaren Norjassa. Ja tämä oli sitten vitsi ;)

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Norjassa on aika paljon ruotsalaisia hoitajia nykyisin, siksi luulen, että työvoimatoimisto ei enää järjestä kursseja. Rekrytointifirmat eivät järjestä kielikursseja, vaan haluavat kielitaitoisia ja mielellään erikoistuneita hoitajia esim anestesia, teho, leikkaussali. Itse olen sinne uskaltautunut keikkailemaan 7 Ruotsissa vietetyn vuoden jälkeen,  se on eri kieli kuin ruotsi, vaikka sitä muistuttaakin. Ostin yhden kirjan Suomesta, johon kuuluu CD ja suomenkielinen sanasto, aika hyvä kielikurssi. Se on tarkoitettu maahanmuuttajille kurssiksi Norjaan, mutta olen oppinut aika hyvin kieltä sitä kuuntelemalla sekä "kantapään kautta". Norjan oppimiseen auttaa jos osaa saksaa, monet sanat ovat germaanista alkuperää. Osan voi johtaa suoraan englannista.Viime kesänä ainakin Helsingin seudun kesäyliopisto järjesti norjan kurssin, mutta tänä vuonna ei taida olla innostuneita niinkuin aikaisempina vuosina. Onnea matkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...