Jump to content
MAINOS

perushoitajat ja lääkehoito


lenninuutti

Recommended Posts

Asian toinen puoli on sitten se että minkälainen vaste ja hyöty näillä muutoksilla on ollut, nyt löytyisi jo materiaalia vertailemaan esim. iv-lääkehoidon turvallisuutta  "ennen ja nyt", mutta jostain syystä tällaisia raportteja ei ole julkisuudessa näkynyt.

Tämähän olisi jopa opinnäytetyön aiheeksi ihan hyvä muuten, mutta en usko AMK-järjestelmän päästävän theseukseensa näin vääränlaista propagandaa :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

 

Meilläkin, tosin kunnallisessa kehva-asumispalveluyksikössä, niin pätevät kuin epäpätevät (sijaiset ja opiskelijat) saavat antaa dosetista lääkkeet asukkaille. Silloin vuorossa oleva koulutettu työntekijä on vastuussa siitä, että lääkkeet on annettu oikein. Lääkkeitä meillä saavat jakaa asukkaiden dosetteihin kaikki koulutetut työntekijät, eli käytännössä meillä lähinnä lähi/perushoitajat ja yksikön sairaanhoitaja. Lisäksi sosionomi ja pari aiemman kehitysvammapuolen koulutuksen käynyttä ovat myös jonkun lääkehoidon toteuttamisen kurssin käyneet, ja heillä on lupa jakaa lääkkeet. 

 

Miksi toinen ihminen on vastuussa toisen tekemisistä? Ymmärrän kyllä, että opiskelijat saavat harjoitella lääkehoidon toteuttamista työpaikkaohjaajansa valvonnan (huom! valvonnan, ei pelkästään vastuun) alla, mutta että itse joutuu hirteen jos "epäpätevä" työpari möhlii?  :shock:

 

Meillä sosionomit ja muut sos.puolen koulutuksen saaneilta otettiin lääkkeenjako-oikeus pois viitaten Valviran tekemään ohjeistukseen aiheesta ( http://www.valvira.fi/files/ohjeet/Laakehoidon_toteuttaminen_sosiaalihuollossa.pdf ). Saavat kuitenkin luonnollista reittiä pitkin (sekä tarvittaessa saisivat myös insuliinit pistää) antaa lääkkeet valmiiksi jaetuista doseteista, kuten aiemmin mainitsin ja myös Valviran ohjeistuksessa määritellään. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

 

Meilläkin, tosin kunnallisessa kehva-asumispalveluyksikössä, niin pätevät kuin epäpätevät (sijaiset ja opiskelijat) saavat antaa dosetista lääkkeet asukkaille. Silloin vuorossa oleva koulutettu työntekijä on vastuussa siitä, että lääkkeet on annettu oikein. Lääkkeitä meillä saavat jakaa asukkaiden dosetteihin kaikki koulutetut työntekijät, eli käytännössä meillä lähinnä lähi/perushoitajat ja yksikön sairaanhoitaja. Lisäksi sosionomi ja pari aiemman kehitysvammapuolen koulutuksen käynyttä ovat myös jonkun lääkehoidon toteuttamisen kurssin käyneet, ja heillä on lupa jakaa lääkkeet. 

 

Miksi toinen ihminen on vastuussa toisen tekemisistä? Ymmärrän kyllä, että opiskelijat saavat harjoitella lääkehoidon toteuttamista työpaikkaohjaajansa valvonnan (huom! valvonnan, ei pelkästään vastuun) alla, mutta että itse joutuu hirteen jos "epäpätevä" työpari möhlii?  :shock:

 

Meillä sosionomit ja muut sos.puolen koulutuksen saaneilta otettiin lääkkeenjako-oikeus pois viitaten Valviran tekemään ohjeistukseen aiheesta ( http://www.valvira.fi/files/ohjeet/Laakehoidon_toteuttaminen_sosiaalihuollossa.pdf ). Saavat kuitenkin luonnollista reittiä pitkin (sekä tarvittaessa saisivat myös insuliinit pistää) antaa lääkkeet valmiiksi jaetuista doseteista, kuten aiemmin mainitsin ja myös Valviran ohjeistuksessa määritellään. 

 

 

En tiedä, se on pomolta tullut ohjeistus. Pitäisikin tarkemmin asiasta kysellä. Jokaisella työntekijällä, harjoittelijalla ja opiskelijalla on tietysti työpanoksestaan oma vastuunsa, mutta viime kädessä jos olen epäpätevän kanssa töissä, on päävastuu minulla. Kyllä meillä opiskelijat valvottuina jakavat lääkkeet ja ohjaaja tai muu pätevä työntekijä tarkistaa ne. En vain tullut sitä erikseen maininneeksi.

 

LoVe-koulutuksien myötä en tiedä, mitä meidän sos. puolelaisten lääkkeenjako-oikeuksille käy. Ainakin toistaiseksi he saavat lääkkeitä jakaa, kun ovat sen jo aiemmin mainitsemani lääkehoidon toteuttamisen kurssin käyneet. Oli ilmeisesti ollut paikallisen avoimen amk:n järjestämä Lääkehoidon perusteet-koulutus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä, se on pomolta tullut ohjeistus. Pitäisikin tarkemmin asiasta kysellä. Jokaisella työntekijällä, harjoittelijalla ja opiskelijalla on tietysti työpanoksestaan oma vastuunsa, mutta viime kädessä jos olen epäpätevän kanssa töissä, on päävastuu minulla. Kyllä meillä opiskelijat valvottuina jakavat lääkkeet ja ohjaaja tai muu pätevä työntekijä tarkistaa ne. En vain tullut sitä erikseen maininneeksi.

 

LoVe-koulutuksien myötä en tiedä, mitä meidän sos. puolelaisten lääkkeenjako-oikeuksille käy. Ainakin toistaiseksi he saavat lääkkeitä jakaa, kun ovat sen jo aiemmin mainitsemani lääkehoidon toteuttamisen kurssin käyneet. Oli ilmeisesti ollut paikallisen avoimen amk:n järjestämä Lääkehoidon perusteet-koulutus.

 

 

 

..Ja onhan välttämätöntä myös pystyä luottamaan työyhteisön muihin jäseniin, ja siihen että jokainen on vastuullinen toimija asemassaan, statuksesta riippumatta.  :) Toisaalta olen työelämässä myös törmännyt näihin "vastuunpakoilijoihin", jotka eivät edes omia havantojaan kirjaisi, vaan mieluummin raportoivat siitä työparille, ja pyytävät tätä kirjaamaan. Siksi kai skeptisyys. 

 

Jännä, että teillä vielä jakavat, kun Valviran ohjeistuksessa on lääkehoitoa toteuttava henkilöstö jaettu viiteen eri luokkaan, joista yksi on "Lääkehoitoon koulutusta saanut sosiaalihuollon ammatillinen henkilöstö".  Ja heidän valtuutensa lääkehoidon toteuttamisessa on rajattu lääkkeiden antoon luonnollista reittiä. (mahd. myös s.c. pistot)

Huom. En halua arvioida toimintayksikkönne toimintaa millään lailla. Pohdin vain sitä, että itse en ainankaan suostuisi tekemään asioita, joihin minulla ei katsota olevan riittävästi koulutusta tms. Vastuukysymysten vuoksi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos nyt taas muistettaisiin se asia, että ihmiset jakavat aivan itse kotonaan lääkkeensä, pistävät insuliinit ja ehkä jonkun Klexanen ja herranen aika... Ilman minkään valtakunnan lääkehoitokoulutuksia ja Loveja.

 

Jos on oikein tehtynä lääkelista ja lääkkeet niillä nimillä ja vahvuuksilla listassa kuin ne on hyllyssä, niin eihän tuo nyt mitään rakettitiedettä ole jos toinen tarkastaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totta. Oma tarkoitukseni ainankaan ei ollut epäillä kenenkään kykyä  jakaa/antaa lääkkeitä, vaan ihmetellä annettujen ohjeiden kiertelemistä ja kaartelemista. Kotonahan jokainen on tietenkin itse vastuussa siitä, jos vahingossa sitten ottaakin väärän tabletin. Kotonaan jokainen saa myös juoda vanhentunutta maitoa, kulkea likaisissa vaatteissa, tehdä omat sähkötyöt yms. Mutta tuottaessani palvelua toiselle, itse ainankin pidän kiinni sovituista säännöksistä ja annetuista ohjeista. Vaikka aina se ei ole käytännöllisin tai kustannustehokkain keino. 

 

Sisätautiosastolla suoritettavassa harjoittelussa sai myös huomata potilaiden itsenäisen hoidon tulokset, kun koti-sairaala-sykli oli jokseenkin lyhyt. Kotona tehdään vähän niin ja näin, ja sitten tullaan sairaalaan kun ei mennytkään ihan niin kuin piti. Hoidetaan esim. vajaatoimintaa ja annetaan ohjausta, pt takaisin kotiin ja kappas, kahden viikon päästä takaisin lavereille. 

 

Kyllä minä osaan, enkä minä apua tarvitse -ajattelumalli ei valitettavasti jokaisessa asiassa kanna kovinkaan pitkälle. Joissakin kyllä, ja maalaisjärki on mahtava asia. :peukku:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Kolmeen vuoteen ei ole ollut lääke- ja pistolupia, enkä kyllä ole niitä kaipaillut.. Ymmärrän kyllä sen, että kyseinen asia korpee monia oman ammattiryhmäni hoitajia, minua ei haittaa, kun ei palkkaan kyseinen asia vaikuta mitenkään. Tietenkin on erilaisia sairaaloita sekä osastoja mutta meillä lääkevuoro tarkoittaa 8h lääkkeenjakohuoneessa ja potilaita näkee vain silloin, kun on lääkkeenjako potilaille. Tuntuu siltä välillä, että ne jotka ei tykkää tehdä potilaiden kans työtä, valittavat eniten..

Itsellä ainakin on nykyään paljon enemmän aikaa olla potilaiden kanssa, keskusteluun ja ohjaamiseen, sekä pystyy turvalliseen kuntoutukseen, kun mennään potilaan kykyjen mukaan eikä hoitajan kiireiden mukaan. Ja se joka työskentelee potilaan arjessa näkee myös lääkehoidon vaikutukset hyödyt/haitat, minusta se on tärkeä osa lääkehoidossa. Omalta osaltani olen pitänyt lääke osaamisen ajantasalla, näin pystyn seuraamaan lääkehoidon vaikutusta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...