Jump to content
MAINOS

perushoitajat ja lääkehoito


lenninuutti

Recommended Posts

Varmaankin on väärässä osoiossa mutta kertokaa perushoitajien osallistumisesta lääkehoitoon osastoillanne. Meillä aiotaan nyt lopettaa ko toiminta kokonaan, tähän asti on kyllä homma toiminut ongelmitta mutta nyt se ammattitaito sitten katoaa määrättynä päivänä. Myös kirjaamisiin tulee rajoituksia, mennäänköhän nyt ihan aatamin ajoille. Olen tehny hoitotyötä 40 vuotta eikä koskaan aiemmin ole tarvinnut pyytää sairaanhoitajaa kirjaamaan potilaasta tekemiäni havaintoja. Kertokaa kokemuksia ja mielipiteitä. Kiitos

lisäyksenä vielä että meidät kaikki on lisäkoulutettu ja näytöt on annettu moneen kertaan

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tätä olen itsekin ihmetellyt! Monissa paikoissa ei lähihoitajan ammattitaitoa arvosteta lainkaan, vaan heidän tehtävänsä on vain perushoito, ei lääkehoitoa, ei tilanteen arviointikykyä (johdon näkemys) ei minkäänlaista ammattitaitoa lääkehoidossa (johdon näkemys). Miksi me sitten saamme koulutusta lääkkeisiin ja lääkehoitoon liittyen? Jos haluan hoiva-apulaiseksi niin kouluttaudun kyllä sellaiseksi. Tärkein kysymys lienee: Valmistuuko työntekijäpulasta kärsivälle alalle todellakin niin paljon sairaanhoitajia, että he voivat vastata koko terveydenhuoltokentän lääkehoidosta??? Minun mielestäni ei, mutta siihen jotkin tahot tuntuvat asiaa ajavan. Itse aloitan ensi vuonna sairaanhoitajaopinnot, pääasiassa halustani, mutta osittain myös, jotta saan todella thedä koulutukseni mukaista työtä, jota ei rajoiteta milloin milläkin "lähihoitajan pätevyys ei riitä ensi kuun 15 päivä alkaen asetuksella"! Anteeksi vuodatus, mutta rehellisesti sanoen v*tuttaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pahoitteluni jos esitin asian epäselvästi! Tarkoitin juuri näitä yksittäisissä hoitopaikoissa tulleita "muutoksia" joilla lähihoitajien vastuuta on vähennetty/toimivaltuuksia kavennettu. Ei siis mikään virallinen asetus/tavoite. Entisessä työpaikassani lähihoitajat menettivät lääkkeenjakooikeuden tammikuun 15 päivä, jonka jälkeen ainoastaan sairaanhoitaja vastati lääkkeidenjaosta ja kaksoistarkastuksesta. Siitä siis tuo heitto.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän tuo uudistus liittyy varmasti tähän Sosiaali- ja terveysministeriön linjaukseen turvallisesta lääkehoidosta.

 

Täytyy kyllä omasta puolestani sanoa että en ymmärrä miksi se koetaan jotenkin möröksi että käytänteitä yritetään yhtenäistää. Tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä, ja kyllä mä itse koen että ei ton projektin tarkoitus oo kusta mun muroihin, vaan nimenomaan selkiyttää vastuuta lääkehoidossa ja turvata niittenkin selkä jotka lääkkeitten kanssa tuuraa menemään ilman asianmukaista koulutusta. 

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä, ja kyllä mä itse koen että ei ton projektin tarkoitus oo kusta mun muroihin, vaan nimenomaan selkiyttää vastuuta lääkehoidossa ja turvata niittenkin selkä jotka lääkkeitten kanssa tuuraa menemään ilman asianmukaista koulutusta. 

Totta, työnantajalla on oikeus määritellä toimenkuva ja turha tästä on mieltänsä pahoittaa ja asiaa henkilökohtaisesti ottaa.

 

Asian toinen puoli on sitten se että minkälainen vaste ja hyöty näillä muutoksilla on ollut, nyt löytyisi jo materiaalia vertailemaan esim. iv-lääkehoidon turvallisuutta  "ennen ja nyt", mutta jostain syystä tällaisia raportteja ei ole julkisuudessa näkynyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotihoidossa saa lähi-/ perushoitajat pelata lääkkeiden kanssa jos haluavat... kotihoidossa varmaan lähihoitajien lääkelupia ennemmin laajennetaan kun kutistetaan. 

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse taas en ymmärrä, miksi kukaan hoitaja haluaisi tehdä supistettua työnkuvaa??? Itse ilman muuta koen sen epäluottamuslauseena ammattitaitoani kohtaan! Tuo vastuun selkeyttäminen on ihan tuubaa! Yhtä hyvin sinne voitaisiin kirjata että "lääkehoidosta vastaavat aina siihen koulutetut ammattilaiset" ja lähihoitaja on asiaan koulutuksen saanut ja siten pätevä. Minä ainakin haluan tehdä kaikkea sitä mihin olen koulutuksen saanut! En ymmärrä mitä erikoista siinä on? Jos Satua tai Dinoa ei kiinnosta lääkehoidon toteuttaminen niin se on heidän asiansa. Ei se tee näkemyksestäni väärää...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä ainakin haluan tehdä kaikkea sitä mihin olen koulutuksen saanut! En ymmärrä mitä erikoista siinä on? Jos Satua tai Dinoa ei kiinnosta lääkehoidon toteuttaminen niin se on heidän asiansa. Ei se tee näkemyksestäni väärää...

Ei sinun mielipiteissäsi ole mitään väärää, niin kuin ei minunkaan. Pointtini oli se että jos työnantaja tekee epämiellyttäviä linjauksia toimenkuvassa eikä neuvottelut auta, niin silloin on varmaan henkisesti helpointa opiskella ammatti tai etsiä työpaikka jossa pääsee toteuttamaan itseään haluamallaan tavalla. Kiukuttelemalla ja vaatimalla tuskin tuo asia etenee. 

 

Ja jos luit viestini loppuun hoksasit ehkä että itse olen kriittinen tätä muutosta kohtaan. Koska tiedän minkälainen tietotaito kokeneilla lähi/perushoitajilla on vuodeosastoilla, en ole lainkaan varma parantaako tämä uusi linjaus lääkehoidon turvallisuutta.  Viestit osastoilta tukee omaa käsitystäni että ainakin tuo hankaloittaa työn käytännönjärjestelyjä, haiprojen määrän kasvukäyrää katsellessa voi tietysti miettiä mitä se sitten mahtaa tarkoittaa...

 

Itselläni on myös toimenkuva muuttunut uusien ohjeistusten myötä. Muutos oli ollut nähtävissä koko terveydenhuollon sektorilla ainakin viisi vuotta sitten ja jo silloin päätin että en yöuniani viitsi jonkun lääkeluvan takia menettää. Minun työpäivän onnistuminen kun on paljon muusta kuin yksittäisistä helpoista teknisistä tempuista tai epäpätevien esimiesten lausunnoista kiinni. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jälleen tapetilla myös meillä. Eli 1.3. alkaen ph ei osallistu lääkehoitoon, ei tee lääkärin määräämiä muutoksia.

Nyt juuri kysely, miten perushoitotyö jaetaan jatkossa. Esim aamussa 6 on vakiomäärä hoitajia, max 27 potilasta. Niistä kuudesta hoitajasta 1 keskittyy vain lääkkeisiin, koko hommaan sen lääkehoidon ympärillä....ja 5 hoitajaa perushoitaa 27 potilasta, soittaa puhelut, kotiuttaa, ottaa uudet vastaan jne jne.

 

Ei herätä ihastusta. Kaikki miettivät, miten hoidat aamussa yli viisi potilasta hyvin. Tai viikonloppuna; 5 aamussa, yksi hoitaa lääkkeet, eli 4 hoitaa max 27....huh huh....

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sosiaali- ja terveysministeriön turvallinen lääkehoito painottaa nimenomaan sitä että joka ammattiryhmä toteuttaa lääkehoitoa oman osaamisen puittteissa ja avain asemassa on koulutus ja osaamisen varmistaminen. Näin minä sen olen ymmärtänyt, ei millään lailla kiellä nimikesuojattujen ammattihenkilöiden osallistumista lääkehoitoon. Paikassa jossa työskentelen oli hyvä lääkehoitosuunnitelma jossa oli hyvin määritelty tehtävät mitkä jokainen voi suorittaa kun on näytöt antanut ja saanut ylilääkärin kirjallisen luvan voi jakaa esim lääkkeet tarjottimelle. Jakaminen edellytti jakoa 3-5 kertaa farmaseutin kanssa ja siinä ei arvioitu vain teknistä suoritusta vaan farmaseutti esitti myös kysymyksiä ja neuvoi muutenkin. Olen ymmärtänyt että jos sulla ei ollut oikein homma hanskassa niin farmaseutti ei hyväksynyt suoritusta ja ilmoitti siitä osastonhoitajalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin minä sen olen ymmärtänyt, ei millään lailla kiellä nimikesuojattujen ammattihenkilöiden osallistumista lääkehoitoon. 

Ei kiellä, mutta työnantajalla on oikeus linjata näitä asioita haluamallaan tavalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jälleen tapetilla myös meillä. Eli 1.3. alkaen ph ei osallistu lääkehoitoon, ei tee lääkärin määräämiä muutoksia.

Nyt juuri kysely, miten perushoitotyö jaetaan jatkossa. Esim aamussa 6 on vakiomäärä hoitajia, max 27 potilasta. Niistä kuudesta hoitajasta 1 keskittyy vain lääkkeisiin, koko hommaan sen lääkehoidon ympärillä....ja 5 hoitajaa perushoitaa 27 potilasta, soittaa puhelut, kotiuttaa, ottaa uudet vastaan jne jne.

 

Ei herätä ihastusta. Kaikki miettivät, miten hoidat aamussa yli viisi potilasta hyvin. Tai viikonloppuna; 5 aamussa, yksi hoitaa lääkkeet, eli 4 hoitaa max 27....huh huh....

Olen "akuutilla " vuodeosastolla sairaanhoitajana. Meillä vähintään 2 sh vuorossa ja molemmat hoitavat oman puolensa lääkehoidon. Jos olisi yksi sh, en silloinkaan kuluttaisi koko työvuoroa lääkkeissä, vaan kotiuttaisin, pesisin ja kuivittaisin potilaita. Tietysti lukumääräisesti vähemmän, koska aamulla jakaisin lääkkeet koko osastolle. Vuorokauden lääkkeet tarjottimelle jaan koko osastolle reilussa tunnissa. Potilaita 26.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Jälleen tapetilla myös meillä. Eli 1.3. alkaen ph ei osallistu lääkehoitoon, ei tee lääkärin määräämiä muutoksia.

Nyt juuri kysely, miten perushoitotyö jaetaan jatkossa. Esim aamussa 6 on vakiomäärä hoitajia, max 27 potilasta. Niistä kuudesta hoitajasta 1 keskittyy vain lääkkeisiin, koko hommaan sen lääkehoidon ympärillä....ja 5 hoitajaa perushoitaa 27 potilasta, soittaa puhelut, kotiuttaa, ottaa uudet vastaan jne jne.

 

Ei herätä ihastusta. Kaikki miettivät, miten hoidat aamussa yli viisi potilasta hyvin. Tai viikonloppuna; 5 aamussa, yksi hoitaa lääkkeet, eli 4 hoitaa max 27....huh huh....

Olen "akuutilla " vuodeosastolla sairaanhoitajana. Meillä vähintään 2 sh vuorossa ja molemmat hoitavat oman puolensa lääkehoidon. Jos olisi yksi sh, en silloinkaan kuluttaisi koko työvuoroa lääkkeissä, vaan kotiuttaisin, pesisin ja kuivittaisin potilaita. Tietysti lukumääräisesti vähemmän, koska aamulla jakaisin lääkkeet koko osastolle. Vuorokauden lääkkeet tarjottimelle jaan koko osastolle reilussa tunnissa. Potilaita 26.

 

Niin no, meillä se tarkoittaa koko osaston lääkejakoa, IV-lääkityksiä, lääkemuutoksia niin koneelle kuin kippoihin ja mahd. muut IV-asiat.

Ei riitä tunti aamusta tai mistään, ei millään. Kun se pelkkä lääkejako vie farmaseutiltakin koko aamupäivän, hän toki tekee muutakin, tilauksia, vastaa puheluihin jne.

Lääkemuutoksia saattaa tulla 10-15:sta potilaalle/25:stä, seniorikiertojen jälkeen. Niiden naputaminen koneelle, listojen tulostus ja paikoillen vienti ja jako on jo yksi homma.

 

Mutta nyt on siis erilaisten kyselyiden ja ehdostusten aika, homma alkaa pyörimään 1.3. tavalla tai toisella.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saan kyllä osallistua lääkehoitoon ja tehdä sen minkä sh:kin psy osastolla. Mielelläni kyllä oikeudestani luopuisin. 

- Ei tarinoita vuodet vaihda, ne vaihtaa vain kertojat -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TeeVee saanko kysyä miksi??? Kuitenkin tiedossa oleva työtehtävä jo alalle hakeutuessa niin mikä siinä on niin vastenmielistä, että siitä luopuisit?? Vastuuko painaa hartioita? Onhan vastuu toki suuri, mutta toisaalta minä haluankin vastuuta ja sisältöä työhöni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^ En sanonut sen olevan vastenmielistä :) Psykiatrian kentällä vaan on niin paljon muutakin kuin lääkkeet, vaikkakin lääkehoito äärimmäisen tärkeää onkin. Tokihan lääkevuoro välillä kohdalle osuu eikä siinä mitään, ei siitä mulle paineita tule. Itse en vaan osaa ajatella sitä sisällön tuottajaksi työhöni.

- Ei tarinoita vuodet vaihda, ne vaihtaa vain kertojat -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli mieleen että nykyisessä yksikössä olen ollut reilu vuoden. Lääkkeenjakolupaa en ole suorittanut, enkä pistoslupaa..ehkä kolmeen kertaan asian ilmaissut, aina vastaus:aijaa..ja silti pistänyt ja jaan lääkkäeitä, mokan sattuessa kellä on vastuu? ( juu olen alalla jo 15v ollut, osaan kyllä mutta luvat kai pitäs olla?)!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli mieleen että nykyisessä yksikössä olen ollut reilu vuoden. Lääkkeenjakolupaa en ole suorittanut, enkä pistoslupaa..ehkä kolmeen kertaan asian ilmaissut, aina vastaus:aijaa..ja silti pistänyt ja jaan lääkkäeitä, mokan sattuessa kellä on vastuu? ( juu olen alalla jo 15v ollut, osaan kyllä mutta luvat kai pitäs olla?)!

 

Kyllä luvat pitää olla. Mä sanoisin, että vastuu on sulla jos sattuu jotain. 

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli mieleen että nykyisessä yksikössä olen ollut reilu vuoden. Lääkkeenjakolupaa en ole suorittanut, enkä pistoslupaa..ehkä kolmeen kertaan asian ilmaissut, aina vastaus:aijaa..ja silti pistänyt ja jaan lääkkäeitä, mokan sattuessa kellä on vastuu? ( juu olen alalla jo 15v ollut, osaan kyllä mutta luvat kai pitäs olla?)!

 

Kyllä luvat pitää olla. Mä sanoisin, että vastuu on sulla jos sattuu jotain.

Vastuu on aina hoitajalla, oli lupalappua tai ei. Toki jos työnantaja ei ole kouluttanut ja valvonut niin varmasti mokan sattuessa sillekin kysymyksiä esitetään.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli mieleen että nykyisessä yksikössä olen ollut reilu vuoden. Lääkkeenjakolupaa en ole suorittanut, enkä pistoslupaa..ehkä kolmeen kertaan asian ilmaissut, aina vastaus:aijaa..ja silti pistänyt ja jaan lääkkäeitä, mokan sattuessa kellä on vastuu? ( juu olen alalla jo 15v ollut, osaan kyllä mutta luvat kai pitäs olla?)!

 

Kyllä luvat pitää olla. Mä sanoisin, että vastuu on sulla jos sattuu jotain.

Vastuu on aina hoitajalla, oli lupalappua tai ei. Toki jos työnantaja ei ole kouluttanut ja valvonut niin varmasti mokan sattuessa sillekin kysymyksiä esitetään.

Kyllä siinä hoitajalla on aika paljon selittelemistä jos tietää, että pitää olla luvat suoritettuna mutta silti antaa lääkkeitä ilman lupia. Jos työnantaja ei niitä lupia halua työntekijälle hankkia, niin sitten työntekijä ei koske lääkkeisiin. Ei se sen vaikeampaa ole.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tervetuloa yksityisiin sosiaalipuolen laitoksiin, joissa lääkehoitoa tuntuu suhraavan yksi sun toinen...! Nyttemmin linjauksia meidän yksikössä (kehva-asuntola) tarkennettu, ja lupakäytäntöjä selkiytetty, hyvä niin. [hold your horses, puhun vain omasta kokemuksestani työelämässä]

 

Meillä kaikki saavat antaa valmiiksi dosetteihin jaetut lääkkeet sekä antaa epileptisen kohtauksen kohtauslääkityksen luonnollista reittiä. 

(Aiemmin myös dosettijaon kaksoistarkastuksen sai tehdä kaikki asuntolan puolen työntekijät, joilla siis koulutustaustaa lastenohjaajasta sosionomiin ja lähihoitajasta sairaanhoitajaan. Sos.puolen edustajilla ymmärtääkseni taustalla "lääkehoidon kurssi"??, jonka sisällöstä ei villeintäkään veikkausta...)

 

Nykyinen linjaus on, että dosetteihin jako sekä kaksoistarkastus ovat lähi- ja sairaanhoitajan vastuunalaisia työtehtäviä. 

Aiemmin työyhteisössä lääkehoitoon kouluttautumattomat sos. puolen edustajat kokivat itsekin dos. kaksoistarkastuksen epämiellyttäväksi, kun lääkevalmisteiden tunnistaminen oli hankalaa, kun niitä ei koskaan tullut jaettua. Tietenkin pakkauksista ja pharmacasta voi tarkistaa, jos epäilee yhtään mitään. 

 

Vakiintunut asiakaskunta ja harvoin muuttuvat lääkitykset toki puoltavat annosten jakeluoikeuden olemista kaikilla työntekijöillä, ja käytännössä tämä on toiminutkin. 

 

Pointtina tässä hämmentävän epäselvässä selotustuksessani oli, että on vielä paikkoja, joissa lääkehoitoa saa toteuttaa myös lh/ph!  ;)

 

::toivottavasti tästä nyt mitään selkoa ottaa, allekirjoittaneella onkin yövuorossa on yllättävän hankala saada tuotettua järjellistä tekstiä!:: :haukotus:  *pyhimys*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pointtina tässä hämmentävän epäselvässä selotustuksessani oli, että on vielä paikkoja, joissa lääkehoitoa saa toteuttaa myös lh/ph!  ;)

 

Meilläkin, tosin kunnallisessa kehva-asumispalveluyksikössä, niin pätevät kuin epäpätevät (sijaiset ja opiskelijat) saavat antaa dosetista lääkkeet asukkaille. Silloin vuorossa oleva koulutettu työntekijä on vastuussa siitä, että lääkkeet on annettu oikein. Lääkkeitä meillä saavat jakaa asukkaiden dosetteihin kaikki koulutetut työntekijät, eli käytännössä meillä lähinnä lähi/perushoitajat ja yksikön sairaanhoitaja. Lisäksi sosionomi ja pari aiemman kehitysvammapuolen koulutuksen käynyttä ovat myös jonkun lääkehoidon toteuttamisen kurssin käyneet, ja heillä on lupa jakaa lääkkeet. Toki opiskelijat saavat myös harjoitella lääkkeiden jakamista ohjaajan tai muun koulutetun henkilökunnan jäsenen valvonnassa. Insuliinit pistää kuka tahansa vuorossa oleva pätevä ammattinimikkeestä huolimatta tai esim. opiskelija pätevän valvonnassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...