Jump to content
MAINOS

Tauot työpäivän aikana.


Tubbe86

Recommended Posts

Kyllä ainakin meillä helsingin kaupungin kotihoidossa on joka tiimillä oma auto käytössä! Tosin itse ajan omallani. En pidä työpaikan autosta lainkaan, ja saan asiaankuuluvan korvauksen omani käytöstä. Kyllähän teidän työporukan pitää seisoa yhtenä rintamana, jos haluatte olojanne parantaa! Ei kukaan siis KUKAAN voi vaatia tekemään työtä tauotta ja olla maksamatta asiallisia ylitöitä! Itse soittaisin pomolle aamuvuorossa ja ilmoittaisin, että työaika loppuu ja on vielä kolme käyntiä jäljellä. Ai ylitöitä ei makseta? Jätän sitten käymättä ja tulen toimistolle. Pomo voi selittää omaisille, miksei mummo/pappa saanut lääkkeitään lainkaan, aamupalaa ja miksi vaippakin on vaihtamatta. Jos töitä ei ehdi tehdä laillisten taukojen kanssa työajan puitteissa SE EI OLE HOITAJAN ONGELMA! Kyllä te saatte muutoksen tehtyä jos haluatte, ongelma onkin siinä etteivät hoitaja KOSKAAN SEISO YHTENÄ RINTAMANA! Mikäli ette tähän pysty, niin mikään ei KOSKAAN muutu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 60
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Tubbe, vautsi mä olen ihan aatellut että nämä autoasiat työnantajan puolesta on ollutta ja mennytä!! 

 

Kiteytit oikeestaan olennaisen tuohon viimeiseen lauseeseen, ikävä kyllä!! Juurikin olen sanonut eilen, että mikään ei muutu niin kauan kun joustetaan, esim kun on väkeä sairauslomalla, niin ei ole mikään " jes me selvittiin" kun saatu paikat jaettua ja ihmiset juoksee kieli vyön alla, ja virheitä tapahtuu! Työnantaja ei kyllä päähän taputtele ja kiitä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri näin se menee. Jos pidätte yllä kuvaa, että selviätte, ei lisäapua tule! Ei johtoa välttämättä kiinnosta, onko kiire, ehtiikö tauoille, väsyykö väki, voiko porukkaa irtaantua koulutuksiin ongelmitta yms. Pitäisi kyllä, mutta ei heitä useinkaan kiinnosta. Meilläkin oli aluksi ongelmia yhtenä rintamana seisomisessa, mutta hiljalleen porukka sitoutui projektiin. Asiassa toki auttoi mainio lähiesimiehemme, joka tuki meitä ja rohkaisi tekemään työt kylmän rauhalisesti ilman kiirettä ja pitämään tauot!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

No nyt tulee kotihoitoon mobiilikirjaus ja työnjakajat.Lähihoitajille n. 50 % työaikaa ja sairaanhoitajille n.30%. Työt napsahtaa mobiiliin aamulla ja käyntien kesto palvelusuunnitelmassa sovittujen käyntimäärien ja käynnin keston mukaan.Myös tauot ja siirtymät huomioitu. Päällekkäisiä kellonaikoja ei voi olla.Joten jos hoitajamäärä ei riitä tarvitaan lisätyövoimaa.Odotan mieleniinnolla miten lähtee sujumaan. Työnjakaja näkee milte reaaliajassa missä porukka liikkuu ja jos sattuu jotain odottamatonta voi seuraavat käynnit vapauttaa ja ne siirretään toiselle työntekijälle.Tämä ei tietenkään toimi iltavuorossa ja yövuorossa.Myös työajanseurantaa toteutetaan ja jatkossa ei voi valkata vain kivoja asiakaskäytejä.Useinhan on niin että työyhteisössä on niitä jotka tekevät vähemmän ja mitä haluavat.Myös asiakkaat saavat jatkossa sitä mistä maksavatkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No nyt tulee kotihoitoon mobiilikirjaus ja työnjakajat.Lähihoitajille n. 50 % työaikaa ja sairaanhoitajille n.30%. Työt napsahtaa mobiiliin aamulla ja käyntien kesto palvelusuunnitelmassa sovittujen käyntimäärien ja käynnin keston mukaan.Myös tauot ja siirtymät huomioitu. Päällekkäisiä kellonaikoja ei voi olla.Joten jos hoitajamäärä ei riitä tarvitaan lisätyövoimaa.Odotan mieleniinnolla miten lähtee sujumaan. Työnjakaja näkee milte reaaliajassa missä porukka liikkuu ja jos sattuu jotain odottamatonta voi seuraavat käynnit vapauttaa ja ne siirretään toiselle työntekijälle.Tämä ei tietenkään toimi iltavuorossa ja yövuorossa.Myös työajanseurantaa toteutetaan ja jatkossa ei voi valkata vain kivoja asiakaskäytejä.Useinhan on niin että työyhteisössä on niitä jotka tekevät vähemmän ja mitä haluavat.Myös asiakkaat saavat jatkossa sitä mistä maksavatkin.

Tarkottaako 50 % työaika sitä, että työpäivään on suunniteltu 50 % sellaista aikaa mistä työnantaja voi laskuttaa asiakkaita vai mitä se meinaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoittaa siis välitöntä työaikaa eli hoito-ja palvelusuunnitelnien mukaisesti.Asiakkas maksaa tuntiperusteisesti. Ysittäinen hoitaja tekee käyntejä esim aamuvuorossa n 4 tuntia+/- Käyntejä voi olla x määrä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Neea: Meillä on ollut tuo mobiilipegasos käytössä jo kolme kuukautta, eikä asia ihan noin kyllä ole! Meillä on "suunnitelluksi työajaksi" laskettu maksimissaan 4 ja puoli tuntia. Tähän sisältyy siis pelkästään asiakkaiden Pahosuihin kirjattu aika. Siirtymisiä, paperitöitä, eikä esim. apteekkikäyntejä ole tässä huomioitu. On väärin ettei siirtymisiä ole huomioitu työaikaan! Ne ovat pakollisia asiakkaalta toiselle siirryttäessä ja koska niitä ei lasketa, on työaika näennäisesti tuon 50%:a. Kun siirtymät (joita ei voi välttää) huomioidaan on välitön työaikani pikemminkin 60-70%:a riippuen päivän siirtymisistä. Jos tauot vielä pidän, ei toimistotyölle jää aikaa. Toimistotyö on kuitenkin erittäin tärkeää hoitotyössämme.  Käyntiaikoja ei myöskään pidennetty, vaikka nykyään kirjataan asiakkaiden luona kännyköillä, omituista! Kännykät myös toimivat epäluotettavasti, katkovat puheluita ja kadottavat verkon. Aina välillä puhelin jumiutuu täysin ja akkua saa repiä irti. Akkukesto on myös jo uutena heikko. Toisaalta, mitä voi odottaa halvimmalta mahdolliselta Samsungin älykännykältä?

 

Meillä kiire on pikemminkin lisääntynyt mobiilin käyttöönoton jälkeen. Erikoista kyllä, että vaikka töitä saisi olla maksimissaan 4 ja puoli tuntia/hoitaja/vuoro, ei näin kuitenkaan ole! Olen saanut tehdä monta iltavuoroa suunnitellulla työmäärällä 5.15-5.45 tuntia. Näin suuren työmäärän edessä ei auta kuin kiirehtiä. Tästä seuraa työn laadun kärsiminen ja tyytymättömät asiakkaat. En voi kuitenkaan olla joka ilta ylitöissä periaatteen vuoksi, muutakin elämää minulla on. Koska juoksen ovat "toteutuneet tuntini" aina alle tuon 4 ja puoli tuntia. Kun johdolle valitettiin järkyttävästä kiireestä, kysyivät he vain: "Paljonko toteutuneet työtunnit ovat?" Kun ne ovat alle 4 ja puoli tuntia ei apua saada lisää! Kuinka tämä on mahdollista? Eli siis töitä suunnitellaan jo lähtökohtaisesti liikaa, koska tiedetään hoitajan "kirivän"! Täyttä paskaa sanon minä!

 

Kun mobiilijärjestelmä otettiin käyttöön puhuttiin "suunnitelluista tunneista", mutta nyt jo yhtäkkiä "toteutuneista tunneista"! Miten tässä näin kävi? Paperityöt kasautuvat, työntekijät karkaavat, hoitajat tuntevat itsensä riittämättömiksi ja potevat huonoa omaatuntoa kun hoitosuunnitelmat on päivittämättä, MMSE:t ja Ravat vanhentuneet, Raista nyt puhumattakaan. Tunnit loppuu kesken! Luottamusmies levittelee käsiään! Ei saatana!! Miksi minä maksan liiton jäsenaksuja??? Kohta loppuu minun hoitajanurani Helsingin kaupungilla. Mobiilista piti olla hyötyä nimenomaan työntekijöille, mutta sitä kokemukseni mukaan käytetään lähinnä työntekijöiden kyttäämiseen ja lyömäaseena yleisesti hoitajia vastaan! Sääli, sillä lähdin kokeiluun avoimin mielin ja toivoin parasta, sain pettyä... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No teillä ei sitten tehty alkuvalmisteluja...

Melkein vuosi aiemmin aloitimme valmistelut. Toteutimme työajanseurannan, 5 minuutin tarkkuudella. Näin saimme dataa siitä kuinka paljon aikaa vie välittömän työajan lisäksi välillinen ja muu työ eli esimerkiksi se auton ikkunoiden skrapaaminen aamuisin, tavaroiden etsiminen, odottelu, hakemukset ja kirjaaminen ym ym.Kirjaaminen on välitöntä asiakasaikaa samoin kuin kaikki muukin paperityö joka kuulluisi muutenkin tehdä asiakkaiden kotona. Leanin avulla yritimme poistaa hukka-aikaa . Asiakkaille tehtiin myös kysely jonka pohjalta räätälöimme pahosuja eli yleisin oli ulkoilutus ja jos se vie tunnin niin sitten vie. Tarpeen mukaan ja asiakashan sen sitten maksaa. Turhia käyntejä ei tietenkään tehdä.Pahosut muutettiin tarvetta ja todellisia tilastointiaikoja vastaamaan + kirjaamisaika tieraan.

Teimme hoitokorit. Niin monta kuin on lähihoitajia aamussa. Asiakaskäynnit kellotettiin klo 7-15.30 välille niin että siirtymät ja tauot otettiin huomioon esim Kalle klo 7.15-7.30, Martta klo 745-8.05, Pirkko klo 8.30-9.00 , Saara 920-10 jne. Korit siirtyvät sitten työnjakajalle, optinointiin ym.

Hukka-aikaa on useimmiten vuorojen vaihtuessa ja niitä on nyt täytetty. Suihkut, haavat ym siirtyivät pois aamuruuhkasta. Ei ollut niinkään tavatonta, että iltavuoroon tulijalla ei ollut ensimmäiseen kahteen tuntiin juuri käyntejä. Samoin aamuvuorolla iltapäivällä.Aamun ensimmäisinä tunteina kyllä juostiin kieli vyönalla ja tehtiin nopeita vartin käyntejä vaikka todellisuudessa se ei riittänyt asiakkaan tarpeisiin  Pilotiryhmämme on jo alittanut toiminnan ilman ongelmia.

Toivon hartaasti, ettet ole oikeassa, koska uskon todella tämän onnistuvan. Ja jos ei onnistu niin valitukset voi osoittaa johdolle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä se ei toimi, toivon hartaasti, että teillä toimii! Meillä ei tosiaan tuollaisia työajan seurantoja järjestetty, joten ei "ylimääräistä" työtä ole voitukaan huomioida. Toisaalta, ainakaan henkilökunta ei saanut tietoa, että mitään "alkuvalmisteluja edes pitäisi tehdä!". Ja kun emme ole ajatustenlukijoita niin... Meidän mobiilimme on siis alkanut todella huonosti, toivotaan, että teillä homma jatkuu samalla lailla. Teillä on asiaan selkeästi panostettu! Oletteko te törmäänneet kännykän toimintahäiriöihin/muihin ongelmiin missä määrin? Meillä niitä on ollut melko paljon. 

 

Onnea työhön Neea ja toivotaan, että mobiilin käyttöönottoon yhtä huolella valmistuneita yksiköitä ja huomattavasti enemmän kuin niitä yksiköitä, jotka valmistautuivat yhtä huonosti kuin me. Teidän tapauksessa kuulostaa, että järjestelmä toimii suunnitellulla tavalla ja keventää/järkevöittää hoitajan kuormitusta, kuten oli tarkoituskin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mobiilit pätkii varsinkin maalla ja on katvealueita joissa ei toimi mikään muu kuin lankapuhelin.Mobiileja menee rikki (putoilevat tai muuten vaan kolahtavat jonnekin(ovat liukkaita). Lataus kestää just ja just työpäivän ilman hilkkaa.

Palaan asiaan kunhan homma on päässyt vauhtiin kunnolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän ohi aiheen, mitä tarkoittaa " laskettu suunnitteluksi työajaksi 4.5h?"

Tarkoittaa välitöntä asiakasaikaa asiakkaiden kotona työvuoron aikana.Loput työajata on välillistä työaikaa esim matkat, apteekissa jonottaminen eli työtä jota pitää tehdä että as.käynnit toteutuvat ja as.saa hoitoa. Sitten on muu työ esim palaverit,koulutukset ym.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No just!!! Ja lehmät lentää, välitöntä työtä on ainakin tällähetkellä tasan 8h ja 30min ruokatauko jos sitäkään.. Itse painoin 13.30-16.00 täyttä höögää, pidin ruokatauon, ja yhtäsoittoa asiakaskäyntejä 16.45- 21.15, 45 min tuli ylitöitä kun tein pakolliset tietokonehommat! Vessassa en muuten käynyt koko vuoron aikana, että semmonen päivä!! Mutta karu totuus että sitä välitöntä työaikaa on koko päivä, mutta tähän on tultu! Palaverit, mitä ne on?! Mä aloitin ittekkin tänään vuoroni (en oo ees hetkeen ollut töissä) lennosta ilman mitään raporttia, selvisin onneksi!! Mutta olen POIKKI henkisesti ja fyysisesti!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uurastajan alueella on selvästi hyvin hankala tilanne. Pahasti alimittaiset resurssit ja aika toivottoman kuuloista kyllä. Itse ahdistuisin täysin tuollaisesta, enkä kauan jaksaisi. Onko teillä vielä käytössä ns. "välivuoro" kun olet aloittanut 13:30? Meilläkin oli välivuoro eli 13:30-21:00, mutta se lakkautettiin kiireen vuoksi ja nyt kaikkien tiimien iltavuorolaiset ovat töissä klo 14-22. Täytyy olla kiitollinen oman alueen ja tiimin "kohtuullisen hyvään" tilanteeseen... Tsemppiä Uurastaja! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No just!!! Ja lehmät lentää, välitöntä työtä on ainakin tällähetkellä tasan 8h ja 30min ruokatauko jos sitäkään.. Itse painoin 13.30-16.00 täyttä höögää, pidin ruokatauon, ja yhtäsoittoa asiakaskäyntejä 16.45- 21.15, 45 min tuli ylitöitä kun tein pakolliset tietokonehommat! Vessassa en muuten käynyt koko vuoron aikana, että semmonen päivä!! Mutta karu totuus että sitä välitöntä työaikaa on koko päivä, mutta tähän on tultu! Palaverit, mitä ne on?! Mä aloitin ittekkin tänään vuoroni (en oo ees hetkeen ollut töissä) lennosta ilman mitään raporttia, selvisin onneksi!! Mutta olen POIKKI henkisesti ja fyysisesti!

Välittömän työajan saat kun lasket yhteen tilastointiaikasi.8 tuntia välitöntä työaikaa on täysin mahdottomuus. Sinuna vaihtaisin työpaikkaa. Jos se tosiaan on teillä tuollaista, niin eihän tuollaista kukaan jaksa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No just!!! Ja lehmät lentää, välitöntä työtä on ainakin tällähetkellä tasan 8h ja 30min ruokatauko jos sitäkään.. Itse painoin 13.30-16.00 täyttä höögää, pidin ruokatauon, ja yhtäsoittoa asiakaskäyntejä 16.45- 21.15, 45 min tuli ylitöitä kun tein pakolliset tietokonehommat! Vessassa en muuten käynyt koko vuoron aikana, että semmonen päivä!! Mutta karu totuus että sitä välitöntä työaikaa on koko päivä, mutta tähän on tultu! Palaverit, mitä ne on?! Mä aloitin ittekkin tänään vuoroni (en oo ees hetkeen ollut töissä) lennosta ilman mitään raporttia, selvisin onneksi!! Mutta olen POIKKI henkisesti ja fyysisesti!

Välittömän työajan saat kun lasket yhteen tilastointiaikasi.8 tuntia välitöntä työaikaa on täysin mahdottomuus. Sinuna vaihtaisin työpaikkaa. Jos se tosiaan on teillä tuollaista, niin eihän tuollaista kukaan jaksa.

Oho...hitaat yhteydet ja nopeet sormet

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä vaan oikeasti ihmettelen, että miksi te jäätte tuollaisiin työpaikkoihin jotka on ihan hirveitä eivätkä toimi ollenkaan? Se hinta minkä siitä joutuu maksamaan on vain ja ainoastaan itseltä pois, tollanen uuvuttaa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Jos ei saa mitenkään tilanteeseen vaikutettua muuten kuin jaloillaan, kannattaa tehdä se. Ei tollanen työ oo sen rahasumman arvoista, mikä sieltä joka kuukausi tilille kilahtaa. Vaihtakaa työpaikkaa, semmoiseen missä viihdytte ja hommat pelaa, niitäkin on. 

 

t: itsekin samoista syistä kotihoidosta aikanaan lähtenyt

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henkilökohtaisesti mua pitää tässä se vakituinen työ, jolla takaan että joka kuukausi saa maksettua laskut ja ostettua ruokaa, tosin nyt on tossua pariinkiin paikkaan oven raossa, ja toivon todella lujaa että tärppää!! Työnkiertoon olen myös pyytänyt! 

Mitä mahtaa vielä olla se the kotihoito, kun siihenhän niin kovasti satsataan ja se on se tulevaisuuden juttu! 

 

la ja su on ihan normaalia aamuissa juosta 22  asiakaspaikkaa pvässä läpi, ei siihen montaakaan hengähdystaukoa mahdu ( ylemmän tahon mielestä kun se asiakaspaikasta a paikkaan b on sitä hengähtämistä, moni tietää mun lisäksi ettei näin todellakaan ole)! 

 

Ahistaa todenteolla, tää kun on työ jota haluaa tehdä, mutta ei näin  :itkee:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitä kun väsytttää itsensä työssä, niin ei jaksa enää edes hakea uutta.

Itse pääkaupunkiseudun kotihoidossa olleena tiedän asiasta. Tosin osasin häippästä ajoissa. Muistan, kun sain iltavuorossa kesällä lämpöhalvauksen, ravattuani 14 paikkaa läpi 30 asteen helteessä. En muistanut/ kerennyt syödä/juoda kunnolla. Pomo oli sitruunana seuraavana päivänä, soitettuani olevani saikulla. Mistään lämpötilarajoista ei ollut puhettakaan.

Tilannehan on siitä vielä tuplasti kiristynyt. Odotan mielenkiinnolla, koska tulee toppi ja miten? Juttelin viimeksi eilen kotihoidossa työssä olevan ihmisen kanssa. Pudisteli päätään tilanteesta.

Voi olla, että nyt ei joku tykkää, mutta kirjoitan kuitenkin: VEDOTKAA liittoihinne asiassa. Heille maksatte pitkän pennin vuosittain jäsenmaksuja, joten sieltä pitäisi tulla tukea, oikein konkreettisesti.

Muistona itsellä on kuvallinen henkilökortti noilta ajoilta. Siinä näkyy väsynyt, uupunut ja iloton ihminen. Nykyään naurankin, vaikka ei tää nyt niin taivaallista ole vieläkään. Oman tieni kulkija ja oma herrani kuitenkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asiaahan tuo on, ja oli hyvä lukea se!! Ei mikään ihme kun ei sijaisia ole, ja sitä sitten ihmetellään silmät pyöreenä! Pisteenä ii:n päällä vielä se tunne, kun on pakko tehdä työ huonosti, palaute mikä siitä tulee esim. omaisilta, se tulee meille työntekijöille. Kauhulla minäkin odotan mihin tämä vielä voi mennä, ja päättyä pahimillaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

K.U.Sijainen ehdotti: vedotkaa liittoihin. En usko sieltä tipahtavan lisää rahaa esim.kotihoidon pyörittämiseen ja hoitajien lisäämiseen. Päätökset on tehty poliittisilla tasoilla; mihin halutaan veronmaksajien rahoja käyttää. Kuka haluaa maksaa lisää veroja, käsi pystyyn! Tai mikä poliittinen taho ryhtyisi oikeasti, vaalienkin jälkeen, suuntaamaan rahavirtoja kotihoitoon, lastensuojeluun jne.jne. Raha ratkaisee myös kunnan resursseissa ja päätökset tehdään lautakunnissa, sieltä ne määräykset tulee!

-Pessimisti ei pety-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No ei sieltä liitosta nyt rahaa pyydetäkään, vaan tukea parempien työolojen saamiseksi. Eivät he siellä tiedä kentän asioista, ellei niistä tiedoteta.

Jokunen vuosi sitten Helsingin Kotihoito joutui muuttamaan käytäntöjään, koska hoitajat eivät ehtineet ruokailla. Liitot ajoivat asiaa; miksi taas lipsutaan? Kyllä sitä politiikkaa voi muuttaa ihmisläheisemmäksi, rahoja syydetään turhempaankin. Omia puoliaan (ja kaverin) pitää pitää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakaan meillä ei liitosta ole mitään hyötyä! Aivan turhaa touhua! On kyllä hilkulla, etten eroa liitosta! Mistä minä maksan??? Ainoa syy jatkaa kotihoidossa on se, että teen sitä enää tämän vuoden loppuun! Sen jälkeen alkavat sairaanhoitajaopinnot, enkä palaa kotihoitoon luultavasti enää koskaan... Oma probleemani on sama kuin Uurastajalla: Rakastan tätä työtä, ulkona liikkumista ja työn vapautta sekä itsenäisyyttä, mutta toisaalta vihaan tapaa, jolla tätä työtä nykyään tehdään...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakaan meillä ei liitosta ole mitään hyötyä! Aivan turhaa touhua! On kyllä hilkulla, etten eroa liitosta! Mistä minä maksan??? Ainoa syy jatkaa kotihoidossa on se, että teen sitä enää tämän vuoden loppuun! Sen jälkeen alkavat sairaanhoitajaopinnot, enkä palaa kotihoitoon luultavasti enää koskaan... Oma probleemani on sama kuin Uurastajalla: Rakastan tätä työtä, ulkona liikkumista ja työn vapautta sekä itsenäisyyttä, mutta toisaalta vihaan tapaa, jolla tätä työtä nykyään tehdään...

Kielsikö liitto pitämästä taukoja vai miten se toimi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...