Jump to content
MAINOS

Sveitsissä työskentelevät sairaanhoitajat


Katja72

Recommended Posts

ihan pikaisesti:

 

töitä näkyy olevan avoinna joka puolella sveitsiä niin sairaaloissa kuin vanhuskodeissa. saksaa pitää osata muuten et edes pääse työhaastatteluun. (tai raskaa jos hakeudut ranskankieliselle alueelle kuten Genf, Lausanne etc.)

 

palkkataso vaihtelee paljolti millä paikkakunnalla työskentelet. Itse olen Aargaussa ja täällä 0v työkokemuksella vuosipalkka on pyöreät 70 000fr, peruspalkka ilman lisiä! (nykykurssin mukaan 56 700e, verojen jälkeen about 62 000 fr, 50 000e). Kanton Zurich maksaa taas alkaen 80-85t fr vuodessa. työkokemukset nostaa palkkaa noin 650-2000fr/vuosi.

 

kun itse olin huslla töissä niin veroton vuosi palkkani tais olla jotain 30 000e peruspalkka + pyhät, yölisät ja siitä on nyt 4 vuotta. osta pitiki maksaa jotain 24% veroa viel... joten olen kyl tosi tyytyväinen tääl sveitsis. 

 

sairaaloilla/vanhuskodeilla on usein asuntoja työntekijöille, riippuu paljolti työnantajasta joissakin asunnot on vieläpä sisustettuja.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 62
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Heippa Guldan:-)))))))

 

itse asun  geneven seudulla.  täällä ei hoitsun töitä saa,jollei ole punaisen ristin paperia kädessä ja viuelä tarvitaan Droit de Geneve practice  Infirmier....eli lupa tehdä geneven alueella töitä.   Punaisen ristin paperi maksaa noin 700 chf ja geneve papaeri 300 chf.

 

itse olen kiinnostunut,onko siellä aaraussa päin sairaanhoitajan töitä tarjolla samassa paikassa,jossa te suomalaiset olette. 

itsellä työkokemusta miltei 30 v.   saksaa osaan,taito tosin ruostunut nyt täällä ranskankillisellä alueella.

 

olisin muutenkin kiinnostunut kuulemaan muista hoitajista sveitsin alueella....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei Karkakille,

 

 

http://www.hirslanden.ch/global/fr/accueil/jobs_carrieres/postes_vacants.html

 

tuolta voit katsoa mitä töitä aaraussa on tarjolla Hirslanden klinikalla, (pieni varoitus palkka tulee olemaan huonompi kuin Genf:ssa),

 

siet on vielä Kanton Spital Aarau: http://www.ksa.ch/1440/1974/2853/3145/3169.asp

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Hei Guldan:-)))))))))))

 

Kiitos vastauksestasi.......multa meni vähän aikaa taas löytää tänne.....voisitko vielä vastata onko alueelllasi paljon suomihoitajia ja minkä ikäisiä:-))))))  pärjääkö puhtaalla saksalla vai täytyykö opetella swissdutch:-)))))))   mitä teette vapaa-aikananne:-)))))))  zurichiin on jonkin verran kuitenkin matkaa:-))))))  miten paljon on viikonlopputöitä ja ilta tai yövuoroja:-))))))))   kiitokset jo etukäteen:-)))))))

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei Karkakille,

 

Meidän klinikalla on nyt 4 hoitajaa ja 1 fysioterapeutti. minä ja vaimoni ollaan 30:siä ja loput noista hotajista on 45-55v. sit täs kaupungis on viel pari suomalaista naista ne on siin 30v paikkeil kans.

 

pärjää saksalla.

 

no vapaa-aikaa ei enä ole nii paljon kun vauva tuli kuvioihin mukaan, mutta muuten kuntosalilla, ostoksia, kaupungilla kävelyä, kesällä tietty maauimalat ja muutenki ulkona oleilua.

 

viikonloppu, ilta tai yövuoroista en osaa sulle sanoa, se riippuu minne menet töihin. itse olen herzkatheter labrassa ja siellä on vain päivävuorot 7:30 - 16:30 ja loppuajasta päivystys sekä viikonloppuisin päivystys, jotka jaetaan sit kaikkien hoitajien keskeen.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Moikka Guldan:-)))))))

 

kiitokset vastauksestasi,vaikka siihen aina tuntuu aikaa menevän,ennen kuin täällä kerkii käymään...

täytyy miettiä lähtisikö sinne päin käymään ja tutustumaan paikallisiin oloihin....teillä tutntuu olevan kuitenkin ihan kohtalainen suomi hoitaja joukko siellä.... itse olen tutustunut aika vähän paikallisiin suomihoitajiin,taitaapi jäädä yhteen tuttavuuteen.   yleensäkin kohtaamiset maan miesten kanssa ovat vähissä,kahden muulla alalla tyuöskentelevän kanssa käymme satunnaisesti kaljalla.-))))

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ihan tällei yleisesti:

 

Suomessa on korkeantason koulutus joka kelpaa melkein kaikkialla maailmassa. riippuen maasta voi joutua tekemään jonkunnäköisen rekisteröinnin tai ehkä testin sen päälle, kieltä pitää myös osata ja sit vaan hakea töitä.

 

Sveitsissä ei hoitajille punainen risti ole pakollinen. mun osastolla on 30% ihmisistä rekisteröitynyt siihe ja loput ei. jos olet erikoissairaanhoitaja (anastesia, lanssi, kätilö, leikkuri) niin voi olla että pitää mennä ensin sellaiseen yksikköön 6kk töihin jolla on lupa antaa sulle se erikoistutkinto hyväksytyksi sveitsissä ja sit punaiselle ristille rekisteröinti. noi erikoissairaanhoitajat eivät saa töitä (erikoissaairaanoitajan töitä) ellei ole punaisessa ristissä. 

 

Monessa muussa maassa on reikisteröinti paljon tarkempaa ja melkein aina pakollista kuten suomessa valvira, englannissa nmc, hollannissa riziv...etc..

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei! Suoritan täällä Suomessa TtM-tutkintoa (hoitotyön johtamisen opintosuunta). Harkitsen perheeni kanssa Sveitsiin muuttoa eikä kielitaito (onneksi) ole este.

 

Millaiset ovat hoitotiedettä opiskelleiden työllistymismahdollisuudet Sveitsissä? TtM-tutkinto käsittääkseni tunnistetaan sielläkin? 

 

Olen pienistäkin tiedonmurusista kiitollinen  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Hei!

Vieläköhän tätä kautta tavoittaisi teitä Sveitsiin työllistyneitä? Vahvasti on nyt mietinnässä puolison työn perässä Sveitsiin muutto. Itsellä sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan pätevyys ja vajaa kymmenen vuotta työkokemusta (tk:n vuodeosastolla, poliklinikalla, kotisairaanhoidossa, neuvolassa). Nyt mietityttää oma mahdollisuus päästä työelämään, jahka lapset olisi asettuneet... Oma saksankieli on auttava, englanti kohtuullinen. 

Onko kielen osaamisen vaatimukset rekrytoinnissa tiukentuneet entisestään? Millaiset on tänäpäivänä työllistymismahdollisuudet? 

Kaikista näkemyksistä ja kokemuksista kiitollinen olisin!

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
4.10.2016 klo 16.49, marileena kirjoitti:

Hei!

Vieläköhän tätä kautta tavoittaisi teitä Sveitsiin työllistyneitä? Vahvasti on nyt mietinnässä puolison työn perässä Sveitsiin muutto. Itsellä sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan pätevyys ja vajaa kymmenen vuotta työkokemusta (tk:n vuodeosastolla, poliklinikalla, kotisairaanhoidossa, neuvolassa). Nyt mietityttää oma mahdollisuus päästä työelämään, jahka lapset olisi asettuneet... Oma saksankieli on auttava, englanti kohtuullinen. 

Onko kielen osaamisen vaatimukset rekrytoinnissa tiukentuneet entisestään? Millaiset on tänäpäivänä työllistymismahdollisuudet? 

Kaikista näkemyksistä ja kokemuksista kiitollinen olisin!

 

 

En ole itse Sveitsissä, vaan täällä Saksan puolella, mutta on monia tuttuja Sveitsissä, joten osannen hieman auttaa:

- Töitä on tarjolla kyllä ihan jokaisella pätevälle henkilölle. Täällä Saksassakin mainostavat aktiivisesti sekä sairaalat suoraan että välitysfirmat ja yrittävät Sveitsiin houkutella. Mitä enemmän kokemusta ja/tai erikoistumista, sen paremmat mahdollisuudet jotain löytää, sanoisin.
- Kielitaitovaatimus täällä Saksassa, ja käsittääkseni myös Sveitsissä, on B2, eli siitä "auttavasta" on siihen jonkin verran kyllä matkaa. Sveitsinsaksa aiheuttaa myös omat haasteensa ja vaikka olisi varsin hyväkin suomessa opittu "koulusaksa", niin edessä on melkoinen kielikylpy kun istahtaa kahvihuoneeseen paikallisten kollegoiden kanssa – potilaista puhumattakaan. Välitysfirmat tarjoavat sveitsiin tahtoville myös ihan äidinkielenään saksaa puhuville "kielikursseja". Eroa huomaa kun myös ihan ammattisanastossakin, mutta sellaiset pikkuasiat nyt oppii tietenkin äkkiä.
- Mikäli puoliso on jo sveitsiin matkalla ja siis jonkinlainen elanto on mahdollisesti jo turvattuna, niin olen suhteellisen varma, että onnistut kyllä löytämään jonkun työnantajan, joka on valmis ottamaan myös auttavalla kielitaidolla varustetun ihmisen jonkinlaisiin töihin tai vähintään harjoitteluun, kunnes saa kielen sille tasolle, että pystyy ihan suvereenesti hoitotyötä tekemään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Hei Katja! Mieheni valmistui Baselista lääkäriksi ja minä toimin sairaanhoitajana Byrgerspitalissa 70 luvulla. Myöhemmin 90 luvulla olin Mynchenissä 4 vuotta eri osastoilla, Stroke unit ja magtarm osastolla muunmuassa. Olisiko  inulla vielä mahdollista tehdä hommia Sveitsissä Nykyisin keikkailen Norjassa ja Ruotsissa. Minulla on anerkennug todistus Saksasta, Ruotsista ja Norjasta. Ich spreche und schreibe deutsch fliessend. 

 

Ystävällisin terveisin 

Erja Tuomola suomen Turusta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...