Jump to content
MAINOS

Sveitsissä työskentelevät sairaanhoitajat


Katja72

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 62
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Koulutus on vielä kesken täällä Suomen puolella, mutta onko siellä tarjolla mitään lyhyitä pätkiä; kesätöitä ym.?

Laitoin sulle privamailiakin, jos viitsit niin otteletko yhteyttä tännepäin.

Vanhustyö tai psykiatrinen työ kiinnostaisi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Muutamalla sanalla myös Sveitsin ranskankielisellä alueella työskentelystä. Olin itse töissä ko. alueella Geneve järven lähettyvillä kuutisen vuotta. Töitä saa Sveitsissä helposti, hoitajista on pula. Kielitaito on kyllä työskentelyn edellytys, englannilla olisin pärjännyt nippa nappa hienoilla yksityisillä klinikoilla (joita on pilvin pimein Sveitsissä), mutta kyllä alueen kieli täytyy osata. Itse aloitin tyhjästä, eli puhumatta kieltä lähes sanaakaan, joten en ensi alkuun tehnyt sairaanhoitajan töitä vaan ns. perushoitajan töitä noin 8 kk. Vasta sitten siirryin sairaanhoitajan tehtäviin, koska onhan mm. raportteja kirjoitettava ym. Lisäksi mielestäni on kyseessä niin vastuullinen ammatti, että virheitä ei voi/saa tulla, joten numerot ja lääkkeet yms. ammattisanasto on hallittava. Kielitaidon kartuttaminen oli kova homma, suomalaisella sisulla pärjää yllättävän hyvin.

Suomalainen sisätauti-kirurgisen hoitajan todistus ei ollut riittävä verrattuna Sveitsin todistukseen (työharjoittelua liian vähän), joten olin töissä vuoden, jonka jälkeen sain Sveitsin punaiselta ristiltä virallisen todistuksen: infirmière diplomé. Töitä siis tein kuitenkin koko ajan. Töitä tehdään ahkerasti ja hierarkia on yllättävän kova. Lisäksi oppii ajan kanssa esim. kohteliaisuustavat, teitittelyn yms.

Elintasokustannukset ovat nyt selvästi aiempaa matalammat, jopa ruoka tuntui tänä kesänä olevan halvempaa kuin Suomessa, samoin bensa, vaatteet yms. Vain asunnot kalliimpia kuin täällä. Hoitajien palkkataso on hyvä ja riippuu paljon asuinalueesta. Tällä hetkellä voi käydä katsomassa esim. Sveitsin Adecco-henkilöstöfirmasta työnpaikkoja, palkkataso alkaa 3600 euroa kk, jo muutaman vuoden kokemuksella saa 4500 euroa+paikalliseen systeemiin kuuluu aina joulukuussa ylimääräinen ns. 13 kk palkka. Enemmänkin voi tienata esim. Geneven alueella tai noilla hienoimmilla yksityisellä klinikoilla.  Kyllähän sitä rahaa menee siellä, mutta ei nyt niin tarvinnut joka senttiä laskea kuten täällä Suomessa. Lisäksi pystyi hyvin vaikuttamaan omiin työvuoroihin ja haluaako tehdä esim. osa-aikatöitä. Itse tein 65-80 % työaikaa ja hyvin pärjäsi. Lisäksi Sveitsi on ihan oikeasti upea, kaunis maa, joten suosittelen. Töitä saa valmistautua tekemään ja kovasti, mutta kannattaa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Hei kaikille!

Tietäisikö kukaan, onko Sveitsissä kätilön töitä tarjolla ja palkasta. Myöskin kiinnostaa se, että saavatko kätilöt hoitaa synnytyksen loppuun asti vai kutsutaanko lääkäri ponnistusvaiheeseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moikka!

Meitä olisi kaksi hoitoalan ammattilaista, pariskunta lapsineen, jotka kiinnostuimme kirjoituksestasi. Toinen sairaanhoitaja, toinen  lähihoitaja. Tarjolla siis kaksi ammattilaista yhdellä iskulla!

Muutaman vuoden ajan on puhuttu, että vuoden, kahden reissu ulkomaille lähdettäisiin sopivassa saumassa heittämään.

Esittelemäsi Sveitsi tosiaan herätti kiinnostusta varteenotettavana vaihtoehtona.

Olemme molemmat valmiita aloittamaan esim. vanhainkodista tms hiukan "helpommasta" paikasta (ei miel. kielellisesti ummikkoina mihinkään teholle) : :-

Lähdön ajankohta voisi olla vaikkapa ensi kesänä.

Etukäteen ajatellen suurin kysymysmerkki ulkomaille lähtöön ovat alakoulu-ikäiset lapsemme. Ummikkoina paikalliseen kouluun, vai löytyykö esim. englanninkielisiä kouluja ja millä suunnalla? Toivoisimme tänne neuvoja ja kokemuksia ym .

Myös Saksa maana kiinnostaisi, heittäkää kokemuksia omaavat tänne vinkkejä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei kaikki privaatisti yhteyttä ottaneet ja kaikki kirjoittaneet! Muutinkin jo viestiäni alussa...ihania vastauksia ja yhteydenottoja. Mua oikein keljuttaa, kun seinä tuli yrittämiselläni vastaan. Olisin halunnut ammattitaitoisia kollegoja..mutta kun on lama niin on lama.  cry.png Olen hyvin pahoillani..ilman kielitaitoa ei nyt oteta . Silloin kun tulin, pääsintosiaan ilman kummempaa kielitaitoa töihin ja opin nopeasti. Mutta olen yrittänyt kovasti ja siinä samalla hoitanut omat työni ja perheeni...yhden pariskunnan sain tänne, mutta hain monista paikoista..useista sairaaloista , hoitokodeista jne. Yksi suomalainen ylihoitaja antoi mahdollisuuden..mutta useampia ilman kielitaitoa he eivät voi ottaa. Teen tätä tosiaankin ilman palkkaa...ihan vaan auttamisen halusta!! Kaikkea hyvää toivon teille ja ehkä vuosi pari eteenpäin, niin asia on taas toisella tavalla. Kiitos!! Katja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Höh... :D

Noh, ei auta. Lienee siis petrattava lukio-saksaa, joka käytön puutteessa hiukan ruostunut, mutta jonkinlaiset pohjat silti olemassa.

Tarjous voimassa, ota yhteyttä jahka suhdanteet muuttuvat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Isot kiitokset Katjalle vielä tämän kautta.

Ollaan nyt reilu 2kk asuttu Sveitsissä. Kävimme Rotes Kroiz:n luonna kysymässä luvista, suomalainen tutkinto käy täällä hyvin, lisäksi pitää olla laillistustodistus suomesta mukana (paperit englanniksi käännettynä tai alkuperäisenä Englanniksi) se mikä nyt tuli muuriksi on tosiaan tämä kieli! Saksankielisellä alueella vaadittaan että olet suorittanut B2 tasoisen saksankielen testin läpi.

Mutta jos olet oppinut saksaa jo suomessa en usko etteikö pääsis jonnekki vanhainkotiin Pflegeassistenttina (vähä kuin perushoitaja) aloittamaan. palkka on silti korkeampi kuin suomessa Sairaanhoitajana.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Hyvää iltaa..

Olen suomalais saksalainen, saanut juuri sveitsistä työpaikan ( Baselin alueella, mutta kuuluu Kanton Solothurniin ). Ensimäinen haku ja täysosuma! Kielitaito ei ole ongelma, kun suomi ja saksa sujuvat täydellisesti. Onko tällä alueella muitakin suomalaisia? Olisi mukava kuulla muitten mielipiteitä/ kokemuksia, kun ei ole tällä alueella suomalaisia oikein vastaan kävellyt.. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvää iltaa..

Olen suomalais saksalainen, saanut juuri sveitsistä työpaikan ( Baselin alueella, mutta kuuluu Kanton Solothurniin ). Ensimäinen haku ja täysosuma! Kielitaito ei ole ongelma, kun suomi ja saksa sujuvat täydellisesti. Onko tällä alueella muitakin suomalaisia? Olisi mukava kuulla muitten mielipiteitä/ kokemuksia, kun ei ole tällä alueella suomalaisia oikein vastaan kävellyt.. :D

Jos paikan postinumero on 4143 niin ainakin leikkurista löytyy vielä suomalaishoitaja. Muuten Baselin alueella asuu aika paljon suomalaisia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Kysymyksiä Sveitsin hintatasosta. Minut on valittu virkaan Luzernin kantonhospitaliin, mutta tässä on mietinnän alla ollut monia asioita. Paljonko palkasta menee suurinpiirtein veroja, pakolliseen sairasvakuutukseen, ym. pakollisiin työnantaja maksuihin? Sitten toinen suuri asia, että saako sveitsissä lapsiperhe mitään tukia, kuten esim syntymätön lapsemme jossain vaiheessa lapsilisää? Vaimoni jäisi ns.kotirouvaksi, joten saakos silloin mitään tukea? Olen kyllä varautunut siihen, että tulemme elämään vain ja ainoastaan minun palkallani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysymyksiä Sveitsin hintatasosta. Minut on valittu virkaan Luzernin kantonhospitaliin, mutta tässä on mietinnän alla ollut monia asioita. Paljonko palkasta menee suurinpiirtein veroja, pakolliseen sairasvakuutukseen, ym. pakollisiin työnantaja maksuihin? Sitten toinen suuri asia, että saako sveitsissä lapsiperhe mitään tukia, kuten esim syntymätön lapsemme jossain vaiheessa lapsilisää? Vaimoni jäisi ns.kotirouvaksi, joten saakos silloin mitään tukea? Olen kyllä varautunut siihen, että tulemme elämään vain ja ainoastaan minun palkallani.

Hei,

Olemme nyt vaimoni kanssa asunneet 13kk Sveitsissä. Ja vähän on opittu tästä maasta. http://www.comparis.ch/steuern/quellensteuerrechner/default.aspx tuolta voit tarkistaa kuukausipalkallesi veromaksua. Ja tuolta voit myös katsoa mikä olisi halvin sairasvakuutus.

Verot vaihtelee paljon sen mukaan missä kantonissa asuut. Katsoin että Luzern on siellä keskitason verotuskunnista. Sveitsissä on 2 veroa, Kantonal ja Kommunal. esim. jos sulla on 100% työaika ja saat esim 6000fr/kk niin Luzernissa maksat jotain 5-6% kantonal veroa sen lisäksi tulee kommunal vero sen kunnan mukaan, ne vaihtelee jonkunverran 3-5%. Lisäksi tulee AHV (eläkemaksua) joka on noin 5% ja oma pensiokassa maksu joku 2-3% kait. sit tulee jotain pieniä maksuja suoraan palkasta ehkä 1% verran.

Sairasvakuutukset vaihtelee myös mutta jos olet nuori niin suurimmalla vuosiomaavastuulla se on noi 160-180fr/kk/hklö. Tietääkseni Sveitsissä ei ole lapsiperhelisiä, jotain veronhelpotusta tulee mutta ei niin merkittävästi. Sveitsissä on tapaana että nainen jää kotiin hoitamaan lasta kun päiväkotimaksut ovat ihan naurettavia (eli suuria).

Mutta kaiken kaikkiaan voin sanoa että elämänlaatu on parempi kuin suomessa ja käteen palkasta jää paljon enemmän kuin suomessa koskaan voi edes kuvitella.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lapsilisän (Kinderzuschlag) maksaa työnantaja hakemuksesta. Kannattaa muistaa Tapaturmavakuutus sen sairaskassan lisäksi. Työssäkäyville se tulee jo työnantajan puolesta, mutta kotiäidit ja lapset tarvitsevat sen erikseen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Olen jo jonkin aikaa lukenut tätä palstaa, mutta nyt oli pakko rekisteröityä.

Uusimmassa Tehy-lehdessä oli juttua Sveitsistä ja kerrottiin, että Geneven alueella sairaanhoitajan peruspalkka ilman lisiä on 6 800 euroa kuukaudessa. Tuntuu aika hurjalta, miten suuriin summiin voikaan päästä lisien kanssa? Ja onkohan elämisen taso sitten verrattuna niin paljon suurempi, että kaikki menee elämiseen? Vai voisiko tuolla saada ihan säästöjäkin kasaan.

Vielä kun jutussa manittiin, että suurin osa sairaanhoitajista on ulkomailta ja sairaanhoitajan työ ei ole niin vastuullista kuin Suomessa. Jutussa myös annettiin ymmärtää, että paperiasiat hoituvat helposti, jota kyllä vähän epäilen. Sveitsihän ei ole EU-maa ja pari vuotta sitten Euroopan reissulla kuljin pienen pätkän Sveitsin läpi ja silloin kyllä tarkastettiin passi ja tivattiin tarkkaan, että varmasti olen vain läpikulkumatkalla enkä maahan jäämässä.

Tässä ketjussa on juttua muutaman vuoden takaa, mutta vieläköhän olette siellä? Mikä on tämän hetken tilanne?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen jo jonkin aikaa lukenut tätä palstaa, mutta nyt oli pakko rekisteröityä.

Uusimmassa Tehy-lehdessä oli juttua Sveitsistä ja kerrottiin, että Geneven alueella sairaanhoitajan peruspalkka ilman lisiä on 6 800 euroa kuukaudessa. Tuntuu aika hurjalta, miten suuriin summiin voikaan päästä lisien kanssa? Ja onkohan elämisen taso sitten verrattuna niin paljon suurempi, että kaikki menee elämiseen? Vai voisiko tuolla saada ihan säästöjäkin kasaan.

Vielä kun jutussa manittiin, että suurin osa sairaanhoitajista on ulkomailta ja sairaanhoitajan työ ei ole niin vastuullista kuin Suomessa. Jutussa myös annettiin ymmärtää, että paperiasiat hoituvat helposti, jota kyllä vähän epäilen. Sveitsihän ei ole EU-maa ja pari vuotta sitten Euroopan reissulla kuljin pienen pätkän Sveitsin läpi ja silloin kyllä tarkastettiin passi ja tivattiin tarkkaan, että varmasti olen vain läpikulkumatkalla enkä maahan jäämässä.

Tässä ketjussa on juttua muutaman vuoden takaa, mutta vieläköhän olette siellä? Mikä on tämän hetken tilanne?

6800e/kk? se ois nykykurssin mukaan 8200fr/kk joka on sevitsissä aika kova palkka jo, tollaisia palkkoja en ole kuullut muualla kuin Zürichissa, ja erikoissairaanhoitajilla (teho, ensiapu, anestesia, leikkuri). Tuttava täällä 10v työkokemuksella ois saannut zurichissa 10v työkokemuksella 8000fr/kk leikkurissa. eli siinä mielessä voi olla realistinen artikkeli, tosin epäilen kovasti että Genevan suunnalla maksettaisin paremmin kuin zurichissa. en tunne aluetta kun en puhu ranskaa, ja genevassa ei saksalla pärjää.. eivätkä varmaan edes ota töihin vain saksankielellä. Geneve on myös yksi kalleimista verotuskunnista mitä Sveitsissä on.

Mutta jos olet ihan tavallinen sairaanhoitaja (amk tai vanhan koulutksen saanneenna) olet täällä Dipl. Pflegefachfrau/mann. Ja jos osastolle haet töihin.. sanotaan sinulla on 15v työkokemus, uskon että saat 7000-8000fr/kk peruspalkan sveitsissä kun työskentelet 100% joka on 42h/viikko.

Mitä paperiasioihin tulee on sveitsissä tärkeä saada työpaikka ja asunto, jos nämä on saatu niin asumisluvan haku ei ole ongelma, ne tulee melkein automaattisesti kun viet työsopimuksen, asuntosopimuksen ja passin Gemeindehausiin (vähä kuin maistraatti). Sairaalat harvoin edes kysyvät rekisteröintiä punaiselta ristiltä, itse en ole vielä törmännyt asiaan ja esim. mun kolleegoista vain yksi on rekisteröitynyt.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Moikka, kaikki sveitsissä olevat hoitsut. Olen itse ollut moneen otteeseen sveitsissä viimeksi kolme v. leikkurissa. Taas alkaa tehdä mieli kauniiseen sveitsiin. Eli kieli ok ja SRK:n diplomi on. Tietääkö kukaan mukavassa leikkurissa avoimia paikkoja. Etsin ensisijaisesti määräajaksi 6kk talvella 2012-2013, kokemusta sveitsiläisestä alppisairaalasta on 9kk. Vanhustyö kanssa ok jos leikkuripuolelta ei löydy. Kokemusta leikkurista noin 10vuotta.

Vielä lisäys edelliseen olen siis ollut vain saksankielisillä alueilla yht. noin 6v

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisko Sveitsissä lähihoitajalle töitä? Osaan hyvin englantia ja ultralyhyen saksankin olen lukenut, äkkiäkös tuota kartuttaa jos motivaatiota on ;) Melkein mikä tahansa työnkuva kiinnostais.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuutille vastattu.

Xsa ei muuta kuin saksaa opiskelemaan ja soittamaan punaiselle ristille (sveitsiin) ja kysymään miten suomalainen tutkinto tulkitaan sveitsissä. Joko se on Pflegeassistentin tai Fage gesundheit, jos on FAGE niin niitä tarvitaan myös sairaalassa, ovat 3v ammattitutkinto ja saavat vähän pienempää palkkaa kuin sairaanhoitajat.

Jos olet kiinnostunut voin katsoa sulle missä sairaaloissa haetaan nyt FAGE:ja. mutta sun pitää CV tehdä saksaksi ja käännättyttää sun todistus ainakin englanniksi. Isoja eroja on myös sairaaloiden välillä miten ne hyväksyvät todistuksia... yleensä suomalainen tutkinto hyväksytään hyvinkin.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksesta Guldan! Katsoin erikoisaloja tehdäänkö siis Thorax ja sydän kirurgiaa, en ole ollut kummassakaan.... Jos joku teidän suomalaisista antaisi yhteystiedot voisin soittaa tai mailata.

Taitaa olla kuitenkin liian haasteellista saksaksi(em. erikoisalat) Jatkan etsimistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perehdyttävät kyllä ja perehdytylsen jälkeen voi itse sanoa mikä erikoisala kiinnostaa ja jakavat henkilökunta sen mukaan. Joo siellä tehdään thorax. Sydämmiä tehdään 3:sti viikossa, ohituksia ja läppiä. kyseisellä leikkurilla on 2 osastoa ja toimenpiteet on hieman jaettu näiden osastojen kesken. Alku on aina vaikea mutta omalla asenteella sen kyllä voittaa, ja jos sulla on jo kielitaitoa saksaksi niin aloitus ei ole niin hankala. Kannattaa katsoa jos voit ostaa esim joku leikkuri kirjan saksaksi jossa ois toimenpiteet selitetty ja instrumentit myös koska ne on eri nimisiä kuin Suomessa.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Nostan vanha ketjua, koska tässä näyttäisi olevan eniten keskustelua liittyen Sveitsissä työskentelyyn.

 

Harkinnassani on hakeutua Sveitsin saksankieliselle alueelle (tai Saksaan) röntgenhoitajaksi. Ilmeisesti MTRA vastaa tutkintonimikkeeltään AMK-röntgenhoitajaa. Olen seurannut työpaikkailmoittelua, mutta en ole ottanut vielä minnekään yhteyttä. 

 

Koulussa opiskelin saksaa viisi vuotta. Olin muinoin vuoden au-pairina Bernissä, opin silloin sveitsinsaksaakin (bärndütsch) jonkin verran. Nyt on menossa kielen preppaus ja yleinen tiedonhaku. Siksipä kaikenlaiset kokemukset ja vinkit työnhausta ja muuttamisesta Sveitsiin kiinnostavat! Olisi kiinnostavaa kuulla myös siitä, miten Sveitsissä suhtaudutaan keski-ikäisten palkkaamiseen - onko ikärasismia? 

 

Avopuoliso ei osaa saksaa, eikä ammattinsa ole sellainen, että voisi ilman kielitaitoa työllistyä, joten hän jäisi ensin "koti-isännäksi". Suomesta olevasta yritystoiminnasta tulee sen verran "taskurahaa", että pystyisi oman oleskelunsa kustantamaan, jos vaan oleskelulupa järjestyisi. Kolme kuukautta joka tapauksessa saa käsittääkseni olla työnhakijana Sveitsissäkin, 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

http://direktlink.prospective.ch/?view=0EE92FAA-E09D-19E4-B45958F2170B5F56 tässä esim ois töitä MTRA klinikassa jossa itse työskentelen. suomalaisii siellä on nyt 6 + 1 lääkäri.

 

pomona radiologiassa on Edith Reinhardt, istuu mun pomon kanssa samassa huonees. on sveitsiläinen vanhempi nainen, ollut jo kauan klinikalla, en ole viel mitään pahaa hänestä kuullut.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksesta, Guldan. Hirslanden-klinikoilla on näyttänyt olevan muillakin paikkakunnilla duunia. Aarau ei varmaankaan olisi huono vaihtoehto :)

 

Meidän tämänhetkinen aikataulu on päästä muuttamaan loppukesästä/ alkusyksystä, joten on vielä kivasti aikaa tsekata tarjontaa/lähettää hakemuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millainen työtilanne siellä on tällä hetkellä? onko suotavaa ensin olla vaikka perushoitajana kielen oppimisen kannalta?  millainen palkkataso, se tietenkin kiinnostaa aina :w00t:  että lyökö HUS:n palkat laudalta  :shock:

 

Entäs tuo asunnon vuokraaminen? onko sairaaloilla olemassa  työsuhdeasuntoja vai onko taiottava vapailta markkinoilta?

 

tässäpä  näin alkuun... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...